Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Goede oefeningen jong paard

 
Profiel   

Ik weet niet of dit officieel ook zo heet maar 'schakelen'. Dus van stap/draf naar halt, halt naar draf, halt naar stap, draf naar stap, stap naar draf enz. Zo blijft je paard bij de les.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-07 12:21 



 
Profiel   

Zodra er een rem op zit naar buiten toe!

lekker lange stukken rechtuit, leert het goed op eiegn benen lopen.. Lekker veel dingen mee maken op een buiten rit zodat je een heerlijk paard krijgt! Heuveltje rijden ook super voor bespiering.. verder lekker ontspannen en en vaak halsstrekken.. In de bak veel stelling schoudervoor oefenen ook overgangetjes rijden..

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-07 12:25 



 
Profiel   

Veel overgangen rijden, maar ook schijnovergangen. Knipoog
Hierdoor worden ze lekker alert en leer je ze goed op je been te reageren. Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-07 12:28 



 
Profiel   

Bedankt allemaal, ik ga het goed proberen om vooral dus ook overgangen te rijden.. Van voltes weet ik het nu nog niet precies of dit nu wel of niet goed is maar ik rijd gewoon voltes met mate.. Knipoog Het rijden gaat na 3x rijden al veel beter, hij begint in stap ook al mijn hand opte zoeken en stukjes nageeflijk te lopen.. Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-07 13:36 



 
Profiel   

ik heb ook een jong paard en daar rij ik 2 keer in de week mee , ook ga ik vaak lekker stappen in het bos of vrij springen .
verder ben ik niet zo'n voorstander van 5 keer rijden in de bak
ik rij 1 keer inde bak en een keer bij ons op de wei
omdat de wei groter is leert hij zo meer met ruimte om te gaan en kun je veel rechte lijnen rijden
ook heb ik nog een tippie voor galop
draaf over een balk en geef dan de galop hulp je paard zit dan al een beetje in de *galop* dus dan gaat het een stuk makkeljiker
ga ook niet gelijk hele ronden galopperen maar doe het maar iers van 4 passen ofzo het gaat om het aanspringen !! :) /3

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-12 08:04 



 
Profiel   

Veel rechtuit stappen op het harde (erf of fietspad). Aan de hand of onder het zadel, maakt niet uit. Daar krijgen ze sterke pezen van. Overigens geldt dit niet alleen voor jonge paarden, maar het is wel belangrijk bij een jong dier dat je gelijk aan de opbouw van conditie en spieren, ook aan de opbouw van de pezen denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-12 11:09 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe lang je paard is ingereden. Ik ben pas geleden begonnen en wat voor ons heel belangrijk is overgangen rijden. Maar dit niet te vaak ongeveer 5 a 6 keer van stap naar halt en van halt naar stap. Van stap naar halt gaat nog moeizaam. Verder vind ik juist rechtuit rijden belangrijk en niet meer als 1 volte per keer rijden mits het niet goed gaat.
Ook zou ik er niet te lang op zitten en niet te vaak. Ik rij ongeveer een half uurtje 2 keer in de week en elke week 1 keer naar buiten. Ene week erop, andere keer ernaast.
Wat ik ook doe is longeren aan de dubbele lijnen en dan probeer ik ontspannen en niet te lang te longeren en lang en laag. Ik wil niet te lang longeren omdat ik geen voorstander ben van te lang op een volte longeren.

Wat ik ook vind is dat een jong paard wel geregeld vrij moet hebben. Beter voor de groei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-12 15:22 



 
Profiel   

Gezien het feit dat het topic uit 2007 is, kun je ook weten dat deze paarden inmiddels stuk voor stuk volwassen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-12 18:13 



 
Profiel   

:+ Ha ha...dat had ik dus niet gezien

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-12 21:38 



 
Profiel   

Stelling en de overgangen zijn heel belangrijk. Het hals strekken ook maar dat komt als het paard goed voorwaarts neerwaarts word gereden. Ik wens je heel veel succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-12 23:25 



 
Profiel   

MISTRAL94 schreef
Gezien het feit dat het topic uit 2007 is, kun je ook weten dat deze paarden inmiddels stuk voor stuk volwassen zijn.

Ik had dat ook niet gezien. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-12 09:25 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Hoewel het een heel oud topic is laat ik het toch open :-) Er zijn vast bokkers met nu een jong paard die op zoek zijn naar goede oefeningen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-12 10:18 



 
Profiel   

Zijn er nog meer oefeningen voor jonge paarden?
Ik heb er zelf ook een.
Nu rijd ik vooral rechtuit zodat hij rechtgericht word en stelling in de hoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-12 19:33 



 
Profiel   

Wat voor jou en je paard leerzaam kan zijn is op elke letter in de bak een andere gang, maar dan ook op de letter. Het zal eerst wat moeilijk zijn, maar hier leert hij enorm veel van en wordt hij attent op je been. Afwisselend is ook om op elke letter een andere figuur te rijden. Dit kan erg zwaar zijn, dus nog niet veel aan het begin verwachten :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-13 17:48 



 
Profiel   

zoals al gezegd hierboven; op de binnenhoefslag rijden!
ik vind overgangen rijden altijd heel fijn. en heel rustig beginnen met stelling vragen en af en toe een volte maar niet te veel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-13 19:24 



 
Profiel   

Ik zou hem vooral lekker op zijn eigen benen laten lopen en zoals hier al gezegd is buitenritjes maken, maar niet te lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-13 14:28 



 
Profiel   

Ik lees ook even mee. Ik heb zelf ook een jong paard die ik aankomende zomer ga laten inrijden. *\o/* (Heb er heel veel zin in, zoals jullie al kunnen zien :o )
Dit gebeurt bij mij op stal met mezelf als grondpersoon. Ik ben benieuwd wat mijn paard doet; als hij erg braaf is, dan pak ik hem zelf direct verder op :) Ik wil hem dan gaan doorrijden onder begeleiding van een instructeur die ervaring heeft met jonge paarden.
Er zijn namelijk meerdere doelen en manieren van lesgeven: is het voor een jong paard of voor een vergevorderd paard? Er zitten veel verschillen in. Ook ik vind het eerst belangrijk dat hij dan zijn balans vindt onder het zadel en de kneepjes meer bevestigd raken.

Ik ben blij met dit topic, dan hoor ik van meerdere mensen wat er belangrijk is voor het doorrijden van een jong paard! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-13 15:59 



 
Profiel   

Ik vind het ook heel fijn om te lezen waar iedereen mee bezig is met hun paard. Overgangen rijden op de letters is er zeker 1 die ik ga meenemen maar vind het nu nog wat te vroeg om dat te doen.

Wij zijn voornamelijk bezig met 1 tempo te draven. Verder rijden wij veel rechtuit met soms een volte en als die volte niet goed gaat maken we er 2 achter elkaar. In de volte vraag ik nu ook wat buiging omdat we erg recht door de bochten gaan. Verder kunnen we van hand veranderen. Afgelopen week hebben we er ook een gebroken lijn bij gepakt maar alle figuurtjes doen we erg weinig. Wij rijden ook maar 2 keer in de bak, longeer haar 1 keer en gaan om de week een rondje naar buiten erop. Op haar vrije dagen wandel ik met haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-13 08:21 



 
Profiel   

Met een jong paard of een paard wat nog niet ver opgeleid is kan je alle oefeningen rijden waarbij je de laterale hulpen gebruikt. Dit zijn losmakende oefeningen die het paard dus losmaken en niet verzamelen zoals bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts waar zo'n paard nog helemaal niet aan toe is omdat zij nog geen bevestigde aanleuning hebben en niet taktrein zijn. Dat geld dus ook voor ' scheve' paarden.
Losmakende oefeningen zijn bijvoorbeeld, wijken op alle mogelijke manieren dus ook op de grote volte en langs de lange zijde. Wending om de voorhand. Wending om de achterhand en achterwaarts als je iets verder bent.

Verder heel veel overgangen maken. Vooral van stap naar halt, die wordt vaak vergeten.

En het leuk houden voor het paard is heel belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-13 11:10 



 
Profiel   

ik ga volgende maand met mijn nieuwe paardje beginnen !
hij is vier maar er is nog bar weining mee gedaan, geen probleem verder, hij schijnt aan de longe gelopen te hebben en zadel mak te zijn maar dat valt dus nog maar te bezien. verder heeft hij lekker veulen kunnen zijn en veel op het land rond gestruind.
ik zat zelf te denken om te beginnen met wat licht longeerwerk en lekker naar buiten aan de hand en af en toe wat hangen.
zijn er nog tips voor spieropbouw aan de hand of longe ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-13 23:04 



 
Profiel   

Hiii,

Mijn verzorgpony wordt eind dit jaar ingereden dus ik ben alvast gaan zoeken naar oefeningen die het rijden straks makkelijker gaat maken als hij zadelmak is. Ik heb een best goede website gevonden met best wel veel tips van een professional. https://www.dehoefslag.nl/academy-instr ... paard.html
Hoop dat jullie hier wat aan hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-18 12:24 



 
Profiel   

Longeren doet ook veel wonderen denk ik, met jonge paarden moet je rustig aan beginnen, dus niet meteen teveel van ze gaan vragen (dat er meteen van ze verwacht word aan de teugel en al te beginnen, vind ik pure onzin). Beginnen met verkeersmak maken , schriktrainingen en de ‘basis dingen’ zoals het tempo en alles lijkt me een heel stuk belangrijker , gewoon goede basis opbouwen en dan later altijd nog verder naar zwaardere trainingen opbouwen, zou zeker niet teveel van een jong paard vragen, Als je verwachtingen van het dier te groot zijn heb je er uiteindelijk alleen jezelf maar mee als het niet lukt , en dan vergeet je helemaal te kijken naar wat je paard wel al heel snel super knap doet.. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-18 08:47 



 
Profiel   

Ik zou een goede instructeur of instructrice zoeken die je hierbij kan helpen.
Daarnaast als de rem erop zit lekker naar buiten. Liefst met een ervaren paard. Veel van de wereld laten zien en lekker rechtuit en heuvels rijden.
Niet teveel en te lang willen rijden.
Korte oefensessies zijn prima en dat hoeft echt niet vijf keer in de week.
Met veel geduld en langzaam opbouwen bereik je veel meer op lange termijn en houdt je je paard heel.
Ik zou een keer in de week in de bak rijden en hierbij instructie vragen van iemand die verstand heeft van rechtrichten en de balans van je paard en daarbij jouw houding en zit.
Edit: afwisseling is ook belangrijk: een dagje in de week longeren of grondwerk doen. Kijk naar een juiste manier om te longeren zonder hulpteugels. Een jong paard is zo verknald door een onjuiste manier van longeren of onnodige hulpteugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-18 08:59 



 
Profiel   

Ben nu bezig met het inrijden van mijn pony. Voor ik daaraan begonnen ben heb ik een boel voorbereidend werk gedaan:

-Ik heb heel veel grondwerk gedaan zonder longe, Stemcommando's erop gezet en spieren opbouwen
-We zijn spelenderwijs aan de slag gegaan met zadel, singel en bit zodat dit echt niks nieuws meer was toen we aan het echte werk begonnen.
-Daarnaast ben ik veel buiten gaan wandelen met en zonder zadel erop voor spieropbouw en rust in zijn koppie
-Regelmatig heb ik naast hem gehupt en ben ik op een steen naast hem gaan staan en heb ik een been er overheen gezwaaid. dus ook het opstap-ritueel (+stilstaan!) kende hij nog voor ik echt begon.
-Ik heb wat werk aan de lange lijnen gedaan (bitloos) om hem te leren dat hij ook bestuurd kan worden zonder dat hij mij direct kan zien: basis teugelhulpen
-We hebben wijken voor druk- spelletjes gedaan zodat hij ook een idee kreeg van beenhulpen

Ruitermak maken was daarna echt een peace of cake. En ook de hulpen pakt hij nu super snel op.
Nu we met "het echte werk" bezig zijn, zijn de oefenmomenten heel kort, maximaal 10 minuten. Ik stel mezelf een doel, ik vraag het van hem totdat hij het doet, beloon uitbundig en stap af. Op die manier blijft het leuk en kunnen we lekker rustig aan opbouwen.

De verleiding is heel groot om meer te gaan doen, zeker als ze heel braaf zijn. Maar ik doe er liever een half jaar langer over dan dat ik hem nu overvraag en hem in de paniek-modus jaag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-18 09:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen