Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 152 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Focus op: de vliegende galopwissel

 
Profiel   

Omdat die wissel tussen die sprongen door toch compleet andere situatie is? Verlichte zit, geen oprichting? Ga je dat echt vergelijken? Als je het hebt over een 6 moet je wel gelijkwaardige dingen vergelijken. Want als je die zogenaamde 6 wissel in een dressuurproef rijdt haal je die 6 niet op diezelfde manier. Want verzamelde galop, geen verlichte zit, oprichting. Dan is de hele voorbereiding al anders.

Je gaat nu dingen roepen en doen alsof anderen nooit een proevenboekje gelezen hebben. Ja, ik weet dat er geen dressuurwissel bestaat. Wel wat ze willen zien, iemand anders beschreef wat ze in de western willen zien en dat is weer heel anders. Bij springen is het helemaal geen onderdeel. Want dat hele 6 voor springpaarden zie ik niet omdat ze niet CORRECT gesprongen worden. Dus idd in 1 keer en niet voor of na de hulp. Je gaat nu zeuren over bergop enzovoorts. Daarvan werd al gezegd dat je dat wil voor een hoger cijfer. Maar die 6 zoals beschreven, dat zie ik alsnog niet zoveel als dat jullie zeggen. Want op de hulp maar tegen de hand is ook geen 6. En na de hulp of zelfstandig ook niet.

Ik heb het ook nergens over gp wissels. Gewoon z2. En gewoon die l/m/z springpaarden. In mijn omgeving wat ik dus zelf zie. En jiet zoals hier gezegd werd dat springpaarden(of heel veel iig) vloeiend wisselen voor een 6 en de fouten bij de dressuur langs komen. Dat zie ik dus niet, ik zie het sowieso heel erg veel fout gaan. Dus ergens is het blijkbaar voor aardig wat mensen wel moeilijk, ongeacht disciplines
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:01 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Omdat die wissel tussen die sprongen door toch compleet andere situatie is? Verlichte zit, geen oprichting? Ga je dat echt vergelijken? Als je het hebt over een 6 moet je wel gelijkwaardige dingen vergelijken. Want als je die zogenaamde 6 wissel in een dressuurproef rijdt haal je die 6 niet op diezelfde manier. Want verzamelde galop, geen verlichte zit, oprichting. Dan is de hele voorbereiding al anders.

Je gaat nu dingen roepen en doen alsof anderen nooit een proevenboekje gelezen hebben. Ja, ik weet dat er geen dressuurwissel bestaat. Wel wat ze willen zien, iemand anders beschreef wat ze in de western willen zien en dat is weer heel anders. Bij springen is het helemaal geen onderdeel. Want dat hele 6 voor springpaarden zie ik niet omdat ze niet CORRECT gesprongen worden. Dus idd in 1 keer en niet voor of na de hulp. Je gaat nu zeuren over bergop enzovoorts. Daarvan werd al gezegd dat je dat wil voor een hoger cijfer. Maar die 6 zoals beschreven, dat zie ik alsnog niet zoveel als dat jullie zeggen. Want op de hulp maar tegen de hand is ook geen 6. En na de hulp of zelfstandig ook niet.

Ik heb het ook nergens over gp wissels. Gewoon z2. En gewoon die l/m/z springpaarden. In mijn omgeving wat ik dus zelf zie. En jiet zoals hier gezegd werd dat springpaarden(of heel veel iig) vloeiend wisselen voor een 6 en de fouten bij de dressuur langs komen. Dat zie ik dus niet, ik zie het sowieso heel erg veel fout gaan.

Als jij in je dressuurproef verlicht zit tijdens je wissels krijg je er misschien een opmerking over, maar het maakt echt niet ineens dat je een onvoldoende krijgt. (Tip; kijk eens bij de profs. Ze lichten bijna allemaal in de wissels even hun billen, zodat het paard makkelijk met het achterbeen onder je door kan springen). Die oprichting of verzameling in de oefening zelf is ook geen dealbreaker. Een paard dat nul verzameld gaat springt de wissel per definitie na. Bij deze paarden is, ondanks dat het tempo iets hoger is, de hals iets horizontaler en de balans ook toch sprake van enige verzameling. Maar verzameling is in de ogen van veel mensen ook zo’n ding…. Zoveel zaken worden veel ingewikkelder gemaakt dan ze zijn…

De wissels die ik je liet zien zijn correct. Ook niks meer, maar wel correct. Ze zijn op de hulp en in een. Dat is de definitie van correct bij een wissel. Een goede uitgangspositie om vanuit daar te perfectioneren naar de wissel die je in een proef wil kunnen tonen. De wissel met meer afdruk, rechter, meer door het lijf.

Ik had bij beide paarden de wissels ook voor een zeven kunnen rijden, meer bergop, rechter en groter. Dat was echter de essentie en de situatie niet. Feit blijft dat het beide springpaarden zijn die een correcte wissel springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:26 



 
Profiel   

Ik heb het niet over de paarden in jouw filmpje, ik heb het over hier in mijn omgeving. Zoals ik al schreef.

En ja, als je dat allemaal zou doen zou je idd wel die 6 halen als het paard precies hetzelfde springt en die veranderingen die geen invloed hebben op het paard. Echte verlichte zit zoals hier is iets anders als iets lichter gaan zitten. En ja, voor deze haal je idd die 6. Omdat deze correct zijn. Ik zie niet heel veel correcte wissels bij springpaarden. Dus dat springpaarden of iig heel veel ze voor een 6 springen zie ik niet. Want niet correct. En bij de dressuur ook niet. Ik viel over het feit dat er gezegd werd dat springpaarden ze wel allemaal of bijna allemaal goed springen of correct. En dat is iets heel anders als ik zie. Dezelfde verhouding als dressuurpaarden die ze correct springen. Een deel wel, een deel niet helemaal en een deel slecht. Dus ergens is het toch niet zo makkelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:35 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik heb het niet over de paarden in jouw filmpje, ik heb het over hier in mijn omgeving. Zoals ik al schreef.

En ja, als je dat allemaal zou doen zou je idd wel die 6 halen als het paard precies hetzelfde springt en die veranderingen die geen invloed hebben op het paard. Echte verlichte zit zoals hier is iets anders als iets lichter gaan zitten. En ja, voor deze haal je idd die 6. Omdat deze correct zijn. Ik zie niet heel veel correcte wissels bij springpaarden. Dus dat springpaarden of iig heel veel ze voor een 6 springen zie ik niet. Want niet correct. En bij de dressuur ook niet. Ik viel over het feit dat er gezegd werd dat springpaarden ze wel allemaal of bijna allemaal goed springen of correct. En dat is iets heel anders als ik zie. Dezelfde verhouding als dressuurpaarden die ze correct springen. Een deel wel, een deel niet helemaal en een deel slecht. Dus ergens is het toch niet zo makkelijk

Ik zie nergens iemand die zegt dat alle springpaarden ze correct springen. Noch zie ik iemand die zegt dat alle dressuurpaarden ze goed springen. Maar misschien lees ik daaroverheen.

En ja; er worden veel fouten gemaakt. Net als bij iedere andere oefening. Hoeveel mensen rijden een echt correcte schouderbinnenwaarts of travers? Hoeveel paarden zijn echt nageeflijk, recht, aan het been, door het lijf?

Goed paardrijden is moeilijk. Eender welke oefening je correct wil uitvoeren. Dus nee, die wissel is niet makkelijk. Hij is echter ook niet zo moeilijk als vele denken. Áls de voorwaarden maar op orde zijn. Maar dat is met iedere oefening. Het grote verschil met andere oefeningen is denk ik dat je bij een wissel goed moet kunnen timen om een correcte wissel te krijgen. Daar is ervaring en gevoel voor nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:45 



 
Profiel   

Ik vindt het dapper dat je videos van je eigen wissels laat zien... voor mij zijn dit geen voldoendes en zeker geen dressuurmatig gereden wissel. je gaat op de hulp om en dat gebeurd ook in 1en... daar is ook wel alles mee gezegt. In deze galop kun je geen proef rijden. Aanspanning naar boven toe... verzameling... rechtgerichtheid... worden in de proef echt wel meegenomen. Als je al in deze galop uit je appuyement zou komen of de diagonaal op zou stormen zou je niet op je lijn blijven en ook niet aan de genoemde punten voldoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 15:54 



 
Profiel   

JeanneV schreef
Ik vindt het dapper dat je videos van je eigen wissels laat zien... voor mij zijn dit geen voldoendes en zeker geen dressuurmatig gereden wissel. je gaat op de hulp om en dat gebeurd ook in 1en... daar is ook wel alles mee gezegt. In deze galop kun je geen proef rijden. Aanspanning naar boven toe... verzameling... rechtgerichtheid... worden in de proef echt wel meegenomen. Als je al in deze galop uit je appuyement zou komen of de diagonaal op zou stormen zou je niet op je lijn blijven en ook niet aan de genoemde punten voldoen.

Ik zou niet weten wat er dapper aan is. Ik beweer toch nergens dat ik denk dat dit perfecte wissels zijn? Nogmaals; het zijn correcte wissels. Niks meer niks minder. Correcte wissels van springpaarden die als springpaard functioneren en zo zijn opgeleid. Dus zonder teveel poespas omtrent de wissels.

Uiteraard rijd ik in een proef de wissels niet zo :+ dat was ook de discussie niet. Het ging om correcte wissels. Overigens weet ik niet of de snelheid daarmee te maken heeft. Je kunt prima in een sneller grondtempo je paard tussen hand en been hebben. Je gaat dus niet per definitie slingeren als je niet verzameld gaat.

Ik wil best wissels plaatsten zoals ik ze in een proef rijd, maar ik ga helaas bijna altijd alleen op concours. Moet dus even zoeken of ik daar beeldmateriaal van heb

Als je ze proefmatig moet rijden voor ze correct kunnen zijn in jullie ogen dan zijn springwissels inderdaad nooit correct.

Ben jij jury of ruiter? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 16:10 



 
Profiel   

Een van de door jouw getoonde wissels is behoorlijk scheef... daarmee schiet je gewoon van de lijn af... Ik vindt een wissel welke in 1en is niet per se correct... daarvoor mankeren er nog teveel andere dingen. Voor een spring paard is dit hardstikke functioneel... voor een dressuurpaard heb je nog wat te oefenen als changementen in de proef ook zo gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 16:58 



 
Profiel   

JeanneV schreef
Een van de door jouw getoonde wissels is behoorlijk scheef... daarmee schiet je gewoon van de lijn af... Ik vindt een wissel welke in 1en is niet per se correct... daarvoor mankeren er nog teveel andere dingen. Voor een spring paard is dit hardstikke functioneel... voor een dressuurpaard heb je nog wat te oefenen als changementen in de proef ook zo gaan.

Laat dat net de wissel zijn waar ik minder hard ga :+

Daarnaast gaat het erom hoe de jury het dient te beoordelen. Niet wat een individu ervan vindt.

Wanneer is een wissel voor jou correct? Als je voldoet aan de door jou gestelde criteria voor het correct is heb je namelijk een 7 of 8 te pakken. Dat is dus niet enkel correct, maar bovengemiddeld goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 17:17 



 
Profiel   

Dus als je wat minder hard gaat worden je wissels meteen scheef.... Een jury zal je wissels beoordelen aan de hand van het skala en zoals je ze hier laat zien zijn dat geen voldoendes in de dressuurproef. Ik vraag me trouwens af welk punt je nu probeerd te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:12 



 
Profiel   

JeanneV schreef
Dus als je wat minder hard gaat worden je wissels meteen scheef.... Een jury zal je wissels beoordelen aan de hand van het skala en zoals je ze hier laat zien zijn dat geen voldoendes in de dressuurproef. Ik vraag me trouwens af welk punt je nu probeerd te maken.

Wat gaat hier zo gruwelijk mis dan dat het niet correct meer is? Er is geen verzet, hij is in 1, op de hulp, en vloeiend.

Ik zal de heer Ernes nog eens citeren:

Citaat
De beste vliegende galopwissels zijn die wissels die er het makkelijkst uitzien en waar bij de galop voor, tijdens en na de wissel exact hetzelfde blijft, waarbij het paard rechtdoor blijft galopperen en waarbij het paard een kwaliteitsvolle galop laat zien. Eén van de be- langrijkste beoordelingscriteria is dat het paard reageert op de hulp van de ruiter en niet één of twee sprong-en daarna of zelfs er- voor. Ook heel belangrijk is dat het paard de wissel in één keer springt dus zowel achter als voor. Als het paard dat doet met kwaliteit, op- waarts en energiek, dan wordt daar al snel een hoog punt voor gegeven. Als een paard duide- lijk en op de hulp wisselt heb je al snel een zes. Maar als je de kwaliteit kunt verhogen door de wissel energieker, beter rechtgericht en beter aan twee teugels te springen, dan gaat dat punt omhoog. Springt een paard de wissel in twee keer, dus bijvoorbeeld eerst achter en dan pas voor, dan is het altijd een onvoldoende. Soms zie je een wissel waarbij het paard met het (nieuwe) binnen-achterbeen niet doorspringt, maar dat vrijwel gelijk met het andere achterbeen neerzet. Ook dit is een laag punt, maar als aan alle andere voorwaarden is voldaan, geef ik een punt meer dan voor de wissel in twee keer.


Als je kijkt naar de correctheid van de wissel, zijn deze correct. Daar kun je gewoon niet op afdingen. Zijn ze mooi? Nee, zijn ze geheel zoals je ze wenst te zien? Nee, zijn ze voor een tien? Nee.

Als je kijkt naar het Skala;
Het paard is ontspannen, heeft takt, heeft aanleuning, is min of meer recht en verzameld. Daar kun je dus niet heel veel aan afdingen volgens mij. Maar ik ben geen jury. Misschien jij wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:37 



 
Profiel   

Wat is nu eigenlijk de discussie? Ik volg het even niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:45 



 
Profiel   

Zou overigens volgens mij nuttig zijn als meer mensen een wissel van zichzelf hier willen plaatsen :) vooral als het meer dressuur gereden wissels zijn. Dan kunnen we vergelijken en leren. Zou vooral leuk zijn als de wissel ook door een jury op concours beoordeelt is zodat we kunnen kijken of wij ongeveer hetzelfde zien als een jury

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:46 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Wat is nu eigenlijk de discussie? Ik volg het even niet meer.

Wanneer een wissel correct is

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:59 



 
Profiel   

996981 schreef
Suzanne F. schreef
Wat is nu eigenlijk de discussie? Ik volg het even niet meer.

Wanneer een wissel correct is


Oké, nou in ieder geval in enen en op de hulp. Dan is het meestal al een 6.
En in de dressuurring worden er voor hogere cijfers nog wat meer eisen gesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 20:37 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Oké, nou in ieder geval in enen en op de hulp. Dan is het meestal al een 6.
En in de dressuurring worden er voor hogere cijfers nog wat meer eisen gesteld.

Precies. In de Z2 wordt een wissel niet zo heel zwaar beoordeeld. Het is gauw een zes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:18 



 
Profiel   

996981 schreef
Suzanne F. schreef
Oké, nou in ieder geval in enen en op de hulp. Dan is het meestal al een 6.
En in de dressuurring worden er voor hogere cijfers nog wat meer eisen gesteld.

Precies. In de Z2 wordt een wissel niet zo heel zwaar beoordeeld. Het is gauw een zes.

Dat is ook mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:48 



 
Profiel   

Ik denk qua kwaliteit van de galop en het opwaarts gesprongen zijn dat dat meegenomen zou worden ook in de beoordeling als het stukje van meneer Ernes lees. Ik zie ook geen verzamelde galop bij de springpaarden. Daar zit voor mij het verschil ook in de beoordeling (en het verschil tussen de spring en dressuurwissel) ookal is de wissel verder prima en correct. Overigens kan het inderdaad handig zijn om de zitbeenknobbel bewust naar voren/ lichtjes omhoog te bewegen (minimaal) bij het geven van de wisselhulp zodat het nieuwe binnen achterbeen gelijk goed kan doorspringen. Dat is wat je soms ook ziet bij sommige ruiters, het is wel anders dan een verlichte zit maar het doel wellicht hetzelfde.

Ehm filmpje wordt lastig, heb er wel een van wissels maar die komt uit het jaar 0...en qua kwaliteit van het filmpje is er nauwelijks meer wat te zien. :+
En wissels aan de dubbele longe zijn niet vergelijkbaar (ook verdomd moeilijk zonder been).


Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 17-10-21 10:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:03 



 
Profiel   

Gini schreef
Vraag is of de vliegende galopwissel een moeilijke oefening is enkel en alleen omdat het moeilijk is om die dressuurmatig voor een 8 uit te voeren. Ik denk dat voor iedere oefening een 8 halen van een bepaalde moeilijkheidsgraad getuigt, maar maakt dat de oefening per definitie een moeilijke oefening? Om een 8 te halen op de uitgestrekte stap heb je ook een bepaalde mate van "perfectie" nodig en als je een paard hebt wiens stap niet de beste gang is, dan heb je er je handen vol aan. Maakt dat van de uitgestrekte stap een moeilijke oefening per definitie?
Ik vind het moeilijk om iets moeilijk te noemen als het gaat om iets wat een veulen al doet. Dat het moeilijk wordt wanneer je het in een dressuurjasje giet en dan ook nog eens voor die 8 wilt gaan, ja, dat dan ook weer wel, maar dat is in principe met iedere oefening zo op ieder niveau. Toch? Een paard laten aandraven is niet moeilijk totdat je op je eerste wedstrijd bent en het "perfect" moet gaan.


Nou hier ben ik het niet helemaal mee eens, persoonlijk vind ik een uitgestrekte stap rijden ook bij een paard met een beperkte stap een eitje. De galopwissels goed rijden heeft echt wel een hogere moeilijkheidsgraad, het wordt ook niet voor niets pas in de Z2 gevraagd. En ze correct in de proef gaan uitoefenen op de letter..als een van je basisvoorwaarden ook maar minimaal niet voor elkaar is dan ga je dat terugzien in de kwaliteit van de wissels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:05 



 
Profiel   

"Het wordt niet voor niets pas in de Z2 gevraagd." Dat is dus exact wat ik probeer aan te geven. Is de vliegende galopwissel per definitie een moeilijke oefening of wordt het moeilijk gemaakt door de dressuur wanneer je voor een 8 wilt gaan?

Een radslag is geen moeilijke oefening. Kinderen doen het voor hun plezier op de speelplaats. Wil ik met die radslag een 8 scoren op een nationale turnwedstrijd, ja, dan zal die radslag van op de speelplaats niet volstaan. Maar maakt dat van een radslag een moeilijke oefening? In de wedstrijdsport voor die acht misschien wel ja, overal daarbuiten eigenlijk niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:31 



 
Profiel   

Het wordt pas in de Z2 gevraagd omdat ze een scala volgen en het na de verzameling en contra galop komt.
Er moeten voorwaarden zijn, maar het is op zich niet ingewikkeld.

Ik reed een hier een Anglo-Luso die maar 2 x in de week gereden werd, 1 x gaf ik les aan twee tieners op B~L niveau en de andere keer reed ik zelf.
Ik ben met de vliegende galopwissel begonnen na het oefenen met galop vanuit stilstand om de galophulp te bevestigen en in 1 sessie ben ik van via galop stap galop naar de vliegende wissel gegaan.

Hier in Portugal is het ook een oefening die gewoon in de lessen worden meegenomen en ik denk dat het meetelt in hoe er tegenaan gekeken wordt.
In Nederland is er vaak een enorme hiaat tussen manege lessen en les op je eigen wedstrijd paard. Er zijn een heleboel oefeningen die pas gereden worden als mensen wedstrijden rijden.
Maar ik hoop dat we het er over eens kunnen zijn dat paarden er geen moeite mee hebben, het zijn de ruiters die er moeite mee hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:46 



 
Profiel   

Gini schreef
"Het wordt niet voor niets pas in de Z2 gevraagd." Dat is dus exact wat ik probeer aan te geven. Is de vliegende galopwissel per definitie een moeilijke oefening of wordt het moeilijk gemaakt door de dressuur wanneer je voor een 8 wilt gaan?

Een radslag is geen moeilijke oefening. Kinderen doen het voor hun plezier op de speelplaats. Wil ik met die radslag een 8 scoren op een nationale turnwedstrijd, ja, dan zal die radslag van op de speelplaats niet volstaan. Maar maakt dat van een radslag een moeilijke oefening? In de wedstrijdsport voor die acht misschien wel ja, overal daarbuiten eigenlijk niet.



Nee het is geen moeilijke oefening, veel mensen kunnen een paard wel laten omspringen. Het wordt ook niet moeilijk gemaakt door de dressuur. Het is gewoon anders om zo een wisseltje te rijden of omdat vanuit verzameling te doen. Net zoiets als dat sommige paarden kunnen piafferen als "kunstje" maar zonder aanspanning zeg maar. Deze komen in een hogere dressuurproef ook niet ver. De basisvoorwaarden ten alle tijden voor elkaar hebben en houden, dat maakt het moeilijker. En daar hoort in de dressuur een kwaliteitsvolle bergop gesprongen galop en wissel bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 12:49 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Wat is nu eigenlijk de discussie? Ik volg het even niet meer.

dat er iemand een springwissel laat zien en vervolgens roept dat het een correcte dressuur wissel is welke in de dressuur ring niet zou misstaan :z

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 13:06 



 
Profiel   

JeanneV schreef
Suzanne F. schreef
Wat is nu eigenlijk de discussie? Ik volg het even niet meer.

dat er iemand een springwissel laat zien en vervolgens roept dat het een correcte dressuur wissel is welke in de dressuur ring niet zou misstaan :z

Uh, waar wordt dat gezegd? :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 13:24 



 
Profiel   

Er is echt meerdere keren gezegd dat heel veel springpaarden de wissel wel voor een 6 springen. Of dat springruiters ze wel soepel springen En dat de slechte wissels bij de dressuurruiters waren.

Daar ging een groot deel van de discussie over. Omdat er mensen zijn die dat zien en anderen die het anders zien. Ik zie eerder dat er een grote groep ruiters is doe er moeite mee heeft en dus veel niet correcte wissels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 13:49 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Er is echt meerdere keren gezegd dat heel veel springpaarden de wissel wel voor een 6 springen. Of dat springruiters ze wel soepel springen En dat de slechte wissels bij de dressuurruiters waren.

Daar ging een groot deel van de discussie over. Omdat er mensen zijn die dat zien en anderen die het anders zien. Ik zie eerder dat er een grote groep ruiters is doe er moeite mee heeft en dus veel niet correcte wissels.

Maar dat is toch met alles zo? Bij iedere oefening heb je paarden die het goed kunnen, paarden die er minder handig in zijn, ruiters voor wie het een tweede natuur is en ruiters die het nooit leren.

Dat lijkt bij de wissels echter veel meer “een ding” te zijn. Juist onder dressuurruiters (zegt degene die zelf ook hoofdzakelijk dressuur rijdt). Ik merk dat de mentaliteit van springruiters daarin veel makkelijker is en dat werkt door in de paarden. Dressuurruiters willen het liefst gelijk een mega goede wissel. Waarom het paard niet eerst het concept leren en dan gaan perfectioneren? Net als je bij iedere andere oefening doet?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 14:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 152 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen