Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:36

Nikass schreef:
Dat hangt ervan af wat je eisen zijn, en het gaat voor genoeg stallen op. Tenzij ze er een hobby van maken ipv een bedrijf.

Er is geen grond, dus de paarden kunnen niet naar buiten, de frisse lucht in.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:56

Klopt. En dat geldt dus voor heel veel stallen. :)*
En anderen hebben grond genoeg, maar staan hun hele leven alleen. De vraag is wat schrijnender is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:59

Nikass schreef:
Klopt. En dat geldt dus voor heel veel stallen. :)*
En anderen hebben grond genoeg, maar staan hun hele leven alleen. De vraag is wat schrijnender is.

Maar die stallen moeten wat mij betreft ook verdwijnen. Het is niet zo dat omdat er meer stallen slecht zijn, je geen schande mag spreken van deze manege :).

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:00

Dat hoef je je niet af te vragen. Beide in wet verbieden.
Als mensen het zelf niet goed willen doen dan maar regels maken.
Voorkom je dan alle misstanden. Nope. Maar elk geholpen paard is er 1.

Edit. Precies dat San.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:06

_San87_ schreef:
Nikass schreef:
Klopt. En dat geldt dus voor heel veel stallen. :)*
En anderen hebben grond genoeg, maar staan hun hele leven alleen. De vraag is wat schrijnender is.

Maar die stallen moeten wat mij betreft ook verdwijnen. Het is niet zo dat omdat er meer stallen slecht zijn, je geen schande mag spreken van deze manege :).


Nee, mee eens, maar daarom zei ik kan je beter eerst een norm vaststellen van waar een stal minimaal aan moet voldoen, en dan bekijken hoe om te gaan met alle stallen die daar niet aan kunnen voldoen.

DP maar dat klinkt simpeler dan het is. Wat gaat er gebeuren met al die paarden waar dan geen plek meer voor is? Er is nu al een groot tekort, dus hoe los je dat op?
En geldt hetzelfde voor alle boerenbedrijven? Of hebben varkens en kippen niet dezelfde rechten als paarden?

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:25

Ik ken hier een plekje kort bij, daar staat 1 ponypaard tezamen met wat geiten, jaar rond in een weitje.
Zonder een ander paard in buurt. is dat dan paardvriendelijk?

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:28

Daar is denk ik al lang antwoord op gegeven. :)

Hier in de buurt staan die ook.
Maar je kan er niets aan doen. Das het ergste.
Maar maakt die HM daardoor niet ineens goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:39

Zo typisch. Dan stel je een misstand aan de kaak, en dan komt er altijd iemand die het moet bagatelliseren omdat er plekken zijn waar het ook erg is, want dat maakt de misstand waar het over gaat minder erg, of zo :?. Ik snap dat niet.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:52

Precies.
Ja maar in Afrika lopen paarden uitgemergeld met wonden stenen te sjouwen.
Dan kan die van mij toch wel tegen... Vul maar in...
Zoiets...

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 19:42

Laat ik het iets anders verwoorden, dan in mijn zeer terechte verwijderde vorige post. Je kan eenvoudigweg geen eenduidige regels op stellen waaraan het houden van paarden, ponies moeten voldoen. Dit omdat er altijd van een bepaalde voor ingenomen stelling wordt uitgegaan.
In de dertig jaar jaar,dat ik met paarden te maken heb gehad, zijn de zwaarste ongelukken altijd op de wei geweest tm zeer zware schouderblessures ( bij paarden ) aan toe. Of bij een kennis,
beenbreuken aan toe, bij een jong paard in kleinschalige opfok met meer dan voldoende ruimte.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 19:44

nikkel schreef:
Laat ik het iets anders verwoorden, dan in mijn zeer terechte verwijderde vorige post. Je kan eenvoudigweg geen eenduidige regels op stellen waaraan het houden van paarden, ponies moeten voldoen. Dit omdat er altijd van een bepaalde voor ingenomen stelling wordt uitgegaan.
In de dertig jaar jaar,dat ik met paarden te maken heb gehad, zijn de zwaarste ongelukken altijd op de wei geweest tm zeer zware schouderblessures ( bij paarden ) aan toe. Of bij een kennis,
beenbreuken aan toe, bij een jong paard in kleinschalige opfok met meer dan voldoende ruimte.


Ik mis een conclusie?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 19:46

In de dertig jaar dat ik met paarden werk, heb ik de ernstigste ongelukken op stal zien onstaan, van kaakbreuken, gescheurde pezen en gebroken benen aan toe.

En dan hebben we t nog niet over de stalondeugden als luchtzuigen en weven.

Dus ja, wat wil je zeggen :=?

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 19:48

Mijn persoonlijke conclusie: ik vind een weitje met een paar paarden erin geen zaligmakende oplossing in deze.

Ik denk dat er een paar meningen over dit onderwerp, niet geheel met elkaar in overeenstemming zijn. Luchtzuigers heb ik ook gehad,een merrie die ik heb gehad, deed dat ook in de wei. Heb haar daarom verkocht. Bij het landhek aangekomen, kon je haar al horen.

agree to disagree.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 16-10-21 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 19:51

nikkel schreef:
Mijn persoonlijke conclusie: ik vind een weitje met een paar paarden erin geen zaligmakende oplossing in deze.

Ik denk dat er een paar meningen over dit onderwerp, niet geheel met elkaar in overeenstemming zijn.

agree to disagree.

Het gaat hier om paarden die dag in, dag uit, binnen staan. En wel wat kunnen bewegen, maar niet lekker samen kunnen rennen, spelen, bokken. Laat staan een frisse neus kunnen halen.

Dan klinkt een weitje met een paar paarden erin als de hemel, vergeleken met de Hollandse Manege.

Het komt over alsof je de manier van houden goed vindt?

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 19:54

Zijn er dingen verwijderd? :)

Ja ik heb dan liever dat mijn paard 5 word en paard is mogen zijn en dan verongelukt, dan dat hij 24 word met eenzame opsluiting of nooit zijn benen kunnen strekken. Dat vind ik vele male erger.
Maar heb ook op stal rotte dingen gezien.
Dat kan nu eenmaal altijd.

Er kunnen echt wel simpele basisregels gemaakt worden.
Zeg maar ff wat, vul/verander gerust, maar gewoon ff een gooi naar wat zou kunnen.

Dus zeggen als een paardenhouder/pension voor 2035 voldoet aan stallen van minimaal 4x4 en dagelijks en minimaal 1 dagdeel op een paddock van minimaal 400m2 droge (zachte geen beton) ondergrond met 1 maatje.
Elk paard meer erbij is 200m2 erbij als formaat.
Schaduw moet in de zomer ook aanwezig zijn.
Dan mag deze blijven bestaan.

Ik vind dat persoonlijk nog véél te klein en te kort, maar voor veel paarden heel wat.

En ik begrijp dat controle een ding zal zijn, maar als de voorzieningen er zijn zal er ook eerder gebruik van gemaakt worden dan als er gewoon niets is.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 20:39

_San87_ schreef:
In de dertig jaar dat ik met paarden werk, heb ik de ernstigste ongelukken op stal zien onstaan, van kaakbreuken, gescheurde pezen en gebroken benen aan toe.

En dan hebben we t nog niet over de stalondeugden als luchtzuigen en weven.

Dus ja, wat wil je zeggen :=?


Ik nog erger: dood doordat het dier met zijn hoef door e tralies had geschopt. Midden in de nacht. -O-
Enkele weken later zelfde geval maar toen waren ze er gelukkig op tijd bij. Gewoon stallen van van Corton dus geen zelf in elkaar gezette zooi.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 20:47

_San87_ schreef:
Zo typisch. Dan stel je een misstand aan de kaak, en dan komt er altijd iemand die het moet bagatelliseren omdat er plekken zijn waar het ook erg is, want dat maakt de misstand waar het over gaat minder erg, of zo :?. Ik snap dat niet.


Nee dan lees jij verkeerd. Er wordt helemaal niet gebagatelliseerd. Er wordt iets in perspectief geplaatst, dat is iets anders.
Het is zo makkelijk om te roepen "dat deugd niet dus sluiten die hap", maar met een serieuze oplossing komt niemand.
En daarbij "oh wat erg, de HM, niet meer van deze tijd" oh echt niet? Waarom zie ik het dan veelvuldig om me heen? Waarom doet half bokt er aan mee door zijn paard op even slechte stallen te huisvesten? En supermarkt vlees te eten dat nog niet eens 1 ster haalt?
Dat is geen bagatelliseren, dat is aangeven dat veel mensen de splinter in andermans oog wel zien, maar de balk in die van zichzelf niet.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 20:51

Je verwoord het aardig, en heel netjes vind ik, Nikass. Ik noem het: eenzijdig gedram.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 20:53

Nikass schreef:
_San87_ schreef:
Zo typisch. Dan stel je een misstand aan de kaak, en dan komt er altijd iemand die het moet bagatelliseren omdat er plekken zijn waar het ook erg is, want dat maakt de misstand waar het over gaat minder erg, of zo :?. Ik snap dat niet.


Nee dan lees jij verkeerd. Er wordt helemaal niet gebagatelliseerd. Er wordt iets in perspectief geplaatst, dat is iets anders.
Het is zo makkelijk om te roepen "dat deugd niet dus sluiten die hap", maar met een serieuze oplossing komt niemand.
En daarbij "oh wat erg, de HM, niet meer van deze tijd" oh echt niet? Waarom zie ik het dan veelvuldig om me heen? Waarom doet half bokt er aan mee door zijn paard op even slechte stallen te huisvesten? En supermarkt vlees te eten dat nog niet eens 1 ster haalt?
Dat is geen bagatelliseren, dat is aangeven dat veel mensen de splinter in andermans oog wel zien, maar de balk in die van zichzelf niet.

Dat komt omdat er voor de Hollandse Manege geen oplossing is om de paarden een paardwaardig leven te geven, ze hebben geen grond, zitten midden in de grote stad. Als je als bedrijf je paarden geen waardig leven kan geven, moet je de deuren sluiten imo.

Kan je als bedrijf je paarden wel een paardwaardig leven geven, maar wil je dat niet, dan moet je de deuren sluiten imo.

Ik weet niet of half bokt meedoet door hun paarden op slechte stallen te huisvesten, heb jij dat geïnventariseerd?

Wat is er mis met constateren dat iets niet meer van deze tijd is? Pas na erkenning kan verandering plaatsvinden.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 20:56

DP leuk voorstel, maar niet eenvoudig te realiseren. Op dit moment al sluit de één na de andere pensionstal. Als je die regels invoert gaan er nog meer sluiten. En dan weer de vraag, wat moet er gaan gebeuren met al die paarden waar geen plaats meer voor is? En hoe controleer je ook privé adressen?

Dat wil niet zeggen dat ik die norm niet zou willen. Maar hoe krijg je het voor elkaar? En moet je die (of vergelijkbare) norm dan ook niet doorvoeren voor andere dieren? Want lijkt me dat je ook scheve gezichten krijgt bij sommige houders. Dus imo is het juist niet zo simpel. Ook al ben ik het roerend met je eens dat verandering dringend noodzakelijk is.

San: graag van jou een concreet voorstel hoe je dit wil oplossen.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:06

_San87_ schreef:
Ik weet niet of half bokt meedoet door hun paarden op slechte stallen te huisvesten, heb jij dat geïnventariseerd?

Wat is er mis met constateren dat iets niet meer van deze tijd is? Pas na erkenning kan verandering plaatsvinden.


Kijk maar even in de stalling gezocht topics welke stallen er allemaal voorbij komen waar mensen staan of willen staan en waar grote wachtlijsten zijn. Sommige zijn hooguit redelijk, de meeste zijn prut. Ik heb stallen bezocht die geadviseerd werden en die werkelijk om te janken zijn en waar ik mijn paard nooit neerzet al zou ik geld toe krijgen.

Hoe constateer je dat iets niet van deze tijd is als het in deze tijd veelvuldig bestaat?
Ik snap dat je bedoelt dat men in deze tijd andere normen zou móeten hanteren, omdat de huidige met de kennis van nu behoorlijk achterhaald lijken te zijn. Maar dat neemt niet weg dat het nog de realiteit van alledag is.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:17

Misschien dat in jou omgeving de een na de andere sluit.
Hier niet. Juist niet.
En hier is het prima te realiseren. De enige die het hier niet doen zijn de sportstallen. Die vinden een al weather spring tuin plus dressuur banen belangrijker naast de al 3 binnenbakken. Nou dan maak maar paddocks in die buitenbanen.

En de particulieren met een grasmaaier pony staan alleen. Die zijn dan ook snel aan te pakken.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:32

DuoPenotti schreef:
Misschien dat in jou omgeving de een na de andere sluit.
Hier niet. Juist niet.
En hier is het prima te realiseren. De enige die het hier niet doen zijn de sportstallen. Die vinden een al weather spring tuin plus dressuur banen belangrijker naast de al 3 binnenbakken. Nou dan maak maar paddocks in die buitenbanen.

En de particulieren met een grasmaaier pony staan alleen. Die zijn dan ook snel aan te pakken.


Nou nee, er worden stallen genoemd in Gelderland, Utrecht en Zuid Holland. Het is niet dat ik in drie provincies woon :D

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:34

Oké. Ken hier nu 1 stal die zegt in de toekomst te stoppen ivm leeftijd. Gaat er een paard weg komt er geen nieuwe terug.
Maar er vertrek bijna niemand :+

Maar er zullen er altijd stoppen maar vast ook weer bijkomen.

Zoolgangster

Berichten: 9596
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:54

superpony schreef:
Ik ben Amsterdammer en ken de manege. Maar zelfs wij als Amsterdammers zijn daar nooit gaan rijden.

Mijn ouders reden vroeger, dus +/- 50jr geleden onder de rook van Amsterdam en ik ben ook zo begonnen. Vanuit Amsterdam kwartiertje rijden en onze manege pony's en paarden kwamen wel zomers in de wei.

Aan de ene kant vind ik het mooi te lezen dat het grootste deel van Bokt dit niet meer vindt kunnen. Dan zijn we echt al een grote stap vooruit.

Dat mensen het goedpraten met het weinige wat ze af en toe de stal uit mogen of vergelijken met maneges die het nog slechter doen, snap ik nog steeds niet.

Ja, er zijn heel veel slechte maneges. En ja, ook op maneges zijn weleens feesten en lawaai, maar ADE is toch wel een andere categorie dan een feestje.

Elke slechte manege moet aangepakt worden, maar nu is dit aan de hand. Er is gelukkig veel weerstand en dat zet hopelijk de juiste mensen aan het denken.

Het is echt een prachtig gebouw waar je heel veel mooie dingen mee kan doen. Maar paarden goed houden is daar echt geen 1 van.


In de jaren 70 wilde de voorzitter het gebouw van de vereniging al slopen en bij het Amsterdamse bos een nieuwe manege bouwen, maar oa een kunsthistorica voerde actie om het gebouw te behouden, heel jammer voor de paarden, want die kregen daardoor geen betere huisvesting.
Is eigenlijk rond dezelfde tijd als de "Artis moet blijven" actie waarvan je de posters her en der zag... was achteraf gezien voor de dieren van Artis ook niet zo best...