Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

4 jarige hoe vaak rijden?

 
Profiel   

Ik rijd mijn 4jarige momenteel in het L1 en het gaat allemaal
heel goed, we bouwen het langzaam op en ze heeft er veel
plezier aan.


Ik rijd zelf gemiddeld 4x per week maar ben toch van plan om
het iets op te krikken.

Maar nu vroeg ik me af wat jullie voor een 4jarig paard nou
goed vinden, wat het aantal keer rijden per week betreft,
en hoe lang per keer?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-07 13:23 



 
Profiel   

Ik denk om de dag een uurtje ofzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-07 13:25 



 
Profiel   

probeer het rijden eens af te wisselen met een of twee keer in de week te gaan longeren. Dit kan gedaan worden met hulpteugels of het gebruik van een pessoa. Verder kan je best wel 5 tot 6 dagen in de week rijden. Zolang je maar niet elke dag langer dan anderhalf uur gaat rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-07 14:34 



 

Hmmm... ik vind 5 dagen in de week wel erg veel voor een vierjarige, hoor. Vergeet niet dat een vierjarige nog vol in de pubertijd zit, en over het algemeen nog heel hard (in de breedte) aan het groeien is...
3x in de week licht werk, denk 20-30 minuten lijkt me ruim voldoende op die leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-07 14:53 



 
Profiel   

Ik heb een 4 jarige new forest, die minimaal 5 dagen in de week in beweging is. het wordt wel afgewisseld, ik rijd dressuur matig in de bak, maak ee buitenrit of hij loopt voor de kar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-07 15:15 



 
Profiel   

ik start mijn 4 jarige nog niet, maar rijd haar op moment 3-4 keer in de week zo'n 35 min. Lachen
en af en toe ook eens een keer op buitenrit en idd longeren, vind afwisseling erg belangrijk bij die jonge paarden.


Laatst bijgewerkt door magic_lover op 23-08-07 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-07 15:18 



 

Ik vind 4x per week eigenlijk toch wel ruim genoeg, liever wat Yamcha zegt inderdaad. Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-07 15:18 



 
Profiel   

mijne is nu net 5 maar ik reed altijd{nu nog steeds} 4 dagen in de week met veel afwisseling dan weer buitenrijden en dan weer een keer springen en we deden ook wel eens een schrikparcourtje, maar ik wisselde de rij tijd veel af als hij lekker soepel was en hij luisterde goed stop ik eerder als dat hij als maar loopt te puberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-07 15:20 



 
Profiel   

ik heb een 4 jarige van Juli
ik ga in okt met hem starten !! Knipoog
ik denk zelf dat het ook vooral te maken heeft wat je dier voor bouw heeft .. is er nog iets overbouwd ..??
die van mij ziet er vrij volwassen uit en die wordt 4 dagen gereden waarvan 1 keer dressuurles en springles en de andere dag rijd ik zelf dressuur dus minder fanatiek dan de lessen.
en 1 dag wordt hij aan de lange lijnen gelongeerd ..! Knipoog
dus zo goed als altijd 2 dagen vrij soms 1 en dan de week daarop weer 3 is een beetje verschillend!!

je kan het best wat opkrikken hoor Vork

Edit :
de springles is een uur waar van heel vee stappen !!!
de dressuurles is een half uur fanatiek .
en ik rijd en longeer zelf altijd gemiddeld 20 min ! Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-07 15:22 



 

Dat zegt dus niks. Bijna elke 4-jarige ziet er wel volwassen uit. Maar elke 4-jarige is nog volop in de groei. En ja, je hebt idd 4-jarigen die de benen nog te lang hebben voor het lijf, of er nog wat smalletjes uitzien...
Maar er volwassen uitzien zegt mij niks. Ik ken ook mensen die vinden 2 jarigen er ook volwassen uitzien, en ik vind het baby's. Dat is net hoe je kijkt.
Zet maar eens een 7- of 8- jarig (die zijn namelijk wel volwassen) paard naast een 4-jarige, en dan blijkt er tussen puber en volwassen paard nog aardig wat verschil te zitten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-07 15:30 



 
Profiel   

Yamcha schreef
Dat zegt dus niks. Bijna elke 4-jarige ziet er wel volwassen uit. Maar elke 4-jarige is nog volop in de groei. En ja, je hebt idd 4-jarigen die de benen nog te lang hebben voor het lijf, of er nog wat smalletjes uitzien...
Maar er volwassen uitzien zegt mij niks. Ik ken ook mensen die vinden 2 jarigen er ook volwassen uitzien, en ik vind het baby's. Dat is net hoe je kijkt.
Zet maar eens een 7- of 8- jarig (die zijn namelijk wel volwassen) paard naast een 4-jarige, en dan blijkt er tussen puber en volwassen paard nog aardig wat verschil te zitten...


Klopt idd ook wat je zegt Ik heb ook niet gezegt dat ik die van mij op een volwassen paard vind lijken ..
het verschil is namelijk duidelijk te zien als je een paard van 10 naast hem zet ! Knipoog
ik schreef namelijk:
Citaat
ik heb een 4 jarige van Juli
ik ga in okt met hem starten !!
ik denk zelf dat het ook vooral te maken heeft wat je dier voor bouw heeft .. is er nog iets overbouwd ..??
die van mij ziet er vrij volwassen uit


dus als dat voor mij bedoelt was ik ben dat met je eens !!! Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-07 15:38 



 
Profiel   

Als ik jou wou zou ik hem lekkker afwisselend trainen. Doe ook leuke dingen en geeft hem ook eens een lekker weekje vakantie. Dan kan je hem gerust 5 dagen trainen. Maar als hij dat goed op pakt ook niet steeds te veel willen. Doe lekker op je gemak.

succces

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-07 15:43 



 

@ doom: dank je!!! Fijn he goeie communicatie. was idd naar naar jou bedoeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-07 15:49 



 
Profiel   

Mijn 4jarige is onder het zadel van januari ( werd 4 jaar in februari). Hij wordt momenteel meestal zo een 5 keer per week gereden, soms een half uurtje licht werk, soms drie kwartier, en ik heb 1x in de week les van 1uur. Verder heeft hij elke dag weidegang, en de 2 andere dagen heeft hij vrij. Aangezien we pas met wedstrijden begonnen zijn, kan het best zijn dat hij 6x per week gereden wordt,maar deze extra keer is dan echt licht werk. Ik denk dat als ze elke dag weidegang krijgen, en het werk fysiek en mentaal niet zwaar is, dat best kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 13:55 



 
Profiel   

Ik reed, of longeerde, mijn vierjarige meestal twee dagen achter elkaar en dan had hij weer een dag rust. Soms ook wel een dag rijden en dan een dag rust maar iig nooit drie dagen achter elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 14:27 



 
Profiel   

Ik zie tot mijn grote schrik in jouw profiel dat je ook al springt met deze schimmel van 4 jaar.

Voor mijn gevoel loop je te hard van stapel, maar dat is mijn mening uiteraard

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 14:43 



 
Profiel   

Dess schreef
Ik denk om de dag een uurtje ofzo?


ik vind dat nog wel redelijk lang ,

Ik zou zeggen 4 x in de week 3kwartier , soms een uur

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 14:46 



 
Profiel   

Uphill schreef
Ik zie tot mijn grote schrik in jouw profiel dat je ook al springt met deze schimmel van 4 jaar.

Voor mijn gevoel loop je te hard van stapel, maar dat is mijn mening uiteraard


als ze gewoon een sprongetje doet , ik denk dat de pony niet springt, als hij het niet wil.
Ik vind dat je wel rustig aan tussen door 5-10 min stappen steeds weer , wellis een sprongetje kan doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 14:47 



 
Profiel   

Ik houd meestal aan 3 jaar 3 dagen in de week 4 jaar 4 dagen in de week.

Half uurtje 3 kwartier ligt er net aan hoe zwaar de training is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 14:49 



 
Profiel   

Uphill schreef
Ik zie tot mijn grote schrik in jouw profiel dat je ook al springt met deze schimmel van 4 jaar.

Voor mijn gevoel loop je te hard van stapel, maar dat is mijn mening uiteraard


wat een onzin ..!!! Knipoog
ze springt toch geen wedstrijden ..
die van mij is ook 4 en springt ELKE week mee in de springles ..! wat hij verschrikkelijk leuk vind en wat hij ook prima kan ..!! Knipoog
lees volgende keer ook even de tekst die in iemands profiel staat ! Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 14:51 



 
Profiel   

Ik reed met mijn 4 -jarigen maar zo'n 3 a 4 x per week en dan zo'n 35 min. Een B of L wedstrijdje kun je best doen met dat rijschema.
lekker basis en geen krachttraining op die leeftijd.
Ik rij nu nog niet veel en lang met die nu alweer 6 jarige en de wedstrijden gaan super, veel prijzen.

Verhogen zou ik zeker niet doen ts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 15:00 



 
Profiel   

doom schreef
Uphill schreef
Ik zie tot mijn grote schrik in jouw profiel dat je ook al springt met deze schimmel van 4 jaar.

Voor mijn gevoel loop je te hard van stapel, maar dat is mijn mening uiteraard


wat een onzin ..!!! Knipoog
ze springt toch geen wedstrijden ..
die van mij is ook 4 en springt ELKE week mee in de springles ..! wat hij verschrikkelijk leuk vind en wat hij ook prima kan ..!! Knipoog
lees volgende keer ook even de tekst die in iemands profiel staat ! Haha!



Dat het paard het leuk vind wil nog niet zeggen dat het goed is.

Een kleuter laat je ook niet met een zak cement de trappen op neer lopen. Helaas ziet niet iedereen dat zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 15:09 



 
Profiel   

Citaat
Dat het paard het leuk vind wil nog niet zeggen dat het goed is.

Een kleuter laat je ook niet met een zak cement de trappen op neer lopen. Helaas ziet niet iedereen dat zo.


een kleuter doet er ook langer over om volwassen te worden dus dat is totaal niet vergelijkbaar !!! Knipoog
als een puber met een zak cement op en neer de trap op loopt zo af en toe kan dat ook geen kwaad ..
je vergelijking is top!!!
deze paarden zijn 4 worden in januari alweer als 5 beschouwd tegen de 6/7 volwassen beschouwd ..
beetje springen onder de meter zo af en toe kan echt geen kwaad !

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 15:16 



 
Profiel   

doom schreef
Citaat
Dat het paard het leuk vind wil nog niet zeggen dat het goed is.

Een kleuter laat je ook niet met een zak cement de trappen op neer lopen. Helaas ziet niet iedereen dat zo.


een kleuter doet er ook langer over om volwassen te worden dus dat is totaal niet vergelijkbaar !!! Knipoog
als een puber met een zak cement op en neer de trap op loopt zo af en toe kan dat ook geen kwaad ..
je vergelijking is top!!!
deze paarden zijn 4 worden in januari alweer als 5 beschouwd tegen de 6/7 volwassen beschouwd ..
beetje springen onder de meter zo af en toe kan echt geen kwaad !



Op 1 januari worden paarden op papier 5 jaar. Aangezien er paarden in juli en augustus nog worden geboren duur het voor deze paarden nog 7 à 8 maanden voordat ze werkelijk 5 jaar zijn.

Waarom zo'n haast ?


trouwens van de Arbo mogen ook pubers geen zwaar werk doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 15:55 



 
Profiel   

Er is hier nergens haast Knipoog
ik denk dat je dat er zelf van maakt ....???!!??? Vork
ik snap ook niet waar je je zo druk over maakt ! Clown
er staat 1 springfoto ..
ze rijd nog geen springconcouren etc.
Uit je reacties lijkt wel alsof je denkt dat ze elke dag springt Knipoog
ze rijd zelf nog maar 4 keer in de week waar zie jij hier haast..!! Knipoog

EDIT:

Nee idd van de ARBO mogen ze niet DAGELIJKS zwaar werk doen dat heet namelijk WERK.
en die willen graag kinderen nog zien leren voorbereidend op het werk.
Net als dat je paarden een beetje leert springen/dressuur voorbereidend op het ECHTE werk namelijk de wedstrijden.


Laatst bijgewerkt door doom op 24-08-07 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 16:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen