[FOTO] Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 977
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

[FOTO] Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 23:34

*Bokt.nl
Fokkerij, NWPCS
Foto's en tekst Vivianhesen


Vandaag was de eerste dag van de Royal Welsh Agriculture Show. Een evenement wat bij vele Welsh Pony en Cob liefhebbers bovenaan op de lijst staat op te bezoeken. Vier dagen vol prachtige welshjes, maar ook met vele andere bezienswaardigheden.

In deze PLOG neem ik je mee op de reisdag en de maandag, een dag die voor de liefhebbers in het teken staat van de Ridden Cobs and ponies of Cob Type, oftwel de bereden c's en d's.

De reis
Op zondagochtend ben ik, samen met een vriendin, vroeg vertrokken met de auto naar Wales. Met de boot hebben we de oversteek gemaakt en na een voorspoedige vaart konden we onze reis voortzetten. Ook in Engeland was het goed doorrijden en na een ruime 5,5 uur reden we de parkeerplaats op van onze cottage.
De organisatie van de Royal Welsh Show had de perskaart rechtstreeks naar ons verblijf gestuurd, zodat ze zeker op tijd geleverd zouden worden. Deze lagen dan ook al voor ons klaar in de cottage.


Afbeelding
Perskaart, parkeerkaart en een plattegrond van het evenement

Op locatie
Het programma begint iedere dag om 8 uur, dat voor mij betekend dat ik iedere dag om 6 uur mijn bed uit mag. Op zondagavond dan ook alvast de cameratas klaar gelegd en ook mijn outfit voor de dag.

Omstreeks 7 uur rijden wij de parkeerplaats van de Royal Welsh op. Vanwege de grote aanloop van bezoekers en deelnemers zorg ik altijd dat ik tijdig op de locatie ben. Eerst even langs het perscentrum om me aan te melden, zodat ik een catalogus en een bandje kan ophalen voor het fotograferen. Vanwege het grote aantal aan media, moet je een speciale aanvraag doen om in de ring te mogen fotograferen. Daarvoor krijg je dan ook een bandje met je nummer.
Vervolgens mag ik me ook nog melden bij het International Pavillion, speciaal voor alle bezoekers van buiten het Verenigd Koninkrijk. Hier kun je de hele dag vrijuit koffie, thee en water krijgen, maar ook sandwiches tijdens de lunch en diverse koeken gedurende de dag. Tevens is het ideaal om vrienden en bekenden te treffen.

Bereden Pony's van het Cob Type
Voor mij is het dan tijd om naar de hoofdring te gaan. Op maandag is de grote hoofdring verdeeld in twee helften, waarbij ik dan ook voornamelijk de Welsh C's en D's zal bespreken. In het andere deel worden onder andere de hunterpaarden en omgeschoolde renpaarden gejureerd.
We beginnen deze dag met de sectie C oftewel de Welsh Pony van het Cob type. Deze pony met een maximale stokmaat van 1,37 staat bekend als een robuuste pony met veel rasuitstraling, maar zeker ook een moedige en sterke pony.
In het Verenigd Koninkrijk worden deze pony's ook vaak door volwassenen gereden. Maar liefst 38 combinaties verschenen deze ochtend tegelijkertijd in de baan. De pony's zullen worden beoordeeld op hun rastypische kenmerken, zowel in bouw als in beweging, maar ook hoe prettig ze te rijden zijn. Dit betekend dat er dan ook twee juryleden deze pony's gaan beoordelen. Mevrouw L. Barsoum-Allen als ruiterjury en de heer R. Morgan als exterieur jury. Zijn worden bijgestaan door een team van stewards (ringmeesters) om alles in goede banen te leiden.



Afbeelding
Links Mevr. L. Barsoum-Allen rechts Dhr. R. Morgan

De competitie begint met eerst een gezamenlijk gedeelte, waarbij achtereenvolgens de stap, draf en galop beoordeeld wordt. Daarna worden alle deelnemers aan de achterzijde bij elkaar gehouden en mogen ze één voor één aan de voorzijde van de ring, voor de grote tribune, de uitgestrekte galop laten zien. De deelnemers worden hierbij dan ook luid aangejuicht vanuit het publiek.



Afbeelding
Hywi The Enforcer bereden door Lili Burridge in volle galop voor de hoofdtribune

Vervolgens wordt er een eerste beoordeling gedaan door de juryleden. In dit geval waren er 20 pony's die opgesteld werden door de jury. De andere deelnemers werden bedankt voor hun deelname en mochten de ring verlaten. Van alle pony's die binnen mogen blijven, komt op dat moment één groom per pony de ring binnen. De pony's worden per jury verdeeld, waarbij één deel eerst door de ruiterjury gereden zal worden. Het andere deel wordt afgezadeld en zal eerst door de exterieurjury bekeken worden. Daarna worden deze omgewisseld, zodat iedereen aan de beurt komt.



Afbeelding
De overgebleven deelnemers met hun grooms

De ruiterjury rijdt met iedere pony een klein stukje in stap, draf en galop, kijkt naar hoe fijn deze pony aan de hulpen staat en beoordeeld hoe prettig de pony te rijden is.
Voordat ze naar de exterieurjury gaan worden de pony's afgezadeld en zo goed mogelijk gepoetst. De jury kijkt hoe dicht de pony bij het ideaalbeeld van dat type komt en zal aan de hand daarvan een cijfer geven. De deelnemers stellen eerst de pony op voor de jury, vervolgens stappen ze recht van de jury af, draaien om en draven rechtstreeks richting de jury.
De punten van de beide juryleden worden bij elkaar opgeteld en dit zorgt voor de uiteindelijke uitslag.
Goed gedrag wordt hierbij dus ook zeker beloond en een ongehoorzaamheid kan je dus ook de winst kosten. Dit geldt eveneens voor de totale verzorging, zowel ruiter als pony zijn tot in de puntjes verzorgd. Dat betekend in de Welsh Pony wereld dat de pony een natuurlijke uitstraling heeft, het voordeel is dat je de rassecties bijvoorbeeld niet hoeft te vlechten!


Afbeelding
Kate Williams met Ringside Zorba, uit eigen fokkerij en tevens winnaar in de sectie D ruinen rubriek.

De Welsh Cobs
Na de sectie C is het de beurt aan de sectie D, ook wel de Welsh Cobs genoemd. Deze pony's worden op dezelfde manier beoordeeld als de sectie C, echter wel door andere juryleden. Als ruiterjury is Dhr. R. Telford aangesteld, voor het exterieur mag dhr. H.L. Shaw aantreden.
De bereden cobs zijn onderverdeeld in een aparte rubrieken voor merries, ruinen en hengsten. Vanwege het vaak grote aantal past het anders niet meer in de ring!
De sectie D heeft geen maximale stokmaat, de minimale stokmaat is 137cm. De cob is een robuuste pony, met veel bot en imponerende beweging. Daarnaast dienen ze veel Pony uitstraling te hebben, kenmerkend door onder andere een groot en moedig oog, uitstekend en wijd uit elkaar geplaatst.


Afbeelding
Alex Williams met Ringside Top Dollar, winnaar van de ruinen rubriek en kampioen bereden cobs.

Per rubriek worden er 6 tot 10 pony's geplaatst, dit is afhankelijk van het aantal inschrijvingen en het aantal dat op de dag zelf daadwerkelijk deelneemt. De pony's die op plaats 1 en 2 geplaatst worden mogen meedoen aan het voor hun betreffende kampioenschap. De deelnemers op plaats 1 tot en met 6 ontvangen zowel een rozet als een plaatsingskaart. Plaats nummer 6 tot en met 10 ontvangen een rozet met daarop de tekst Highly Recommended. De overige deelnemers worden bedankt voor hun deelname.


Afbeelding
Cavyl Barley, winnaar van de cob hengsten en reserve kampioen van de bereden cobs.

De kleding
Ook in Wales was het vandaag een erg warme dag. Hoewel de ochtend nog koel begon, liep de temperatuur tegen het einde van de rijrubrieken tegen de 33 graden. De deelnemers kregen de mogelijkheid om te starten in zomertenue, echter was nagenoeg iedereen gekleed in de traditionele outfit.
De ruiters en amazones dragen een beige of gele rijbroek, gecombineerd met een tweed jasje een blouse en bijpassende stropdas. Traditioneel wordt dit gecombineerd met rijlaarzen en een velours cap. Een korte zweep of stok is toegestaan, sporen echter niet. Qua optoming van het paard is uiteraard een passend zadel gewenst. Onder het zadel mag een zadelvormig shabrak, schapenbontje of gelpad geplaatst worden, deze mogen niet meer dan 2cm uitsteken onder het zadel. Het hoofdstel bevat vaak een brede neusriem zonder sperriem, de frontriem is meestal gevlochten leer.
Het dragen van bandages en dergelijke is niet toegestaan. Nagenoeg alle pony's zijn beslagen en hebben kalkoenen ingedraaid. Zeker voor de "Galop", zoals de uitgestrekte/rengalop ook wel genoemd wordt, heb je deze wel nodig. Daarnaast is de hoofdring voorzien van een goed verzorgde bodem.


Afbeelding
Een combinatie in traditionele optoming



Afbeelding
Verkoeling wordt op alle manieren gezocht

Stalling en vervoer
Het Royal Welsh terrein biedt de mogelijkheid om de pony's ter plekke te stallen, ze hebben een groot aantal stallen permanent aanwezig. Evenals de bijbehorende benodigdheden zoals wasplaatsen en dergelijke. Deelnemers mogen naar eigen inzicht een stal huren voor de betreffende dagen en/of nachten dat ze aanwezig zijn. Ook zijn er deelnemers die op de dag zelf reizen en de pony op de trailer of vrachtwagen laten staan.
Wegens de hitte vandaag en morgen krijgen de deelnemers de mogelijkheid om ook 's nachts te arriveren, waar normaal gesproken de poort dicht is tussen 00.00 en 6.00. Deelnemers mogen zelf hun moment van aankomst en vertrek bepalen, echter geldt er vandaag en morgen een vervoersverbod voor professioneel dierenvervoer.

Dinsdag beginnen de eerste rubrieken aan de hand en ik zal je de komende dagen ook meenemen door de andere onderdelen die thuis horen in de showwereld van de Welsh Pony's. Ook zal ik je laten zien wat er zo allemaal te zien en te doen is op de Royal Welsh Show.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust! Ik zal proberen zo veel mogelijk vragen te beantwoorden.

Teruglezen van het eerste deel kan hier:
[VN] De Royal Welsh Agricultural Show door de ogen van een fotograaf
Laatst bijgewerkt door JPitty op 21-07-22 22:40, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Renaatje77
Berichten: 38
Geregistreerd: 30-12-21

Re: Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 01:32

Super leuk Vivian om zo mee te kijken ....volgend jaar zijn we er zelf bij!

Eilinora

Berichten: 11974
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 06:34

Prachtig verslag viv!
Ik zet hem vanmiddag op om te kijken via de laptop.

lideli

Berichten: 2458
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:02

Bedankt voor het mooie verslag :j

[edit] verkeerde smiley

Pallatin

Berichten: 2537
Geregistreerd: 30-05-08

Re: [FOTO] Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:27

Superleuk verslag en gave foto’s…..als ik nou toch niet zo lang was geweest….
Begrijp ik het nou goed dat de jury ruiter dus ook 1 van haar eigen pony’s voorrrijdt? :o?

Berdien

Berichten: 64587
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [FOTO] Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:35

Wat een leuk verslag! Ik geef het ze wel te doen, showen in volledige tenue. Warm!! Is er nog een aangepast programma de komende dagen door de hitte? In Engeland wordt het nog warmer dan hier toch?

Mars

Berichten: 33312
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [FOTO] Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:46

Wat een mooi verslag en wat interessant om te lezen. Apart hoe dat gaat met zo een ruiterjury.

Josien_

Berichten: 9055
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [FOTO] Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:27

Leuk verslag!
Ik hoop echt zelf een keer te kunnen gaan :) .

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 977
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 09:46

Pallatin schreef:
Superleuk verslag en gave foto’s…..als ik nou toch niet zo lang was geweest….
Begrijp ik het nou goed dat de jury ruiter dus ook 1 van haar eigen pony’s voorrrijdt? :o?


Nee, de ruiterjury rijdt alle pony's van de deelnemers.

Via deze link kun je vandaag meekijken.
https://m.youtube.com/watch?v=3arCtkbutFk

absque_dubio

Berichten: 7882
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [FOTO] Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:03

Bedankt voor de link. Wat gaaf om te zien!
Had me er nooit zo in verdiept, maar er is naast pony’s ook genoeg te zien daar. Wij overwegen nu ook om volgend jaar te gaan. :=

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:51

prachtig verslag!

Pallatin

Berichten: 2537
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:16

VivianHesen schreef:
Pallatin schreef:
Superleuk verslag en gave foto’s…..als ik nou toch niet zo lang was geweest….
Begrijp ik het nou goed dat de jury ruiter dus ook 1 van haar eigen pony’s voorrrijdt? :o?


Nee, de ruiterjury rijdt alle pony's van de deelnemers.

Via deze link kun je vandaag meekijken.
https://m.youtube.com/watch?v=3arCtkbutFk


Aaahhh dus die Kate Williams is geen jurylid maar rijdt een welsh voor uit eigen fokkerij? Sorry hoor, ik ben echt totaal niet thuis in dit…l :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:51

Berdien schreef:
Wat een leuk verslag! Ik geef het ze wel te doen, showen in volledige tenue. Warm!! Is er nog een aangepast programma de komende dagen door de hitte? In Engeland wordt het nog warmer dan hier toch?
In Engeland wordt het de komende dagen zo'n 25-29 graden. Hoe het in Wales zit, weet ik dan weer niet. :))

Toffe platen, Vivian! Ik ben benieuwd naar je verslag van de komende dagen! :D

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14511
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [FOTO] Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:38

Mooi uitgebreid verslag zeg! Heel leuk en leerzaam geschreven. Lijkt me heel tof om daarbij te mogen zijn :D

Siamsmeesje

Berichten: 2245
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:19

Mooi verslag inderdaad, en bedankt voor de link, zit nu ook weer te kijken. Prachtig om al die mooie Welsh pony's te zien +:)+
https://www.youtube.com/watch?v=KJrdgsysqaA voor een verslag van de main ring in het Engels, en er is er ook eentje in het Welsh, baal wel dat ik geen Welsh kan verstaan nu _O-

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:46

Mijn hemel, daar past m'n arabier drie keer in. Maar machtige dieren om te zien! Ik vind die Engelse nul-poeha optuiging ook prachtig. Met hemelvaart zag ik een groep buiten rijden in zo'n Engelse optoming (geen welsh pony's helaas), maar wel mooi om te zien.

Tazzey
Berichten: 9536
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: [FOTO] Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:36

Wat een mooi verslag. Fijn geschreven en mooie beelden, complimenten +:)+

Ik vind het totaal plaatje van deze paarden en ruiters toch wel erg fijn om naar te kijken. Ik zie dit liever dan al die glitter zooi en felle kleuren hier bij ons op wedstrijd.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: [FOTO] Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:47

Wat bijzonder dat zelfs juryleden in t zadel kruipen om te kijken hoe een paard onder het zadel voelt

Knikmops57
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:47

Wat een leuk verslag! En heerlijk Brits...eh...Welsh, sorry. ( lees traditioneel)

Ellen_ov

Berichten: 1328
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:15

Mooi verslag! Indien je in de gelegenheid bent, zou ik graag meer foto’s zien *\o/*

Boras
Berichten: 9983
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:58

[quote=

Ik vind het totaal plaatje van deze paarden en ruiters toch wel erg fijn om naar te kijken. Ik zie dit liever dan al die glitter zooi en felle kleuren hier bij ons op wedstrijd.[/quote]

Dat heb ik nou ook heel erg. Back to basics.

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 977
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: [FOTO] Dag 1 van de Royal Welsh Agricultural Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 21:16

Bedankt voor alle leuke reacties! Het verslag van dag 2 is in de maak, echter heb ik zo veel foto's gemaakt dat mijn laptop helemaal vol staat en ik nu bezig ben plaats te maken voor de foto's van vandaag en gister :+

Ik ga in ieder geval van iedere dag een verslag uitwerken en deze zullen ook met maximaal een paar dagen vertraging online komen.
(Ik had eigenlijk een gedeelte voor vertrek al willen uitwerken, maar ik heb last van chronisch tijdgebrek :') )