Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vriendengroep vergoedt materiële schade na dood pony

 
Profiel   

Twente FM
Algemeen

[ img ]
Foto ter illustratie. Foto door Bellatrix.


De pony krijgen Alfons en Gerard Damhuis er niet mee terug, maar de vriendengroep die afgelopen vrijdagavond vuurwerk afstak in het centrum van Tilligte heeft besloten om de materiële schade te vergoeden. Alfons Damhuis vindt het een mooi gebaar van de vriendengroep, die maandagavond bij hem langs is gekomen.

De groep maakte daar excuses voor het afsteken van het vuurwerk. Zaterdagochtend kwamen Alfons en Gerard erachter dat een pony in paniek is geraakt en in de afrastering terecht is gekomen. Daarbij rukte het dier zijn pootje eraf. Gerard ontdekte het zaterdagochtend, waarna de drachtige pony werd ingeslapen.

De vriendengroep nam uiteindelijk contact op. Maandagavond volgde er een gesprek aan de keukentafel bij de familie Damhuis. "En dat was een prima gesprek", zo stelt Alfons in gesprek met Twente FM. "De jongens hebben hun excuses aangeboden. Ze bedoelden het niet zo, maar ik wil er zeker van zijn dat het in de toekomst niet weer gaat gebeuren."

Vooral het feit dat er steeds vaker vuurwerk wordt afgestoken tijdens feestjes, steekt bij de familie Damhuis. "Met Oud en Nieuw kunnen we er rekening mee houden. Dan zetten we de beesten in de stal. Maar het is uitgesproken, we kunnen elkaar gewoon weer in de ogen kijken. De groep gaat de schade vergoeden, dat vind ik erg netjes."

Reactie vriendengroep
De vriendengroep heeft in een reactie aan Twente FM laten weten erg mee te leven met de familie Damhuis. "Maandagavond is er aan de keukentafel bij de familie Damhuis een goed gesprek gevoerd, waarin we als vriendengroep hebben aangegeven het voorval zeer spijtig te vinden. We hebben, zonder officiële schuldbekentenis, aangegeven de kosten te gaan vergoeden."

De vriendengroep wil duidelijk maken dat het vuurwerk niet in nabijheid van de paarden is afgestoken. "In de media wordt die suggestie gewekt. De pony stond in een weide op een afstand van hemelsbreed circa 950 meter. Met al onze goede bedoelingen hebben we het opschrikken van de paarden, mogelijk door ons vuurwerk, niet aan zien komen. Wij hopen als groep dat de familie Damhuis het verlies een plek kan geven."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 09:24 



 
Profiel   

Dat siert de vriendengroep wel dat ze hun excuses hebben aangeboden en de 'schade' betalen.
Neemt natuurlijk niet de vreselijke gebeurtenis weg, maar hun zullen er wel van geleerd hebben.
Fijn dat dit op een goede manier is uitgesproken door beide partijen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 09:32 



 
Profiel   

Ik vind het heel stoer dat de eigenaar open stond voor een gesprek met deze jongens, en ik vind het zeker zo stoer dat die jongens open staan voor een gesprek met de eigenaar. Fouten maken we allemaal en ik vind het tof dat ze er niet alleen van leren, maar ook de consequenties aanvaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 09:34 



 
Profiel   

Heel netjes van ze. Ik hoop dat het niet alleen hun ogen opent, maar ook die van anderen die vuurwerk afsteken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 10:17 



 
Profiel   

Ongeveer 950 meter afstand van de weide,wat voor vuurwerk moet dat dan geweest zijn ,dat daar een pony zo erg van schrikt.Ik vermoed dan toch dat er anderen verantwoordelijk zijn voor dit drama.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 10:35 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Heel netjes van ze. Ik hoop dat het niet alleen hun ogen opent, maar ook die van anderen die vuurwerk afsteken.

Nou, vuurwerk afsteken is gewoon verboden als je geen erkende beziger bent (behalve met oud en nieuw). De actie van deze jongens is dus strafbaar. Niks 'netjes van ze', bekeuren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 10:41 



 
Profiel   

elise t. schreef
Ongeveer 950 meter afstand van de weide,wat voor vuurwerk moet dat dan geweest zijn ,dat daar een pony zo erg van schrikt.Ik vermoed dan toch dat er anderen verantwoordelijk zijn voor dit drama.


Jij schrijft wat ik dacht. Ofwel was het vreselijk zwaar vuurwerk, ofwel toch iets anders.

Geheel speculatief, ik weet het, maar gezien de locatie (Twente), kan het geen passerende wolf geweest zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 10:46 



 
Profiel   

Lieser schreef
AlwaysH schreef
Heel netjes van ze. Ik hoop dat het niet alleen hun ogen opent, maar ook die van anderen die vuurwerk afsteken.

Nou, vuurwerk afsteken is gewoon verboden als je geen erkende beziger bent (behalve met oud en nieuw). De actie van deze jongens is dus strafbaar. Niks 'netjes van ze', bekeuren!


Het is heel netjes dat ze zich melden en hun fout erkennen. Daar blijf ik bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 10:46 



 
Profiel   

Rocamor schreef
elise t. schreef
Ongeveer 950 meter afstand van de weide,wat voor vuurwerk moet dat dan geweest zijn ,dat daar een pony zo erg van schrikt.Ik vermoed dan toch dat er anderen verantwoordelijk zijn voor dit drama.


Jij schrijft wat ik dacht. Ofwel was het vreselijk zwaar vuurwerk, ofwel toch iets anders.

Geheel speculatief, ik weet het, maar gezien de locatie (Twente), kan het geen passerende wolf geweest zijn.

Eens.
Ondanks dat ik echt tegen vuurwerk ben buiten nieuwjaarsnacht om, vind ik hier ook geen bewijs dat het daardoor komt.
Oke in de avond/ nacht in het buitengebied draagt geluid enorm ver.
Maar niemand heeft gezien dat het daardoor ook echt is gekomen.

Netjes van die vriendengroep, dat zeker wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 10:48 



 
Profiel   

elise t. schreef
Ongeveer 950 meter afstand van de weide,wat voor vuurwerk moet dat dan geweest zijn ,dat daar een pony zo erg van schrikt.Ik vermoed dan toch dat er anderen verantwoordelijk zijn voor dit drama.


Precies. Een kanon of zo? Netjes van de vrienden, maar bewezen dat het door het vuurwerk komt is het allerminst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 11:42 



 
Profiel   

Inderdaad netjes van die vriendengroep om de schade te betalen en dus voor hun fouten uit te komen. Maar spijtig dat het toch maar gebeurd is. :(


Laatst bijgewerkt door Neva_da op 07-10-21 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 11:46 



 
Profiel   

rien10 schreef
elise t. schreef
Ongeveer 950 meter afstand van de weide,wat voor vuurwerk moet dat dan geweest zijn ,dat daar een pony zo erg van schrikt.Ik vermoed dan toch dat er anderen verantwoordelijk zijn voor dit drama.


Precies. Een kanon of zo? Netjes van de vrienden, maar bewezen dat het door het vuurwerk komt is het allerminst.


Hm als er in het dorp 6 km verderop vuurwerk wordt afgestoken zien en horen wij dat echt wel hoor. Als een paard er al bang voor is kan ik me best voorstellen dat ze aan de kletter gaan.

Maar, triest verhaal. Wel netjes dat het uitgesproken is, hopelijk leren de jongens ervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 11:48 



 
Profiel   

Rocamor schreef
elise t. schreef
Ongeveer 950 meter afstand van de weide,wat voor vuurwerk moet dat dan geweest zijn ,dat daar een pony zo erg van schrikt.Ik vermoed dan toch dat er anderen verantwoordelijk zijn voor dit drama.


Jij schrijft wat ik dacht. Ofwel was het vreselijk zwaar vuurwerk, ofwel toch iets anders.

Geheel speculatief, ik weet het, maar gezien de locatie (Twente), kan het geen passerende wolf geweest zijn.



Precies dezelfde afstand was er door anderen niets vernomen. De een zegt wel, de ander niet.

Wel fijn dat het netjes is opgelost. De groep in kwestie was nooit voornemens niet mee te willen werken aan een gesprek en vergoeding.

Nu hopen dat die vuurwerk eens ophoud

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 12:33 



 
Profiel   

Mloes schreef
Hm als er in het dorp 6 km verderop vuurwerk wordt afgestoken zien en horen wij dat echt wel hoor. Als een paard er al bang voor is kan ik me best voorstellen dat ze aan de kletter gaan.

Maar, triest verhaal. Wel netjes dat het uitgesproken is, hopelijk leren de jongens ervan.


Ik wou zeggen, als het vuurwerk is dat gewoon hoog genoeg kan gaan, is 950m echt wel niets. Wel ontzettend knap dat ze het gesprek aangegaan zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 13:01 



 
Profiel   

elise t. schreef
Ongeveer 950 meter afstand van de weide,wat voor vuurwerk moet dat dan geweest zijn ,dat daar een pony zo erg van schrikt.Ik vermoed dan toch dat er anderen verantwoordelijk zijn voor dit drama.


Ik kan in het buitengebied bij ons als de wind verkeerd (of goed, maar net hoe je het bekijkt) staat, de r/c raceautootjes horen van de vereniging 1,5 kilometer verderop.
Dat is echt geen hard geluid, zelfs niet als je er naast staat.
En mijn oren zijn helaas ook niet meer zo geweldig als voorheen.

Maar ik vind dit helemaal klasse van beide partijen, ik hoop vooral dat er meer bekendheid ontstaat over de gevolgen van vuurwerk afsteken buiten oud en nieuw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 16:04 



 
Profiel   

Neva_da schreef
Inderdaad netjes van die vriendengroep om de schade te betalen en dus voor hun fouten uit te komen. Maar spijtig dat het toch maar gebeurd is. :(

Dit inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 16:08 



 
Profiel   

Er bestaat zelfs een kans dat het vuurwerk het niet was. Er waren geen omstanders en de eigenaar heeft het ook niet gezien. Hij heeft de volgende ochtend de pony gevonden. Er wordt dichter bij hem vaker carbid afgeschoten.

Heel naar natuurlijk. Omdat er duidelijk een slachtoffer is.

Maar het verhaal heeft wel snel een bepaalde wending gekregen wat niet keihard is bewezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 23:45 



 
Profiel   

Tja, vind het toch meer dan normaal. Daarnaast is het ook nog eens illegaal. En op 950 meter? Dat is inderdaad een fikse knal geweest dan. De eigenaar is zijn drachtige pony verloren, vind het nog al niet wat, ik denk niet dat ik dat zou vergeven, ondanks de vergoeding. Eerder knap en netjes van de eigenaar.. Maargoed.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 00:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen