De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101723
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 21:30

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Röntgenfoto. Foto: Rozanne




Vorige week schreef een fokker haar beklag, in een open brief, nadat ze een voormalig paard op CSI5* Grand Prix niveau zag presteren. Het paard werd tijdens de verkoop meermaals afgekeurd en uiteindelijk aan een derde van de prijs verkocht. Fokker en hengstenhouder, Daniel Boudrenghien aarzelde niet en nam de pen bij de hand om de fokker te ondersteunen. "Dierenartsen moeten opnieuw vakmannen worden, paardenmensen met kennis van zaken," klinkt het. Boudrenghien klaagt het probleem van de verkoop keuring aan. Hierbij de open brief.

Beste Virginie

Na je publicatie in verband met de voorverkoop keuring ontving je heel wat reacties, die allemaal gelijkgestemd zijn met je visie, dat lijk me ook uiterst normaal. Tijdens mijn lange carrière als fokker, ruiter, hengstenhouder en handelaar heb ik het fenomeen "voorverkoop vet check" zien opkomen en geleidelijk zien evolueren tot zijn hedendaagse vorm.

40 jaar geleden begonnen kopers ons plots te vragen naar X-rays van het straalbeen omdat wetenschappers hadden ontdekt dat de sterkte van groot belang was voor een sportpaard. Toen, 40 jaar terug, werden er 4 foto's genomen.

Enkele jaren later kwamen de X-rays die chips moesten aantonen. Meer en meer hadden we schrik als de resultaten van deze voorverkoop keuring werden bekend gemaakt. Toen wisten we echter nog niet dat dit stadium nog maar het begin was: de jaren nadien zou zowat elk onderdeel van het paard moeten gekeurd worden.

Toen zagen we dierenartsen als 'goden'. We waren ervan overtuigd dat hen kennis allesomvattend was; ze gaven een wetenschappelijke vertaling van de keuringsverslagen. Onderbouwd met technische termen, die ze waarschijnlijk zelf niet verstonden, hadden ze de voorsprong in de discussie.

Die zweem van onfeilbaarheid duurde ongeveer tien jaar, tot we plots paarden op Olympisch of Wereldbeker of Europees niveau aan het werk zagen, paarden die als 3, 4 of 5-jarigen afgekeurd werden voor de sport. Toen werd ons verteld dat dit uitzonderingen waren en dat accepteerden we.

Maar dat blind vertrouwden was van korte duur, over een periode van enkele tientallen jaren merkten we dat toppaarden, die presteren op wereldniveau, vaak werden afgekeurd op jonge leeftijd tijdens de verkoopskeuring.

Toen verkocht voor een peulschil waren ze nu miljoenen waard. Ter zelfde tijd bleken heel wat paarden perfect gezond verklaard door de dierenarts, maar konden geen carrière maken. Dus moeten we vaststellen dat die fameuze voorverkoop keuring problematisch kan genoemd worden.

Ik begrijp dat er een protocol moet opgesteld worden dat minder getalenteerde dierenartsen toelaat een voorverkoop keuring uit te voeren. Maar laat zo een 'kenner' los met een X-ray machine en 'total destruction' begint.

We hebben een GROOT probleem, net zoals bij bakkers en slagers zijn 5% van de dierenartsen super professioneel, gepassioneerd en getalenteerd en 95% zijn goede jongens die hun best doen.

Als kind heb ik ooit een lokale dierenarts vergezeld. Weet je wat zijn eerste woorden waren? "Jonge man, weet je wat het belangrijkste is in ons beroep?", ik antwoordde: "nee."

"Dat we het dier dat we willen verzorgen, niet zieker achter laten." Ik lachte toen en dacht dat het een grap was. Maar dat was het niet.

Een andere leuke anekdote; 40 jaar geleden vertelde een belangrijke internationale handelaar me dat dierenartsen nutteloos zijn. "Als je paard niets aan de hand heeft vinden ze toch allerlei zaken die er zouden kunnen mankeren. En als hij echt een probleem heeft vinden ze niets of is het een project van lange adem."

Maar terug naar de kern:

De klant die het paard koopt is vaak geen kenner (zelf als hij overtuigd is van het tegengestelde). Die klant wil zekerheden. Zijn eerste zekerheid is het oordeel van zijn dierenarts. Die moet zekerheid bieden maar durft geen risico's meer nemen.

De hedendaagse X-ray machines zijn zo accuraat dat er altijd wel details te vinden zijn. Daaropvolgend ontwikkelde zich de bekendste zin uit de handel: "Het is niet slecht voor de sport, maar niet goed voor de handel." Dat is wanneer de koper afhaakt door twijfel.

Het is de domste zin ooit want als je de zin vertaalt lees je: Datgene wat ik nu kan vinden bij het paard zal nooit een probleem zijn voor zijn/haar sportieve carrière, maar is wel slecht voor de handel.

Volgens mij moet de voorverkoop keuring uitgevoerd worden door echte kenners, in samenspraak met mensen die het paard ook echt kennen. Die zijn geschiedenis kennen, het elke dag rijden. Een keuring uitvoeren in 1 uur is een illusie. De volledige geschiedenis, het gevoel, enz maken 80% uit van een goed onderbouwd oordeel.

Het lijkt erop dat meer en meer kopers blind worden voor de realiteit en niet langer stilstaan bij de acceptabele mankementen. De goede kopers gaan de andere richting uit en beseffen dat, net zoals mensen, ook paarden mankementen kunnen hebben.

Als de dierenartsen hun eigen economisch belang willen onderhouden moeten ze beseffen dat de voorverkoop keuring onder handen genomen dient te worden. Ze moeten aanpassingen maken. Daarbij is het voorbeeld nemen aan levensechte voorvallen noodzakelijk, in plaats van studies uit boeken als enige referentie te nemen.


Daniel Boudrenghien

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 00:03

Een beetje gelijk heeft hij wel.

Ik ken er inmiddels zo oneindig veel die tot ruim in de 20 perfect lopen met een rapport dat niet goed was.
Het probleem is gewoon ook de ontzettend slechte kennis van mensen over het wezen paard.
Rijden kunnen ze nog wel een beetje, maar gewoon basiskennis van biomechanica en netjes rijden..

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 00:09

Sunnda schreef:
Een beetje gelijk heeft hij wel.

Ik ken er inmiddels zo oneindig veel die tot ruim in de 20 perfect lopen met een rapport dat niet goed was.
Het probleem is gewoon ook de ontzettend slechte kennis van mensen over het wezen paard.
Rijden kunnen ze nog wel een beetje, maar gewoon basiskennis van biomechanica en netjes rijden..



Hier heb je helemaal gelijk in. Ik hebben perfect gezonde paarden binnen een jaar zien instorten van ellende door slecht management en slechte rijderij. En afgekeurde paarden zien opbloeien.

Ik ben er zelf dit jaar nog achter gekomen dat mijn merrie ooit eens een botje gebroken heeft in haar kogel. Weet zo uit mijn hoofd even niet welke meer. Dierenarts schrok ervan maar pees was helemaal oke. Paard was bevangen en ging zodoende op de foto. Als ik haar had laten keuren 5 jaar geleden had ik haar er waarschijnlijk om laten staan. Maar in de 5 jaar dat ik haar heb heeft ze op dat probleem nog geen pas kreupel opgelopen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 07:07

Zoals altijd ligt de waarheid in het midden.

Soms word er te veel waarde aan een keuring verbonden, soms te weinig.
Net als er gevallen zijn van een „afgekeurd“ paard in de topsport zijn er ook schrijnende gevallen van paarden die voor veel geld als goed junior materiaal weggaan en dan achteraf al volledig kapot bleken.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 07:19

Er zullen vast veel paarden niet door de keuring komen, terwijl ze op dat moment gewoon rad liepen en misschien nooit wat hadden getoond en ook nooit zullen tonen. Maar als nieuwe eigenaar wil je toch dat risico niet.

Zelf vorig jaar een paard klinisch gekeurd. 13-jarig paard. Had Z gelopen. Foto’s vond ik toen niet nodig. 4 maanden laten in laten slapen door meerdere chronische klachten. Had ik dus foto’s laten maken, had ik het paard nooit gekocht. Sterker nog, die was dan direct naar de slacht gebracht denk ik.

Dus dit jaar m’n fjord van kop tot kont op de foto. Zag de dierenarts niet vaak. Er waren dingen die ik zou accepteren (ze had nu ook 1 kleine bemerking) maar de klachten die m’n vorige paard had, waren een no go.

Maar doordat steeds meer mensen het paard op de foto zetten, zitten er wel steeds vaker verkopers met een (op de foto) afgekeurd paard maar die verder niks toont maar nu wel onverkoopbaar is. Dat is zuur, maar zal zelf toch altijd aanraden een paard ook bij aankoop op de foto te zetten.

Pareltjes
Berichten: 2214
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 07:41

Een paard is een levens wezen, ieder levend wezen heeft ergens gebreken. Althans datgene dat wij mens als gebrek aanwijzen. Het is pas een gebrek als het dier erdoor niet meer funktioneert. Niet omdat een foto aangeeft dat het er is. Er zijn voorbeelden te over van paarden die in theorie een gebrek hebben maar in het dagelijks leven bewijzen dat het erdoor niet slechter funktioneert. Maar de mens is bang voor risico met name financieel en dus vragen ze om zekerheid. Die denken ze te krijgen door een dierenarts verslag. Maar helaas geen garantie, geen zekerheid. Slechts een interpretatie van wat eventueel misschien in de toekomst zou kunnen voorvallen. De factor goede of slechte training/ verzorging wordt daarin niet meegenomen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34620
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 07:59

Ik heb hier ooit al eens een interessant gesprek over gehad met de rontgenoloog die op de kliniek in Utrecht werkt. Als we mensen op de foto zouden zetten zoals we dat bij paarden doen word ook het gros afgekeurd vanwege bemerkingen. En toch functioneren de meeste mensen prima. Het paard waar we toen mee op de kliniek stonden hebben we met een chipje gekocht. Daar heeft hij nooit last van gehad. We hebben hem helaas op 13 jarige leeftijd wel in moeten laten slapen vanwege een opgelopen blessure. Zoiets kan iedere paardeneigenaar overkomen. Foto's zijn imo lang niet altijd een goede indicatie of en zo ja wanneer een paard last zou kunnen gaan krijgen van hetgeen wat je op de foto ziet. Buiten dat, een paard kan altijd op elk moment iets oplopen wat op een hele andere manier beperkend kan zijn voor datgene wat jij er mee wil bereiken. Het is mooi dat de mogelijkheid bestaat, dat je een paard kan laten keuren. Maar je moet ook zo nuchter zijn om te beseffen dat het deels ook schijnzekerheid is.

Pareltjes, eens met wat jij zegt :j en naast goede verzorging en training heb je ook nog domme pech.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:04

Omgekeerd ken ik ook genoeg voorbeelden van paarden die op het moment van verkoop niet kreupel waren maar in werkelijkheid een al zwaar gekantelde hoefbeentjes, sterkgevorderde KS of zwaarste klasse HKO hadden dat nog maar een heel klein zetje nodig had voor permanente ongeschiktheid.

Er zijn altijd de extremen en daarnaast alles wat in het grijze gebied ertussen zit waar je een glazen bol voor nodig hebt.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:15

Het is natuurlijk ook wel heel jammer voor de verkopers dat die niet meer een krakkemikkig paard voor de volle mep kunnen verkopen. Want eerlijk is eerlijk de eerlijke mensen in de paardenhandel moet je ook zoeken met een vergrootglas..

Tegelijkertijd zou het nuttig zijn als er een onderzoek volgde over de relatie tussen imperfecties en prestatie. Want natuurlijk niet elke imperfectie zorgt ervoor dat een paard kapot is of snel zal gaan.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:19

Een afgekeurd paard dat geld had moeten opbrengen is voor de verkopende partij natuurlijk altijd zuur. Voor de aankopende partij, zeker als het particulieren zijn, is dit in 90% van de gevallen voorkomen van veel geld uit geven aan dierenartskosten in de toekomst en erg veel verdriet. Zoals het gezegde gaat: problemen koop je niet, die krijg je wel.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:30

tja, vanuit de humane geneeskunde hebben we een hele duidelijke uitdrukking: behandel de klacht, niet het probleem.

als je nu 100 mensen van straat pakt, in een mri legt en vraagt of ze rug/hernia klachten ervaren zijn er 30 mensen met rugklachten, 45 met een hernia en van die 30 zitten er een heleboel bij zonder hernia.

alle problematiek die op een foto/scan gezien kan worden KAN asymptomatisch zijn en blijven, maar dat weet je nooit zeker. en dat is imo waar de keuring om gaat. een paard met artrose kan prima naar de OS, maar het kan ook zo zijn dat hij symptomen ervaart en dus als weidemaatje door het leven gaat

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:31

Ik heb het tegenovergestelde mee gemaakt. Paard compleet op de foto. Prachtig rapport. Paard stond wel toontredend, maar ze was zo knap dat ik daar door heen gekeken heb. Toch zorgde dat voor problemen in haar lijf. Door de verkeerde afwikkeling van haar voet kreeg ze overal in haar lijf problemen. Als 6 jarige kon ik haar in laten slapen. Inderdaad foto's zeggen niet alles.

Bertje16
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:32

Ik ben het volledig eens. Ik heb een fokproduct verkocht. Als 2-jarige op de foto resultaat miniscuul chipje en een kleine afvlakking waar hij volgens die dierenarts nooit last van zou krijgen. Als 3-jarige aankoopkeuring waarbij beide een groot probleem voor de sport zouden vormen volgens deze arts. Uiteindelijk voor de helft weggegaan en loopt nu 4* eventing op 9-jarige leeftijd

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:40

Jessica24 schreef:
Ik heb het tegenovergestelde mee gemaakt. Paard compleet op de foto. Prachtig rapport. Paard stond wel toontredend, maar ze was zo knap dat ik daar door heen gekeken heb. Toch zorgde dat voor problemen in haar lijf. Door de verkeerde afwikkeling van haar voet kreeg ze overal in haar lijf problemen. Als 6 jarige kon ik haar in laten slapen. Inderdaad foto's zeggen niet alles.


Toontredendheid staat bekend om de risico's inderdaad. Heel sneu, zo een zou ik altijd laten staan.

De waarheid ligt inderdaad in het midden denk ik, keuren..zeker voor oudere en gereden paarden kan schade aan het licht brengen wat het einde van het gebruik van het paard kan betekenen. Maar er zijn wel zaken waar wat makkelijker mee omgegaan kan worden. Ingekapselde chipjes e.d.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:45

Ik ben particulier en verkoop wel eens een paard. Gelukkig gaat dat meestal goed, ik vind het oprecht fijn dat mijn paarden bij de juiste eigenaar terecht komen en hoef dan ook niet altijd het onderste uit de kan.

Maar soms laten we de verkoop via iemand anders lopen omdat verkopen (vooral de laatste jaren) enorm veel tijd kost en kopers héél veel vragen .... Eerst een eindeloze hoeveelheid foto's en filmpjes, dan de bezichtiging (ongelijke voeten lijken op dit moment heel erg belangrijk), het rijden, het liefst 2 x. En dat allemaal 3 of 4 keer, want niet iedereen past op ieder paard. Dan de keuring, bij een gerenommeerde kliniek graag, klinisch, foto's van boven tot onder en van voor tot achter. En alles moet perfect zijn.
Dierenartsen geven ook liever niet het advies dat een bepaalde afwijking waarschijnlijk geen belemmeringen geeft in de sport, want stel je voor dat je er later op wordt aangesproken (wat ook best zo zou kunnen zijn). Een krakkemikkig paard of volledig afgekeurd paard is zuur, maar dan is het duidelijk. Ik denk dat het meeste gedoe voortkomt uit kleine afwijkingen op de foto's...

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:50

Het is een interessant stuk en relativeert veel. Bedankt voor het plaatsen.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:13

Selina schreef:
Er zullen vast veel paarden niet door de keuring komen, terwijl ze op dat moment gewoon rad liepen en misschien nooit wat hadden getoond en ook nooit zullen tonen. Maar als nieuwe eigenaar wil je toch dat risico niet.

Maar doordat steeds meer mensen het paard op de foto zetten, zitten er wel steeds vaker verkopers met een (op de foto) afgekeurd paard maar die verder niks toont maar nu wel onverkoopbaar is. Dat is zuur, maar zal zelf toch altijd aanraden een paard ook bij aankoop op de foto te zetten.

Hier ben ik het volledig mee eens. Precies om deze reden heb ik een paar weken terug het 'perfecte' paard voor mij laten staan. Dier was alles wat ik gewenst had, en ik zag mijn hele toekomst met hem. Was kerngezond en liep 100% rad. Maar toch, na foto's bleek hij spat 3 in beide achterbenen te hebben. Hij had er geen last van en hoefde er nooit last van te krijgen als het aan elkaar zou groeien, maar er was een te grote onzekerheid dat het tóch fout zou gaan. Dan zou ik een sportpaard kopen, die na 1, 2 of misschien 5 jaar kreupel is. Of hij blijft tot z'n dood rad lopen. We weten het niet, en daarom was het risico te groot voor ons als kopers om er bakken met geld voor te betalen. Dus uiteindelijk mijn droompaard laten staan en opnieuw begonnen met mijn zoektocht. De eigenaar zou dus in principe een onverkoopbaar paard hebben, want ook voor de recreatie is een kreupel paard nutteloos. Kreeg 3 weken later te horen dat ze hem tóch hebben weten verkopen. Ik hoop van harte dat het dier op een goede plek terecht is gekomen, waar ze weten van de spat :\

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: De aankoopkeuring is economische teloorgang van de fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 10:09

Het is toch logisch dat bij de topprijzen die momenteel voor paarden gevraagd worden mensen geen risico willen lopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34620
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 10:11

Sizzle schreef:
Omgekeerd ken ik ook genoeg voorbeelden van paarden die op het moment van verkoop niet kreupel waren maar in werkelijkheid een al zwaar gekantelde hoefbeentjes, sterkgevorderde KS of zwaarste klasse HKO hadden dat nog maar een heel klein zetje nodig had voor permanente ongeschiktheid.

Er zijn altijd de extremen en daarnaast alles wat in het grijze gebied ertussen zit waar je een glazen bol voor nodig hebt.


Daarom hoeven foto's niet altijd slecht te zijn, als je dat soort dingen op de foto ziet weet je dat het foute boel is. Het is fijn als je dat voor de verkoop al weet. Maar veel dingen die wel op de foto staan en als bemerking worden aangemerkt hoeven echt geen beperking in het werk te zijn.

Christiene
Berichten: 7716
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 10:26

Het word wel "erger" helemaal inzoomen, echt alles ook de nek bij een wat goedkopere prijs. Vergeleken met verleden

Laat hetzelfde paard bij meerdere keuren en je krijgt verschillende uitslagen of advies soms net hoe de d.a. er tegen aankijkt soms.

Dus ik snap wel dat economische telenoorgang is voor een fokker vergeleken met vroeger waar enkele foto's werden gemaakt die je niet op een scherm kon uitvergroten en nog even wat extra foto's erbij en je toch iets ziet

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 10:33

Jep, meegemaakt.
Paard verkocht die prima door de keuring heen kwam. Na een maand werd hij licht kreupel en zette de nieuwe eigenaresse hem op de foto. Foto's waren slecht, zo slecht dat ik het paard terug heb genomen omdat de dierenarts hem afkeurde voor de sport en recreatie. Ik verkocht hem voor de slachtprijs als grasmaaier en weidemaatje, dier was pas 8 jaar oud. Helaas werd hij daar ook doorverkocht naar Engeland.
Paard is nu 22 jaar en heeft zijn pensioen verdient na een glansrijke carrière in zowel dressuur als springen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 10:41

Carriere is helaas niet altijd echt een goede maat.
Als ik kijk hoeveel paarden in de sport lopen waar eigenlijk van alles mee aan de hand is dan moet je als eigenaar geen watje zijn. Hoe vaak ik al niet van een DA gehoord heb: gewoon doorrijden, veel paarden in de sport staan er slechter bij.
Helaas ook meegemaakt dat een 3 jarige kapot stond met HKO, maar die was zo hard voor zichzelf dat we het enkel merkte omdat ze na meerdere sprongen vlakker werd. Op 2 benen pijn pik je er met kreupelheidonderzoek slecht uit. Een handelaar had hem waarschijk gewoon verkocht als springpaard voor basisniveau (ipv hoger werk) want enkel klinisch was het er waarschijnlijk niet uitgekomen en een koper weet niet perse dat het paard eigenlijk meer talent heeft maar slechts basis haalt vanwege zere voeten.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 14:08

Citaat:
Een andere leuke anekdote; 40 jaar geleden vertelde een belangrijke internationale handelaar me dat dierenartsen nutteloos zijn. "Als je paard niets aan de hand heeft vinden ze toch allerlei zaken die er zouden kunnen mankeren. En als hij echt een probleem heeft vinden ze niets of is het een project van lange adem."


:j

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 14:22

Ik denk dat iedereen wel verhalen kent van paarden die op de foto zo krom als een hoepel zijn en de sterren van de hemel lopen en paarden die prachtige foto's hebben, maar wel altijd wat aan mankeert. Het is alsnog geen gehele garantie, al sluit je wel degelijk ook evt ellende uit.

Voor mij persoonlijk keurde ik voorheen niet, of alleen klinisch. Nu de paarden steeds duurder zijn geworden, keur ik altijd klinisch en bij een bepaalde prijs ook rontgenologisch, voor mij dus andersom. Bij de enorme prijzen van het moment dek ik graag mijn risico als hobbyruiter een beetje in. Ik denk dat dit mijn laatste paarden zijn, heb zeker pech gehad in mijn paardencarriere met een paar paarden, maar dat was allemaal niet op de klinische keuring te vinden of op foto's te zien. Paard wat ik al jaren heb, heb ik destijds ongekeurd gekocht en niets mee gehad in al die tijd. Maar wat voor mij key is, in welke prijsklasse ik die gok waag. Nu met deze prijzen, gok ik niet zo graag :o

dirkus

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:35

Krokodillentranen....fokkers zijn verkopers, natuurlijk willen die graag dat je een paard koopt zonder te keuren, of met een bemerking, dat levert hun gewoon (meer) geld op.

Voor een particulier is de aanschaf van een paard een enorm risico: de aanschaf is duur, het onderhoud is duur en de dierenartsrekening is duur. En dan heb ik het nog niet over de emotionele investering.

Dus ja, ik laat een paard vóór de aanschaf keuren. En als de uitslag me niet bevalt koop ik 'm niet. Ik wil dat risico gewoon niet opzoeken.

Het -uiterst kleine- risico dat ik daarmee een potentiële topper laat staan neem ik dan graag voor lief.