Hoe gevaarlijk is jakobskruiskruid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26301
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Hoe gevaarlijk is jakobskruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 23:32

RTVDrenthe.nl
Algemeen

Afbeelding
JKK, Foto: Bokt Wiki


Boerenorganisaties LTO en Farmers Defence Force luidden vorige week de noodklok: provincies moeten volgens hen keihard optreden tegen het almaar voortwoekerende jakobskruiskruid. Hoe gevaarlijk is deze plant? Volgens de boerenorganisaties dreigt er een ramp: niet alleen voor paarden en koeien, zelfs het voortbestaan van bijen staat op het spel en iedereen weet: als de bijen weg zijn, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Maar is dit werkelijk zo? Het hele artikel vol interessante feitjes en onderzoeken, lees je op RTVDrenthe.nl



Wil je meer weten over JKK? Op Bokt is afgelopen tijd een kleine serie verschenen over deze plant:
[VN] Een boekje open over Jakobskruiskruid: Module 1
[VN] Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2
[VN] Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 3: Herkenning

Lynnepinny

Berichten: 2704
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Hoe gevaarlijk is jakobskruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 23:38

Goed artikel :) Ik vind dat er een hele hoop heisa is over het plantje, en dingen als informatie verspreiden over dat het bijensterfte veroorzaakt vind ik wel ver gaan. Maarja, dat is de FDF.
Ik wil niet zeggen dat er geen aandacht voor hoeft te komen, maar er wordt er een beetje doorgeslagen op sommige vlakken.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 23:47

Lynnepinny schreef:
Goed artikel :) Ik vind dat er een hele hoop heisa is over het plantje, en dingen als informatie verspreiden over dat het bijensterfte veroorzaakt vind ik wel ver gaan. Maarja, dat is de FDF.
Ik wil niet zeggen dat er geen aandacht voor hoeft te komen, maar er wordt er een beetje doorgeslagen op sommige vlakken.


die heisa is miss nog niet zo gek want het is een stille moordenaar, je weet nooit hoeveel je dieren er van binnen hebben voordat je er iets van zal merken, en dan is het in hele hoop gevallen al te laat.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe gevaarlijk is jakobskruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 01:06

Het hoeft niet meteen een probleem te zijn voor de bijen, maar in de romeinse tijd kende men al "mad honey", honing van rodondenderon die hoewel geen probleem voor de bijen voor mensen gevaarlijk was door allerlei hallucinaties, etc. bij inname. Je wil als imker niet je inkomstenbron zien verdwijnen door giftige en dus onverkoopbare honing + het wantrouwen naar het product dat er van komt.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe gevaarlijk is jakobskruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:14

Weet je dat als je een paar uur jacobskruid aan het verwijderen bent je misselijk word!?

De planten zijn momenteel een grote plaag aan het worden door het maaibeleid van de gemeentes. Het is echt niet grappig al die planten in je weides.
En wil je ze niet dan moet je flink bemesten en veel maaien. Dat doe je niet met paarden weides.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe gevaarlijk is jakobskruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:47

Ik vind het goed dat ze de noodklok luiden! het is inderdaad een gevaarlijke plant.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:51

Je wilt het ook niet in je stro hebben. Ook hier in België is het een flink probleem aan het worden in de bermen. Weides waar vroeger nooit JKK stond zie ik sinds een jaar of 2 nu wel planten staan. Normaal zijn de bermen hier al volledig gemaaid. Dit jaar nog niet en ik JKK planten staan in de bermen die wel een meter hoog staan.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:52

Popstra schreef:
Weet je dat als je een paar uur jacobskruid aan het verwijderen bent je misselijk word!?

De planten zijn momenteel een grote plaag aan het worden door het maaibeleid van de gemeentes. Het is echt niet grappig al die planten in je weides.
En wil je ze niet dan moet je flink bemesten en veel maaien. Dat doe je niet met paarden weides.


Iedereen roept dat maar handschoenen aan etc... Maar nooit onderbouwend dus ik best nieuwgierig wat het dan doet.... Op de huid... Niks


https://www.jakobskruiskruid.com/feit-o ... -of-fabel/

Afbeelding

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:56

Wij steken elk jaar wel een paar uur JKK uit (natuurlijk wel met handschoenen), want om de de paddock heen is het zo geel als geel kan zijn, maar ik heb dus nog nooit iemand gehoord die ook maar ergens last van kreeg. Bloeiend JKK, want JKK is in de strijd van de oorlog niet door iedereen makkelijk te determineren naast boerenwormkruid en Sint-janskruid.

Ik denk dat er nog een ander aspect meespeelt waar ik niet veel over hoor. Na een wat droge periode dit voorjaar, gevolgd door een kletsnatte periode, weer gevolgd door een periode met redelijk wat zon, heeft een paard dat bijna een decennium op een niet-beheerde wei vol met JKK stond, ineens last gekregen van overgevoeligheid van zonlicht. Nou staan in die wei wel -tig meer kruiden die overgevoeligheid kunnen veroorzaken, maar als er dan ook JKK staat, is die overgevoeligheid voor zonlicht bijna niet meer weg te nemen, heb ik het gevoel.

Ik vraag mij af in hoeverre JKK al vanaf een rozetje giftig is, want een jaarrond kaalgegraasde wei naast die 'paddock tussen gele banen', laat zelden JKK tot bloei zien, maar je gaat mij niet vertellen dat daar geen triljoen zaadjes neerdalen die, in paardenhoefsporen, rozetjes maken.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:36

Popstra schreef:
Weet je dat als je een paar uur jacobskruid aan het verwijderen bent je misselijk word!?

De planten zijn momenteel een grote plaag aan het worden door het maaibeleid van de gemeentes. Het is echt niet grappig al die planten in je weides.
En wil je ze niet dan moet je flink bemesten en veel maaien. Dat doe je niet met paarden weides.


Hoezo gemeente.
Al jarenlang zie ik vrijwel dagelijks weides met paarden en JKK. Nog geen paard ziek. Het JKK wordt niet verwijderd ivm. eigenaar vindt het niet nodig.
Wat opvalt als er veel paarden in de weide en het gras kort is wordt JKK kort gehouden. Als er weinig paarden in de weide lopen dan wordt JKK lang en staat op dit moment prachtig in bloei. De paarden grazen er keurig om heen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoe gevaarlijk is jakobskruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:59

Ik moest een beetje grinniken om de laatste zin.
Dat ze in Engeland, gevangen vastgeketend aan elkaar, de planten eruit trekken.

Als ze hier er vanaf willen, lijkt me dat best een idee.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:13

Nico12 schreef:
Popstra schreef:
Weet je dat als je een paar uur jacobskruid aan het verwijderen bent je misselijk word!?

De planten zijn momenteel een grote plaag aan het worden door het maaibeleid van de gemeentes. Het is echt niet grappig al die planten in je weides.
En wil je ze niet dan moet je flink bemesten en veel maaien. Dat doe je niet met paarden weides.


Hoezo gemeente.
Al jarenlang zie ik vrijwel dagelijks weides met paarden en JKK. Nog geen paard ziek. Het JKK wordt niet verwijderd ivm. eigenaar vindt het niet nodig.
Wat opvalt als er veel paarden in de weide en het gras kort is wordt JKK kort gehouden. Als er weinig paarden in de weide lopen dan wordt JKK lang en staat op dit moment prachtig in bloei. De paarden grazen er keurig om heen.
dat klopt maar je wil het niet in je hooi hebben want dan eten ze het wel en is het nog net zo giftig

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:31

Nico12 schreef:
Popstra schreef:
Weet je dat als je een paar uur jacobskruid aan het verwijderen bent je misselijk word!?

De planten zijn momenteel een grote plaag aan het worden door het maaibeleid van de gemeentes. Het is echt niet grappig al die planten in je weides.
En wil je ze niet dan moet je flink bemesten en veel maaien. Dat doe je niet met paarden weides.


Hoezo gemeente.
Al jarenlang zie ik vrijwel dagelijks weides met paarden en JKK. Nog geen paard ziek. Het JKK wordt niet verwijderd ivm. eigenaar vindt het niet nodig.
Wat opvalt als er veel paarden in de weide en het gras kort is wordt JKK kort gehouden. Als er weinig paarden in de weide lopen dan wordt JKK lang en staat op dit moment prachtig in bloei. De paarden grazen er keurig om heen.

Tot er geen gras meer over is, want niet gegeten worden en niet gemaaid betekent alle vrijheid om uit te breiden. Wat je dieren niet eten altijd verwijderen/bestrijden, anders blijft er geen gras meer over (en hooi wordt steeds duurder en over de veiligheid moet je je ook steeds meer vragen stellen zo).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:34

Mwa ik heb bij mijn oude tinker wel gemerkt wat jkk kan opleveren aan schade. Semi wild opgegroeid in engeland met veel jkk. Resultaat zijn leven lang worstelen met leverklachten. Snel verbranden in het begin zelfs met brandwonden en loslatend vel, allergieen. Snel geel worden. En later gevoelig voor leververvetting waardoor en continue veel eten inmoest.

Helaas was hij er een die alles graag in zijn mond stopte en dus ook jkk ook al was er genoeg ander eten in de buurt. Voor mij is het zelfs zo als ik een jkk plant zie ik automatiscn probeer deze te slopen.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:27

Nico12 schreef:
Popstra schreef:


Hoezo gemeente.
Al jarenlang zie ik vrijwel dagelijks weides met paarden en JKK. Nog geen paard ziek. Het JKK wordt niet verwijderd ivm. eigenaar vindt het niet nodig.
Wat opvalt als er veel paarden in de weide en het gras kort is wordt JKK kort gehouden. Als er weinig paarden in de weide lopen dan wordt JKK lang en staat op dit moment prachtig in bloei. De paarden grazen er keurig om heen.


je kan niet meten hoeveel ze al binnen hebben en hoeveel schade dat er aan oa de lever al is. Wat betreft gesteldheid van de andere organen, ligt het er maar net aan wanneer de druppel over de rand gaat en het paard ziekte verschijnselen toont.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:39

Ik schreef dat niet he ;)

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:44

Popstra schreef:
Ik schreef dat niet he ;)


heb ik weer quote verkloot??? ach is niet mijn eerste x sorry 8-)

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Hoe gevaarlijk is jakobskruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 22:08

Wij hebben er ook één staan die met smaak jkk staat te eten zelfs als er nog volop gras staat...