Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 17:08

Een uitspraak van iemand die wellicht interessante gespreksstof oplevert is de volgende:

De sportruiter heeft het paard voor de dressuur.
De klassieke ruiter heeft de dressuur voor het paard.

Misschien wat commentaar op Aachen?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:44

Ik snap de scheiding niet tussen een 'sportruiter' en een 'klassieke' ruiter. Klassieke ruiters rijden immers ook op topsport niveau mee.

themi
Berichten: 331
Geregistreerd: 20-02-05

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:59

Ik denk dat wanneer je gaat generaliseren dat er een grote kern van waarheid in zit, in veel gevallen denk ik vaak zonder dat de sportruiter zich er van bewust is en het dus ook zal ontkennen.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 19:42

De uitgangspunten zijn verschillend. Een fraai voorbeeld is de piaffe, de piaffe in de Klassieke dressuur wordt ingezet als een middel, voor de verzameling maar ook om bv een ouder paard warm te draaien. Een ouder paard kan niet altijd zoveel rondjes rennen om zijn spieren op juiste werktemperatuur te krijgen.
Bij de sport zijn de getoonde oefeningen een doel op zich.
Het uitgangspunt van een paard voor de derssuur of de dressuur voor het paard is heel verschillend en levert ook andere trainingsmethoden op. LDR is een voorbeeld.
Rijden op de letter of rijden naar het juiste moment voor de beweging, het levert twee andere plaatjes op.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:25

Aangezien de mens het paard wilt africhten, is dressuur áltijd op de eerste plaats voor de mens.

Ik denk dat als je geld wilt verdienen dat er makkelijkere en snellere manieren zijn dan in de paardenbussiness gaan.

Oa. daarom denk ik dat als het om paardensport gaat, is daar vooral een hoop liefde voor het paard bij.

Kortom, volgens mij een bullshit uitspraak.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 23-08-06 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:34

De eerlijke ruiter heeft de dressuur voor het paard...

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 20:58

Vroeger was paardrijden slechts voor de eliten, nu kan iedere jan l.. of katrien een paard kopen en een soort van onderhouden. Hier wordt helaas veel leed veroorzaakt, vanwege geldgebrek kan de zorg niet altijd optimaal zijn en meestal is het paard daar de dupe van. Dit geldt ook voor instructie, men heeft in deze tijd haast, heel veel haast.
Gaat het in de sport echt nog om liefde voor het paard of gaat het om liefde voor buseniss, de handel en socializen? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de echte liefhebbers voornamelijk Klassiek kiezen en ook de bijbehorende literatuur doorworstelen.
Vraag eens aan de gemiddelde Z ruiter/amazone wie Steinbrecht is, en men vraagt of het een Duitser is... meer weet men niet, ik denk dat theorie en praltijk bij elkaar horen, het ene kan niet zonder het andere.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:15

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je stelling "echte liefhebbers kiezen klassiek" voortkomt uit het feit dat je zelf voor klassiek bent....
Dat iemand niet van boeken lezen houdt maakt hem toch niet tot géén liefhebber? Misschien is diegene nog wel meer liefhebber dan jou omdat ze al hun tijd aan de paarden spenderen en liever dat doen dan boeken lezen.....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:33

Citaat:
Gaat het in de sport echt nog om liefde voor het paard of gaat het om liefde voor buseniss, de handel en socializen? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de echte liefhebbers voornamelijk Klassiek kiezen en ook de bijbehorende literatuur doorworstelen.
Dat is dan echt jouw indruk, die gevormd is door jouw gevoelens en jouw ervaring. Maar vertel me nou eens; waar wil je nu eigenlijk precies heen met dit topic?

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:35

Ik formuleer het liever wat anders:

Bij sport is het paard een middel tot een doel,
bij rijkunst is de pracht van het paard het doel.

Bij sport is het paard er voor de dressuur.
Bij rijkunst is dressuur er voor het paard.

Als het een keer minder goed gaat, morgen weer
een dag dan gaat het misschien beter.

Het statement heeft niets met een romantische kijk
op paarden te maken.

Het bestaan van een paard in deze tijd, zeker in het
westen, is te danken aan recreatie en sport.
De paardensport (incl. handel) is een enorme bedrijfstak.

Heb je een (1) paard staan dan heb je een band, staan er 40-50 paarden
op stal, dan zijn het leuke dieren, maar ook een bedrijfsmiddel.
Je kan dan wel van paarden houden, maar nauwelijks van elk paard afzonderlijk.

[edit]: typo
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-08-06 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:37

Paardentango schreef:
Een uitspraak van iemand die wellicht interessante gespreksstof oplevert is de volgende:

De sportruiter heeft het paard voor de dressuur.
De klassieke ruiter heeft de dressuur voor het paard.

Misschien wat commentaar op Aachen?


In Aken rijden alleen maar sportruiters mee dus daar valt niet veel over te zeggen wat dit betreft...

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 00:32

Je hebt ongetwijfeld Ignacio Ramblas niet gezien denk ik. Op en top Spaans, de arrogante uitstraling van een Spanjaard, zowel paard als ruiter, hoewel de ruiter meer. Zeer klassiek, misschien komt dat door het paard. Het niet zo handige commentaar dat deze PRE op een Lipizzaner lijkt, terwijl de Lipizzaner gefokt is uit een PRE (hier Andalusier genoemd).
Het elan van een Spanjaard, kan het ook niet laten om in Spaanse stap de ring te verlaten. Puur klassiek gereden. Jammer van het overdreven beengebruik van de ruiter, en Ignacio is wat steviger geworden.
Isabelle Werth is daar tegenover een echte Duitse Amazone, beschaafd, iets te bescheiden zelfs, en ze zou weer net iets van het Spaanse elan moeten hebben om het plaatje helemaal perfect te maken en haar naar rato uit te laten komen.
Beiden tonen een geheel eigen land met de typische culturele verschillen.
Dus ik heb niet de indruk dat er alleen sportruiters meerijden in Aachen, denk je dat echt? Zit er zoveel verschil inmiddels in deze twee namen?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:03

Ja, iedereen die aan wedstrijden meedoet is per definitie een sportruiter....
En wat wil je nu precies bewijzen met deze twee voorbeelden?
Wie is wat volgens jou?
En Isabelle te bescheiden? Je kent haar goed merk ik.....

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 09:16

Wat is je punt horseyfries?
Het gaat niet om bewijs of gelijk, het is een stelling waar je iets over kan zeggen, of niet.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:19

Wat bedoel je met je verhaal over Ramblas en Werth?
Want dat vroeg ik en dat beantwoord je met een wedervraag.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:25

Goofy44 schreef:
Ik formuleer het liever wat anders:

Bij sport is het paard een middel tot een doel,
bij rijkunst is de pracht van het paard het doel.

Bij sport is het paard er voor de dressuur.
Bij rijkunst is dressuur er voor het paard.

Als het een keer minder goed gaat, morgen weer
een dag dan gaat het misschien beter.

Het statement heeft niets met een romantische kijk
op paarden te maken.

Het bestaan van een paard in deze tijd, zeker in het
westen, is te danken aan recreatie en sport.
De paardensport (incl. handel) is een enorme bedrijfstak.

Heb je een (1) paard staan dan heb je een band, staan er 40-50 paarden
op stal, dan zijn het leuke dieren, maar ook een bedrijfsmiddel.
Je kan dan wel van paarden houden, maar nauwelijks van elk paard afzonderlijk.

[edit]: typo


Dus als je 10 kinderen hebt hou je niet meer van ze?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:27

Citaat:
Bij sport is het paard een middel tot een doel,
bij rijkunst is de pracht van het paard het doel.


Houd toch eens op met dat slappe geblaat, het maakt al je andere postings zo ongeloofwaardig terwijl daar misschien wél iets nuttigs tussen zit.

De mens bezit een paard om 2 doelen; om zijn brood mee te verdienen óf voor zijn eigen vermaak.

En dan kan ik het mis hebben hoor maar een dier bezitten om je brood ermee te verdienen vind ik zelfs nog meer ethisch dan hem te hebben voor je eigen vermaak.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 09:33

Misschien is dat onduidelijk ja. Wat ik ermee bedoel is dat het op een evenement als Aachen zo fraai is om te zien hoe de culturen liggen. Deze twee ruiters zijn zo verschillend, opvallend genoeg om op te merken.
Als je dat in de context van klassiek en sportmatig zet krijg je een zelfde uitgangspunt maar een ander optisch resultaat.
Ik ben een kijker, en dat is een indruk die ik als kijker heb.
Dit kan interessante gespreksstof opleveren, en het gaat niet om gelijk of ongelijk en wie beter of slechter is.
In de paardenwereld is gen goed of fout, dat maken wij mensen er wel graag van.

Een reactie op de statement van Goofy.
Op de School, zowel in Spanje als in Wenen staan meer paarden, toch proberen beide instituten het klassieke te presenteren. Wenen doet dat al eeuwen en houdt zich aan een wat consevatieve visie vast. Het uitgangspunt is hetzelfde, liefde voor het paard. Alleen de gevolgen van een stal waar meer paarden gehouden worden zijn denk ik vaak dat commercie de drijfveer is. Dan wordt de prestatie belangrijker dan het paard.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 24-08-06 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:38

Ja wenen houdt dat instituut ook helemaal niet als commerciele trekpleister oid *proest*

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 09:57

Dank je Super Pepeijn, inderdaad kunnen commercie en Klassiek dus samen gaan, dat bedoel je neem ik aan?

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:03

Citaat:
I am every little hungry schoolgirl's pride and joy

????

De staatssubsidies voor Wenen, Jerez en Saumur houden op of zijn al afgebouwd.
De academische rijscholen moeten in hun eigen bestaan voorzien (dus brood op de plank door zelf het benodigde geld verdienen om tradities en erfgoed in stand te houden ..... ).

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:08

Citaat:
Dus als je 10 kinderen hebt hou je niet meer van ze?

Je hebt het voorbeeld niet begrepen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:09

Hm, interessant topic dit (waarom moet het nu perse ergens 'heen' gaan? Je mag toch gewoon een stelling deponeren?)

Ik vind het wel heel idealistisch gezien dat iedereen die een paard heeft, dat puur voor de liefde van het paard doet hoor... Een heel groot gedeelte heeft een paard voor de eigen kick. Om het ego te strelen. "kijk mij eens een groot dier temmen"... met het nodige machtsvertoon erbij... en maar showen met de lintjes (als die dan gewonnen worden)...

Dus ik kan me ergens wel vinden in de gegeven stelling. En nee, ik ben geen klassieke ruiter...

Anoniem

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:11

SuperPepeijn schreef:
Aangezien de mens het paard wilt africhten, is dressuur áltijd op de eerste plaats voor de mens.

Ik denk dat als je geld wilt verdienen dat er makkelijkere en snellere manieren zijn dan in de paardenbussiness gaan.

Oa. daarom denk ik dat als het om paardensport gaat, is daar vooral een hoop liefde voor het paard bij.

Kortom, volgens mij een bullshit uitspraak.


niets meer aan toe te voegen

Anoniem

Re: Sport of klassiek, of is het en klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:17

Paardentango schreef:
Een reactie op de statement van Goofy.
Op de School, zowel in Spanje als in Wenen staan meer paarden, toch proberen beide instituten het klassieke te presenteren. Wenen doet dat al eeuwen en houdt zich aan een wat consevatieve visie vast. Het uitgangspunt is hetzelfde, liefde voor het paard. Alleen de gevolgen van een stal waar meer paarden gehouden worden zijn denk ik vaak dat commercie de drijfveer is. Dan wordt de prestatie belangrijker dan het paard.


je hebt dus blijkbaar nog nooit meegedraaid binnen een groter paardenbedrijf.

Neem dan maar van mij aan: dat hou je alleen vol (of het nu 15 paarden zijn of 50) als je knettergek van paarden, paardensport en alles wat er bij komt kijken bent. Want er is geen ruimte voor wat anders in je leven, en rijk worden doe je er bepaald niet van

Zoals Pepeijn al zei: als je geld wilt verdienen zijn er veel betere manieren dan met paarden