Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texas02

Berichten: 4660
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:34

Niet om vervelend te doen hoor.. Het is echt een oprechte vraag.. Als je nu gaat enten, loop je dan niet juist risico dat je paarden het virus krijgen? Want het virus is nu dus aanwezig, en als je gaat enten, moet het immuunsysteem eerst aan het werk om het afgezwakte virus van de enting aan te vallen. Het paard is door de enting dus iets verzwakt. Stel dat je nu gaat enten en vervolgens komt je paard de komende paar dagen (of weken, ik weet niet hoe lang het precies duurt tot een vaccin werkzaam is) met het virus in contact komt, dan heb je toch juist kans op grote problemen? Of zie ik dit nu verkeerd?

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:49

speurneusc schreef:


Stukje uit dat artikel

    Henk Nooren was ook afgereisd naar Valencia. Hij verbaast zich allerminst over de uitbraak. “In de volbloedwereld speelt dit al vanaf november, dus het was wachten tot het onze concoursen zou bereiken. Hoe meer we van die tours doen, met duizenden paarden uit heel veel verschillende landen op één locatie voor weken aan een stuk, hoe groter de kans is op dit soort uitbraken. In Frankrijk is het al verplicht is om te vaccineren tegen Rhino, maar bij ons nog steeds niet. Dat is al heel opmerkelijk.”

Het was niet de vraag of het een keer zou gebeuren maar alleen wanneer!


Overigens worden dravers en renpaarden in Nederland wel verplicht geënt tegen rhino. Al biedt dat dus alsnog onvoldoende bescherming.

speurneusc

Berichten: 5396
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:41

Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 03-03-21 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Video in link + spoiler gezet ivm gevoelige inhoud

Cowgirl

Berichten: 23752
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:50

Ik vond dat filmpje heel naar om te zien en heb mijzelf gelijk voorgenomen dat als het hier gebeurd ik afscheid ga nemen. -O-

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:52

Wat ontzettend sneu om te zien...

Heeft zo'n paard nog veel kansen eigenlijk? Kunnen ze de verlamming verschijnselen wel te boven komen?

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:24

Tancreda4 schreef:
Wat ontzettend sneu om te zien...

Heeft zo'n paard nog veel kansen eigenlijk? Kunnen ze de verlamming verschijnselen wel te boven komen?

Ik zag een interview met een DA gisteren die duidelijk aangaf dat eens de paarden verlammingsverschijnselen vertonen het eigenlijk einde verhaal is.

DuoPenotti

Berichten: 29814
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:28

Wat heftig om te zien, tranen in mijn ogen.
En dan wetende dat deze paarden in top conditie waren en dan dit....wow, niet voor te stellen |(

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:50

@ Heleennn, daar was ik al bang voor...
@ DuoPenotti, dat is idd echt bizar om je te beseffen, hoe snel het kan gaan.... ;(

DuoPenotti

Berichten: 29814
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:28


speurneusc

Berichten: 5396
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:11


Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:12

Mijn dierenarts zegt dat het vooral nut heeft om te enten als de hele stal mee doet.
Ten minste de helft van de paarden op stal.
Als ik het goed begrepen heb omdat het enten vooral de infectiedruk verlaagd.

De enting bij mijn da kost 43 euro en moet 2 keer, daarna elke 6 maanden.

Is dat duur voor die enting? Wij zijn nog druk aan het overleggen of we hem gaan nemen of niet.

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:21

DuoPenotti schreef:
https://www.ed.nl/eindhoven/paardenviru ... ~a9ae1ef9/

Piet Raymakers, op een ander concours, rijd nu niet door heel Europa om thuis te komen.


En dit hadden er meer moeten doen. In plaats van toch snel weer naar huis te gaan. En daarmee het virus verder te verspreiden door heel Europa

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:51

FriesWytske schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.ed.nl/eindhoven/paardenviru ... ~a9ae1ef9/

Piet Raymakers, op een ander concours, rijd nu niet door heel Europa om thuis te komen.


En dit hadden er meer moeten doen. In plaats van toch snel weer naar huis te gaan. En daarmee het virus verder te verspreiden door heel Europa


Tenzij je je paarden in quarantaine kunt zetten denk ik dan. Toch? Of is dat te simpel gedacht?

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:56

Paarden onderweg in quarantaine zetten is volgens mij haast een onmogelijke opgave.

Niemand wil ook paarden uit besmet of risicogebied op of rond zijn erf hebben.

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:57

Dan nog reis je eerst half Europa door. Dus neem je het ongemerkt mee. Dat zie je wel bij de Franse springruiter.

Getup

Berichten: 8306
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:59

En dan zit je tussen thuis en concours. Kun je beter daar blijven.

Ook ellendig voor degene die al thuis waren met paard zonder symptomen, en vervolgens alsnog een ziek paard hebben.

Ook niet iedereen heeft mogelijkheid tot isoleren op stal.

Vind t qua corona ook niet kunnen, die wedstrijden, trouwens. Hoe veel mensen lopen er telkens door elkaar door die staltenten heen....?

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:02

Ik heb afgelopen week Marc Peter Spahn gevolgd in zijn avontuur in Doha. Maar hij moest elke dag een test laten doen. Bij negatief, mocht hij naar de stallen. Verder leefden hij en alle andere deelnemers in een soort van bubbel. Dus ze gingen van hotel naar complex en weer terug. Neem aan dat de zit ook op andere internationale concoursen nu doen.

Koekie73Jarig

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:05

Vreselijk, arme dieren :(

Wij gaan ook met (als het goed is) de hele stal enten. Om toch het evt virus niet te verspreiden en zoveel mogelijk de paarden te beschermen.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 03-03-21 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Berichten: 8306
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:05

Goed geregeld, dus.

Zou dat in Spanje ook zo zijn?

Maar wat n drama met de paarden, hopen maar dat er niet te veel ziek worden nog.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:23

Het domste wat ze kunnen en hebben gedaan is met die dieren naar huis gaan reizen. Net zoals toentertijd met de varkenspest, nog even snel transporteren voor de boel dichtgaat en het zat binnen een week door heel Europa.
Ze hdden in Valencia en de anderen locaties de boel meteen dicht moeten gooien. Daarnaast vind ik het ook wel verbazingwekkend dat deze ‘dure’ paarden dus blijkbaar voor het grootste deel niet geënt worden. Goed dat lost de mutatie niet op, maar geeft wel enigzins wat bescherming, of haalt misschien het scherpste randje eraf.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:42

Pumpkinbroes schreef:
Mijn dierenarts zegt dat het vooral nut heeft om te enten als de hele stal mee doet.
Ten minste de helft van de paarden op stal.
Als ik het goed begrepen heb omdat het enten vooral de infectiedruk verlaagd.

De enting bij mijn da kost 43 euro en moet 2 keer, daarna elke 6 maanden.

Is dat duur voor die enting? Wij zijn nog druk aan het overleggen of we hem gaan nemen of niet.


De herhalingsenting ben ik niet mee bekend, hier heeft onze dierenarts ook niets over gezegd.

Wij hebben alle paarden op stal tegelijk geënt voor alles in één keer en betaalden €10 voor de Rabies enting en €60 voor Tetanus, Rhino/Flu, E&W Enceph, en West Nile cocktail enting.

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:49

Maar nu halsoverkop enten is toch niet nodig als je weinig verloop hebt op je stal? Als je veel wedstrijdspul hebt ala, maar verder zou ik niet inzien waarom ik nu plots zou moeten laten enten.

Ik zie wel steeds meer dingen hier in NL ook dicht gaan voor zekerheid. Zijn er al uitbraken in NL bekend?

Een kliniek waar ik wel eens ben geweest neemt wel ook maatregelen. Better safe than sorry, daar is natuurlijk wel veel verloop.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:55

_Snow_White schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Mijn dierenarts zegt dat het vooral nut heeft om te enten als de hele stal mee doet.
Ten minste de helft van de paarden op stal.
Als ik het goed begrepen heb omdat het enten vooral de infectiedruk verlaagd.

De enting bij mijn da kost 43 euro en moet 2 keer, daarna elke 6 maanden.

Is dat duur voor die enting? Wij zijn nog druk aan het overleggen of we hem gaan nemen of niet.


De herhalingsenting ben ik niet mee bekend, hier heeft onze dierenarts ook niets over gezegd.

Wij hebben alle paarden op stal tegelijk geënt voor alles in één keer en betaalden €10 voor de Rabies enting en €60 voor Tetanus, Rhino/Flu, E&W Enceph, en West Nile cocktail enting.


Zo dat is een best verschil.
Wilde al vragen welke praktijk je hebt maar ik zie dat je in Canada zit.

ikkedus
Berichten: 3298
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:37

Die vos uit het filmpje ( denk dat het hetzelfde filmpje was als op het nieuws) heeft het overleefd overigens!
Weet iemand hoe de paarden er uit komen als ze het overleven? Ik kan me zo voorstellen dat er veel restverschijnselen zullen overblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:45

FriesWytske schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.ed.nl/eindhoven/paardenviru ... ~a9ae1ef9/

Piet Raymakers, op een ander concours, rijd nu niet door heel Europa om thuis te komen.


En dit hadden er meer moeten doen. In plaats van toch snel weer naar huis te gaan. En daarmee het virus verder te verspreiden door heel Europa
Desondanks zijn er nog steeds ruiters die vanaf de Sunshine Tour gewoon naar huis rijden.