korte rug zit vervelend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 08:49

Nu mijn paard bijna 2,5 is, ben ik hem wat kritischer gaan bekijken, als toekomstig dressuurpaard zeg maar. Het valt mij op dat hij een vrij korte rug heeft. Dus ik ben meteen in de boeken gekropen om eens op te zoeken wat de nadelen hiervan zijn.
Nu heb ik weinig kunnen vinden, alleen dat een korte rug vervelend zit en dat zulke paarden lastig over grote hindernissen komen ( niet belangrijk voor mijn dressuurpaard btw ). Iemand ervaringen met korte ruggen?
Ik moet zeggen dat ik op dit moment een erg lang paard rijd, en die zit inderdaad als een fauteuil. Maar of dat nou door die rug komt?

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:41

Mijn beestjes hebben allebei een vrij korte rug. Je hoort wel eens dat paarden met een korte rug moeite hebben met buigen, maar daar merk ik niks van.
Ik vind het ook niet vervelend zitten, het enige waar je op moet letten is dat je er een zadel op legt dat maar op een klein stukje draagt. Als je paard netjes door het lichaam gaat maakt het niet uit of de rug wat langer/korter is.

capopjekop

Berichten: 30678
Geregistreerd: 30-11-03

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:42

Mijn pony heeft ook een korte rug en ik vind haar prima zitten. Ze is ook heel soepel en ik merk er helemaal niks van, alleen is het lastiger om een goed westernzadel te vinden. Springen is trouwens ook geen probleem. Weet alleen niet of dit bij een pony anders is dan bij een paard?

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:47

Mijn paard heeft ook een korte rug. Maar zit heerlijk!
Het is idd zo dat je met zadels op moet letten.
Ik heb een 17 inch (waar ik zelf makkelijk in pas). Daar zijn zelfs de kussen iets van ingekort. Bloos (HB zadel)

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:15

Ik zou me er niet druk om maken. De kans op rugproblemen bij
een langer paard is groter, zeker als je naar het wat zwaardere
werk gaat en/of als er foutjes in de training zitten. Het is een illusie
om te denken dat een langer paard beter buigt. Het lijkt alleen
maar zo en daardoor lijkt het gemakkelijker.

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:36

Mijn paard (arab) heeft ook een korte rug. Hij rijdt geweldig Knipoog Een tijdje geleden heb ik nog eens op mijn vriendin haar warmbloed gereden. Tjeezes, wat was dat beest lang! Er kwam gewoon geen einde aan Haha! Ik was toch blij toen ik weer op mijn eigen mannetje zat.
Het is idd zo dat paarden met een korte rug ook een zadel met kort draagvlak nodig hebben.
Maar hoe zit dat dan met bijv. een iets zwaardere ruiter, die een 18 inch nodig heeft, en een paard met een korte rug? Heeft zo'n paard dan sneller rugklachten of heeft dit geen nadelige gevolgen?

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:03

Het zadel mag niet verder dan de 18de rib, of de 18de wervel komen. Kom je daar achter dan krijg je meestal problemen. De soepelheid komt o.a. uit de lendestreek van het paard. Die streek is het meest gevoelig voor blessures omdat je daar met soepelheid, souplesse maar ook met de grootste krachten op het lijf te maken hebt. Hoe groter de krachten, hoe minder de souplesse, hoe kleiner de krachten hoe groter de souplesse. Je werkt wat dressuur betreft dus aan een compromis. Grote kracht en grote souplesse. Het een gaat vaak ten koste van het ander.... De lengte komt relatief vaak meer uit de lengte van de lendestreek, de stand van het bekken en de schouders dan uitsluitend de pure lengte van de rug. De buiging rond de borstwervels (thorax-wervels) is beperkt. Voor het doorgeven van de Impuls is niet alleen soepelheid van de rug een vereiste, er moet ook grote kracht vanuit de achterhand naar de voorhand worden verwerkt door het paardenlijf.

Tessie1981

Berichten: 314
Geregistreerd: 12-04-05

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:58

Mijn vorige paard had een hele lange rug en dat zat me toch moeilijk, dus ik zeg eerder het tegenovergestelde. Paarden die lang in de rug zijn zijn ook weer moeilijker bijelkaar te rijden. Dus het blijft heel uniek per geval.

afwasborstel

Berichten: 2697
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: in de keuken

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:03

Ik rij zowel een paard met een (hele) lange rug en eentje die vrij kort is. Ze zitten eerlijk gezegd allebei niet lekker al moet ik wel zeggen dat de lange rug het minst lekker zit!

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:11

Precious20 schreef:
Maar hoe zit dat dan met bijv. een iets zwaardere ruiter, die een 18 inch nodig heeft, en een paard met een korte rug? Heeft zo'n paard dan sneller rugklachten of heeft dit geen nadelige gevolgen?

De kussens van het zadel kunnen zo gevuld worden dat ze niet op het hele stuk dragen. Dan kan er dus gewoon een 18 inch op, zonder dat het paard last hoeft te krijgen.
Een zware ruiter die meezit is voor een paard trouwens toch prettiger dan een lichte ruiter die tegen zit.

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:21

Goofy44 schreef:
Het zadel mag niet verder dan de 18de rib, of de 18de wervel komen. Kom je daar achter dan krijg je meestal problemen. De soepelheid komt o.a. uit de lendestreek van het paard. Die streek is het meest gevoelig voor blessures omdat je daar met soepelheid, souplesse maar ook met de grootste krachten op het lijf te maken hebt. Hoe groter de krachten, hoe minder de souplesse, hoe kleiner de krachten hoe groter de souplesse. Je werkt wat dressuur betreft dus aan een compromis. Grote kracht en grote souplesse. Het een gaat vaak ten koste van het ander.... De lengte komt relatief vaak meer uit de lengte van de lendestreek, de stand van het bekken en de schouders dan uitsluitend de pure lengte van de rug. De buiging rond de borstwervels (thorax-wervels) is beperkt. Voor het doorgeven van de Impuls is niet alleen soepelheid van de rug een vereiste, er moet ook grote kracht vanuit de achterhand naar de voorhand worden verwerkt door het paardenlijf.


Hele goede uitleg Goofy44! Dank je!
Maar ik heb nog één vraag... Je schreef dat het zadel niet verder mag komen dan de 18de rib. Bedoel je daarmee dat het zadel dan niet verder mag komen als de aanhechting van de rib met de ruggegraat of dat het niet verder mag komen als daar waar de rib bol is? Pff, sorry voor de moeilijke formulering maar ik krijg het niet anders getypt Bloos

hessel

Berichten: 2261
Geregistreerd: 10-08-06

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:15

superpluisje schreef:
Ik rij zowel een paard met een (hele) lange rug en eentje die vrij kort is. Ze zitten eerlijk gezegd allebei niet lekker al moet ik wel zeggen dat de lange rug het minst lekker zit!


Jjij zegt dat je ze allebei niet echt lekker vind zitten, je vind zelfs dat de lange rug het minst lekker zit.
ik heb ook paarden met een korte én een lange rug gereden en het maakt me niet uit, daarom denk ik dat dat gewoon net aan jezelf ligt wat fijner is.

@ erleyne: ik denk dat je gewoon zelf moet ondervinden of je het fijn vind of niet Knipoog

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:24

Ik denk dat het wel of niet fijn zitten op een paard meer afhangt van de wijze van gebruik van het lichaam door het paard en mede bepaald wordt door de rijkunsten van de ruiter. Mijn vorige paard zat van geen meter met doorzitten en galopperen. Ik weet het aan de lange rug van het paard maar na het veranderen van instructeur en dus het veranderen van mijn wijze van rijden, zat hij ineens wel lekker. Met mijn huidige paard die ook groot is maar wel korter in de rug dan de vorige, heb ik wel eens van die momenten dat hij ook niet lekker zit. Dan weet ik gelijk dat ik iets fout doe omdat ik ook weet dat hij wel lekker kan zitten als ik het goed doe.
Daarnaast kan ik mij helemaal vinden in de uitleg van Goofy44 over kracht en souplesse van het paard. Wel ervan uitgaande dat het zadel goed past. Mijn mening is dat als je zadel goed past, er geen blokkades in het paard zitten, je op elk paard (met lange of korte rug) goed kan zitten. Het hangt dan af van de rijkunsten van de ruiter.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:52

Precious20 schreef:
Maar ik heb nog één vraag... Je schreef dat het zadel niet verder mag komen dan de 18de rib. Bedoel je daarmee dat het zadel dan niet verder mag komen als de aanhechting van de rib met de ruggegraat of dat het niet verder mag komen als daar waar de rib bol is? Pff, sorry voor de moeilijke formulering maar ik krijg het niet anders getypt Bloos

Bedoeld wordt de plek van de rugwervel, dus de laatste rugwervel. Daar krijg je de overgang naar de lendewervels in de wervelkolom.
Als je die plek moeilijk weet te vinden, dan kijk je naar en voel je aan de borst van het paard bij de laatste rib, die volg je dan met de vingers omhoog en dan kom je uit bij de laatste rugwervel. Het is die wervel tot waarop een zadel mag liggen. Daarachter niet.

Aan de voorkant van het zadel voldoende ruimte voor de schoft, daar moet echt wat tussen kunnen..... en wat vaak vergeten wordt, de schouders moeten vrij kunnen bewegen.
De schouders van een paard draaien niet om een vaste plek. Die "vaste plek" kan naar voren en naar achter bewegen en rondom dat punt bewegen de schouders. De schouders moeten bij die bewegingen vrij zijn van het zadel. Heel veel paarden hebben ook pijn op de plek onder de schoft in het schoudergebied. Die pijn punten vallen niet op voor de ruiter. Je kan dat controleren door met een paar vingers (2-3) over dat gebied te gaan en dan langzaam wat druk uit te oefenen. Heel veel paarden reageren daarop, wat niet de bedoeling is. Op het moment dat opvalt dat het paard daar een blessure heeft, heeft het paard een lange weg te gaan. Het is eenvoudig te controleren en te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 17-08-06 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 13:56

Kijk daar heb ik wat aan, ik bewaar deze tekst even voor als ik volgend jaar een zadel nodig heb. Bedankt!

Anoniem

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:10

Ik denk dat het vervelend of lekker zitten voornamelijk te maken heeft met hoe een paard zijn rug gebruikt

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:43

Ik heb een Andalusier en die zijn kort en gedrongen, maar staan er ook om bekend, dat ze zitten als luie stoelen........
Voor mij is het heerlijk, maar ik houd niet van lange paarden en bijbehorende lange ruggen, dus ben bevooroordeeld!

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: korte rug zit vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:09

Goofy44 schreef:
Precious20 schreef:
Maar ik heb nog één vraag... Je schreef dat het zadel niet verder mag komen dan de 18de rib. Bedoel je daarmee dat het zadel dan niet verder mag komen als de aanhechting van de rib met de ruggegraat of dat het niet verder mag komen als daar waar de rib bol is? Pff, sorry voor de moeilijke formulering maar ik krijg het niet anders getypt Bloos

Bedoeld wordt de plek van de rugwervel, dus de laatste rugwervel. Daar krijg je de overgang naar de lendewervels in de wervelkolom.
Als je die plek moeilijk weet te vinden, dan kijk je naar en voel je aan de borst van het paard bij de laatste rib, die volg je dan met de vingers omhoog en dan kom je uit bij de laatste rugwervel. Het is die wervel tot waarop een zadel mag liggen. Daarachter niet.

Aan de voorkant van het zadel voldoende ruimte voor de schoft, daar moet echt wat tussen kunnen..... en wat vaak vergeten wordt, de schouders moeten vrij kunnen bewegen.
De schouders van een paard draaien niet om een vaste plek. Die "vaste plek" kan naar voren en naar achter bewegen en rondom dat punt bewegen de schouders. De schouders moeten bij die bewegingen vrij zijn van het zadel. Heel veel paarden hebben ook pijn op de plek onder de schoft in het schoudergebied. Die pijn punten vallen niet op voor de ruiter. Je kan dat controleren door met een paar vingers (2-3) over dat gebied te gaan en dan langzaam wat druk uit te oefenen. Heel veel paarden reageren daarop, wat niet de bedoeling is. Op het moment dat opvalt dat het paard daar een blessure heeft, heeft het paard een lange weg te gaan. Het is eenvoudig te controleren en te voorkomen.


Goofy44, wederom bedankt voor jouw uitleg!