Manier van beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 00:03

Sappos schreef:
Te vroeg beleren is ook verpesten. Ik ben zelf voor het later beleren (dus pas op 3,5 of 4 jarige leeftijd), dit wil ik ook met mijn eigen pony gaan doen. Jij zegt dat er teveel en te snel gedwongen wordt maar met 2 jaar een zadel op vind ik ook veelste snel.


Wij zijn met tinkie van 5 iets aan de late kant Haha!
viewtopic.php?f=10&t=631258

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 00:07

Super juist!

Ben van mening dat ze rond hun 4e jaar er psychisch en fysiek veel meer aan toe zijn dan op hun 2e/3e. Laat ze nog lekker aanklooien op die leeftijd.

waterval123
Berichten: 3010
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:42

vind ik ook!!
en dna moet je maar wat langer wachten je hebt er dan later wel profeit van

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:06

Ja absoluut. Wat heb je liever een paard op zijn 2/3e beleren en wegbrengen op zijn 15e omdat ie op en versleten is of hem even door laten groeien en dat je er 30 jaar plezier van hebt.

waterval123
Berichten: 3010
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:39

cker het laatste!!
Als je egt veel om je paard geeft heb je het er voor over ik vind paardrijden is paarden verzorgen en er veel voor over hebben. en als je dat niet hebt kun je er beter mee stoppen..

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 17:15

Vind ik hoor! Beter wat later dan bij 2,5 er al op zitten!

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 17:17

Sappos schreef:
Te vroeg beleren is ook verpesten. Ik ben zelf voor het later beleren (dus pas op 3,5 of 4 jarige leeftijd), dit wil ik ook met mijn eigen pony gaan doen. Jij zegt dat er teveel en te snel gedwongen wordt maar met 2 jaar een zadel op vind ik ook veelste snel.


Ik doe niks met zadel, Mijn moeder en ik wilde informeren of hun 2e hands zadels hebben. Mijn paardje staat lekker op stal/wei. En wordt niet veel mee gedaan, Alleen een beetje opgevoed omdat hij nogal opdringerig is. Maar er komt echt nog geen zadel op hoor!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:21

karoliefje, ik heb ook een 2 jarige die in mei 3 word, wel kies ik ervoor om hem te laten beleren en daarmee bedoel ik het echte inrijden en het wat verder doorrijden.Ik kies hiervoor omdat ik hem western wil laten beleren en ik zelf niet de ervaring hiervoor heb,ook niet om hem gewoon engels te beleren.Ik wil hem niet vepesten (zeg niet dat jij dat wel doet).Ik wil het zo graag goed doen dat ik niet het risico wil lopen dat er door mijn eigen schuld iets fout gaat.Wel zal ik met de tijd zelf gaan oefenen met het zadel en om hem verkeersmak te maken dmv wandelen aan de hand,zodat hij niet helemaal groen zal zijn.Uiteraard ook de basisopvoeding welke hij uitstekend beheerst.Voor nu staat hij lekker op het land,hij kan straks nog lang genoeg werken om het zo maar te zeggen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:26

timokyana maar tot nu toe heb ik van elke stal die professioneel paarden beleert gehoord dat ze liever een totaal groen paard hebben dan een paard waar de eigenaar al mee bezig is geweest in de vorm van wennen aan zadel, longeren, hoofdstel en dergelijke.

Nou ken ik jou natuurlijk helemaal niet, maar wat ik van hun hoor is dat fouten vaak al bij het begin beginnen, als je al kan spreken van fouten natuurlijk.....het kan natuurlijk ook gewoon een andere manier van doen zijn.

yostrasammer

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:16

ik heb stage gelopen bij een trianingstal, hengstenhoudrij daar hadden ze graag paarden die al wat gewent waren, weet je wel hoe gevaarlijk het kan zijn met jonge paarden die gewoon uit het land worden geplukt en die eigenaren hebben die lui van die trainingstal doen het wel even maar dat dus echt niet zo.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:47

Majoor dan heb jij op een andere stageplek gelopen dan de mensen waar ik het over heb,die hebben ze zelfs graag alleen maar halstermak en wandelmak.
Moet zeggen dat mijn haf ook zo het land af kwam en was een makkie hoor, niets gevaarlijks aan.
Heb er ook 1 ingereden die wel in de hand was geweest en mee begonnen was, en die helaas door had gekregen dat mensen te imponeren zijn, die was een stuk lastiger.

Natuurlijk hoef je een paard niet tot die tijd in het land te laten, poetsen, wandelen etc. kan allemaal, en het is denk ook verschillend waar ze vandaan komen.
Als je een paard krijgt om in te rijden van mensen die nog nooit eerder een paard zadelmak hebben gemaakt KAN er al zoveel mis zijn gegaan, wat bij ervaren mensen een stuk minder zal zijn.