Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:41

Ik deel dat beeld Avalanche en ik denk dat het niet zo vreemd is, gezien het type paard, de wensen die een sportruiter vaak heeft ten aanzien van faciliteiten, en die bij veel pp's nogal eens ontbreken, mogelijk de angst voor blessures enz.
Als de kwaliteit van groepshuisvesting stallen verbetert zal er denk ik vanzelf verandering op gaan treden in dat beeld.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:44

I rest my case..
Willen luisteren is een kunst denk ik.

Als je nu werkelijk niet begrijpt waar ik op doel... op nuance, gewoon simpelweg vriendelijk zijn, gewoon, constructief, niet generaliserend... geen zinnen als
Citaat:
Dat overgewicht hoort zo hoor, dat is het ras en we willen niet de fijn gefokte paarden van tegenwoordig :+


als je dat niet begrijpt houdt discussie denk ik op.
Waarmee ik dan ook maar uit deze discussie stap...

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:54

Nikass schreef:
Ik deel dat beeld Avalanche en ik denk dat het niet zo vreemd is, gezien het type paard, de wensen die een sportruiter vaak heeft ten aanzien van faciliteiten, en die bij veel pp's nogal eens ontbreken, mogelijk de angst voor blessures enz.
Als de kwaliteit van groepshuisvesting stallen verbetert zal er denk ik vanzelf verandering op gaan treden in dat beeld.

Dat denk ik ook.

Punz: wees eerlijk, een groot deel van de koudbloeden heeft toch ook zwaar overgewicht? En tuurlijk, niet allemaal, maar een groot deel wel, en eigenaars willen het vaak niet zien. Hoevaak ik mensen met Fjorden en Tinkers al heb horen roepen, dat dat zo hoort......
Ik wil gerust vriendelijk zijn, en ik breng er steeds de nuance in van: een groot deel, merendeel, enzovoort. Ik heb nergens gezegd dat dat voor al die paarden geldt. Maar dit is wel heel vaak wat de reactie is, al staat het paard met een dikke IR nek, dan is het een gespierde nek :+

En ja, er zijn eigenaren die het wel zien, die hun paarden niet tonnetje rond laten worden, en imo is hit actief daar echt een heel goede manier van houden voor, omdat de het voer heel goed kunt afstemmen op wat je paard nodig heeft. Die mensen zijn er ook.

En het is niet omdat iemand sport, dat die bewuster met zijn/haar paard omgaat dan een recreatie ruiter, want ik zie veel paarden die veel en veel te dik zijn. Het grootste deel van de paarden in NL is moddervet. En dat zie je over de hele breedte. Het is alleen over het algemeen met koudbloeden iets erger omdat die sowieso al veel aanleg hebben om dik te worden, en de eigenaren dit vervolgens goedpraten. Dus als je die dingen had ingevuld, kun je gerust zijn, dat heb ik allemaal niet gezegd.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:44

Gini schreef:
Avalanche81 schreef:
"natuurlijk" is hier imo ook meer: paarden die ruimte krijgen voor hun natuurlijke gedrag. Uiteraard is het systeem niet natuurlijk, maar wat de paarden erdoor kunnen wel!


Maar eigenlijk toch juist niet? Als je echt puur naar natuurlijk gedrag gaat kijken, dan is dat voetje voor voetje schuifelend grasjes eten van de grond, dan weer een paar meter verder wandelen en weer schuifelend grasjes eten, tussendoor naar de waterplas lopen om te drinken en dan weer verder.

Vooral ruimte is belangrijk, genoeg ruimte waar paarden kunnen lopen en eten, het hele jaar door. Al de rest wat uitgevonden wordt, is puur 'hoe kan ik zoveel mogelijk paarden op zo weinig mogelijk grond houden'. De ene zal kiezen voor ophokken en de andere voor voerautomaten, maar de insteek is hetzelfde.

Een halve hectare voor 10 paarden, dan heeft ieder paard dus 500m² grond, dat is hetzelfde als een paddock van 20m bij 25m per paard.

Marketing is alles! :D


Das nou juist het verschil wat hier in dit topic naar boven komt drijven.
, zet als voorbeeld twee paarden in je rijbak van 20x40 mtr en veel aktie is er op hele dag niet als je ze met rust laat met eten en drinken erin.
Verdeel je rond hetzelfde oppervlak een track met op verschillende plaatsen voer, water en afleiding en de paarden vertonen ander gedrag waaronder dus blijkbaar meer bewegen, maar zeker ander sociaal gedrag.

Je mag het marketing noemen, maar een track systeem is ook totaal anders voor de paarden als een stal met uitloop ervoor waar ieder paard zijn eigen stukkie heeft van genoemde 20x25.
In praktijk zijn die uitloop stallen trouwens meestal net zo breed als stal zelf en drie a vier keer de lengte.
En dat is al giga veel oppervlakte vergeleken met de huidige meest voorkomende huisvestings methode's.

De opmerking dat pp bewust worden gerund om er minder werk van te hebben, heb ik wel vraagtekens bij.
Het is al een fikse klus extra om alle stront te ruimen over hele gebied tov stallen uitmesten.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:44

Nikass: wacht nog op een antwoord ;)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:56

beatje schreef:
Ik vind de Hitactief vele male beter als een stal met zandpadock waar paarden zich vervolgens dood vervelen. Maar ik zie toch liever een systeem met slowfeeders of iets dergelijk waardoor ze de hele dag kunnen pulken aan hun hooi zonder dat ze zich de helft van de tijd dood vervelen.Want hoe mooi we het hitactief systeem ook brengen paarden hebben een groot deel van de dag niks te doen.


Paarden vinden het heerlijk om verzadigd tijden niks te doen en niks te hoeven.
Onze kan rustig uur lang als een trots standbeeld de ruimte om hem heen bekijken en beluisteren , vind ie blijkbaar leuk.
Ben er achter gekomen in afgelopen jaren, dat het mentaal paarden heel goed doet, dat niksen op de ruimte.
Verwar het dus niet met suffen op stalletje van 3,5x3,5....

Je hebt wellicht het beeld voor je van de wei met paarden die doorlopend hun hoofd in het gras hebben?
Waarom zou dat zijn vooral in schrale periodes'. :D

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:31

Tsja in de perfecte wereld heeft iedereen met paarden minstens 1ha weiland voor 2 paarden, met stabiele bodem, verschillende grassoorten, kruiden, bomen met eetbare takken. Het liefst nog wisselende grondsoorten met stenen en zand en een goede schuilmogelijkheid.

De realiteit is echter dat nog geen 1% van de paardeneigenaren dit heeft. Dan kunnen we wel met z'n allen roeptoeteren dat als je dit je paard niet kan bieden, je geen paard moet nemen, maar ook dit is niet de realiteit. Daar kun je van alles van vinden maar mensen nemen toch wel paarden.

In de echte wereld is het drukst bevolkte deel van Nederland, de randstad, eigenlijk helemaal niet geschikt voor paarden. Afgezien van de kustplaatsen is vrijwel alle bodem hier onder het zeeniveau, dus nat. Afwisselend klei en veen en weinig ruimte maakt dat dit helemaal niet jaarrond begaanbaar is voor paarden. Zelfs niet als je wel die prachtige ha per paard hebt. Ik was gisteren even op ons toekomstige stukje land en zelfs met de vorst zak je er als volwassen persoon tot je enkels weg. Zet daar 1 paard een middag neer en alles is zwart.

Dan moet je dus iets gaan doen aan die bodem en het dusdanig inrichten dat paarden er vrij kunnen bewegen. PP en hit-actief zijn mogelijkheden om de beweging in de natuur zoveel mogelijk na te bootsen. Dan moet het voor de paardeneigenaar ook nog allemaal betaalbaar blijven dus dan kunnen we wel met z'n allen roepen dat stallen meer personeel moeten nemen, maar de paardeneigenaar moet de loonkosten wel betalen anders is zo'n stal niet meer rendabel. Voermomenten uitbesteden is dan op zich een hele logische keuze.

Dus ja, met goed management vanuit zowel de eigenaar (kijken naar je paard) als de stalhouder (kijken naar een zo optimaal mogelijk management) sta ik achter het hele hit-actief systeem.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:16

Mijn hafje staat in een hitactief stal. Heb hem nog nooit zo happy gezien. Hij vind op stal staan ook prima. (wel dagelijkst naar buiten) Maar dit doet hem meer goed.

Mijn haflingers gaan niet meer op stal. Ja behalve als ze ziek zijn ofzo. Het wordt een hitactief of PP of gewoon een inloop/groeps stal.

Enige nadeel maar ook begrijpelijk van vele paddockparadise vind ik dat je geen ijzers mag. Al is het alleen maar voor.. Mijn ouder haflinger staat op specieaal beslag ivm atrose. Ze hij kan met atrose ook zonder ijzers. Maar hij slijt scheef af dus gaat hij meer last krijgen van zijn atrose.

Dus eigenlijk kan mijn hafje pas in een PP of e.d als hij met pensioen gaat?? want dan haal ik wel de ijzers af omdat hij dan toch veel minder doet. De hit waar ik nu sta mag gelukkig wel voor ijzers.

Ik begrijp best goed dat het niet altijd wenselijk ik. Maar soms maakt het wel wat lastiger.. Ook wat mij opvalt is dat het sommige pp echt van de naturals zijn. Dat je bijna verplicht wordt om bitloos/boomloos te rijden, oja en het liefst parelli doet, want anders hoor je er niet bij...


Ik zelf ben geen natural maar wil mijn paarden echt niet in een box meer hebben. OF ze moeten een hitactief of pp niet aankunnen mentaal of lichaamlijk. Er zijn paarden die ondanks goed ruwvoer het niet trekken. Vaak zijn dat de wat ondernadige paarden die bij een hokje staan om te willen eten. Ze al weg lopen als een paardje maar naar ze kijkt.. OF als hij net er in staat en staat alleen een paard achter hem om te wachten. ( door stokje of deur kan andere paard niet bij t paard in het hokje komn) er al uit lopen..

Het paard moet vervolgens weer wachten en duurt het veel langer tot hij aan zijn eten komt. Door middel van chip in band of hals kan je uiteraard zien hoeveel minuten je paard eet. Dan zou een PP beter zijn voor zo paard want daar heb je vaak verschillende plaatsen met hooinetten hangen ipv afhankelijk van een hokje waar hij bijv per uur kwartier/20 min kan eten.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:25

Toen ik bijna 20 jaar geleden begon met paardrijden (wow wat confronterend om dit op te schrijven..) stonden de manege ponys altijd binnen en een groot deel in een stand vastgebonden. Iedereen vond dat normaal.

Inmiddels zijn stands en verboden, komen paarden veel vaker buiten en worden dit soort actief stallen gebouwd. Is het perfect ; nee.. Maar het gaat in ieder geval de goede kant op. :j De denkwijze veranderd en er is veel meer aandacht voor welzijn.

En het is niet voor ieder paard geschikt nee. Maar er zijn nog zat andere keuzes waar je je paard kan stallen. Prima toch.

Ik ben trouwens als koudbloedeigenaar (2 fjorden en een Shet) ook van mening dat 90% veel te vet is. Veel worden weinig serieus getraind en dan krijgen ze onbeperkt ruwvoer.. Onbeperkt eten is voor die rassen helemaal niet natuurlijk. Alsof ze in Noorwegen/Schotland 24/7 hooi aangeboden krijgen := Hier krijgen ze 4x per dag. Wel 24/7 buiten met schuilstal en dat werkt voor deze groep heel erg goed.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:41

_Nelleke_ schreef:
Tsja in de perfecte wereld heeft iedereen met paarden minstens 1ha weiland voor 2 paarden, met stabiele bodem, verschillende grassoorten, kruiden, bomen met eetbare takken. Het liefst nog wisselende grondsoorten met stenen en zand en een goede schuilmogelijkheid.

De realiteit is echter dat nog geen 1% van de paardeneigenaren dit heeft. Dan kunnen we wel met z'n allen roeptoeteren dat als je dit je paard niet kan bieden, je geen paard moet nemen, maar ook dit is niet de realiteit. Daar kun je van alles van vinden maar mensen nemen toch wel paarden.

In de echte wereld is het drukst bevolkte deel van Nederland, de randstad, eigenlijk helemaal niet geschikt voor paarden. Afgezien van de kustplaatsen is vrijwel alle bodem hier onder het zeeniveau, dus nat. Afwisselend klei en veen en weinig ruimte maakt dat dit helemaal niet jaarrond begaanbaar is voor paarden. Zelfs niet als je wel die prachtige ha per paard hebt. Ik was gisteren even op ons toekomstige stukje land en zelfs met de vorst zak je er als volwassen persoon tot je enkels weg. Zet daar 1 paard een middag neer en alles is zwart.

Dan moet je dus iets gaan doen aan die bodem en het dusdanig inrichten dat paarden er vrij kunnen bewegen. PP en hit-actief zijn mogelijkheden om de beweging in de natuur zoveel mogelijk na te bootsen. Dan moet het voor de paardeneigenaar ook nog allemaal betaalbaar blijven dus dan kunnen we wel met z'n allen roepen dat stallen meer personeel moeten nemen, maar de paardeneigenaar moet de loonkosten wel betalen anders is zo'n stal niet meer rendabel. Voermomenten uitbesteden is dan op zich een hele logische keuze.

Dus ja, met goed management vanuit zowel de eigenaar (kijken naar je paard) als de stalhouder (kijken naar een zo optimaal mogelijk management) sta ik achter het hele hit-actief systeem.


Maar waar is hier het belang van het paard? De eigenaar is tevreden, die kan een paard houden dicht bij huis. De stalbaas is tevreden, die zijn zaak draait goed. Maar alle compromissen komen erop neer dat het paard aan welzijn moet inleveren. En het is al zover gekomen dat veel mensen het heel normaal vinden om een paard het jaar rond op zand en verharding te houden, met veel paarden op elkaar gepropt. En er wordt altijd wel een reden voor gezocht 'gras is slecht!' om dit goed te praten.

Ik ben niet tegen het systeem van hit-actief, dit is toch gewoon een aantal dingen automatiseren. Met zijn voor- en nadelen. Net zoals automatische drinkbakken, een stapmolen, machinaal uitmesten etc.

Maar deze dingen gebruiken (lees misbruiken) om veel paarden op een kleine, zielloze oppervlakte bijeen te proppen wordt het toch wel iets anders. En dat risico is er wel degelijk, de investering moet terugverdiend worden. De prijs staat sowieso altijd onder druk, dus ergens moet dat geld teruggewonnen worden.

En ik kom heel wat mensen tegen die hun paard ver van huis hebben staan, net omdat ze zelf in de stad wonen en dichtbij geen goede stalling vinden. Dat gaan ze minder keren naar hun paard maar ze weten dat het paard goed verzorgd wordt en op een voor hem prettige plek staat. Een plek waar ze een paar ha weiland niet iets exotisch vinden, maar iets heel gewoons.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:00

plutolover schreef:
Ik zelf ben geen natural maar wil mijn paarden echt niet in een box meer hebben. OF ze moeten een hitactief of pp niet aankunnen mentaal of lichaamlijk. Er zijn paarden die ondanks goed ruwvoer het niet trekken. Vaak zijn dat de wat ondernadige paarden die bij een hokje staan om te willen eten. Ze al weg lopen als een paardje maar naar ze kijkt.. OF als hij net er in staat en staat alleen een paard achter hem om te wachten. ( door stokje of deur kan andere paard niet bij t paard in het hokje komn) er al uit lopen..
Tik je inderdaad toch wel weer een ding aan waarom niet elk paard geschikt is voor deze vorm.
Natuurlijk kan in een wei groep ook veel onrust ontstaan, wat relaxed eten voor bepaalde paarden vrijwel onmogelijk maakt.
Die worden hele dag opgejaagt en zijn uitgeput en blij dat ze naar binnen mogen in hun kleine hokkie en eindelijk in rust :z wat kunnen eten.

We hebben vorig jaar in een stabiele ruinen groep een pony ruin erbij gekregen die een bal teveel had...:
Eindeloos jagen, trappen , gericht bijten en steeds hele groep uit elkaar forceren, niet eens om voernijd maar gewoon omdat hij dat deed doorlopend.
Zelfs eenmaal alleen achter de draad bleef hij dit gedrag vertonen, desnoods dwars door de draad heen..
Komt zo'n dier in een groep zoals bv amanda toont, krijg je vlot schade, wonden of erger en krijg je een onhoudbare situatie.

Maar feitelijk is zo'n dier in geen een vorm dan sociaal plaatsbaar.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:07

reactie op Sclimpre:
Maar op een weiland proppen is dan waar ze vollop het gras kunnen en wat voor sommige paarden niet zo goed is, is toch eigenlijk het zelfde??

Ik hoef mijn haflinger niet 24/7 op een weiland te hebben. 1 hij wordt te dik, 2 meer kans op hoefbevangen enz. En dan heb ik het niet over modder als het weiland te nat wordt.. En als het net zo zomer wordt als 2018 dan staan ze vanzelf wel op een paddock...

Het is ook per paard verschilend. Ik vind dit al een hele vooruitgang en 10x beter dan op stal staan. Uitzonderingen daar gelaten.

Waar vooral gekeken moet worden. is dat de paarden bij elkaar passen. En daar gaat het soms wel eens mis. onder het mum van paarden moeten weer rangorde bepalen. Tuurlijk aankijken zoalang het niet te ernstig hoort erbij. Maar soms komen paarden in een groep die totaal niet sociaal zijn. Die het beter doen met een klein groepje.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:31

plutolover schreef:
reactie op Sclimpre:
Maar op een weiland proppen is dan waar ze vollop het gras kunnen en wat voor sommige paarden niet zo goed is, is toch eigenlijk het zelfde??

Uiteraard is een overbevolkte wei ook geen goed plan. Dat zeg ik toch? Dat ik tegen teveel paarden op te kleine oppervlakte ben? Alleen is de verleiding minder groot om dat op een wei te doen omdat er dan geen gras overblijft en de wei volledig om zeep is.

Citaat:
Ik hoef mijn haflinger niet 24/7 op een weiland te hebben. 1 hij wordt te dik, 2 meer kans op hoefbevangen enz. En dan heb ik het niet over modder als het weiland te nat wordt.. En als het net zo zomer wordt als 2018 dan staan ze vanzelf wel op een paddock...

Er is idd een verschil of je paard=Haflinger beschouwt of paard=warmbloed. Zo lees is op een site over PP dat het vooral bedoeld is om paarden uit te nodigen om te bewegen. Mijn warmbloeds bewegen vanzelf, dus dat probleem stelt zich niet. En je wil ook geen 10 warmbloeds over een track van 5m breed zien rennen. Als er eentje zich plots omdraat is er een kettingbotsing en is het paradijs gesloopt. En het paard mischien ook. Ik denk dat pp vooral succes heeft bij mensen die een eerder rustig paard hebben dat neiging heeft om te dik te worden en niet teveel stommiteiten uithaalt.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:39

dat is zeker waar sclimpre. Je moet vooral naar paard individu kijken. :-)

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:52

Feit is dat als we in NL of B paarden willen houden, we altijd compromissen op het welzijn zullen moeten ingaan. Welke dat zijn, hoeveel compromissen en hoe groot deze zijn, zijn de individuele vragen die gesteld moeten worden.
Ik geloof niet dat de meeste mensen paarden houden om ze in groep in een meerdere hectare groot domein half wild te laten leven en er dan af een toe eens heen gaan rijden om naar hen te gaan kijken. Voor de paarden is dat over het algemeen wel het meest natuurlijke en optimale.

We kopen onze paarden omdat we er op willen rijden of in ieder geval iets mee willen doen. Al was het maar knuffelen of er naar kijken. Daarom willen we ze ook op een bereikbare afstand hebben staan. De hobby is gewoon te duur om daar toegevingen op te willen doen.
Dus wordt het een zaak om in een drukbevolkt gebied zo min mogelijk compromissen inzake paardenwelzijn te sluiten. En ik sluit me bij mijn voorgangers aan dat het per paard kan verschillen welke manier van paarden houden daar het beste bij aansluit.

Ik juich dus dit soort initiatieven alleen maar toe. HIT-actief, paddock paradise etc. hebben uiteraard allemaal ook hun nadelen, maar ze getuigen er van dat mensen bereid zijn na te denken over paardenwelzijn en op zoek gaan naar de beste compromissen.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:49

Uiteindelijk is 'natuurlijk paardenhouden' ook gewoon niet realistisch hier in Nederland. Inderdaad: te weinig ruimte, te rijk gras, te vlak, te eenzijdig qua voor paarden direct beschikbaar voedsel, bodem die in de winter geen paarden toe laat, noem maar op.
Maar we hebben nu eenmaal met z'n allen die paarden in Nederland, en uiteindelijk zijn wij als eigenaar voor ons eigen paard verantwoordelijk om goed naar hem te kijken en te blijven kijken, en qua huisvesting en management zo veel als mogelijk aan te sluiten bij hem met de beschikbare middelen die er zijn.
Voor ieder paard is dat anders, en ik vind ook niet dat de één met het vingertje kan wijzen naar de ander. Zolang we maar open en eerlijk voor ons eigen paard blijven kijken. Verbetering is altijd en overal mogelijk, en aan iedere manier van management / ieder systeem kleven ook nadelen. Maar kijk vooral gewoon naar jezelf en hoe je het zelf doet, en waar je zelf eventueel kunt verbeteren.

Ik vind inderdaad mooi om te zien dat er steeds meer stallen bezig zijn met het verbeteren van paardenwelzijn en meer naar de natuurlijke behoeftes van het paard als dier kijken. Ook hier in de Randstad!
In de natuur die zo vaak genoemd wordt, hebben de paarden het ook echt niet altijd makkelijk. Ik heb wilde mustangs gezien in verschillende gebieden van de VS, en ook een dag lang mustangs mogen observeren van dichtbij. Het is een groot deel van het jaar vooral overleven: eten bij elkaar scharrelen, zichzelf twee maanden lang vet vreten zodat ze de overige 10 maanden kunnen overleven op dat scharrelen, zorgen dat je bij een kudde blijft horen voor veiligheid (roofdieren), voortplanten, veulens die niet ouder worden dan een paar weken, opstootjes tussen de hengsten, etc. etc.
Het is prachtig!!! Maar de paarden op de PP's, HIT actief's, groepsstallingen, etc. etc. in Nederland hebben het maar al te luxe met hun onbeperkt hooi dan wel vier vaststaande voerbeurten, een uurtje per dag naar de baas luisteren, lekkere brokken naar binnen werken en weer terug bij je vriendjes, en dat allemaal zonder roofdieren op de loer. Goddank dat ze het zo saai hebben hier. :D

Overigens, dat 'suffen' ofwel zich dood vervelen, doen ze in het wild ook gewoon een groot deel van de dag hoor. :D
Afbeelding

Al met al: overal is iets aan te verbeteren, als paardeneigenaar van een paard in klein, nat en beperkt Nederland moeten we gewoon altijd kritisch blijven naar onszelf voor wat betreft huisvesting en wat we ons paard bieden. :j




Maar, eerlijk is eerlijk, als ik dít kon bieden. :D Dat zou toch het einde zijn!
Afbeelding
(Maar dan wel met jaarrond voorspelbare voerbeurten, een borstel over zijn lijf, een rondje rijden of wandelen af en toe, een stabiele ruinengroep waar gespeeld maar niet (elkaar) gesloopt wordt zoals de hengsten daar in het wild wel doen, etc. Maar dat is dan weer allemaal niet natuurlijk. :D )

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:39

Peetstap schreef:
Gini schreef:

Maar eigenlijk toch juist niet? Als je echt puur naar natuurlijk gedrag gaat kijken, dan is dat voetje voor voetje schuifelend grasjes eten van de grond, dan weer een paar meter verder wandelen en weer schuifelend grasjes eten, tussendoor naar de waterplas lopen om te drinken en dan weer verder.

Vooral ruimte is belangrijk, genoeg ruimte waar paarden kunnen lopen en eten, het hele jaar door. Al de rest wat uitgevonden wordt, is puur 'hoe kan ik zoveel mogelijk paarden op zo weinig mogelijk grond houden'. De ene zal kiezen voor ophokken en de andere voor voerautomaten, maar de insteek is hetzelfde.

Een halve hectare voor 10 paarden, dan heeft ieder paard dus 500m² grond, dat is hetzelfde als een paddock van 20m bij 25m per paard.

Marketing is alles! :D


Das nou juist het verschil wat hier in dit topic naar boven komt drijven.
, zet als voorbeeld twee paarden in je rijbak van 20x40 mtr en veel aktie is er op hele dag niet als je ze met rust laat met eten en drinken erin.
Verdeel je rond hetzelfde oppervlak een track met op verschillende plaatsen voer, water en afleiding en de paarden vertonen ander gedrag waaronder dus blijkbaar meer bewegen, maar zeker ander sociaal gedrag.

Je mag het marketing noemen, maar een track systeem is ook totaal anders voor de paarden als een stal met uitloop ervoor waar ieder paard zijn eigen stukkie heeft van genoemde 20x25.
In praktijk zijn die uitloop stallen trouwens meestal net zo breed als stal zelf en drie a vier keer de lengte.
En dat is al giga veel oppervlakte vergeleken met de huidige meest voorkomende huisvestings methode's.

De opmerking dat pp bewust worden gerund om er minder werk van te hebben, heb ik wel vraagtekens bij.
Het is al een fikse klus extra om alle stront te ruimen over hele gebied tov stallen uitmesten.


Ik denk niet dat een paard per se meer beweegt in een hitactief. Alleen al in het voerstation staat het paard stil, een hele tijd, totdat het hooi op is. Een paard dat dezelfde hoeveelheid in diezelfde tijd zou grazen heeft er waarschijnlijk enkele tientallen meters op zitten.
Ruimte is alles, zoals jij aanhaalt, een paard in een 20 bij 40 zandbakje zetten om te kunnen zeggen dat je paard 24/7 buiten staat is imo ook niet voldoende. Het paard zal daar ook amper iets te doen hebben. Een hitactiefstal kan zeker goed en voordelig zijn, maar als je dan toch weer 10 paarden op een halve hectare gaat proppen, vind ik het ook weer net niet. Maar dat is uiteraard gewoon mijn mening.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:02

Nee, maar wat is het alternatief, Gini?

Ik heb denk ik een fijne stal gevonden, ook hit actief, en als je naar de ruimte kijkt, is er niet per se meer ruimte. Maar het alternatief is paard vele uren op stal, en persoonlijk kan ik daar neit mee leven, en mijn paard wordt daar ook niet gelukkig van.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:12

Het alternatief is omdenken: hoeveel ruimte/grond heb ik en van daaruit kijken hoeveel paarden je dan kunt houden.
Nu is het vaak: ik wil 30/20/10 paarden houden en heb dit aan vierkante meter grond, hoe ga ik ervoor zorgen dat dit lukt.
Deze stal is absoluut niet de slechtste die er is, dat zeg ik zeker niet, maar heel wauw is het toch ook niet?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:15

Als de ruimte interessanter voor het paard is ingericht is dat toch al een hele andere beleving voor het dier.
Liever een kwart hectare PP dan een hectare vierkante weide.
Zo zaligmakend is die ruimte ook niet aangezien een paard ook niet heel de dag sprintjes trekt.
Beter een ruimte die uitnodigt om veel te stappen.
En alleen al groepshuisvestig op grotere schaal is een plus

We hebben vaak kritiek en het kan altijd beter maar als dit toch eens in de buurt zou komen van de norm in Nederland
Laatst bijgewerkt door Clasical op 21-01-19 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:20

Clasical schreef:
Liever een kwart hectare PP dan een hectare vierkante weide.


Vanuit het perspectief van het paard of vanuit het perspectief van de mens?
En stel dat je jouw grond met 4 andere paarden moet delen, zou die kwart hectare dan nog zo interessant zijn? Of lonkt de hectare aan weiland dan toch? Pffff, net iets meer ademruimte.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:24

Gini schreef:
Clasical schreef:
Liever een kwart hectare PP dan een hectare vierkante weide.


Vanuit het perspectief van het paard of vanuit het perspectief van de mens?
En stel dat je jouw grond met 4 andere paarden moet delen, zou die kwart hectare dan nog zo interessant zijn? Of lonkt de hectare aan weiland dan toch? Pffff, net iets meer ademruimte.


Geheel vanuit realistisch perspectief.
De ruimte is er simpelweg niet in Nederland.
Als dit de nieuwe norm voor pensionstalling zou worden in Nederland, dan zullen heel veel paarden een veel beter leven hebben.
We leven met een zeer hartnekkinge traditionele paardenwereld en pakweg 15 jaar geleden stonden veel paarden nog in stands en waren er op Bokt nog geen discussies over welzijn

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:40

Gini schreef:
Het alternatief is omdenken: hoeveel ruimte/grond heb ik en van daaruit kijken hoeveel paarden je dan kunt houden.
Nu is het vaak: ik wil 30/20/10 paarden houden en heb dit aan vierkante meter grond, hoe ga ik ervoor zorgen dat dit lukt.
Deze stal is absoluut niet de slechtste die er is, dat zeg ik zeker niet, maar heel wauw is het toch ook niet?

Nee, het is niet ideaal. Maar er is ook geen tekort aan ruimte, en de paarden kunnen elkaar ontlopen als ze dat willen. Het alternatief hier in de omgeving is de hele winter op stal. Daar kan ik onmogelijk mee leven.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:12

Clasical schreef:
Gini schreef:
Vanuit het perspectief van het paard of vanuit het perspectief van de mens?
En stel dat je jouw grond met 4 andere paarden moet delen, zou die kwart hectare dan nog zo interessant zijn? Of lonkt de hectare aan weiland dan toch? Pffff, net iets meer ademruimte.

Geheel vanuit realistisch perspectief.
De ruimte is er simpelweg niet in Nederland.

Die ruimte is er wel, maar daarom niet vlakbij de woning van de eigenaar van het paard en die ruimte is ook niet gratis. Je kan niet in de stad wonen, je paard op 15 min rijden hebben, ruimte genoeg voor dat paard en dan maar 200€/mnd betalen. Ik denk dat het echte probleem is dat mensen wel willen betalen voor hun eigen luxe, maar niet voor het welzijn van het paard.
Citaat:
Als dit de nieuwe norm voor pensionstalling zou worden in Nederland, dan zullen heel veel paarden een veel beter leven hebben.

Is dat niet gewoon de hippe versie van 24/7 in een box van 3x3? De argemunten zijn in ieder geval dezelfde (het kan niet anders, te weinig plaats, paarden hebben niet meer nodig dan dit, op gras worden paarden ziek, etc.)

Citaat:
We leven met een zeer hartnekkinge traditionele paardenwereld en pakweg 15 jaar geleden stonden veel paarden nog in stands en waren er op Bokt nog geen discussies over welzijn

15 jaar geleden waren de discussies over welzijn er evengoed, maar minder op internet. 27 jaar geleden heb ik mijn 1ste paard gekocht. Ze heeft enkele maanden op een manège gestaan, ruime box maar enkel een paddockje om los te gooien. Dan is ze naar huis gekomen, 24/7 op de wei. In de rijverening waar we toen reden was er geen enkel paard dat niet minimum 12u/dag buiten stond, de meeste op een ruime weide. En dat vlakbij een grote stad.
Stands is iets van 50 jaar geleden.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:00

Het is een mooi ideaal maar irealistisch om op grote schaal in Nederland onze paarden zo te houden.
Dan is het houden van paarden enkel nog toegankelijk voor een hele kleine groep mensen en heeft het paard simpelweg bijna geen bestaansrecht meer.
Er zal zeker nog veel veranderen, die verandering is al aan de gang.
Ook voor andere dieren in bv. de bio industrie.
En dat het beter kan daar ben ik het volledig mee eens.
Veranderingen komen als het bewustzijn van mensen veranderd.
Die veranderingen hebben tijd nodig.
Het is niet realistisch te denken dat morgen alle paarden 20x meer ruimte behoren te krijgen dan ze nu gemiddeld hebben.

Het zou toch veel mooier zijn als de norm verbeterd ( voor een hele grote groep )
Dan dat pakweg een paar procent er gigantisch op vooruit gaat