Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:43

Ik zie heel vaak op bokt topics van mensen op HAW.
Wat me dan echt heel vaak opvalt, is dat de houding niet zo goed is. Later verklaren ze dat omdat ze alleen met hun paard bezig waren, en hun houding op dat moment even niet zo belangrijk vinden.
Ik ben het hier dus absoluut niet mee eens.

Ik vind juist dat je paard pas lekker kan lopen als jouw houding goed is. Anders belemmer je je beestje veel te veel. Stel nou dat je je paard goed aan het lopen hebt, maar dat jouw houding op dat moment niet goed is. Dan ga je later op je houding letten, ga je goed zitten, en gaat je paard dus dan anders lopen. Dan kan je toch beter eerst aan jezelf denken, dat je zelf goed zit, en daarna pas naar je paard kijken?!
Wat vinden jullie hiervan?

Jasmijn159

Berichten: 4436
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:00

Ik ben het helemaal met je eens en heb ook zelf ondervonden dat het klopt.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:03

jouw eigen houding en balans zijn onlosmakelijk verbonden met het lopen van je paard.
Ik vind het excuus 'was alleen maar met mijn paard bezig' dan ook totale onzin.
Mijn instructeurs hameren altijd eerst op de houding, dan pas op het paard, alhoewel ik ook wel eens clinic heb gereden bij iemand die totaal niet op mijn houding lette en alleen maar op het paard.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:12

Ik ben het eens dat de houding natuurlijk heel belangrijk is! Maar...ik zeg ook wel eens tegen mijn lessers..het kan me nu even niet schelen hoe je zit, het gaat me er nu meer om dat je paard goed loopt.Dat geeft soms hele leuke beelden!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:14

Een puber paard dat flauw aan het doen is, daar helpt een mooie houding niet voor. Er zijn soms situaties waar een goede houding niet voor helpt. Dan moet je gewoon even stevig zitten.
Verder ben ik het met jullie eens.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:22

Hoe wil jij een fijne houding hebben als je paard niet nageeflijk is, of zijn rug wegdrukt? Een echt fijne houding kan je pas aannemen als je paard er lekker doorheen is.

En dan kan opeens een hork als ik nog een beetje zitten.
Afbeelding

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:28

Ik vind het in sommige gevallen belangrijker dat de ruiter gewoon mee zit in de beweging dan dat hij er als een dressuurpoppetje op gaat zitten. Zoals Sp hierboven zegt: als een paard zijn rug wegdrukt, ga dan maar eens lekker zitten!
Het werkt allebei op elkaar in, beetje de kip en het ei.

Marlouke

Berichten: 59
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Belfeld

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:03

Daar ben ik het voledige mee eens..
Maar het hoeft ook niet altijd aan het paard te liggen.
Kan ook aan het zadel, heb een zadel gehad waardoor ik helemaal naar achter ging hangen.
En toen zijn we voor een ander gaan kijken, en toen met een ander was het probleem opgelost.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:32

Als je niet goed met jezelf bezig bent kun je ook niet goed met je paard bezig zijn.
Dus als je zegt 'ik ben met het paard bezig' ben je niet goed bezig.
Als je dalijk een totaal verkeerde houding hebt en verkeerde hulpen geeft gaat je paard erop reageren en dan komt het meestal erop neer dat de ruiter de reactie van het paard niet goed vindt en dan hoor je vaak het zweepje zwiepen Nors opkijken
Verbeter je paard, begin bij jezelf

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:20

Ik ben wel van mening dat je houding erg veel invloed kan hebben op je paard. Ik kijk bijvoorbeeld erg veel naar beneden, en daardoor zit ik een beetje gebogen. Wil ik een schouderbinnenwaarts rijden, of wijken, gaat dat pas goed als ik kijk waar ik heenga.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:32

Ik ga met Yvonnelind en SP mee Ja

Op een jong paard bijvoorbeeld kan je ook niet meteen in de ultiemedressuurhouding gaan zitten. Vaak ben je dan zo druk met je zit bezig (want zoals SP al zegt: je kan pas echt fijn zitten als je paard er door heen is) dat je het paard juist zou belemmeren. Dan maar liever een beetje voorover, maar wel in balans, dan stijf en kaarsrecht.

Het is dus ook afhankelijk van het trainingsniveau.

Marije_jiplover

Berichten: 25386
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:20

Er wordt bij mij tijdens mijn lessen steeds op mijn houding gehamerd. Maar als mijn paard echt fijn gaat lopen, hoor ik dat ineens niet meer, omdat ik dan wel goed zit! Kortom, op een paard dat nog niet lekker loopt, kun je mi ook niet echt lekker zitten. En toch moet je het wel proberen. Ik heb nl inderdaad ook wel eens gehad dat ik mijn paard goed had galoperen, maar ik zat te ver voorover. Toen ik op mijn kont ging zitten, dacht het paard dat ik hem terugreed met mijn zit (ik ging tenslotte iets zwaarder zitten). Dus ik ben het wel met je eens dat je aan je houding moet blijven werken. Maar mijn ervaring is dus dat mijn houding op een goed lopend paard wel een stuk beter wordt 'vanzelf'.

Anoniem

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:45

Het is idd een beetje een "de kip of het ei" verhaal... maar toch, als jij niet goed zit, kan je paard nooit goed lopen, het begint wel bij de ruiter imo.

hessel

Berichten: 2261
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:17

Yamcha schreef:
Het is idd een beetje een "de kip of het ei" verhaal... maar toch, als jij niet goed zit, kan je paard nooit goed lopen, het begint wel bij de ruiter imo.


ben ik het mee eens

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:01

Ik zal eens een keer proberen 'om met mijn paard bezig te zijn'.
Lekker scheef zittend proberen om hem goed te laten lopen.
Word zeker één grote ramp.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:47

Het is maar net hoe je het wilt hebben.

Ik denk dat als je zelf in balans zit, je je paard niet hoeft te belemmeren. Hoe je dan in balans zit is een ander verhaal. Je kan door middel van iets naar voren zitten ook in balans zitten. Vaak is dat bij jonge paarden een effectieve manier.

Als je scheef zit, zit je niet in balans en dan verhinder je het paard.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:54

hns schreef:
Ik zal eens een keer proberen 'om met mijn paard bezig te zijn'.
Lekker scheef zittend proberen om hem goed te laten lopen.
Word zeker één grote ramp.


Scheef zitten is weer wat anders. Er zijn meer manieren van geen goede houding hebben dan scheef zitten.
Ik zie liever iemand erop zitten die wat krom zit of op de nek zit te kijken maar wel lekker meezit en zijn paard aan het werk weet te zetten, dan zo'n ruiter die er een prachtig plaatje van maakt qua zit, maar alleen maar zit en het paard maar wat aan laat sloffen. Je moet wel blijven rijden eraan.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:59

hns schreef:
Ik zal eens een keer proberen 'om met mijn paard bezig te zijn'.
Lekker scheef zittend proberen om hem goed te laten lopen.
Word zeker één grote ramp.
Na al die krasse postings van jou ben ik best wel een beetje nieuwsgierig naar een actiefoto Knipoog

karijn

Berichten: 5424
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:22

Tja, knap dat er mensen zijn die zeggen "alleen met het paard bezig te zijn". Wat doen ze er normaal dan nog bij? Koffie drinken? Sigaretje roken? Knap hoor! Nee hoor, effe zonder dollen: Ik ben van mening dat je houding zeker van invloed is op het bewegen van je paard. Daarnaast loopt een paard ook nooit in een en dezelfde houding, dus moet je als ruiter jouw houding ook weer weten aan te passen aan het paard. Weet je daar een goed compromis in te vinden, dan kan je ook weer verder. Vaak hoef je niet ineens heel veel te veranderen aan je houding. Dat kan al genoeg zijn door je beugels bijvoorbeeld een gaatje langer te maken, door je bekken iets anders te kantelen, je bovenlichaam meer te ontspannen. De kleinste verandering kan al een hoop verschil betekenen.
@SuperPepeijn: zo'n hork vind ik je ook weer niet afgaande op de foto!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:25

karijn schreef:
@SuperPepeijn: zo'n hork vind ik je ook weer niet afgaande op de foto!
Lovers

maaike13

Berichten: 469
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Lunteren

Re: Geen goede houding om je paard beter te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:57

Je kan allemaal van je paard verwachten dat hij het goed doet als de ruiter ook alles goed doet