Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:32

speurneusc schreef:
Dat zijn toch geen vragen waar een dierenliefhebber bezwaar tegen kan hebben?


als het ze inderdaad gaat om welzijn van de dieren niet nee... maar de ervaring heeft al gedeeld dat het ze geen barst kan schelen hoe het de dieren af gaat, het gaat ze om het rellen[/quote]

Serieus?! Dit is natuurlijk een beetje kinderachtig

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:42

Een fontein is geen drinkwater omdat er chemicaliën aan toegevoegd worden om het water zo helder mogelijk te houden en algengroei tegen te gaan. Het lijkt me niet wenselijk dat paarden dat drinken.

Het nut van politiepaarden ontgaat mij wat in 2021.
En die dieren vervoeren en door de stad laten sjouwen waar het warmer is dan buiten de stad (dat kan qua gevoelstemp al snel 10 graden schelen) vind ik al helemaal een nutteloze bezigheid.

Maar wanneer jullie je paarden bleekwater willen laten drinken en willen gaan rijden in een gevoelstemperatuur van 40 graden moet je dat zeker doen.

Het lijkt op dit forum bijna alsof je een hekel aan paarden moet hebben! Hahah!

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:50

ehhh ..whuut.... :') :')
Bleekwater... 40 graden..

Nou ja, dan had diegene die zei dat het ze geen barst kan schelen, toch gelijk, dus die 'kinderachtig' opmerking van jou slaat ook nergens op :')

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:57

fransje23 schreef:
Gini schreef:
Er is nog geen probleem. Er wordt om verheldering gevraagd. Vind ik niet abnormaal. Paarden moeten hard werken bij hoge temperaturen. De vraag is: hoe worden zij regelmatig van vers en fris drinkwater voorzien?
Als daar een adequaat en goed antwoord op komt, is er geen probleem. Maar het is eigen dat wanneer paardenwelzijn bevraagd wordt, men zich meteen aangevallen voelt.


Het antwoord zie je op de foto, ze drinken uit fonteinen.


En ergens hoop ik (en ga ik er ook wel vanuit, hoor, daar niet van) dat dat niet de enige waterbron is waar de paarden hun dorst kunnen lessen. Het moet van mij ook niet allemaal loepzuiver kraantjeswater zijn, maar niet iedere waterbron is even gezond om uit te drinken.
Ik zou er ook niet als eerste mij vragen bij gesteld hebben, maar dát de vraag gesteld wordt, kan ik wel begrijpen. En als de politie het allemaal goed geregeld heeft, zal het antwoord afdoende zijn en kan het juist heel fijn zijn om er nog eens de nadruk op te leggen dat de dieren supergoed verzorgd worden. Heeft de politie het niet allemaal goed geregeld, dan kunnen er verbeteringen ondernomen worden en komt dat de paarden ten goede. In mijn ogen win-win. Maar dan bekijk ik het los van de politiek.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:03

Cer schreef:
ehhh ..whuut.... :') :')
Bleekwater... 40 graden..


Het klopt wel dat aan fonteinwater relatief vaak chloor wordt toegevoegd ter zuivering. Maar dat denk ik nu ook wel niet dat hier het geval was.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:06

Er zit nogal vershil in gewoon stilstaan en een beetje stappen of intensief rijden. Die vraag over dat water bewijst weer dat we iemand hebben die niet weet waar die over praat.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:06

Ik heb geen flauw idee, maar om dat metéén te zeggen "paarden bleekwater willen laten drinken" gaat mij een stukje te snel ...

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:11

bleekwater wordt echt niet meer gebruikt daar zijn vele andere zuiveringsmethodes zoals uv licht etc. alleen door het zwerfvuil wordt het niet aangeraden om dat water te drinken, maar puur schadelijk is het zeker niet meer. Dat mag ook niet, want bleek is niet alleen zeer schadelijk voor milieu maar ook voor het materiaal van de leidingen, filters en fontijn zelf. Plus dat niet wetende zoals kinderen en dieren ook in en om dat water kunnen spelen oid.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:13

Cer schreef:
Ik heb geen flauw idee, maar om dat metéén te zeggen "paarden bleekwater willen laten drinken" gaat mij een stukje te snel ...


Ja, dat snap ik wel. Dat is wel wat recht de bocht door.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:28

Ninx schreef:
Een fontein is geen drinkwater omdat er chemicaliën aan toegevoegd worden om het water zo helder mogelijk te houden en algengroei tegen te gaan. Het lijkt me niet wenselijk dat paarden dat drinken.

Het nut van politiepaarden ontgaat mij wat in 2021.
En die dieren vervoeren en door de stad laten sjouwen waar het warmer is dan buiten de stad (dat kan qua gevoelstemp al snel 10 graden schelen) vind ik al helemaal een nutteloze bezigheid.

Maar wanneer jullie je paarden bleekwater willen laten drinken en willen gaan rijden in een gevoelstemperatuur van 40 graden moet je dat zeker doen.

Het lijkt op dit forum bijna alsof je een hekel aan paarden moet hebben! Hahah!


Denk jij dat paarden überhaupt water met een chloor-lucht zullen drinken?

Weet niet hoe het in Utrecht was gisteren maar in Amsterdam was het geen gevoelstemperatuur van 40 graden :)

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:45

Ninx schreef:
Een fontein is geen drinkwater omdat er chemicaliën aan toegevoegd worden om het water zo helder mogelijk te houden en algengroei tegen te gaan.


Weet jij dit eigenlijk over die specifieke fontein bij het gemeentehuis van Utrecht? Weet jij wat de daadwerkelijke situatie is? Of neem je dat nu maar gewoon aan omdat het bij fonteinen het geval kan zijn?

Wie weet hebben gemeente en politie allang eens gekeken naar geschikte plekken voor paarden om te drinken bij warmte, en is de kwaliteit van het water ook gewoon bekend. Ben jij persoonlijk betrokken bij deze situatie om daar voldoende info over te kunnen geven?

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:55

Shadow0 schreef:
Ninx schreef:
Een fontein is geen drinkwater omdat er chemicaliën aan toegevoegd worden om het water zo helder mogelijk te houden en algengroei tegen te gaan.


Weet jij dit eigenlijk over die specifieke fontein bij het gemeentehuis van Utrecht? Weet jij wat de daadwerkelijke situatie is? Of neem je dat nu maar gewoon aan omdat het bij fonteinen het geval kan zijn?

Wie weet hebben gemeente en politie allang eens gekeken naar geschikte plekken voor paarden om te drinken bij warmte, en is de kwaliteit van het water ook gewoon bekend. Ben jij persoonlijk betrokken bij deze situatie om daar voldoende info over te kunnen geven?


Utrecht is overal milieuvriendelijk en zo met veel projecten, groenonderhoud etc. dan zouden ze echt niet bij de fonteinen alle milieu en veiligheid eisen aan hun laars lappen

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:02

Ik zou dat soort conclusies dus liever baseren op concrete feiten dan op aannames en speculatie over hoe het misschien zou kunnen zijn.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:18

Hoe je het ook wend of keert ben ik al van mening dat je paard opzadelen boven de 25 graden niet kan.

Ik trek ook niemand mee voor een heerlijke wandeling door de bloedhitte. Daarbij is al vaker bekend gemaakt dat een paard een x aantal keer sneller oververhit dan een mens.

Zeer goed dus. Ook een staprondje hoeven die van mij niet. En nee ik ben geen zeur wat betreft mijn paarden, maar het moet wel eerlijk blijven.

https://www.koelproduct.nl/nl/blogs/nie ... -en-hitte/

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 22:52

sureido schreef:
Ik heb hier verder geen mening over, maar op Bokt wordt er altijd redelijk moeilijk gedaan over rijden/wedstrijden met deze temperaturen, dus ik neem aan dat vele dan het gebruik van ‘n politie paard tijdens deze temperaturen ook niet goed vind?




Die politiepaarden die 9 van de 10x stilstaan of een stukje stappen?
Of vol aan een wedstrijd rijden. Appels en peren.



Idd paarden hadden dorst, werden van water voorzien. Wat is nu het probleem volgens de PVDD? :?

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:10

GabberGill schreef:
Hoe je het ook wend of keert ben ik al van mening dat je paard opzadelen boven de 25 graden niet kan.

Ik trek ook niemand mee voor een heerlijke wandeling door de bloedhitte. Daarbij is al vaker bekend gemaakt dat een paard een x aantal keer sneller oververhit dan een mens.

Zeer goed dus. Ook een staprondje hoeven die van mij niet. En nee ik ben geen zeur wat betreft mijn paarden, maar het moet wel eerlijk blijven.

https://www.koelproduct.nl/nl/blogs/nie ... -en-hitte/


Is 25 graden nu al bloedhitte?

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:34

Dit zijn politiepaarden.
Die worden dagelijks getraind ( al dan niet aangepast aan de omstandigheden. )
De inzet van deze paarden heeft ( helaas ) in sommige gevallen nog steeds hun noodzaak meer dan eens bewezen.
Het lijkt me veel beter om de paarden dan ook zo veel mogelijk op extreme omstandigheden te trainen., calamiteiten houden geen rekening met welke weersomstandigheden dan ook.

Ideaal? Nee
Wenselijk? Nee

Maar ik troost me met de wetenschap dat deze dieren voor tijdens en na de inzet met zo goed mogelijke zorg worden omringd.
En dat is nog wel eens anders bij recreatieruiters.

Breumelhof
Berichten: 13
Geregistreerd: 13-10-11
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:30

Ik denk dat vragen stellen en kritisch zijn ons allen scherper maakt. Zolang dit respect vol blijft en zonder conclusies te trekken. Misschien was het vroeg, misschien was het kort, misschien was het nodig voor de paarden om hun zinnen te verzetten.

We weten te weinig details om hier echte conclusies uit te trekken. Wat ik wel weet is dat de politie ook vrachtwagens met koeling heeft, dus laten we over trailer gebruik geen verkeerde conclusies trekken.

Denk dat een paard 'saai' op stal niet beter is dan een stapritje door de stad, daar is voldoende schaduw.

Dat ze drinken krijgen lijkt me juist aantonen dat er goed over hun welzijn wordt nagedacht.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:41

ik ben ook van mening dat paarden gebruiken bij de politie niet meer nodig is. Boven de 25 graden staan ze hier simpel weg ook stil, laat staan dat ze zonder water, opgezadeld met ruiter, moeten rondlopen. Ik weet nooit hoelang zo'n rit is, maar het lijkt me niet voor 20minutjes?
Als het n' uur en langer is zorg je als ruiter toch even voor afkoeling en een emmer water? Geen fontein met alle rotzooi wat erin zit..

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:51

We weten niet wat de omstandigheden voor de paarden precies waren.
We weten niet waarom de politie er voor gekozen heeft om daar op dat moment met die paarden op stap te gaan.
We weten niet wat de kwaliteit van dat water precies was.

Misschien is het allemaal heel weloverwogen en alles onder controle gegaan.
Maar ik vind het wel goed dat er vragen over gesteld worden want het is natuurlijk goed om scherp te blijven op dit soort dingen :j

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:55

fransje23 schreef:
GabberGill schreef:
Hoe je het ook wend of keert ben ik al van mening dat je paard opzadelen boven de 25 graden niet kan.

Ik trek ook niemand mee voor een heerlijke wandeling door de bloedhitte. Daarbij is al vaker bekend gemaakt dat een paard een x aantal keer sneller oververhit dan een mens.

Zeer goed dus. Ook een staprondje hoeven die van mij niet. En nee ik ben geen zeur wat betreft mijn paarden, maar het moet wel eerlijk blijven.

https://www.koelproduct.nl/nl/blogs/nie ... -en-hitte/


Is 25 graden nu al bloedhitte?


Bij buitentemperaturen van 20-22°C vinden wij het als mensen vaak erg aangenaam. Voor onze paarden echter is dit vaak al een temperatuur die boven hun ‘comfort zone’ ligt. Een paard vind het aangenaam als de temperatuur ligt tussen -5°C en 15°C. Daarnaast raakt een paard ook door zijn grote massa, ook veel minder makkelijk zijn warmte kwijt en zal dus veel sneller opwarmen dan een mens. Houd er dus rekening mee dat je het paard al moet gaan helpen met afkoelen rond temperaturen van 20-25°C en dat je zelfs agressief moet gaan koelen (meerdere malen hele lichaam koelen met ijswater is de enige manier) als temperaturen richting de 30°C of erover gaan.

Blijkbaar wel. Ik vind het vrij schrikbarend dat vele er zo laks over doen. Bloedhitte is voor mij tegen de 30 graden aan ja. Dit betekent dat het voor een paard helemaal to much is. Ik vergelijk dus een ronde voor deze paarden met 25 graden of meer met een wandeling van ons in 30 graden.

Dat je jezelf kwelt om dingen te doen in de hitte is helemaal prima natuurlijk en over het algemeen eigen keus, maar blijkbaar vinden vele het normaal om nog een recreatieve ronde te doen die in hun ogen niet veel voorstelt, maar in werkelijkheid belastender is dan ze denken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 12:01

Sizzle schreef:
De paarden hadden dorst en werden daarom van water voorzien. Wat is precies het probleem behalve dat het niet uit de kraan kwam?

Zoals ik het lees, is het probleem het inzetten van dieren op loeihete dagen.

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 12:01

Breumelhof schreef:
Ik denk dat vragen stellen en kritisch zijn ons allen scherper maakt. Zolang dit respect vol blijft en zonder conclusies te trekken. Misschien was het vroeg, misschien was het kort, misschien was het nodig voor de paarden om hun zinnen te verzetten.

We weten te weinig details om hier echte conclusies uit te trekken. Wat ik wel weet is dat de politie ook vrachtwagens met koeling heeft, dus laten we over trailer gebruik geen verkeerde conclusies trekken.

# Daar in heb je helemaal gelijk.
Dat hebben ze standaard.
Verder heb ik enige jaren 13 politiepaarden onder mijn hoede gehad en weet dus we een beetje de in’s en out’s van deze tak van Sport

Maar ja, dat was nog in de tijd dat de agent nog gewoon met pet op zijn paard zat in plaats van met een “ integraalhelm “
En van gerichte aanvallen naar paard en ruiter door omstanders had men nog nooit gehoord.
Oh ja, we “ oefende “ met het gooien met sponzen of piepschuim blokken naar de paarden, maar ook tijdens een inzet werd dat toen niet spannender.
Ik kom nog regelmatig oud gediende tegen, en geen van hun zou nu!!! de keuze maken om met zijn kameraad de strijd van het huidige publiek aan te gaan.

Maar ik ben er van overtuigd dat men zuinig is op zijn dieren.
Het volk is veranderd.
De passie van een beredene voor zijn werk of zijn kameraad niet. #


Denk dat een paard 'saai' op stal niet beter is dan een stapritje door de stad, daar is voldoende schaduw.

Dat ze drinken krijgen lijkt me juist aantonen dat er goed over hun welzijn wordt nagedacht.

ZEJA

Berichten: 3101
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Opheldering gevraagd over inzetten Utrechtse politiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 12:39

Arme politie agenten dat ze met deze warmte moeten werken in dikker kleren.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 12:59

MarlindeRooz schreef:
Alleen het feit dat die paarden met 30 graden in een trailer moeten lijkt me al een reden om ze niet mee te nemen?


Als je paarden hebt die goed reizen kan dat ook juist lekker koel zijn. Door rijwind.

En gabbergril: wat je zegt over thermoneutrale zone klopt wel. Alleen je verbind er misschien te vergaande consequenties aan. Een paard moet inderdaad al eerder 'werken' aan koeling van het lichaam dan wij dat moeten. De vraag is dan vanaf welke temperatuur is dat harder werken voor koeling + arbeid verrichten té zwaar is. Je moet je vooral heeel goed realiseren dat dezelfde arbeid bij warmer weer dus meer impact heeft. Dat wil niet per definitie zeggen dat werken TE zwaar is. Dat hangt namelijk van veel meer af dan alleen de temperatuur(en luchtvochtigheid en windsnelheid).
Dat hangt ook af van persoonlijke verschillen en trainingstoestand.

Maar ook aan hoe lang het al zo warm is.

kortom: ik ben het niet eens met die zwart wit stelling dat je boven de 25 graden niet meer mag rijden.

Al zou ik het niet snel gaan rondgalopperen met een paard met overgewicht, die weinig gereden wordt, op een windstille dag op de eerste dag dat het zo warm is.

Over het algemeen is een tandje terug doen wel een aardig idee. Wat vaker stappen, en water bij de hand houden om te koelen en drenken wel zo fair.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-06-21 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt