Jong paard en springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike13

Berichten: 469
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Lunteren

Re: Jong paard en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:00

Zodra je je paard goed kan sturen kan af en toe eens een sprongetje maken niet erg, juist leuk voor je paard als afwisseling, maar dan niet te veel sprongen en vooral niet hoog. Ligt ook aan je paard, sommige zijn nog heel slap en andere is sneller 'sterk'.

WitJeWit
Berichten: 21
Geregistreerd: 02-06-06

Re: Jong paard en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:57

Ey...ik zou ook eerst even lkkr dressuur gaan rijden. Wel is het onwijs gezond en leerzaam voor een jong paard om hem los te laten springen. Het paard bouwt hiermee al heel wat spieren op en leert om te springen. Van lijntjes tot hoge oxers en lage kruisjes en soms kun je daarmee ook alvast wat "enge" dingen onder een hindernis zetten. Zodra jij en je paard een goede basis hebben geleg ga je hem leren te draven over balken met het gewicht van de ruiter op zich. Dit bouw je iedere week uit van balkjes tot kruisjes naar stijltjes naar oxers naar lijntjes totdat je een parcour kunt springen. Ga niet gelijk hoog springen, hiermee schiet je niks op. Houd het laag, leuk en leerzaam voor je paardje dat je iedere keer met een voldaan gevoel van je paardje afstapt.

Succes ermee.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Jong paard en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:10

hij kan al beginnen in training dan niet te hoog maar gewoon wat ontspannen kruisjes. Pas als het paard wat meer bespiering krijgt en de kruisjes lekker los springt kun je verder gaan
g
r colette

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Jong paard en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:55

Jozaa schreef:
Het kan geen kwaad om na 2 of 3 jaar te beginnen met balkjes en een klein kruisje ofzo.

paardenmiep schreef:
eerst in de dressuur tot m niveau rijden!


Dus ik zou voorlopig volgens jullie redenering nog lang niet mogen springen met een 4jarige?

Ik merk juist dat het paard dat ik rij het heeel erg leuk vind! Vooral kleine op- en afsprongetjes en boomstammetjes in het bos vindt hij geweldig! Het is voor hem een leuke afwisseling van de gewone training, hij leert zijn balans beter te bewaren en zelf in te schatten hoe groot zijn passen zijn en hij krijgt er meer zelfvertrouwen door.

bergerac
Berichten: 444
Geregistreerd: 10-05-04

Re: Jong paard en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:07

Volgens mij wordt het springen alleen maar moeilijker als je er later mee begint!
Je kunt prima met een 3jarige aan de slag hoor.

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: Jong paard en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:00

Ik vind het onzin om je paard eerst tot M niveau te dressuren voordat je gaat springen. Als hij de basishulpen kent (links, rechts, remmen en gasgeven) kan je er imo al balkjes of een klein kruisje mee springen, nog niet hoger want hij is het ruitergewicht nog niet gewend.
Nog beter is het om hem eerst eens een aantal keer vrij te laten springen (of desnoods aan de longe) zo leert hij zelf opletten en zijn lichaam in de sprong te gebruiken zonder dat hij last heeft van een ruiter.
Ik rijd op dit moment een vierjarige (heb hem nu 4 mnd onder het zadel), en ik spring eens in de twee weken een paar keer over een kruisje. Ook voor de afwisseling van een jong paard is dit goed.
Pas als je een parcours wilt springen moet je hem dressuurmatig inderdaad beter voor elkaar hebben, dit kost gewoon wat tijd. Maar dat wil niet zeggen dat je tot die tijd geen sprongetjes kan maken...