Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 17:59

Ik ben op zoek naar ervaringen en ideeen: KAN het probleem van moeilijk nageven bij de speekselklieren liggen, of hebben deze geen effect op de nageeflijkheid?

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Re: Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:12

Joa heb het wel vaker gelezen ja. Vooral hengsen hebben hier sneller last van. Je zou het kunnen verminderen door die speekselklieren te masseren ofzo? Ooit ergens gelezen.... Mss ff googlen Knipoog

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re: Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:14

Ik heb verschillende (oude!) topics op fora gezien over dit onderwerp, masseren kwam ik idd vaak tegen.
Maar ben benieuwd hoe jullie hierover denken en ben ook benieuwd naar recente ervaringen.

Vraag me ook af wat de oorzaak kan zijn van dikke speekselklieren.

ellen_vg

Berichten: 133
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: turnhout (B)

Re: Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:40

Het nageeflijk zijn van een paard kan hier inderdaad door beinvloed worden, maar de meeste problemen met nageeflijkheid worden door de ruiter veroorzaakt. Let wel ik zeg niet dat dit in dit geval zo is!
De speekselklieren kunnen problemen veroorzaken als ze niet voldoende werken... De mond is dan vaak droog en de speekselklieren voelen dan vaak wat harder aan en ogen dikker. Door die dikte kan het paard moeilijk inbuigen wat ervoor kan leiden dat er meer spanning optreedt omwille van dit ongemak. Het nageven kan hierdoor wat stroever verlopen.
Doch kan het probleem met nageven echter niet enkel en alleen hierdoor bepaald worden, aangezien de speekselklieren vooral problemen veroorzaken bij het inbuigen van de hals.
Als de speekselklieren dikker zijn veroorzaakt dit problemen bij het 'aan de teugel' rijden omdat de speekselklieren achter de kaak in de weg zitten als ze te dik zijn...

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re: Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:46

Dit bedoel ik idd. Moon heeft alles behalve een droge mond, maar zijn speekselklieren zijn wel erg dik, en steken uit als hij begint na te geven. Ik ga vanavond voelen of de klieren soepel en beweegbaar zijn, ik verwacht echter dat ze hard en bijna niet vast te pakken zijn.
Moons probleem met nageven komt ook voort uit dat hij nog moet leren de kar meer van achteruit te trekken, dat sowieso. Ik wil uitsluiten dat zijn speekselklieren hem in de weg zitten; kom ik hier zelf niet achter, dan laat ik denk ik toch een keer een osteopaat komen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re: Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:49

Op deze foto's zie je de klier bijvoorbeeld zitten, en dan loopt hij nog met lange nek...
Afbeelding

Afbeelding

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re: Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:36

Mijn pony heeft een erg dikke korte nek, puur de bouw geen ondernek of speknek.
En linkerstelling (rechts gebogen pony) en nageven is voor haar dan ook erg moeilijk omdat de klieren in de wegzitten en ze hier 'doorheen' moet.

Mijn instructeur heeft mij ook van te voren verteld dat dressuur ruiters op hoog niveau ook geen paard nemen waarbij de ruimte tussen de speekselklieren en de hals (??) minder dan 2 vingers is. En ik het mijn pony of mezelf daarom ook niet kwalijk moet nemen als het niet perfect lukt.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re: Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 22:47

Geen idee hoe ik dat zou moeten meten, die twee vingers...

Moon begint er langzaam aan te wennen, aan het 'in de houding' lopen, vandaag liep hij erg lekker, vooral het laatste halfuur.

Als hij nu nageeflijk loopt, loopt hij heel erg te knarsen. En dat doet hij in het dagelijks leven alleen als hij geirriteerd is. Ik kan aan zijn houding nu verder niets ontdekken waaraan ik kan zien dat hij geirriteerd is, alleen het knarsen.

Ik heb vrijdag les, maar ik weet dat het paard van mijn instructeur ook een behoorlijke knarserd is. Ben benieuwd wat hij erover kan zeggen... Misschien zit er toch nog iets in de weg, of misschien ben ik te stug, of moet hij simpelweg wennen...

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:10

De oorspeekselklier ligt onder een spier, maar tussen de onderrand van de onderkaak en de bovenste halswervels. Een oorspeekselklier die afgeklemd wordt, kan voor een paard zeer pijnlijk zijn. Pijn in dat gebied betekent, dat het paard niet zal nageven. Een van de eerste oefeningen die je leert met rijden is stelling vragen. Het paard dat dit niet gewend is, kan zijn oorspeekselklier daarbij inklemmen en zal dan geen stelling geven. Wat de oefening met stelling dus bewerkstelligt is dat je met heel weinig stelling vragen het paard laat wennen en vertrouwen laat krijgen dat stelling geven geen pijn doet. Op het moment dat het paard stelling geeft, belonen en daarna weer voorzichtig stelling vragen. Op een gegeven moment masseert het paard zelf de oorspeekselklier als hij stelling geeft. Het paard heeft dan ook geen pijnreactie en zou kunnen nageven. Het paard laat los, wordt soepeler en zal sneller in de rest van het lijf loslaten. Daarom is stelling vragen een belangrijke oefening. Niet vanuit het rijden geredeneerd, maar vanuit de fysiologische en psycholoigische reactie van het paard op stelling vragen. Pas als het paard stelling geeft, kan het paard nageven. Voordat je stelling vraagt, moet het paard de hals willen strekken. Als deze zaken in de goede volgorde lukken, kun je kijken of je het paard de onderkaak los kan laten maken, door het bit af te laten kauwen. De teugels worden dan uit de hand gekauwd. Als dat voor elkaar is kan een paard nageven. Niet eerder.

De afstand van de randen van de onderkaak tot aan de harde structuur van de halswervelkolom wordt meestal op 2 vingers breedte aangenomen. Dat is al een vage maat, maar reken op 2,5 cm of meer, als je van plan bent om met een paard dressuur te rijden. Je hebt dan minder kans dat je problemen met stelling geven krijgt en het afkauwen van het bit. Er zijn paarden met weinig ruimte voor de oorspeekselklier, die het bij dressuur ook goed doen. Als de klieren echt naar buiten geperst worden, dan ben je verkeerd bezig. Verwar niet het naar buiten drukken van een spier die daar loopt, het gaat om het over de rand van de onderkaak komen van de oorspeekselklier die het probleem veroorzaakt.

De meeste problemen van nageven door het paard worden door de ruiter veroorzaakt. Een paard dat niet los, niet soepel en niet ontspannen gaat, zal niet in balans gaan. Het paard zal niet kunnen nageven. Ook de hand van de ruiter en de zit spelen een grote rol. Dus een goede zit, een paard dat voorwaarts en aan het been is en dat onmiddelijk de hals wil strekken en het hoofd wil laten zakken zijn de uitgangsvoorwaarden.

Knarsen op het bit of kiezen is spanning, knabbelen is ontspannen. Of het echt ontspannen is, merk je aan nog meer signalen die het paard afgeeft. Er zijn meer topics op bokt over geweest.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re: Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 23:15

Hij is ubervoorwaarts, halsstrekken en hoofd laten zakken zijn absoluut geen probleem. Ik heb er vandaag op gelet of zijn klieren uitsteken als hij afbuigt, dit is niet het geval. Op zijn moeilijke kant wilde hij vandaag fijn inbuigen, maar knarsen bleef hij doen.

We zullen zien vrijdag. Het kan goed zijn dat het voor Moon gewoon een kwestie van wennen is, ik heb de eerste paar weken alleen maar met contact gereden, niet met druk. Nu moet hij pas echt aan het werk.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:48

Als je het paard rechtuit laat gaan, kan je ook om een lichte stelling vragen. De meeste paarden reageren hier goed op.

San_Fox

Berichten: 621
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Fluitenberg.

Re: Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:30

Je weet zeker dat het niet aan jezelf licht?

Het kan natuurlijk wel.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re: Moeilijk nageven: probleem speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 18:32

Ik weet niet zeker dat het niet aan mij ligt nee Knipoog

Maar ik ben 'm nu een week aan het doorpakken zeg maar, en het gaat nu al een heel stuk beter. Ik heb vanmorgen heel lekker kunnen dressuren. Dus ik denk dat het met zijn speekselklieren ook wel meevalt...