Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:54

Clitia, als een dier zijn hoofd laat liggen als hij relaxed ligt maar je wel aan wil kijken, Of onder het rijden zijn hoofd recht gesteld is maar iets in de linkerkant ziet en dus even wil kijken, zie je het wit van de ogen. Pijn??????????????? .......

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:56

En clitia ik ben het met je eens dat elk paard pijn KAN hebben, jaja ook de mijne, ik had een kramper qua koliek, de veearts herkende de symptomen niet, ik wel omdat ik haar kende en ze me anders aankeek... ze is dezelfde dag nog aan het infuus gegaan omdat ik mijn eigen veearts belde 80 km verderop en die meteen zei "brengen" omdat die me kent, maar dat is geen stelregel!

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:59

En nogmaals aan clitia: nee, een echt kreupel pijnlijk paard kun je niet voldoende verdoven of bewerken dat je het niet meer ziet.

Wat uiteraard wel helaas heel veel gebeurt en wat ik om me heen zie is dat mensen zelf niet kunnen zien dat hun paard katsverrot is... maar dat is het andere verhaal... helaas. (en dan zijn ze ook nog kwaad als je het ze zegt)

unknown_me
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-08-06

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:00

ik heb sinds maard een nieuw paard om te rijden en uit te brengen.. dit ging de eerste 3 maanden heel moeizaam .. we zijn er achter gekomen dat hy zich zo verzette tegen de oefeningen door pijn aan zijn rug (hij is een keer zeer ernstig doorgereden geweest) het is al moeilijk voor hem om moeilijk te gaan liggen om te rollen, maar we hebben nu een gelpad en bijna al onze problemen zijn opgelost Lachen

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:01

Clitia, wat doe je met de paarden die van nature al veel wit in het oog hebben?

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:02

Pipo schreef:
Clitia, wat doe je met de paarden die van nature al veel wit in het oog hebben?


Af laten maken, die hebben ondraaglijke fobiën Bloos Bloos (grapje moet kunnen in 2006) Haha!

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:02

beste Clitia, allemaal leuk hoor, dat happy-athlete gebeuren. maar... het MAG dus gewoon niet! in de wet is vastgelegd, dat alleen veterinairen en paraveterinairen aan geblesseerde paarden cq. paarden-die-iets-mankeren mogen zitten.
waarom? om beunhazerij tegen te gaan! belangrijk dus Lachen
dus dat zegt dan automatisch dat sportmasseurs voor paarden (zoals de J.Meagher mensen ook zijn) pertinent NIET mogen behandelen. alleen massages 'voor het lekker' mogen zij doen. spierverklevingen dienen ze absoluut af te blijven; daar zijn ze niet toe bevoegd, noch geschoold.
in principe zouden ze, zodra ze een spierverkleving tegenkomen, het paard door moeten verwijzen naar een d.a. of dierenfysio. helaas ben ik dat dus echt nog nooooit tegengekomen; ze behandelen alles zelf. mag dus niet, ze zijn wettelijk hartstikke fout.
als ik wat heftig overkom: sorry, maar het is echt zooo frustrerend om als erkend dierenfysiotherapeute, met een rijkserkend diploma en dik 6 jaar scholing, weer geconfronteerd te worden met mensen die waarschijnlijk wel goed bedoelen, maar oh zo verkeerd doen.

en voor ik het vergeet: een paardenbekken kan niet scheef zijn, tenzij het of gebroken is (geweest) of er een conformatiefout is. in de andere gevallen zal er ws. sprake zijn van een rotatie van de lendenwervelkolom, waardoor het LIJKT alsof het bekken scheef is. behandeling van het bekken (bijv. het erop timmeren met hamers) heeft dan ook geen enkele zin. bijv. een dierenfysio kan wel de lendenwervelkolom behandelen, zodat de verdraaiing opgeheven wordt, en het bekken terugdraait. het is dan ook voor het oog weer 'recht'.
neem maar van mij (en collega's zullen het met me eens zijn) aan, dat een dierenfysiotherapeut een hoop problemen bij je paard op kan lossen, het echt zal zeggen als ze het niet kunnen, in ieder geval communiceren met je d.a., en -als het goed is tenminste- ook de oorzaak (ruiter?) aanpakken.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:04

dierfysio schreef:
beste Clitia, allemaal leuk hoor, dat happy-athlete gebeuren. maar... het MAG dus gewoon niet! in de wet is vastgelegd, dat alleen veterinairen en paraveterinairen aan geblesseerde paarden cq. paarden-die-iets-mankeren mogen zitten.
waarom? om beunhazerij tegen te gaan! belangrijk dus Lachen
dus dat zegt dan automatisch dat sportmasseurs voor paarden (zoals de J.Meagher mensen ook zijn) pertinent NIET mogen behandelen. alleen massages 'voor het lekker' mogen zij doen. spierverklevingen dienen ze absoluut af te blijven; daar zijn ze niet toe bevoegd, noch geschoold.
in principe zouden ze, zodra ze een spierverkleving tegenkomen, het paard door moeten verwijzen naar een d.a. of dierenfysio. helaas ben ik dat dus echt nog nooooit tegengekomen; ze behandelen alles zelf. mag dus niet, ze zijn wettelijk hartstikke fout.
als ik wat heftig overkom: sorry, maar het is echt zooo frustrerend om als erkend dierenfysiotherapeute, met een rijkserkend diploma en dik 6 jaar scholing, weer geconfronteerd te worden met mensen die waarschijnlijk wel goed bedoelen, maar oh zo verkeerd doen.

en voor ik het vergeet: een paardenbekken kan niet scheef zijn, tenzij het of gebroken is (geweest) of er een conformatiefout is. in de andere gevallen zal er ws. sprake zijn van een rotatie van de lendenwervelkolom, waardoor het LIJKT alsof het bekken scheef is. behandeling van het bekken (bijv. het erop timmeren met hamers) heeft dan ook geen enkele zin. bijv. een dierenfysio kan wel de lendenwervelkolom behandelen, zodat de verdraaiing opgeheven wordt, en het bekken terugdraait. het is dan ook voor het oog weer 'recht'.
neem maar van mij (en collega's zullen het met me eens zijn) aan, dat een dierenfysiotherapeut een hoop problemen bij je paard op kan lossen, het echt zal zeggen als ze het niet kunnen, in ieder geval communiceren met je d.a., en -als het goed is tenminste- ook de oorzaak (ruiter?) aanpakken.


En zo is het mij ook altijd duidelijk geworden. En iedereen maar met hun rubberen hamer langs de stallen en hun zakken vullen...

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:07

Jongens/meiden don't even go there.. Clitia heeft gewoon gelijk, want zij hééft er voor gestudeerd.

Inhoudelijk ga ik vanavond als ik thuis ben nog even verder. Als dat natuurlijk toegestaan is, want ik heb er niét voor geleerd.

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:15

Voor degene die denken dat rubberen hamers wel werken.

Ga naar de uni van Utrecht en bekijk daar het skelet van een paard en ga je dan eens bedenken hoe je wervels en een bekken recht weet te timmeren..........een wervel kan niet scheef staan, als ie dat wel doet, dan kan je echt niet op je paard zitten want die heeft dan ondraaglijke pijnen.

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:20

Alle paarden hebben pijn, daar het onnatuurlijk is op een paard te rijden.

Om even nog meer zwart/wit erin te gooien.

Dewi

Berichten: 894
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 17:25

Clitia schreef:
Zo kun je moeite met stelling geven bijvoorbeeld niet oplossen door veel voltes te rijden. Want dat is een teken dat de lange rugspier verkrampt is. En een verkrampte spier kan niet meer strekken. En dus kan een paard niet meer buigen.


Er kunnen meer redenen zijn voor het moeilijk stelling geven. Een erkende paardendierenarts kan hier heel goed onderzoek naar doen. Daarnaast hebben goede dierenfysiotherapeuten een prima methode om dit verder uit te zoeken

Clitia schreef:
Die uitdaging wil ik best aangaan:
Maak eens een afspraak met Ellen Immink (zie www.happy-athlete.nl). Als zij zegt, dat jou paard helemaal los is, is jou paard gewoon stout. Zo niet, zou er misschien best wel eens een kern van waarheid in mijn verhaal kunnen zitten....


Zonder Ellen af te kraken moet ik hierbij opmerken dat een sportmasseur wettelijk niet bevoegd is (dat is niet voor niks) om diagnose te stellen of om geblesseerde paarden te behandelen. Betaal jij overigens de rekening bij deze uitdaging? Haha!

Clitia schreef:
Het bekken van deze merrie staat hierdoor scheef (dit probleem kan opgelost worden door osteopaat en wellicht fysio), en de spieren van de achterhand zijn verrekt. Dat kunnen osteopaat/fysio niet oplossen, dat is de taak van de sportmasseuse.


Haha! Ook hier zal ik je weer moeten corrigeren. Een sportmasseuse mag met de handjes alleen aan gezonde mensen/dieren zitten. Preventief dus.

Clitia schreef:
Daarom studeer ik dierwetenschappen... Ohw wacht... Misschien dat ik daardoor al behoorlijk wat heb geleerd over aard, natuur, instinct, erfelijkheid, trauma's, en ik dit niet uit mijn duim zuig... .


Suggereer jij nu dat de rest dom is ofzo? Niemand zit hier iets uit zijn duim te zuigen. Er wordt op een nette manier met elkaar gediscussieerd. Iedereen doet dit vanuit zijn eigen achtergrond en/of beroep. Ik loop toch ook niet te roepen: haaaaaalloooo ik heb er bijna 8 jaar studie op zitten.... Als iedereen dat ging doen...pfoe

Clitia schreef:
1. Van Ellen Immink, ik neem aan via Jo-Ann Wilson, die hier wetenschappelijk onderzoek naar heeft uitgevoerd.
2. Verrekkingen, overbelasting, vaak het gevolg van trauma's (vastliggen, vallen, enz)
3. Grappig, aangezien ik nu leer (sportmassage) hoe ik verklevingen kan behandelen, en mijn mama (fysiotherapeute) mijn problemen niet kan oplossen (met haar 27 jaar ervaring).
4. Gezond --> ik denk dat geen enkel paard met spierproblemen als "ziek" wordt bestempeld....



1. Zou graag dit onderzoek eens willen zien dan. Kun je me een link geven? Jij zou als aspirant wetenschapper toch moeten weten dat er vaker slechte 'wetenschappelijke' onderzoeken worden gedaan dan goede.

2. verrekking is geen diagnose. net zo min als overbelasting. Bij schade van de spiercellen is massage in de acute en subacute fase sterk af te raden. In wat voor vorm dan ook.

3. verklevingen kunnen inderdaad ontstaan tgv oude spierschade. Deze verklevingen zijn zwakker weefsel en kunnen dus later een probleem veroorzaken. In dat opzicht is behandeling door de sportmasseur preventief. Indien iemand (mens/paard) daadwerkelijk last heeft van de verkleving, dan wordt het een taak voor de fysiotherapeut.

Ik wil absoluut niet oordelen over de kwaliteiten van jouw moeder. Je betrekt haar hier zelf in. Dat zij bepaalde blessures niet kan behandelen, wil niet zeggen dat andere fysiotherapeuten dat ook niet kunnen. Ervaring zegt niet altijd alles. 25 jaar geleden waren de fysiotherapeutische inzichten erg anders dan tegenwoordig. Een modern opgeleide fysiotherapeut is niet te vergelijken.

4. het woord 'spierproblemen' is misleidend. Als ik het heb over gezonde paarden dan heb ik het over paarden zonder problemen aan het bewegingsapparaat (incl. spieren) en zonder interne problematiek
Laatst bijgewerkt door Dewi op 02-08-06 17:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:30

Zoals het met veel studies is, je gaat het vak pas echt leren als je je diploma op zak hebt en jarenlange werkervaring hebt.

Dewi

Berichten: 894
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 17:53

dierfysio schreef:
(...)dus dat zegt dan automatisch dat sportmasseurs voor paarden (zoals de J.Meagher mensen ook zijn) pertinent NIET mogen behandelen. alleen massages 'voor het lekker' mogen zij doen.
(.....) het paard door moeten verwijzen naar een d.a. of dierenfysio. helaas ben ik dat dus echt nog nooooit tegengekomen; ze behandelen alles zelf. mag dus niet, ze zijn wettelijk hartstikke fout.

off-topic:
mee eens paulien. Ben bang dat ook deze 'studente sportmassage' nooit zal gaan doorverwijzen naar ons... maar ze verwacht kennelijk dat wij dat wel doen als we tegen allerlei problemen aanlopen die alleen zij kan behandelen...hahaha.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:03

Dewi schreef:
Een andere groep staat hier lijnrecht tegenover. Alles moet 'natural' etc. Deze mensen zijn vaak ook erg gevoelig voor het alternatieve circuit. Lees hier op bokt van alles over aardstralen, wichelroedes, kruidendokters en magnetiseurs. Hypnotiseurs, telepathie, en ga zo maar door.
En acupunctuur?
Knipoog

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:28

Dewi schreef:
dierfysio schreef:
(...)dus dat zegt dan automatisch dat sportmasseurs voor paarden (zoals de J.Meagher mensen ook zijn) pertinent NIET mogen behandelen. alleen massages 'voor het lekker' mogen zij doen.
(.....) het paard door moeten verwijzen naar een d.a. of dierenfysio. helaas ben ik dat dus echt nog nooooit tegengekomen; ze behandelen alles zelf. mag dus niet, ze zijn wettelijk hartstikke fout.

off-topic:
mee eens paulien. Ben bang dat ook deze 'studente sportmassage' nooit zal gaan doorverwijzen naar ons... maar ze verwacht kennelijk dat wij dat wel doen als we tegen allerlei problemen aanlopen die alleen zij kan behandelen...hahaha.


ha, collega: da's een goeie, zeg: wij doorverwijzen naar een sportmasseurtje... Haha!
(rol nu van m'n stoel af)
maar zo zie je maar: de volgorde van behandelen is helemaal zoek: waar is de dierenarts, die doorverwijst naar de dierenfysio (en andersom)?
er komen ineens vanallerlei mensen naar paarden kijken, die een of ander cursusje gevolgd hebben en nu de meest wilde blessures kunnen opsporen, diagnostiseren (!) en ook nog behandelen. de (para)veterinaire wereld kan wel inpakken als ik dat zo lees Verdrietig Boos! treurige ontwikkelingen!

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:19

Zoals een aantal anderen al eerder aangegeven hebben, denk ik dat een medisch probleem geregeld wordt veroorzaakt door een rijtechnisch probleem. Oftewel, je paard in de knoop rijden...
Wat je allemaal wel niet kan doen met een paard correct rijden!
Ik geef ook direct toe dat als een paard ergens last van heeft (dus ook bij "in de knoop rijden") een fysio imo van groot belang is om het paard eerst comfortabeler te maken en in combinatie met correct trainen te verbeteren.
En met een fysio, tja daar zitten (jaja, dus ook met papiertje!!) kwakzalvers tussen!

Maar om de discussie iets uit te breiden; ik stoor mij mateloos aan het feit dat er nog te weinig begeleiding is vanuit de dierklinieken om je paard weer op te bouwen na een blessure en om dus te voorkomen dat de combinatie weer, in het vaak verkeerde, oude patroon vervalt.

Ter illustratie hoe frusterend het kan zijn, het puur op het rijtechnische te gooien, niet verder te komen, fysio die in eerste instantie niet werkt, DA die het niet snapt en je in de kou laat staan, mijn (erg lange Bloos) verhaal.

Citaat:
Ikzelf heb vorig jaar mijn eerste eigen paard gekocht. Ik reed al vanaf mijn 6e op de manege, een paar jaar een bijrijdpaard incl. privé-instructie en toen ik 18 was, kon ik eindelijk een eigen paard kopen.
Ik heb nu al de nodige problemen gehad, paard ging na een maand of 2 staken. Ik had minimaal 2x per week privé-les van een 3e fase ORUN-instructeur. Het zou aan mij liggen, geloofde ik direct, hoeveel ervaring heb ik nou eigenlijk? Na maanden van blijven aanrommelen, bleef het gestaak. Het wilde maar niet, ik merkte wel dat toen het gestaak begon mijn paard op stal ook een stuk narriger was geworden. Aan een aantal verwondingen te zien, had hij ook vastgelegen. De ervaren personen toen in mijn omgeving vonden het onzin dat het daar aan zou kunnen liggen. Na een maand of 3 à 4 heb ik er een osteopaat/fysio bij gehaald: "Zit een beetje vast, weekje weidegang/longeren/boxrust en daarna gaat het weer goed."
Uhm, niet dus. Na nog een week of 2 aangekeken te hebben, een bekende dressuurstal hier in de omgeving gebeld of ik sámen met mijn paard in training kon komen aangezien het probleem aan mij ligt en ik er met huidige instructie niet uitkwam. Eigenaresse van dressuurstal (tevens fysio) vond het maar een vaag verhaal, die had het idee dat het niet aan mij zou liggen en wilde eerst langskomen. Zo gezegd, zo gedaan. Na het paard bekeken te hebben, ben ik erop gestapt en na een aantal rondjes stap, draf en galop op beide handen was haar conclusie: "Bel ajb je DA, duidelijk een rugprobleem, ik kan je hierbij rijtechnisch nu niet helpen." Heel eerlijk en recht door zee, haar bedankt en direct de DA-praktijk gebeld. Eén van de DA's had direct tijd.
Weer paard uit stal gehaald, bekeken, ikzelf gereden en daarna mijn toenmalige instructrice "die niet wilde dat ik onnodig geld aan DA en onderzoeken zou uitgeven (paard is verzekerd, ook voor alle ziektekosten)". Bij mij was het gestaak erger, bij haar was het absoluut duidelijk aanwezig! Conclusie DA: "Tja, ik weet het niet, het is inderdaad abnormaal gedrag, misschien karakter, ga het gewoon nog enige tijd proberen." Erg fijn antwoord.
Daarna dressuurstal weer gebeld, met bovenstaand verhaal. Stilte en toen zei ze: "Tja, meer kan jij niet doen." Weer stilte. "Je mag komen trainen..." Ik heb toen voorgesteld om een second opnion aan te vragen bij een bekende kliniek, kreeg daar direct een volmondig JA op. Week erna naar de kliniek, foto's laten maken, idd problemen met de rug (en later bleek ook hals).
Ik ben nu weer een half jaar verder, paard is sinds een week of 3 weer onder het zadel in training ism een DA en fysio. Maar door de bekende kliniek, was ik in eerste instantie doodleuk naar huis gestuurd met ga maar weer lekker rijden. Heel fijn, maar hoe? Hoe vaak? Hoe lang? En ga zo maar door, hoe moet ik dat als net nieuwe paardeneigenaar nou weten? Ik heb daar toch geen opleiding voor gevolgd? Toen zelf aan de DA van kliniek gevraagd of het niet verstandig is om met een fysio en begeleiding aan de slag te gaan... "Kan, hoeft niet, misschien wel verstandig."


Ik ben zo blij met deze 2 personen (de DA en fysio) die mij en mijn paard op dit moment praktisch dagelijks begeleiden, ik heb in de aflopen paar maanden zo ontzettend veel geleerd van beiden. De dingen die ik zie en voel (ernaast en onder het zadel) bij mijn paard kan ik veel beter zelf interpreteren. En ik word niet meer voor gek verklaard als ik dus iets zie/voel, er wordt uitgelegd wat ik zie/voel en hoe "ernstig" dat is.
En een laatste opmerking; dierfysiotherapeuten kijken op een geheel andere manier naar een paard dan een DA. Beide kunnen imo veel van elkaar leren en moeten vaker samen diagnoses stellen, het vult elkaar nl. goed aan.
En ik vergeet bijna het belangrijkste om je paard goed te houden, goede instructie!

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:13

kijk, dat is zoals het hoort: da en dft die elkaar aanvullen en samen onderzoeken en behandelen. dan kun je inderdaad optimaal gebruik maken van elkaars kunnen.
fijn dat het paard hier dan ook daadwerkelijk van opgeknapt is!
en ja, tussen dft zitten ook knoeiers, maar daar prik je als beetje paardenkenner zo doorheen Knipoog

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:31

Ik vind dit wel een interessant topic om te volgen.
Ik bezit dus zo'n 'probleem' paard die rugklachten heeft enzo.
Hij heeft onder behandeling gestaan van verschillende fysio's maar geen van alle bracht echt uitkomst.
Eigenlijk pas sinds ik met rijden veranderingen toebracht is hij steeds beter gaan lopen en is nu een héél stuk minder gevoelig in de rug en gaan de oefeningen dan ook een stuk makkelijker.

Vandaar dat mijn 'geloof' in de fysio niet meer is zoals het was, mede ook omdat elke fysio weer wat anders 'vond' en de klachten die de vorige fysio had gevonden een beetje weg wuifde als niet belangrijk Verward
Tuurlijk helpt het heus wel, absoluut, maar het kan ook weleens op andere manieren worden opgelost.

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:54

Citaat:
Zou het ooit in jou opkomen, dat een paard nooit het wit van de ogen laat zien, behalve bij angst en pijn? Het is tenslotte een teken van zwakte. En ondanks al die domesticatie is het instinct nog altijd nummer 1 hoor.

En hoe zit dat dan met paarden die kleine ogen hebben, waardoor altijd hun wit zichtbaar zijn? Die zijn al vanaf de baarmoeder angstig?
Citaat:
Die uitdaging wil ik best aangaan:
Maak eens een afspraak met Ellen Immink (zie www.happy-athlete.nl). Als zij zegt, dat jou paard helemaal los is, is jou paard gewoon stout. Zo niet, zou er misschien best wel eens een kern van waarheid in mijn verhaal kunnen zitten...

Daar ga je alweer de fout in, geen enkel paard is volledig los, evenals dat geen 1 mens volledig los is. Na 6 jaar mijn paard te hebben, die eerst mij alle hoeken van de bak liet zien, en nu onder mij braaf loopt en onder een ander niet, kan ik wel vanuit maken dat hij stout is.

Citaat:
Veel spierproblemen beginnen al als veulen, tijdens een val bijvoorbeeld. En die stoutheidsgraad is een deel van het karakter, dat inderdaad deels erfelijk is. Natuurlijk verzint 't ene paard meer trucjes dan het andere. Maar elk paard kan pijn hebben, niet alleen het paard van de buurvrouw.

Kom op zeg, geloof je nog wel in je eigen woorden? Ze komen namelijk steeds ongeloofwaardiger over. Plots hebben alle paarden pijn, en is dat allemaal al vanaf veulen af aan.. Jij gaat nu uit dat alle stoute paarden een lichamelijke pijn hebben. Vind je jezelf nog wel realistisch klinken?

Citaat:
Nee, de hele familielijn heeft een bepaalde pijnperceptie, en een bepaalde manier van omgaan met pijn.

Kom op zeg.. dit gaat écht te ver..

Citaat:
Daarom studeer ik dierwetenschappen...

[sarcastic mode]Ohw wacht... Misschien dat ik daardoor al behoorlijk wat heb geleerd over aard, natuur, instinct, erfelijkheid, trauma's, en ik dit niet uit mijn duim zuig...

Neeeeee, dat is toch onmogelijk? Hoe kun jij nou ongelijk hebben?[/sarcastic mode]
Dus? Dat wil zeggen dat jij gelijk hebt? Praktijk leert meer als boeken hoor! En ik heb er verschillende in praktijk mee gemaakt! Ik wil niet zeggen dat ik gelijk heb (in tegenstelling tot) maar ik weet wel dat er wel degelijk stoute paarden zijn. Uit praktijk, en niet uit wat boeken! Als jij zo zeker bent van jezelf, en zo uit de hoogte doet vanuit een paar boeken, weet ik iig dat ik nooit zo iemand aan mijn paard overlaten om te laten behandelen!

Citaat:
Dat werd al eerder gezegd: jawel. Een peesblessure niet, dat is vaak een uiting van overbelasting. Maar spierproblemen, en dus rug/schouder/achterhandproblemen kunnen wel degelijk voorkomen bij een paard dat alleen maar in de wei loopt. Dus ja, wilde paarden hebben ook spierproblemen.


Heb je dit ook uit die goede boeken geleerd? Want daar ga je toch echt de fout in. Een peesblessure komt vaak niet eens door overbelastig met rijden, maar met uitglijden in de wei, stal of andere situaties. Wanneer ze eens goed schrikken kunnen ze al een fikse peesblessure oplopen. Wat veel mensen vergeten is dat ze er altijd vanuit gaan wanneer ze overbelasting horen, dat dat onder het zadel met (te) zwaar werk gebeurd is. Maar dat is maar een klein handje vol. Het is de overbelasting van de pees op DAT moment.

Dewi

Berichten: 894
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 14:06

Pipo schreef:
Zoals het met veel studies is, je gaat het vak pas echt leren als je je diploma op zak hebt en jarenlange werkervaring hebt.


Nog een wijze spreuk: Ervaring is iets wat je pas krijgt, vlak nadat je het nodig hebt!!
Haha!

Sizzle

Berichten: 35706
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:18

Als mijn paard niet enthousiast zelf haar hoofd in het hoodstel stopt dat ik voor de deur hou, maar zich afwend, dan heeft ze iets en ga ik niet trainen, maar temperaturen en nakijken. De volgende dag komt ze dan meestal weer vol enthousiasme op haar hoofdstel af.
Als ik aan het poetsen ben en mijn paard krabbelt ineens met haar tanden aan haar been, jahoor hopla nog niet ondekte mok/verrekking whatever.
Wil mijn enthousiasteling ineens niet over een hindernis.....peesblessure (helaas uit ervaring).
Je kunt dit niet veralgemeniseren via een topic. Ieder paard heeft zijn eigen manier om pijn aan te geven. Ik kijk liever naar het individu.

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:21

Precies, mijn paard heeft nu een vrij ernstige peesblessure, en staat nog steeds te stuiteren en is even vrolijk als normaal, terwijl hij ontzettende pijn moet hebben aangezien zijn pees 1 grote rotzooi is.

Sizzle

Berichten: 35706
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:24

Peesblessure's doen helaas zelden echt pijn omdat er weinig zenuwen lopen. Dat maakt het ook van die slecht vroeg herkenbare rotblessures en daarom kan je er een paard ook niet mee in de wei zetten. Ze voelen niet dat het echt zeer doet todat hij ernstig onstoken raakt of afscheurd.

Anoniem

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:34

Nou, hij heeft op 4 plekken een fikse blessure (en op 1 plek zelfs een dubbele), en dan hebben we het over 1 been. Hij loopt zelfs kreupeler dan normaal is bij een peesblessure, dus hij zal ongetwijfeld wat voelen, zelfs mét plaatselijke verdoving bleef hij onregelmatig lopen op het been.