Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

4 jarige hoe vaak rijden?

 
Profiel   

doom schreef
Citaat
Dat het paard het leuk vind wil nog niet zeggen dat het goed is.

Een kleuter laat je ook niet met een zak cement de trappen op neer lopen. Helaas ziet niet iedereen dat zo.


een kleuter doet er ook langer over om volwassen te worden dus dat is totaal niet vergelijkbaar !!! Knipoog
als een puber met een zak cement op en neer de trap op loopt zo af en toe kan dat ook geen kwaad ..
je vergelijking is top!!!
deze paarden zijn 4 worden in januari alweer als 5 beschouwd tegen de 6/7 volwassen beschouwd ..
beetje springen onder de meter zo af en toe kan echt geen kwaad !


Het gaat niet om de vergelijking..
Het gaat erom dat een paard niet weet wat niet goed voor 'm is.
Veel paarden willen graag werken (voor hun baasje/de leider)
Maar ook bijv: een paard zal gras blijven eten, terwijl hij hoefbevangen is.....

Dat paarden verjaren bij de 1 januari is natuurlijk krom. Een verstandige paardenliefhebber zorgt ervoor dat hij
geen onnodige risico's neemt die het (jonge)paard z'n levensduur of sportlevensduur kunnen schaden.

Ik ben geen dierenarts, over het springen en de risico's daarvan weet ik niet veel en ga ik ook niet over oordelen. Ging mij om het gedeelte waar ik het mee eens ben, dat je soms paarden tegen zichzelf moet beschermen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 15:03 



 
Profiel   

Ik rij mijn vier-jarige ongeveer 5x per week.
1x clubles (45 min)
1x priveles (uur)
2x gewoon rijden, soms alleen lang-laag, soms proef dingetjes
1x longeren of een beetje springen of loswerken + een kleine bosrit

Eerst goed (conditie en spieren) opbouwen lijkt me belangrijker dan of je nu 3 of 5x per week rijdt.

En springen? dat is alleen maar goed voor ze, even wat anders Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 15:04 



 
Profiel   

ik rij mijn 4 jarige ook ongeveer 4 keer per week een klein uurtje

waarvan 1 x springen (of variatie daarop)
en 1x buitenrit
1x club les (om de twee weken priveles)
en dus nog keertje dressuur

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 15:07 



 
Profiel   

Citaat
Het gaat niet om de vergelijking..
Het gaat erom dat een paard niet weet wat niet goed voor 'm is.
Veel paarden willen graag werken (voor hun baasje/de leider)
Maar ook bijv: een paard zal gras blijven eten, terwijl hij hoefbevangen is.....

Dat paarden verjaren bij de 1 januari is natuurlijk krom. Een verstandige paardenliefhebber zorgt ervoor dat hij
geen onnodige risico's neemt die het (jonge)paard z'n levensduur of sportlevensduur kunnen schaden.

Ik ben geen dierenarts, over het springen en de risico's daarvan weet ik niet veel en ga ik ook niet over oordelen. Ging mij om het gedeelte waar ik het mee eens ben, dat je soms paarden tegen zichzelf moet beschermen.


Idd Knipoog
En ik mag toch HOPEN dat iedereen geen onnodige risico's neemt.
En dus ook SAMEN met begeleiding ook weet waar ze mee bezig zijn ! Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 15:10 



 
Profiel   

Bedankt doom en Nibbit, ik vind zelf ook dat het absoluut geen kwaad kan Knipoog
En zoals dus ook in mijn profiel staat, ik spring bijna nooit. Hooguit 2x per maand, en ik houd het laag. Het paard vind het superleuk en ik zou haar niet overvragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 17:20 



 
Profiel   

ik rijd ook een 4 jarige merrie.
gemiddeld rij ik 5 keer in de week, waaronder iig:
1 keer les
buitenrit
simpel dressuurwerk
1 keer in de week thuis lage hindernissen springen

ik start haar in de B springen en dat gaat geweldig goed!!zijn samen 12e geworden op de overijsselse kampioenschappen!
de dag voor en de dag na een wedstrijd krijgt ze altijd of een dagje vrij of een buitenritje!
wat vinden jullie hier dan van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-07 21:45 



 
Profiel   

Ik vind dat je het goed aanpakt, vooral omdat je het goed afwisselt! Gefeliciteerd trouwens met je resultaat op het Overijssel Kampioenschap! Ik moest daar schrijven Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-07 11:26 



 
Profiel   

Het paard dat ik momenteel rij is ook vier, Hij wordt 4 keer per week getraind met afwisseling, longe, balken, wandelen, dressuur, soms een sprongetje. Tijdens een drukke wedstrijdmaand loopt hij wel eens 5 keer per week, maar dan zijn er twee dagen bij waar niet echt in het zweet wordt gereden.
Ik hanteer het Duitse principe : 4jaar 4x - 5jaar 5x en 6jaar 6x per week trainen. Vanaf dan, telkens 6x trainen. Let wel, wandelen valt daar ook onder!!! En je paard eens een week vakantie geven op de wei doet iedereen deugd!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-07 12:36 



 
Profiel   

Ik ben er van overtuigd dat elk paard anders is, de een pakt het werk gemakkelijk op en kan dus 4 tot 5 x per week bereden worden (inclusief rustige trainingen) een ander heeft er veel moeite mee, meestal zetten we die na een half jaar bereden te hebben weer een half jaar op het land.

Dus voor elk paard apart bekijken maar denk er wel altijd over na

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-07 22:04 



 
Profiel   

Wij rijden onze 5 dagen in de week ongeveer 45 min, en dan wel met wat afwisseling(buiten, les,) Ik denk ook dat het een beetje van het ras, karakter en bouw afhangt de 1 kun je gewoon wat sneller meer mee doen dan de ander. Kijk en luister goed naar je paard dan zie je snel genoeg hoe het gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-07 22:35 



 
Profiel   

Ik heb een vier en half jarige merrie, die al een beetje in haar puberteit gaat, ik ga haar 4 x in de week rijden, 2 x daarvan is les. Ik probeer haar goed in te rijden want ze durft al een paar bokjes te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 21:15 



 
Profiel   

Perla1234567 schreef
Ik heb een vier en half jarige merrie, die al een beetje in haar puberteit gaat, ik ga haar 4 x in de week rijden, 2 x daarvan is les. Ik probeer haar goed in te rijden want ze durft al een paar bokjes te maken.



getemt topic van 2007!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 21:26 



 
Profiel   

Jammer dat jouw jonkie gaat bokken.

Goed met je lesgever zoeken naar de oorzaak!
(Zadel, te veel indrukken, lagere temperatuur, te weinig verticale balans - en de lijst mogelijkheden is langer.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 21:27 



 
Profiel   

Perla1234567 schreef
Ik heb een vier en half jarige merrie, die al een beetje in haar puberteit gaat, ik ga haar 4 x in de week rijden, 2 x daarvan is les. Ik probeer haar goed in te rijden want ze durft al een paar bokjes te maken.


Dit topic is ruim 15 jaar oud. :')

Maar 3 x in de week is zat voor een 4 jarige. Evt nog een keer longeren maar meer niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 21:34 



 
Profiel   

Het zou best interessant zijn om te weten, nu we een poos verder zijn, hoeveel van deze vroeg belastte paarden met blessures te maken gehad hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 14:38 



 
Profiel   

Ninx schreef
Het zou best interessant zijn om te weten, nu we een poos verder zijn, hoeveel van deze vroeg belastte paarden met blessures te maken gehad hebben?


We waren zo groen als gras met Hercule. Hij was net 4 jaar toen hij kwam. Er werd vaak lang met plezier op hem gereden vanaf het begin. Zowel onder het zadel (les en buitenritten) als voor de wagen.
Hercule (merens) was zo sterk. Ging overal mee naar toe en werd vaak gelijk gereden.
Is 24,5 jaar geworden, heeft op 1x hoefzweer na , nooit been gebreken gehad of andere problemen en werd gereden tot vlak voor zijn fatale koliek.

Polie kwam bij ons met haar 5 jaar. We wisten duidelijk wat meer. Ik voelde dat het geen Hercule was, veel fragieler paardje. Altijd is ze zeer kort (25 minuten) en maar 3x of zo gereden per week. Erg vroeg is ze met pensioen (15 jaar) gegaan, na een val op de wei vonden we haar met een peesblessure. Ze is gelukkig en blij nu, recht en ze gaat als een speer ons semi wild paardje nu. Maar ik ga haar niet meer rijden. Polie is daar niet geschikt voor.

Dus kijk naar je paard , voel goed en pas daar je beleid op aan. Ik denk zelf dat dit het verstandigste is.

Hercule deed met zijn 4de jaar al meer als dat Polie ooit gedaan heeft. Achteraf vraag ik me wel eens af, of Hercule achteruit is gegaan omdat we na zijn 22ste hem minder gingen rijden (nog 2x per week met rustige buitenritjes gezien zijn leeftijd). Dat weet ik niet. Hoe dan ook, het was goed zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 15:06 



 
Profiel   

Topic is erg oud indd. Vind gewoon kijken naar het paard in deze situatie het beste. Waar mijn 6 jarige aan 2x per week nog geen 10 minuten genoeg aan heeft kan ik met mijn 3.5 jarige tinker zo een uur het bos in. Doe ik niet, juist omdat ik wil dat een paard op z'n minst 5 is voordat ie vaker word bereden. Ondanks dat vind mijn tinker het geweldig.
Veel mensen vinden het helaas moeilijk om te zien wanneer het wel\niet kan met een paard. Die 'paar bokjes' en die 'pubertijd' die hierboven zijn genoemd zijn gewoon moeilijkheden en dat het fysiek of mentaal(of beide) te veel is; Daar word niet naar geluisterd. Dat word afschoven op pubertijd. Of het is te moeilijk voor ze om te begrijpen; doe dan een stapje terug.
4x per week voor een 4jarige op L niveau vind ik bijv ontzettend veel, zowel mentaal als fysiek, dat zou ik met mijn 3.5 jarige écht nog niet doen en ook mijn haflinger was op die leeftijd echt nog te jong.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 16:08 



 
Profiel   

Hier de pony altijd vanaf driejarige tot ongeveer een jaar of zeven 5 dagen in de week behoorlijk gereden. In totaal een keer een overbelast been gehad ergens in het M. Meer doordat de achterban pushte, terwijl ikzelf aanvoelde dat het niet goed zat. Overigens zo maar net aan. Heeft een maandje stilgestaan en daarna weer onder het zadel opgebouwd. Was in de periode dat ik helemaal niet zo lang/intensief/vaak reed ook.

Huidige driejarige ga ik echt anders mee om. Die 5 dagen per week op die intensiteit is echt niet oké voor zo'n jong dier. Ze wordt 3 à 4 keer gereden en dan 1 of 2 keer wat intensiever. De overige keren vergelijkbaar met werk aan de longe (maar ik heb een hekel aan longeren, dus daarom onder zadel :+ ). Moet ook wel stellen dat een jonkie een keer een paar dagen langer stilzetten vaak z'n voordelen heeft. Geeft ze tijd om alles tot zich te nemen.

Maar inderdaad, vooral naar je paard luisteren. Ligt het zadel goed, hoe is je communicatie? En ook vooral niet schrikreacties afschuiven op puberteit. Voor een jong paard is alles nieuw hè.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 16:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen