Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Goede oefeningen jong paard

 
Profiel   

Mijn verzorgpaard is dan eindelijk 'ingereden'. Hij is eindelijk terug thuis en kan nu de hulpen voor Stap draf galop & halt.
Maar wat zijn nu ook goede oefeningen om lekker met hem te oefenen dat hij spieren krijgt, lekker ontspannen ga lopen etc..?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-07 20:42 



 
Profiel   

Ik volg dit topic even!
Heb zelf een jong paard, en wat ik in ieder geval véél doe, is binnenhoefslagen rijden. Hier leren ze mooi van op eigen benen en recht te lopen. verder merk ik dat mijn paard los wordt van overgangen en veel tempowisselingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-07 20:51 



 
Profiel   

Buitenrijden! Heuveltjes lopen en vooral lekker lang en veel rechtuit rijden, overgangen maken en geregeld de ontspanning opzoeken in stap. Veel halsstrekken en dan weer terug naar de werkhouding, op een breed pad eens een stapje schoudervoor proberen. Maar door veel buiten te rijden met een jong paard leer je hem op eigen benen lopen, recht te maken en blijft het geestelijk ook leuk voor zo'n paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-07 21:24 



 
Profiel   

Alicia2u schreef
Buitenrijden! Heuveltjes lopen en vooral lekker lang en veel rechtuit rijden, overgangen maken en geregeld de ontspanning opzoeken in stap. Veel halsstrekken en dan weer terug naar de werkhouding, op een breed pad eens een stapje schoudervoor proberen. Maar door veel buiten te rijden met een jong paard leer je hem op eigen benen lopen, recht te maken en blijft het geestelijk ook leuk voor zo'n paard.

Uuh klinkt heerlijk, ik heb r ook 1 die net zadelmak is, maar voor een rit zoals jij beschrijft zou ik ware doods-verachting moeten hebben... Eerst maar een goed stuur en een goede rem er op bouwen en wat oefenen met een ander paard erbij. Daarna ga ik met je mee!

Nog wat oefeningen (die ik momenteel gebruik):
- de hoefslag rond (mooi in evenwicht over de lange zijden, al je hulpen recht, dan de hoeken door zonder dat je helpt, alleen maar 'bijsturen waar nodig')
- grote volte bij A en afwenden bij E of B (het verschil markeren tussen een volte en wendingen dus)
- in stap wat laten inbuigen (mijn merrie is nog wat scheef, ik ben al blij als ze op links even naar binnen kijkt...)
- met andere paarden trainen (elkaar passeren, naast elkaar stappen en draven)
- expres wat rommel langs de bak (een deken, een stoel)
Erg belangrijk vind ik zelf dat ze mooi aanleuning zoekt, iets voeling op mijn beide teugels dus. Ze is nu een week of 6 zadelmak en loopt in draf mooi nageeflijk, in stap ook wel maar nog niet mooi constant. In galop ben ik na iedere hoek blij dat we nog op de been zijn haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-07 21:57 



 
Profiel   

Ik zou het ook nog niet zo in 'oefeningen' zoeken, maar eerst zorgen dat je paard lekker in balans gaat lopen en fijn nageeflijk wordt. Dat doe je door (grote) voltes en wendingen te rijden. Ter afwisseling eens wat balkjes en een klein sprongetje. Buitenrijden is ook supergoed, maar idd eerst rem en stuur erop en dan met een ervaren paard mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-07 09:17 



 
Profiel   

De meeste jonge paarden gedragen zich wel op buitenrit, zeker als er een ouder braaf paard bij is. Heb nog nooit problemen gehad. natuurlijk ga je niet de 3e keer dat je erop zit al naar buiten! Maar zodra stuur en rem geinstalleerd zijn kan het best.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-07 09:54 



 
Profiel   

Veel dingen zijn al genoemd hier, buitenritjes (heuveltjes als ze daar aanwezig zijn) balkjes lopen. Maar dan moet de basis van goed op het been reageren, het bit accepteren er toch wel inzitten. Voor in de bak heb ik veel leuke oefeningen uit het boek 101 traningsmomente oid gehaald. Staan leuke oefeningen in die eens wat anders zijn dan gebroken lijnen voltes ed

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-07 11:08 



 
Profiel   

deze ga ik even volgen want ik heb sinds gister ook een jong paardje er bij Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-07 11:43 



 
Profiel   

Vido schreef
Alicia2u schreef
Buitenrijden! Heuveltjes lopen en vooral lekker lang en veel rechtuit rijden, overgangen maken en geregeld de ontspanning opzoeken in stap. Veel halsstrekken en dan weer terug naar de werkhouding, op een breed pad eens een stapje schoudervoor proberen. Maar door veel buiten te rijden met een jong paard leer je hem op eigen benen lopen, recht te maken en blijft het geestelijk ook leuk voor zo'n paard.

Uuh klinkt heerlijk, ik heb r ook 1 die net zadelmak is, maar voor een rit zoals jij beschrijft zou ik ware doods-verachting moeten hebben... Eerst maar een goed stuur en een goede rem er op bouwen en wat oefenen met een ander paard erbij. Daarna ga ik met je mee!

uuuuuuuuuuuuh, dit hoort een paard al te kennen nnaar mijn idee VOOR je er überhaupt op stapt... lange lijnen werken? die van mij kent dondersgoed de hulpen dankzij grondwerk... alleen maar rondjes rijden in een bak is voor een jong paard niet goed. niet fysiek, maar ook mentaal geestdodend op een gegeven moment...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-07 11:51 



 
Profiel   

Okee bedankt allemaal!

Vandaag voor het eerst écht op hem gereden nadat hij terug is.. Het was erg wennen vooral omdat het een tuiger van 1.65 is en ik normaal op ponytjes rijd.. Voor beide was het wennen maar ik merkte dat hij af en toe al wel de aanleuning op zocht. Hier was ik natuurlijk heel blij mee.. Waar ik me dus nu goed op ga concentreren is het leuk houden & rechtrichten, op eigen benen lopen en de dus basis er goed in.

Nog een vraagje, hij begon erg te schudden met zijn hoofd, telkens ja schudden zeg maar Knipoog is dit erg of?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-07 18:28 



 
Profiel   

dat doet mijn jonge paard ook.. mijn instructeur zegt dat dit ook balans zoeken is

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-07 18:30 



 
Profiel   

ja het is allemaal al een beetje genoemd... heb nu ook een 4 jarige, zelf ingereden, vind het belangrijk dat hij veel ziet, dus ik ga weleens op stap met hem, ene keer door het dorp en de andere keer door het bos Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-07 20:13 



 
Profiel   

ikenindi schreef
uuuuuuuuuuuuh, dit hoort een paard al te kennen nnaar mijn idee VOOR je er überhaupt op stapt... lange lijnen werken? die van mij kent dondersgoed de hulpen dankzij grondwerk... alleen maar rondjes rijden in een bak is voor een jong paard niet goed. niet fysiek, maar ook mentaal geestdodend op een gegeven moment...

Owkee, dan verschillen onze inzichten. Ik doe niet aan grondwerk en lange lijnen, ik zit r op. Fysiek en mentaal doen mijn paarden het goed hoor en geestdodendheid heeft met meer te maken, dan alleen een buitenritje. Er zijn meerdere wegen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-07 22:27 



 
Profiel   

Vido schreef
ikenindi schreef
uuuuuuuuuuuuh, dit hoort een paard al te kennen nnaar mijn idee VOOR je er überhaupt op stapt... lange lijnen werken? die van mij kent dondersgoed de hulpen dankzij grondwerk... alleen maar rondjes rijden in een bak is voor een jong paard niet goed. niet fysiek, maar ook mentaal geestdodend op een gegeven moment...

Owkee, dan verschillen onze inzichten. Ik doe niet aan grondwerk en lange lijnen, ik zit r op. Fysiek en mentaal doen mijn paarden het goed hoor en geestdodendheid heeft met meer te maken, dan alleen een buitenritje. Er zijn meerdere wegen...


iedereen doet aan grondwerk. je haalt jem toch ook uit de wei of stal? dat doe je vanaf de grond... bij een paard moet je consequent zijn, en weten waar je mee bezig bent, dus als je het goed doet (i.m.o.) doe je altijd grondwerk...

dat er meerdere wegen zijn die naar rome leiden geef ik je gelijk in... of het allemaal goede wegen zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-07 15:13 



 
Profiel   

Mijn 5 jarige begon ook ineens zo lekker met het hoofd te schudden bij haar kon je echt merken dat ze aan het zoeken was naar de hand. Maar goed ze is zich aan het ontwikkelen dus dat zal straks ook wel beter gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-07 15:18 



 
Profiel   

Goed naar de hand blijven rijden,als ze gaan schudden met het hoofd moet je been geven.Wat ik met jonge paarden doe is ze dus goed naar de hand toe rijden en ze dan voorwaarts/neerwaarts aanleren.Binnenhoefslag rijden en goed op 2 teugels.Meer niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-07 20:40 



 
Profiel   

ikenindi schreef
dat er meerdere wegen zijn die naar rome leiden geef ik je gelijk in... of het allemaal goede wegen zijn...


Dat kunnen de meeste mensen zelf wel bepalen Knipoog
Mijn paarden zijn ook altijd zeer vrolijk, terwijl ik veel in de bak rijdt (ca. 5 keer in de week). Dagen en wekenlang longeren en 'grondwerk' dat is imo pas geestdodend. Bloos

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-07 08:34 



 
Profiel   

Ik ga met Vido mee, ik heb zelf een ook jong paard vanaf zadelmak ingereden met hulp van mn instructrice en heb in het begin ook alleen maar hoefslag en lange lijnen gereden en grote voltes
zodat ik een stuur had en een rem. Toen dat bevestigd was ben ik andere oefeningen erbij gaan doen en nu iets meer dan een half jaar later kan hij wijken en schouderbinnenwaarts.
Dat schudden met het hoofd komt bij ook bekend voor, ik heb altijd begrepen dat ze
dan te weinig contact hebben met jou en niet aan je been zijn, je moet ze er dan bij rijden.
Daarnaast ben ik het wel met Alicia2u eens dat je met een jong paard moet/kan buitenrijden
voor de balans dat is ook zo, maar dan wel eerst een zeer goed stuur en rem anders is het vragen om ongelukken! Ikzelf ga pas miss a.s maar zeker volgende zomer naar buiten, t moet wel ontspannen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-07 11:40 



 
Profiel   

Als ie beetje braaf is lekker nar buiten.
en anders lekker afwisselen..

Ik probeer met jonge paarden rechtuit te rijden en grote voltes, meer niet. ze hebben al moeite genoeg om hun balans te vinden in dit soort oefeneningen.
Daar probeer ik lichte tempowisselinge te rijden (dus dan ben je al in een verder stadium) dat ze echt gaan snappen dat been naar voren is en op de zit weer terug.
als je dit voor elkaar hebt ben je al een heel eind.

longeren is ook een goede oefening maar wel met mate!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-07 11:07 



 
Profiel   

malloesje schreef
ikenindi schreef
dat er meerdere wegen zijn die naar rome leiden geef ik je gelijk in... of het allemaal goede wegen zijn...


Dat kunnen de meeste mensen zelf wel bepalen Knipoog
Mijn paarden zijn ook altijd zeer vrolijk, terwijl ik veel in de bak rijdt (ca. 5 keer in de week). Dagen en wekenlang longeren en 'grondwerk' dat is imo pas geestdodend. Bloos


ik zei verder ook niets...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-07 11:11 



 
Profiel   

Ik lees even mee want ik heb zelf ook een jong paard. Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-07 11:16 



 
Profiel   

ik rij me lesjes elke week, veel longeren met bijzet en touwtjes doe ik.. en verder idd als eerder gezegt lekker buitenrijden het liefst lekker zonder hoofstel en lange teugel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-07 11:18 



 
Profiel   

_Sammy_ schreef
ik rij me lesjes elke week, veel longeren met bijzet en touwtjes doe ik.. en verder idd als eerder gezegt lekker buitenrijden het liefst lekker zonder hoofstel en lange teugel..



buitenrijden zonder hoofdstel?
dan heb jij ook een braverik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-07 11:21 



 
Profiel   

ManonR schreef
_Sammy_ schreef
ik rij me lesjes elke week, veel longeren met bijzet en touwtjes doe ik.. en verder idd als eerder gezegt lekker buitenrijden het liefst lekker zonder hoofstel en lange teugel..



buitenrijden zonder hoofdstel?
dan heb jij ook een braverik!



Bloos Nee dat juist niet, ik waag me er gewoon een beetje aan maar vind het heerlijk zo!
Gister wel naar buiten geweest met zadel hoofstel + martingaal, man het was echt een jong paard waar ik opzat Haha! *heeft auto's,bomen,sloten van dichtbij gezien*

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-07 11:19 



 
Profiel   

ik zou niet teveel voltes maken. dat is heel slecht voor de gewrichten. zorg dat het paard aan de hulpen komt door veel overgangen te rijden. als het paard niet aan de teugel loopt is niet zo erg. komt allemaal wel. vooral in het begin niet teveel doen. zo'n 20 minuten per dag is meer als genoeg. hoeft ook zeker niet elke dag. als het paard goed loopt kan je 1 a 2 keer in de week rijden. anders heb je kans dat het paard na een paar jaar al op is!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-07 21:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen