GP dressuur Mechelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

GP dressuur Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 11:05

Zijn er nog bokkers die donderdag of vrijdag naar de dressuur in Mechelen gaan kijken?

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: GP dressuur Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:36

Wordt het ergens uitgezonden? Clipmyhorse?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: GP dressuur Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:38

Via Clipmyhorse en via het youtubekanaal van de FEI. De kür is alleen via Clipmyhorse te zien.

Queen123
Berichten: 300
Geregistreerd: 31-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:39

Laatst bijgewerkt door Queen123 op 28-12-23 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:40

Thanks, ga eens kijken wanneer de kur is.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: GP dressuur Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 22:17

Ik ben geweest en ik kon me wel in de uitslag vinden.
Er waren meerdere harmonieuze & nauwkeurige proeven en dan maakt het uitzonderlijke bewegingspotentieel van everdale het verschil.

Er wordt dikwijls gepraat over paarden die tot over de rand in de stress gejaagd wonden en zo. Wel dat was nu echt niet het geval. Wie beweert dat hij in zulke omstandigheden zijn paard harmonieuzer aan het werk kan zetten, mag proberen.
Veel respect voor alle ruiters die in de ring kwamen.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 22:31

Op het gebied van spanning & harmonie waren de proeven prima.
De prijsuitreiking deed me nadenken ( niet negatief bedoeld)

Eerst werden de nrs 4 tot 7 in de piste geroepen. Door alle applaus, harde muriek, opgewonden speaker enz. draafden ze opgefokt door de piste, er sprong er wel eens eentje wat weg enz. De ruiters konden er wel om lachen en bleven positief tgo. hun paard.
Eigenlijk alles normaal. Was ik daar met mijn behoorlijk bomproof paard, dan zou hij waarschijnlijk heviger reageren.

Vervolgens werden de 3 eersten in de piste geroepen.
Raphael Netz zijn paard reageerde zoals de vier voorgaande.
Marlies kwam te voet naar de prijsuitreiking ( ik ken de reden niet)
Everdale met Charlotte bleven chill, alsof ze dat elke dag doen. Tijdens het volkslied stond Everdale met een slap teugeltje wat rond te kijken ... ze stapten buiten de ring richting uitgang en dan ... sprong hij weg, even in de hekjes, efkes 3 seconden ontploffen, dan had Charlotte de controle terug en kalmeerde hij. Rustig de piste uit.

Kijk dat doet me nadenken. Als kwalijk willende mensen die 3 seconden filmen dan kunnen ze heisa maken over de harmonie bij Everdale. Terwijl hij abnormaal chill was tijdens de hectiek van de prijsuitreiking.

Mijn besluit voor deze GP.
Met de harmonie zat het echt wel goed.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: GP dressuur Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:18

Goed om te lezen!

Vaak komen ruiters te voet als hun paard de prijsuitreiking niet kan handelen. Everdale is als ggk dekhengst inmiddels al wel een boel gewend denk ik. :-)

Mensen die negatief willen zijn pakken sowieso altijd de slechte momenten waar dan een leuke draai aan gegeven wordt.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: GP dressuur Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:51

Wat vonden jullie van Charlotte en Everdale?
Ik werd er niet vrolijk van, kort in de hals, hakken optrekken in de piaffe en ze moest er veel aan rijden. Thamar met de schimmel idem.
Marlies met Habibi viel mij positief op. En Duitsland heeft alweer een aantal topcombinaties klaar staan

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: GP dressuur Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:57

Ich Weiss was erg fris vond ik. Everdale vond ik kort in de hals. Zeker in de uitgestrekte draf en galop had ik graag liever met wat meer ruimte vooraan gezien. Vond dat ze hem kort hield.

Ik vond de Indische ruiter erg vriendelijk rijden. Zacht in de hand en paard kreeg vooraan de ruimte. Het paard van de Singaporese amazone was duidelijk moe. Tja eerst Londen en dan een week later Mechelen is wel erg veel in korte tijd al snap ik ook dat ze zich willen kwalificeren voor de OS in Parijs.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 11:23

lletam schreef:
Wat vonden jullie van Charlotte en Everdale?
Ik werd er niet vrolijk van, kort in de hals, hakken optrekken in de piaffe en ze moest er veel aan rijden. Thamar met de schimmel idem.
Marlies met Habibi viel mij positief op. En Duitsland heeft alweer een aantal topcombinaties klaar staan


Als je droomt dat Lotty en Everdale de perfecte rit afleveren, dan kan ik je tristesse begrijpen. Ze haalden ook "maar" 76 % wat dus nog een stuk verwijderd is van olympische topscores. Mijn bedenkingen waren dat Everdale van vooraf gezien soms wel erg breed gaat en dat de galop aan de kant van de VIP soms wat rommelig leek. Maar dat is natuurlijk zoeken naar de perfectie van de absolute kampioen.

Ik vond de rit de nrs 2 tot van 5 eigenlijk beter afgewerkt dan van Charlotte maar hun paard heeft niet het bewegingspotentieel van Everdale. Sommigen van hen zoals Morgan Barbancon misten 1 wissel in de series in een overigens "perfecte" proef.
Nrs 2 tot 5 : Rafaël Netz, Marlies VB, Larissa Pauluis, Morgan B.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: GP dressuur Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:48

Tjonge, zelfs bij de freestyle dressuur maar half gevulde tribunes en de vips nog minder.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: GP dressuur Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 12:26

Ze moeten iets uitvinden om het publiek meer mee te laten leven.

De beleving van de dressuur tgo. het springen is vergelijkbaar met een klassiek concert tgo. een rockconcert. En dan nog is de dressuur moeilijker te begrijpen. Voor de niet-dressuurfreak is het telkens hetzelfde, quasi onbegrijpbaar en geforceerd.

Moesten ze om te beginnen de uitslagen per proefitem in real time aan het publiek tonen, dat deden ze 10 jaar geleden al in Aken.

Verder zouden ze per onderdeel op scherm kunnen tonen, hoe het onderdeel noemt en wat de vereisten zijn. Net zoals op het protocol staat, maar dan powerpointsgewijs gerangschikt.
2 extra kenners( 1 positief, 1 negatief,) kunnen dan (op scherm) met rood/blauw omcirkelen wat knap was aan het onderdeel en wat beter kan.
Na elke rit kan dan meteen het hoogst gekwoteerde onderdeel opnieuw getoond worden met wat bewonderende commentaar van de positieve kenner.

Op die manier zou het gemiddelde publiek het alvast beter gaan begrijpen en dusdanig kunnen gaan meeleven.


Er zijn nog wel mogelijkheden.
Bv. Gooi de gewijde stilte tijdens de proef overboord en laat 2 speakers mondeling ’the good and the bad " spelen. En dan wel een beetje emotioneel gekruid, dat is waar men tegenwoordig op kikt. Is een stukje commentaar voor discussie vatbaar, dan geeft dat meer emotie/beleving/controverse en dat is echt niet slecht voor de sport. Denk maar aan hoe scheidsrechterlijke discussies het voetbal telkens weer in the picture zetten.
Of laat "the good" iemand zijn uit de entourage van de ruiter.

Of telkens direct na het afgroeten een flashinterview van de ruiter, nog terwijl ze nog op hun paard in de piste zitten. Het zal emotie geven.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:43

Ik heb gisteren een aantal combinaties gezien. En wat mij bij al die combinaties op viel was, dat ze allemaal regelmatig kort in de hals werden. Kon niet zien dat de ruiter/amazone er dan iets aan deed om dit te veranderen. Kan natuurlijk ook deels door de spanning komen.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: GP dressuur Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:57

nu is België ook echt geen dressuurland, dat zal ook nog wel meespelen in de bezetting van het publiek.

sevenofnine

Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:15

^Belgie is spijtig genoeg geen dressuurland, inderdaad. Ik zat dit jaar ook niet in het publiek dus ik ben deel van het probleem :D

Ik vond Everdale & Charlotte er niet zo vrolijk uitzien. Ik begrijp de score niet. Werd ook heel kort gereden en ik vroeg me af waarom zijn staart ingevlochten was en er zo 'stram' uitzag?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:03

koend schreef:
Ze moeten iets uitvinden om het publiek meer mee te laten leven.

De beleving van de dressuur tgo. het springen is vergelijkbaar met een klassiek concert tgo. een rockconcert. En dan nog is de dressuur moeilijker te begrijpen. Voor de niet-dressuurfreak is het telkens hetzelfde, quasi onbegrijpbaar en geforceerd.

Moesten ze om te beginnen de uitslagen per proefitem in real time aan het publiek tonen, dat deden ze 10 jaar geleden al in Aken.

Verder zouden ze per onderdeel op scherm kunnen tonen, hoe het onderdeel noemt en wat de vereisten zijn. Net zoals op het protocol staat, maar dan powerpointsgewijs gerangschikt.
2 extra kenners( 1 positief, 1 negatief,) kunnen dan (op scherm) met rood/blauw omcirkelen wat knap was aan het onderdeel en wat beter kan.
Na elke rit kan dan meteen het hoogst gekwoteerde onderdeel opnieuw getoond worden met wat bewonderende commentaar van de positieve kenner.

Op die manier zou het gemiddelde publiek het alvast beter gaan begrijpen en dusdanig kunnen gaan meeleven.


Er zijn nog wel mogelijkheden.
Bv. Gooi de gewijde stilte tijdens de proef overboord en laat 2 speakers mondeling ’the good and the bad " spelen. En dan wel een beetje emotioneel gekruid, dat is waar men tegenwoordig op kikt. Is een stukje commentaar voor discussie vatbaar, dan geeft dat meer emotie/beleving/controverse en dat is echt niet slecht voor de sport. Denk maar aan hoe scheidsrechterlijke discussies het voetbal telkens weer in the picture zetten.
Of laat "the good" iemand zijn uit de entourage van de ruiter.

Of telkens direct na het afgroeten een flashinterview van de ruiter, nog terwijl ze nog op hun paard in de piste zitten. Het zal emotie geven.

Het commentaar geven tijdens de proef zou ik niet doen eerlijk gezegd. Het is geen voetbalwedstrijd he.

Ik denk dat goede en slechte commentaren tijdens de proef heel erg afleidend kunnen zijn. De prof ruiters rijden hun proef uit het hoofd, die zijn dus enorm geconcentreerd met hun proef bezig. Als ze dan de negatieve commentaren horen denk ik wel dat de concentratie direct weg is hoor.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:06

Everdale is misschien wel het best bewegende paard maar het was zeker niet de beste proef. Zolang zulke combinaties boven de eerlijk gereden, maar misschien minder spectaculaire, deelnemers blijven eindigen verandert er nooit wat in de dressuur sport (wat volgens mij wel hard nodig is)

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:59

sevenofnine schreef:
^Belgie is spijtig genoeg geen dressuurland, inderdaad. Ik zat dit jaar ook niet in het publiek dus ik ben deel van het probleem :D

Ik vond Everdale & Charlotte er niet zo vrolijk uitzien. Ik begrijp de score niet. Werd ook heel kort gereden en ik vroeg me af waarom zijn staart ingevlochten was en er zo 'stram' uitzag?


Een ingevlochten staart heeft niets met stram uit zien te maken hoor. De ene vlecht graag de staart in en de ander niet. Zal ook van de groom afhangen of die mooi een staart kan invlechten of niet.

Denk dat de dure ticketten er ook wel voor tussen zitten dat er nu veel minder publiek is. Ik vond 40 euro voor slechts een uurtje of 2 dressuur kijken er over om vanuit het verre west-vlaanderen te gaan zien. Kon ik beter op de streamingdienst kijken dan op die harde stoelen op de tribune. Mijn vriend had er ook geen zin in vooral omdat hij daar erg krap zit door zijn lengte en hij niet graag lang stil zit.

vroeger voor de corona vond ik het er nog gezellig maar vorig jaar vond ik er ook niets meer aan. Nergens kun je nog met cashgeld betalen. Alles met die speciale betaalpasje en naderhand gezeur om het resterende geld terug te krijgen. Ik vind het echt doodzonde dat je geen prix-St George of een Intermediare proef meer hebt in Mechelen. Dan was het tenminste nog de moeite om naar daar te rijden. Nu vond ik het zonde van mijn geld.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:01

Art_Ificious schreef:
koend schreef:
Ze moeten iets uitvinden om het publiek meer mee te laten leven.

De beleving van de dressuur tgo. het springen is vergelijkbaar met een klassiek concert tgo. een rockconcert. En dan nog is de dressuur moeilijker te begrijpen. Voor de niet-dressuurfreak is het telkens hetzelfde, quasi onbegrijpbaar en geforceerd.

Moesten ze om te beginnen de uitslagen per proefitem in real time aan het publiek tonen, dat deden ze 10 jaar geleden al in Aken.

Verder zouden ze per onderdeel op scherm kunnen tonen, hoe het onderdeel noemt en wat de vereisten zijn. Net zoals op het protocol staat, maar dan powerpointsgewijs gerangschikt.
2 extra kenners( 1 positief, 1 negatief,) kunnen dan (op scherm) met rood/blauw omcirkelen wat knap was aan het onderdeel en wat beter kan.
Na elke rit kan dan meteen het hoogst gekwoteerde onderdeel opnieuw getoond worden met wat bewonderende commentaar van de positieve kenner.

Op die manier zou het gemiddelde publiek het alvast beter gaan begrijpen en dusdanig kunnen gaan meeleven.


Er zijn nog wel mogelijkheden.
Bv. Gooi de gewijde stilte tijdens de proef overboord en laat 2 speakers mondeling ’the good and the bad " spelen. En dan wel een beetje emotioneel gekruid, dat is waar men tegenwoordig op kikt. Is een stukje commentaar voor discussie vatbaar, dan geeft dat meer emotie/beleving/controverse en dat is echt niet slecht voor de sport. Denk maar aan hoe scheidsrechterlijke discussies het voetbal telkens weer in the picture zetten.
Of laat "the good" iemand zijn uit de entourage van de ruiter.

Of telkens direct na het afgroeten een flashinterview van de ruiter, nog terwijl ze nog op hun paard in de piste zitten. Het zal emotie geven.

Het commentaar geven tijdens de proef zou ik niet doen eerlijk gezegd. Het is geen voetbalwedstrijd he.

Ik denk dat goede en slechte commentaren tijdens de proef heel erg afleidend kunnen zijn. De prof ruiters rijden hun proef uit het hoofd, die zijn dus enorm geconcentreerd met hun proef bezig. Als ze dan de negatieve commentaren horen denk ik wel dat de concentratie direct weg is hoor.

Het is er al rumoerig genoeg tussen de proeven door. Ik moet geen commentaar horen tijdens de proef. Ik ging vorig jaar ook al weer naar huis met barstende koppijn van de harde muziek die ze afspelen. Helemaal tijdens de prijsuitreikingen. Die paarden moeten doof worden daardoor. Om nog niet te spreken van mijn oren.

sevenofnine

Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Re: GP dressuur Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:17

Hi Petraaken. Ik ben sinds covid niet meer geweest, daarvoor was het zeker leuk om daar rond te lopen en te kijken. Ik woon niet zo ver van Mechelen dus voor mij is het simpel om met de bus te gaan en zelfs niet te moeten parkeren :D Tickets zijn niet goedkoop, akkoord.
Ik begrijp dat het vlechten de staart er anders kan doen uitzien en dat dat niet de oorzaak moet zijn van een probleem aan de staart. Maar voor mij zag het er stram uit... jij had dat idee niet?

Ik vind het idee van @Koend best voor tv en de livestreams. Ik zou het interessant vinden om meer in depth commentaren te hebben en close-ups te volgen enzo. Ter plaatse mag het stil zijn zoals bij een klassiek concert. Da's voor de echte fans :Y)
Ik keek daarnet nog naar de livestream van het mennen en daar was op een bepaald moment hele luide/snel tempo techno te horen in de Nekkerhal... wie die keuzes maakt begrijp ik niet.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 03:00

De top van de piramide mag nooit uit het oog verliezen dat ze uiteindelijk leven van het geld van de brede basis van de piramide. Dressuur is nu al veel te veel een eliteclubje. Niet te verwonderen dat ze steeds meer kritiek krijgen van de niet begrijpende massa.
Toen ik op de tribune zat, kwamen er heel wat occasionele kijkers, o.a. gezinnen waarvan de dochters waarschijnlijk ruitertjes waren. Na 2 dressuurproeven bekeken te hebben, verdwenen ze weer.
Dat is zonde; een gemiste kans!
Men moet echt iets aan de publieksbeleving doen!
Als er daarvoor enkele heilige huisjes in de dressuurwereld moeten afgebroken worden, so be it. Misschien moet er een fei- commissie komen die de mogelijkheden onderzoekt. Of de inrichters vrij laten. Er mogen best verschillende experimenten zijn.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:52

Daar is de kur toch voor uitgevonden? In NL werkt dat in ieder geval..toelichting op de proef en spectactor judging kan ook helpen.

Zelf denk ik dat de prijs een ding is, ik zou ook geen e40,- gaan betalen voor twee uur tribune.

Het moet in ieder geval geen circusact gaan worden om maar mensen te gaan vermaken denk ik. :o

Over Everdale, die heeft imo een wat ongunstige bouw qua hoofd/ hals houding..kruipt er heel snel achter en hij blijft ook vaak hoog in het kruis. Ik zie liever Glamourdale, die zit beter in elkaar.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: GP dressuur Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 10:50

Spectator judging is een meerwaarde, maar enkel voor mensen die al veel van dressuur kennen. Ik heb het even geprobeerd maar het voelde niet goed.
In grote lijnen weet ik wel hoe een oefening er hoort uit te zien, de perfectie en ook echte fouten merk ik op maar verder?
Hoeveel geef ik voor een pirouette met goede stelling en buiging, in het correct aantal sprongen maar waarbij het paard 1 pas te vroeg in viertakt komt en met ook een miniem hakkeltje na de pirouette? Ik weet het niet, eerlijk.

Als basissport dressuurruiter kan ik maar 3 dingen uit hun proef: uitgestrekte stap, achterwaarts met vertrekken in draf en halthouden vanuit galop. Uitgestrekte draf is bij hen meestal van een andere planeet dan waar ik woon. |(

Mijn pleidooi voor meer show en duidelijke uitleg dient om niet- kenners aan te trekken en mee te trekken in het verhaal.
Dat moet op de grote evenementen gebeuren. Wat heisa rond de sportieve prestaties mag best wel eens de pers halen.
Nu is er alleen maar pers rond negatieve dingen en protesten.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: GP dressuur Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:10

De occasionele kijkers ga je niet mee krijgen. Dressuur is geen spectakel proef. De Kur moet je zien als de apotheose van hetgeen vooraf gaat. Ik vergelijk dressuur altijd met ballet. De kur is de showuitvoering van het ballet. Niet iedereen is een balletliefhebber. Het grote probleem hier in België is dat we in de dressuur geen uitgangbord hebben zoals Anky van Grunsven, Isabell Werth enzo.