Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 14:09

persbericht KNHS Zuid-Holland
Sport

Afbeelding
Renate van Uytert-van Vliet - Just Wimphof (ZZ-L paarden)
Foto: Anita Lussenburg

Maar liefst 262 dressuurcombinaties streden de afgelopen drie dagen op het terrein van de Develruiters in Heerjansdam om de kampioenstitels en de 35 startbewijzen voor de Hippiade van 17 t/m 21 augustus in Ermelo. Er werd alle dagen goed gereden, maar de proeven van Renate van Uytert-van Vliet in de klasse Z2 met Johnny Depp (76.324%) en in de klasse ZZ-L met Just Wimphof (74.357%) waren een klasse apart. Tegen alle weersvoorspellingen in, hebben slechts enkele combinaties in de regen gereden, het was drie dagen prachtig weer. Alleen tijdens de prijsuitreikingen op zaterdag en zondag barstte onweersbuien los boven Heerjansdam, zodat deze in de binnenbaan plaatsvonden.

Renate van Uytert-van Vliet klasse apart Z2 & ZZ-L, Melanie van Dijke wint Z1
Renate van Uytert-van Vliet, startend voor RV Westland, zadelde de twee zeven-jarige hengsten Just Wimphof en Johnny Depp voor dit regiokampioenschap. In de klasse Z2 startte ze de Bordeaux-afstammeling Johnny Depp waarmee ze een record score van 76,324% behaalde. De combinatie kreeg zelfs een tien voor de uitgestrekte stap. In de klasse ZZ-L werd Renate van Uytert-van Vliet met Just Wimphof (v De Niro) voor het oog van de fokkers van de hengst, de familie Kramer, en de gehele familie Van Uytert met een score van 74.357% overtuigend eerste.
In de klasse Z1 werd Melanie van Dijke met Karma Design (v Negro) regiokampioen.

Reservekampioen
Mara de Vries werd twee keer reservekampioen, met King de Niro Magni in de klasse Z1 en met Appstore in de klasse Z2. Emma van den Hooven werd met Severo, de hengst waarmee ze in 2020 nog de landelijke indoorkampioenschappen won in de klasse L2, dit weekend reservekampioen in de klasse ZZ-L.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:12

Open deur natuurlijk, maar 'leuk' zo'n rijtje profruiters als winnaars....

HorsePassion
Berichten: 973
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:52

Charmaine schreef:
Open deur natuurlijk, maar 'leuk' zo'n rijtje profruiters als winnaars....

Daar kun je als amateur niet tegen op. Jammer dat er op de Basissport-kampioenschappen nog steeds profs meerijden.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 00:32

HorsePassion schreef:
Charmaine schreef:
Open deur natuurlijk, maar 'leuk' zo'n rijtje profruiters als winnaars....

Daar kun je als amateur niet tegen op. Jammer dat er op de Basissport-kampioenschappen nog steeds profs meerijden.

Ja ,idd ,dat ze daar nog steeds niks op verzonnen hebben ?!

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 06:44

Renate rijdt voor PSV Westland.
En het is inderdaad heel hoog tijd voor een oplossing dat dit soort combinaties in de basissport meerijdt, de kampioenschappen zijn juist voor de mensen die hobbymatig rijden een hoogtepunt van het jaar. Helaas is het lastig een onderscheidt te maken en denk ik dat de startlijst behoorlijk ingekort zal worden als alleen de echte hobbyruiters mee mogen doen.

Wel vraag ik me af wat het voor deze paarden toevoegt om een wedstrijd in Heerjansdam mee te lopen... ze zien al genoeg en worden m.i. al genoeg belast.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 06:53

Maar je wilt toch de beste combinaties per provincie op de Hippiade hebben?
Das niet degene die met moeite 60% scoort ;)

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 07:59

Nibbit schreef:
Maar je wilt toch de beste combinaties per provincie op de Hippiade hebben?
Das niet degene die met moeite 60% scoort ;)

Ja aan de ene kant wel, aan de andere kant, met 2 goed gekeurde hengsten en prof ruiter is dit wel het andere uiterste.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 08:10

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de regels van VN voldeed
Laatst bijgewerkt door Muiz op 27-07-21 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 08:14

Nibbit schreef:
Maar je wilt toch de beste combinaties per provincie op de Hippiade hebben?
Das niet degene die met moeite 60% scoort ;)

Je wilt de beste binnen de doelgroep hebben. Bij de turnwedstrijd van de lokale sportvereniging laat je toch ook Epke Zonderland niet meedingen voor een prijs?

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:04

Tja deze ruiters en paarden moeten natuurlijk ook gewoon ervaring op doen als combinatie. Maar inderdaad voor de amateur niet leuk. Ze zouden best uitgesloten mogen worden in de basissport voor selecties en kampioenschappen imo. Pas vanaf de subtop weer welkom? of waar trek je de grens he?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:25

Lastig probleem inderdaad want de grens is heel vaag.
Maar blijft jammer dat dit gebeurd.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:43

In autoracen halen ze ook de profs en amateurs uit elkaar, en heb je een apart klassement voor beide. Gaat een heel klassificatiesysteem aan vooraf van de sportfederatie die je indeelt als amateur of als pro. Zo’n systeem is niet haalbaar binnen de paardensport denk ik, maar mijn vriend, die een achtergrond heeft in de autosport, heeft zich er al vaak genoeg over verbaasd dat het hier allemaal door elkaar heen rijdt.

Je zou op zich de lijst uit elkaar kunnen halen en een winnaar hebben die “best of the rest” is, maar wat gebeurt er dan als die amateur gewoon hoger eindigt dan de pro? Geheid dat je dan gehannes krijgt.

Een systeem zoals Elisa2 zegt is denk ik het beste: uitsluiten voor de kampioenschappen op basissportniveau. Het heet IMO niet voor niets basissport, naarna subtop, en dan top. Een pro hoort (gevoelsmatig dan, hè?) niet thuis op de kampioenschappen van de basissport. Meerijden? Prima! Maar voor spek en bonen denk ik dan.

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:17

Charmaine schreef:
Open deur natuurlijk, maar 'leuk' zo'n rijtje profruiters als winnaars....


Ik heb de proef gezien. ZZL proef was erg safe gereden. Eerste appu inzet zonder lengtebuiging, wissels allemaal erg vlak gesprongen, weinig bodem in de uitgestrekte galop en over de gehele proef had ik graag meer lef gezien. Neemt niet weg dat Renate super kan sturen en het natuurlijk een verschrikkelijk stoere bok is. Proef was verder fijn om naar te kijken, maar voor de gekregen 74% had ik voor een kampioensproef meer verwacht. Zo zie je maar wat een dergelijke combinatie doet met de waardering en blik van de jury.....

Emma (reserve) daarentegen reed echt voor wat ze waard was. Helaas daardoor ook wat rommeltjes en spanning, maar man man wat kan dat paard lopen zeg. Echt van de grond, gedragen en met zoveel schwung. Had het haar echt gegund. Maar reservekampioen worden onder Renate is ook zeker geen schande.

Ik weet dat Renate al tijden uitkomt voor Westland, maar als je locatie Gelderland is dan wordt het wel een keer tijd om je daar dan ook in te schrijven en voor die regio uit te komen. Naast dat ik het natuurlijk eens ben dat de amateurs en de pro's niet in 1 rubriek basissport thuishoren. Sinds pro's weer mogen deelnemen met jonge dieren in het L (voorheen M), is ook hier de lol er vanaf.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:20

In België lukte het wel om ze uit elkaar te halen in de coronaperiode: de "profs" mochten op wedstrijd, de amateurs moesten thuis blijven.
Het kan dus.

Kanttekening: de profs hebben meest invloed. Tijdens die periode speelden de regels in hun voordeel, dus werden ze aanvaard.

In mijn eigen RV hebben we enkele profs geweerd door hen te verplichten mee 8tal te rijden en uitgebreid mee te helpen bij de organisatie van het eigen tornooi.
In principe zou je tot een win-win moeten kunnen komen, maar in praktijk lukte het niet. Ze starten een pak paarden, ze nemen de prijzen mee en ze hebben geen tijd om te helpen of om te socializen in "de tent".
Ze zijn uit op winst (dat kan je hen niet kwalijk nemen, ze moeten ervan leven), maar dat staat haaks op de RV-systeem.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:34

In de western zijn er wel non-pro klasses waar profs dus niet mee mogen doen. Daarnaast heb je ook de open klasses, waar zowel profs als niet professionele ruiters mee mogen doen.
Dan heb je in ieder geval de keuze :j

Kabayo

Berichten: 13970
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:34

Vanaf wanneer ben je een pro?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:36

Uit een willekeurig westernregelboek over de non pro klasse:
Citaat:
Dit zijn ruiters die zich niet beroepsmatig met de sport bezighouden. Een Non Pro ruiter mag dus geen paarden trainen en/of les geven tegen betaling.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:49

Kabayo schreef:
Vanaf wanneer ben je een pro?


Ik denk dat ze bijv. in ieder geval net zoals bij het springen al is de grens kunnen trekken bij meer dan een startkaart 2-3 paarden en bijv. geen kampioenschap mogen rijden op een bepaald niveau. Ik denk namelijk dat er maar weinig amateurs zijn die met 3 paarden op wedstrijd gaan (die zijn vaak toch al iets professioneler als echte amateurs) En je moet dan natuurlijk ergens de grens trekken, waar je die grens ook trekt, je zal altijd mensen uitsluiten die net uitzondering op de regel vormen......

Want met alle respect, ik denk dat als je die groep al uit sluit, het voor amateurs al leuker is.
Natuurlijk gaat het om de beste om te winnen. Maar laten we eerlijk zijn. Marietje die super hard traint 4 keer per week met haar sympathieke maar wel wat ielige merrie en een nette proef rijdt, staat toch al 1-0 achter op de goedgekeurde KWPN hengst die met een prof ruiter door de baan gaat.

Ik gun het Renate overigens wel natuurlijk, het lijkt me een hele sympathieke dame, maar kan me wel voorstellen als amateurs mee rijden en de startlijst zien, dat ze bij voorbaat al weten dat ze hooguit om de 2e plek kunnen strijden :o
(dit was vroeger overigens ook met ruiters als Emmelie en zo nog een paar inmiddels topruiters, die hebben heel lang niet op hoger niveau gestart ook al konden ze dat wel om kampioenschappen met bepaalde paarden in bepaalde klassen mee te kunnen rijden)

marionnnn

Berichten: 1194
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:13

Ik heb als 1 van de weinige amateurs meegedaan in het Z2.
Voelde me inderdaad heel erg kansloos bij het zien van de startlijst, en dan niet alleen Renate. Bijna alleen maar profs :') Uit diverse provincies.
Ik wist dat we niet mee zouden rijden voor de prijzen of plaatsing Hippiade. (Wel geprobeerd uiteraard :D :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:15

Kabayo schreef:
Vanaf wanneer ben je een pro?


Daar begint het idd, hoe ga je dat vaststellen.. Ken er ook die een gewone fulltime niet-paarden-baan hebben, maar toch meerdere paarden rijden en ook lesgeven. Zijn die dan prof of niet?

En ja, ik ken het van vroeger ook nog wel (niet dat ik anders kans maakte, maar toch.. :') ) Hele seizoen zag je ze niet en rond de kampioenschappen waren ze er ineens, de profs uit de provincie :+

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:26

Hier in Zweden hebben een tijdje alleen profs wedstrijden mogen rijden. Dat ben je als je 1. internationale klasses rijd (binnen een bepaalde tijdsgrens) óf 2. een eigen bedrijf (KvK nummer) hebt ingericht op paarden. Je vroeg je 'pro status' aan bij de federatie en die werd goedgekeurd als je aan de voorwaarden voldeed. Niks ingewikkels imo. Iets minder streng dus ook dan enkel 'geld verdienen' in de paarden, want je kan best een zakcentje krijgen voor bijv bijrijden of zo nu en dan een lesje aan huis maar dan ben je imo nog niet direct een professionele ruiter.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:46

Relaxed schreef:
Kabayo schreef:
Vanaf wanneer ben je een pro?


Daar begint het idd, hoe ga je dat vaststellen.. Ken er ook die een gewone fulltime niet-paarden-baan hebben, maar toch meerdere paarden rijden en ook lesgeven. Zijn die dan prof of niet?

En ja, ik ken het van vroeger ook nog wel (niet dat ik anders kans maakte, maar toch.. :') ) Hele seizoen zag je ze niet en rond de kampioenschappen waren ze er ineens, de profs uit de provincie :+

En met die dooddoener "hoe stel je dat vast" schuift de KNHS dit probleem al 20 jaar voor zich uit. Ik heb al eens gezegd: draai de vraag om. "Wanneer ben je een amateur?" En dan kwam ik uit op wat Sky_As zegt over aantal startkaarten, die suggestie heb ik ook al eens geopperd. En ben je geen amateur, dan ben je (semi-)prof.

Ze kunnen natuurlijk ook gewoon ergens beginnen. Er zullen altijd uitzonderingen zijn. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die naast een 40-urige werkweek er ook nog 3 (of meer) paarden bij kunnen rijden. Die enkeling zou je dan via een soort bezwaarprocedure apart kunnen beoordelen, bijvoorbeeld idd op KvK nummer oid.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:06

Ik ben misschien de enige maar ik vind het juist goed dat mensen zoals Renate meerijden op dit soort wedstrijden. De kampioenschappen zijn gewoon niet voor iedereen weggelegd en dat wordt op deze manier duidelijk gemaakt. Ik zie soms mensen selectie wedstrijden rijden waarvan ik denk ‘train nog maar even een paar jaar verder’. De ‘toppers’ die mee doen moet je niet zien als iets negatiefs maar juist als iets positiefs. Als je jezelf daar tussen staande kan houden dan verdien je het om op een NK te mogen rijden! Je kunt met een gewoon paard en vooral heel goed rijden echt nog wel afgevaardigd worden naar het NK! Maar dan zul je heel veel uren training daarin hebben moeten zitten. Net als Renate en alle andere!

Waarom zijn deze mensen goed? Omdat ze investeren in zichzelf als amazone en in hun paarden. Niet iedereen kan investeren in goede paarden maar investeren in jezelf is de beste keus die je kunt maken.
Er zijn nog steeds te veel mensen naar mijn idee die zichzelf fantastisch vinden en door deze selecties worden die weer even goed met de neus op de feiten gedrukt. Niks mis mee imo.
Ik denk dat als je structureel rond de 68/70% scoort op diverse wedstrijden in jouw klasse dat je dan best mee kan doen aan de selectie wedstrijden. Maar de meeste mensen rijden tussen de 58/62% en denken dan werkelijk kans te maken. Nee dat is geen realiteit toch.
Je moet je meten met de beste, niet met de slechtste alleen dan kun je vooruitgang boeken.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:21

Ik denk dat het verschil hem er een beetje in zit in of je als max verstappen in een Mercedes raceauto zit, en dan gaat racen tegen mientje de buurvrouw in haar Fiat Panda. Ik denk dat dat het gevoel is wat mensen er een beetje bij krijgen.

Mijn plezier in dressuur(wedstrijden) is al een tijdje weg, en met het zien van diverse beelden van de Olympische spelen weet ik 1 ding zeker, dat is ABSOLUUT mijn doel niet ....
Maar ik denk dat het motiverender zou zijn voor sommige als er een tussenweg gevonden wordt.

Of wellicht een systeem dat als je boven een bepaald percentage rijdt een X aantal wedstrijden je door moet stromen of zo (zoiets hadden ze in België toch?). Ik durf niet te zeggen wanneer je het wel helemaal goed doet. Maar ik denk professionals in de kampioenschappen op basis niveau mee te laten doen, niet perse motiveert.
(beetje hetzelfde als de kinderwedstrijden op leeftijd i.p.v. op grootte van de pony waar ze nu mee bezig zijn)

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:33

Maar ik neem aan dat de buurvrouw met haar Fiat Panda ook helemaal niet de intentie heeft om F1 te gaan rijden? Ik vind dat als je de intentie hebt om mee te rijden met de beste (dus selectie wedstrijden voor een NK) je daar ook klaar voor moet zijn. Dus op de normale wedstrijden al constant bovenin mee kunnen rijden. Waar je dus rijdt tussen mientje de buurvrouw. Als je daar van iedereen kunt winnen ben je dus al een slag beter dan de rest. Wil je meer? Dus selectie wedstrijden rijden en het liefst winnen dan moet je een slag beter zijn dan de mensen die daar rijden. En die mensen die daar rijden die rijden als het goed is ook bovenaan mee op de reguliere wedstrijden dus dan is je normale percentage van 67/70% hetzelfde of misschien wel minder dan wat de rest rijdt.
Kortom, kritisch naar jezelf blijven kijken en jezelf vooral niet te snel goed vinden denk ik dan. Je hebt pas wat te zoeken op selectie wedstrijden als je goed kunt rijden punt.