Bitloos gereden maar erg veel schuimen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maras

Berichten: 2349
Geregistreerd: 04-06-06

Bitloos gereden maar erg veel schuimen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 18:37

Mijn paard wordt bitloos gereden, ik rijd alleen maar door de bossen met hem en ben niet bezig met " netjes" rijden m.a.w. hij mag lopen zoals hij zelf wil qua hoofd/halshouding. Nu vind ik het zo vreemd dat hij enorm loopt te schuimen, hele vlokken en slierten komen er uit zijn mond tijdens het rijden. De tandarts is geweest, niets te vinden, hij eet prima, en oogt verder heel gezond. Weet misschien iemand waar dat geschuim vandaan kan komen?

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5030
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Bitloos gereden maar erg veel schuimen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:03

Zoals ik het begreep, schuimen paarden die lekker ontspannen gereden worden altijd, met of zonder bit.
Er zijn hier meer topics over het schuimen, als je de zoekfunctie gebruikt vind je ze vast wel.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Bitloos gereden maar erg veel schuimen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:05

Als ik mijn paard op hackamore rijd, dan kan hij ook flink schuimen. Zeker als hij lekker ontspannen loopt. Eerder vond ik het ook wat apart, maar verschillende mensen die met hackamore rijden hebben mij uitgelegd dat dit niets geks is. Lachen

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Bitloos gereden maar erg veel schuimen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:25


Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Bitloos gereden maar erg veel schuimen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:03

Dat is een topic uit 2002, handig voor de info maar het lijkt me beter om die niet meer omhoog te halen voor een reactie. Knipoog

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Bitloos gereden maar erg veel schuimen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:06

sorry, dat had ik niet gezien.

niet meer op reageren dus Knipoog

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Bitloos gereden maar erg veel schuimen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:03

ik rij mijn ijslander ook bitloos zins een maand of 10
als ik gewoon koeterde koet rij dan schuimt ze niet.
mar als ik b.v. haar aan het werk zet en lekker bezig ben kan ze ook behoorlijk schuimen. eigenlijk deed ze dat met bit nooit of een klein beetje.
ik merk gewoon dat ze het geweldig vind om zonder bit gereden te worden. ze werkt nu ook veel meer mee en is meer ontspannen.

niets aan de hand dus.
gr.

hubba

Berichten: 309
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloos gereden maar erg veel schuimen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:22

Dan ontspant je apard zich gewoon lekker. Maar asl je je er egt druk om maakt vraag het dan eens aan iemand die er verstand van heeft Pling

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Bitloos gereden maar erg veel schuimen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:26

Als een paard ontspannen loopt kan hij inderdaad gaan schuimen of hij nou een bit in heeft of niet.
Mijn paard doet het soms ook met longeren ook al heeft ze dan gewoon haar touwhalster om.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Bitloos gereden maar erg veel schuimen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:17

Zou niet gelijk er van uitgaan dat je paard ontspannen loopt, de kaak is een klein sukje. Zeker is dat hij lekke bezig is met zijn kaak wat een teken is van ontspanning zoeken in de kaak. Prima teken in elk geval, het zet je gelijk naar een stapje hoger, kijken of de achterhand begint te dragen, en of je dat voelt.
Mijn Spaanse merrie knabbelt zelfs op iets als ik met haar aan alleen de Engelse lage neusriem en lange teugel werk. Stress afreageren, maar zeker ook concentratie, haar manier van een zenuwtrekje. Verder is er niks mis met haar, ze ontspant na het gevraagde gelijk weer helemaal.
Volgende stap zou k zeggen.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Bitloos gereden maar erg veel schuimen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:36

Een paard hoeft geen bit in de mond te hebben om te schuimen. Duidelijk is dat de oorspeekselklier actief is. Als er veel speeksel uit de mond komt, in de vorm slierten of kwijlen, dan heeft dat niets met een ontspannen kaak te maken. De oorspeekselklier wordt waarschijnlijk gemasseerd en de ene klier produceert meer speeksel dan de andere. De kaak van een paard kan alleen los zijn als de onderkaak de maalbeweging maakt in het kaakgewricht, daarbij maakt ook de tong een maalbeweging. Op die manier zet het speeksel in de mond zich om tot schuim, dat zich afzet op de lippen. Normaal gesproken likt een ontspannen paard een enkele keer met de tong de lippen, om de witte lippenstift te verwijderen. Speekselvloed, slierten kwijl of slijm zijn niet een exclusief teken van ontspanning. Als de onderkaak delen vlak tegen de hals komen en er weinig ruimte is tussen de onderkaak en de halswervels, dan kan de ruimte waarin de oorspeekselklier ligt, zeer beperkt zijn. Als daar niet 1-2 vingers of meer tussen kunnen (2 cm of meer) dan kan de oorspeekselklier in de weg zitten. Als een paard dan inbuigt, het hoofd en hals omlaag doet zonder de neus voor de loodlijn of zelfs met hals schuin omhoog en hoofd ver voor de loodlijn, kan tot gevolg hebben dat door de bewegingen van het paard, de oorspeekselklier door de bewegingen "gemasseerd" wordt. Je moet je paard kennen om in te schatten wat de speeksel, schuim afzetting betekent. Het kan stress, beklemming maar ook ontspanning zijn. Ontspanning zie je aan veel meer kenmerken als: oren, ogen, winden laten, afmesten, staartdracht, schuim op lippen, alert, aan de hulpen, etc.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Bitloos gereden maar erg veel schuimen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:49

Die van mij kwijlt ook standaart met rijden maar ook met eten doet ze dat.