Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 10 [ 238 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

 
Profiel   

Waarom mag men niet gewoon zeggen wat ze vinden, en moet je eerst met een voorstel komen?
Alsof ze er dan actie op ondernemen. Van dat zeggen wat je er van vind kan een ander zich ook eens achter de oren gaan krabben.

Ik vind de hm ook niet van deze tijd, alle stallen niet die geen grond hebben. Dus de oplossing/voorstel is simpel, geen grond geen paard
En als zogenaamd half bokt zijn paard 24/7 binnen laat dan zou half bokt geen paard mogen houden imo
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 22:08 



 
Profiel   

Zoolgangster schreef
In de jaren 70 wilde de voorzitter het gebouw van de vereniging al slopen en bij het Amsterdamse bos een nieuwe manege bouwen, maar oa een kunsthistorica voerde actie om het gebouw te behouden, heel jammer voor de paarden, want die kregen daardoor geen betere huisvesting.
Is eigenlijk rond dezelfde tijd als de "Artis moet blijven" actie waarvan je de posters her en der zag... was achteraf gezien voor de dieren van Artis ook niet zo best...

Dan zou het een mooi idee zijn om de huidige paarden elders onder te brengen waar ze een wat paardwaardiger bestaan hebben anno 2021. Wanneer deze dieren dan aan hun natuurlijk eind zijn gekomen kunnen ze ze opzetten en in de boxen van de HM terugzetten. Zo krijg je een leuke, historisch verantwoorde atractie en deze paarden kunnen zonder problemen tegen herrie en andere evenementen 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 23:35 



 
Profiel   

Dan moet er wel een afzetmarkt voor die paarden zijn, of de slachter krijgt het heel erg druk

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 08:14 



 
Profiel   

nikkel schreef
Dan moet er wel een afzetmarkt voor die paarden zijn, of de slachter krijgt het heel erg druk

Die is er wel: https://www.fnrs.nl/nieuws/941-maneges- ... ve-paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 08:32 



 
Profiel   

Zoolgangster schreef
In de jaren 70 wilde de voorzitter het gebouw van de vereniging al slopen en bij het Amsterdamse bos een nieuwe manege bouwen, maar oa een kunsthistorica voerde actie om het gebouw te behouden, heel jammer voor de paarden, want die kregen daardoor geen betere huisvesting.
Is eigenlijk rond dezelfde tijd als de "Artis moet blijven" actie waarvan je de posters her en der zag... was achteraf gezien voor de dieren van Artis ook niet zo best...


Dat het gebouw behouden is, is toch prima? Het heeft ook grote historische waarde.
Het moet alleen niet meer in gebruik blijven als manege.

Overigens is er toch ook een manege bij het Amsterdamse bos?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:08 



 
Profiel   

nikkel schreef
Mijn persoonlijke conclusie: ik vind een weitje met een paar paarden erin geen zaligmakende oplossing in deze.


Maar wat dan wel?

Ik kan me in veel manieren van paardenhouden vinden of het idee erachter snappen, ook als het niet mijn manier zou zijn. Maar paarden die letterlijk constant binnen gehouden worden. Amper weten hoe de regen of de zon op hun rug voelt. Waarbij het openen van de kettingen van de stands gezien wordt als: tadaaaaa, nu hebben we een loopstal. Daar kan ik echt het goede of aanvaardbare niet van zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:21 



 
Profiel   

Volgens mij verschillende meningen over wat paardwaardig is..imo de richtlijn die er al is zou wat strakker nageleefd mogen worden. Minimaal 4 uur per dag vrije beweging in een paddock/ wei die groot genoeg is met andere paarden. (sociaal contact) En voor paarden die echt niet met andere kunnen staan, naast een ander paard dan. Kan doorgetrokken worden naar alle bedrijven en particulieren.

Daarnaast het liefst: schuilmogelijkheid buiten, droge voeten en onbeperkt ruwvoer. Langer dan 4 uur naar buiten is natuurlijk wenselijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:43 



 
Profiel   

Die brave paarden is echt wel markt voor daar hoef je echt niet bang voor te zijn.

Precies Elisa, die aanbeveling wettelijk maken en we komen al ergens.
En is dat op een bepaalde plek echt niet mogelijk is het simpelweg niet paard waardig daar paarden te houden.
En nee je hoeft deze regels niet morgen in te voeren. Dus eigenaren kunnen wat anders zoeken of verkopen.
Of niets terug kopen als hun paard sterft.
En ja dan zullen ze verder moeten reizen dan nu, dat hoort dan bij de hobby paard houden.
Als ik graag wil bergbeklimmen kan dat ook niet hier in de achtertuin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 11:19 



 
Profiel   

Nou dat dus, dan maar een paar dagen minder rijden in de week als het paard verder goed staat en hele dagen buiten komt. Dit is ook gewoon een nadeel van een overbevolkt en klein land. En ook topsport paarden hebben recht op een paardwaardig leven vind ik. Dan verzekeren ze ze maar wat beter maar opsluiten in een stal/ stapmolen/ bak is gewoon niet meer van deze tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 12:58 



 
Profiel   

Blijf erbij dat dit een heksenjacht is. Sluit me aan bij eerdere berichten die aangeven dat legio paarden en pony's, ook van bokkers er slechter bijstaan en minder verzorging krijgen

Heb het al eerder over dit onderwerp gedaan en doe het gewoon weer, maak eens de vergelijking met mensen, waar heeft iedere mens dan 'recht' op? En heeft iedere mens dat? Nee. Net als bij paarden heb je bij ons ook luxe paarden en werk paarden. Ik ben een werk paard en ik zou heel graag een luxe paard zijn maar dat is nou eenmaal niet. Er is in de hele wereld in heel veel opzichten heel veel ongelijkheid. Jullie keren je tegen 1 bedrijf en 1 ondernemer die duidelijk erg zijn best doet om de situatie zo goed mogelijk te maken voor de dieren, zo zijn er bijvoorbeeld geen stands meer en wordt er goed voor de paarden gezorgd

Niet zo heel lang geleden waren paarden bijna alleen maar werkpaarden, door oorlogen gesleurd, karren trekken, het land omploegen, in relatief korte tijd is dat volslagen veranderd, maar, ja, er zijn nog steeds werkpaarden (oa manege paarden, politie paarden en zo zijn er nog wel wat voorbeelden, sportpaarden), stukken minder en in ónvergelijkbare omstandigheden met 60/70/80/100/200/300 jaar geleden. Enorme vooruitgang. Deze discussie is volkomen uit de hand gelopen aangezwengeld door de partij voor de dieren die willen dat we helemaal niks meer met dieren doen. Dus dan is het voor iedereen klaar, niet alleen maneges maar ga dan überhaupt niet meer op een paard zitten en ze van hot naar her slepen in karretjes

Er zijn ook werk honden, bijvoorbeeld jachthonden, die slijten het grootste deel van hun leven in een kennel waar ze buiten het jachtseizoen al helemaal bijna nooit uitkomen. En dus ook werk mensen, van die laatste categorie ben ik er 1, en ik denk dat ik mijn situatie kan vergelijken met een manege paard van de Hollandse manege, niet heel leuk maar ook niet heel erg. Miljoenen mensen leven in een vreselijke situatie die wat mij betreft vergeleken kan worden met paarden die jaarrond zonder schuilmogelijkheid (come rain or shine) op een klein klotestukje staan en alleen het hoognodige aan verzorging krijgen. Wil je ergens achter aan, zorgen voor een betere wereld? Ga daar dan iets aan doen. Tuurlijk zou het leven van deze dieren veel en veel beter kunnen, maar dat zou mijn leven ook kunnen, maar het zou ook vele malen slechter kunnen zijn zoals het leven van miljoenen andere paarden in Nederland en elders, en zoals het leven van miljoenen mensen in Nederland maar vooral ook elders

Zwaar vermoeiend deze moraalridder missie die duidelijk perspectief en realiteitszin mist

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 13:47 



 
Profiel   

Er is ook niks mis met werkpaarden.
Maar naast werkpaard mogen ze ook wel gewoon paard zijn.
Of heb jij ook nooit vrije tijd naast je baan? Dat je lekker ff met vrienden gaat chillen. Of lekker stukje gaat wandelen voor een frisse neus.
Als dat zo is, dat je 80/90 uur in de week werkt, wat vroeger ook best normaal was, als we dan graag met vroeger gaan vergelijken.
Oke dan begrijp ik je bericht, anders niet.

Honden in een kennel die daar zelden uitkomen is niet gepast in deze discussie, maar ook daar zeg ik net zo hard nee tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 14:39 



 
Profiel   

Jeetje luxx, je reageert wel heel heftig. Terwijl hier een goede discussie gevoerd wordt. Dat kan ook anders.

Mijn mening: we hebben dieren gedomesticeerd. Daardoor zijn ze afhankelijk van ons geworden. Het is onze plicht om ze goed te verzorgen. Wat goed verzorgen is daar zullen de meningen over verschillen. Voor mij is de HM manege achterhaald qua dierenwelzijn. Het gebouw zelf vind ik prachtig dus als het een andere bestemming kan krijgen dan graag. Maar geen paarden meer erin. En inderdaad landelijk welzijnsregels waaraan minimaal voldaan moet worden. En dan niet alleen welzijnsregels voor paarden maar voor mij mag het breder. Ook de jachthonden van @luxx bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 14:45 



 
Profiel   

Grappig dat je mijn bericht alleen begrijpt wanneer ik 80 of 90 uur per week zou werken. Ik voel alleen geen enkele behoefte om me over mijn persoonlijke omstandigheden hier uit te weiden dus wat dat aangaat zul je het met voorgaande moeten doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 14:47 



 
Profiel   

Ik geloof dat je de strekking van mijn bericht dan niet begreep :)
Ik hoef je persoonlijke omstandigheden niet te weten, maar ik zet neer wat jij aandraagt als argumenten dat we nu niet moeten zuren omdat paarden het nu zoveel beter hebben als eerst, of werkpaard of luxe paard zijn.

Maar kan het even niet anders uitleggen, mijn hoofd zegt even nee. Dus sluit even bokt af.
tot straks :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 14:50 



 
Profiel   

estja schreef
Jeetje luxx, je reageert wel heel heftig. Terwijl hier een goede discussie gevoerd wordt. Dat kan ook anders.

Heftig? Hoezo dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 14:50 



 
Profiel   

luxx schreef
estja schreef
Jeetje luxx, je reageert wel heel heftig. Terwijl hier een goede discussie gevoerd wordt. Dat kan ook anders.

Heftig? Hoezo dan?

De taal die je gebruikt is vrij pittig. Bijv. als je zegt "Zwaar vermoeiend deze moraalridder missie die duidelijk perspectief en realiteitszin mist". Dan beschuldig je de ander van iets. Dat doe je in je hele stuk eigenlijk. Het komt over alsof je probeert de discussie af te kappen door de ander dingen te verwijten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 15:10 



 
Profiel   

In mijn ogen is dat de uitdrukking van mijn mening, zoals iedereen zijn mening geeft op dit forum. Vind het een beetje flauw om daar dan over te zeggen dat dat 'heftig' en 'pittig' is. Dat komt op mij dan weer over alsof je mijn mening wilt bagatelliseren en mij af wilt kappen. Mijn mening en reactie is een algemene, ik spreek niemand persoonlijk aan. Dat doe jij wel, dat noem je op de persoon spelen en niet op de bal en dat is niet erg netjes. Dat vind ik eerlijk gezegd ook wel heftig, en ook vrij pittig

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 15:18 



 
Profiel   

[VN] Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren


Er schijnt in sommige van de reacties in dit lopende topic iets te zijn van focussen op slechts 1 ding, maar onder tussen te vergeten, dat het een vrij veel voorkomend gebeuren is in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 15:30 



 
Profiel   

Dan word het tijd dat dit veelvoorkomende zo snel als het kan gestopt word.
In heel Nederland

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 15:47 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dan word het tijd dat dit veelvoorkomende zo snel als het kan gestopt word.
In heel Nederland

Hear hear.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 15:50 



 
Profiel   

Dan word het tijd dat dit veelvoorkomende zo snel als het kan gestopt word.
In heel Nederland.


Voor mij persoonlijk geen enkel probleem, ik heb helaas geen paard(en) meer. Ben alleen benieuwd naar de reacties van personen, die hierdoor getroffen worden.


Laatst bijgewerkt door nikkel op 17-10-21 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 17:27 



 
Profiel   

Die zullen niet blij zijn.


Maar is de tijd niet voorbij om dat erg voor ze te vinden?
Iedereen weet toch dat dit niet meer kan.
En mocht er ooit. Heel ooit een wet voor komen zijn we jaren verder.
Dan gaat zo'n wet nooit in binnen een korte tijd.
Dus tijd genoeg een andere plek te vinden.
En paarden die nu al wat ouder zijn leven dan al niet meer.
Dus dan gewoon niet egoïstisch een nieuwe kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 17:37 



 
Profiel   

Dit topic is inderdaad richten op één bedrijf waar vervolgens de meeste mensen die hier wat over vinden nooit geweest zijn en weinig van weten.
Paarden "die nooit regen op hun lijf voelen" Mijn God waar halen we dat vandaan? Twintig jaar geleden gingen de paarden al elk jaar twee, drie maanden in de zomer op vakantie naar de weilanden buiten Amsterdam. In wisselende groepen, de pony's sowieso standaard twee maanden.
Vervolgens hebben ze weiland gehad in het Vondelpark. Dit bleek echter niet te werken omdat teveel Vondelpark toeristen het niet konden laten de dieren lastig te vallen.
Ook is er altijd buiten gereden. (Ja ja dat kan prima in Amsterdam. En naast manege buiten ritten worden er ook paarden van de eigenaar getraind in het Amsterdamse bos)
En nee, dat maakt het nog steeds niet de ideale stal, nee, maar ik dacht dat het op bokt verboden was om één bedrijf met naam en toenaam af te zeiken? Want als dat niet zo is kunnen we wel elke week een andere stal bespreken. En over tien jaar zijn we dan nog niet klaar.
Dus ja, wat is precies het doel van dit topic? Als het gaat om het nieuwsartikel dan zou je moeten toejuichen dat het niet toegestaan wordt om vlakbij de paarden een luidruchtig evenement te houden. Eens kijken of dat in alle andere gemeenten in Nederland ook op gaat? En bij particulieren? In sommige buitengebieden wordt bijvoorbeeld heel wat gefeest bij particulieren op het erf die daar ook paarden houden.

Op de vraag "er is toch ook een stal aan het Amsterdamse bos?" (klinkt alsof je de omgeving inderdaad niet kent): Er staan rond het Amsterdamse bos zeker duizend paarden, deels manege, maar ook veelal pension, op tientallen stallen en stalletjes.
Ik ben eerder geneigd kritiek te hebben op de individuele pensionklanten dan op de manege bedrijven. Maar ook bij de pensionklanten zitten mensen die er alles aan doen om hun paard een fijn leven te geven binnen de mogelijkheden die ze hebben.

Iedereen heeft andere normen van welke huisvesting geschikt is voor een paard, dus dat is sowieso al een discussie op zich.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:50 



 
Profiel   

Nikass schreef
Dit topic is inderdaad richten op één bedrijf waar vervolgens de meeste mensen die hier wat over vinden nooit geweest zijn en weinig van weten.
Paarden "die nooit regen op hun lijf voelen" Mijn God waar halen we dat vandaan? Twintig jaar geleden gingen de paarden al elk jaar twee, drie maanden in de zomer op vakantie naar de weilanden buiten Amsterdam. In wisselende groepen, de pony's sowieso standaard twee maanden.
Vervolgens hebben ze weiland gehad in het Vondelpark. Dit bleek echter niet te werken omdat teveel Vondelpark toeristen het niet konden laten de dieren lastig te vallen.
Ook is er altijd buiten gereden. (Ja ja dat kan prima in Amsterdam. En naast manege buiten ritten worden er ook paarden van de eigenaar getraind in het Amsterdamse bos)
En nee, dat maakt het nog steeds niet de ideale stal, nee, maar ik dacht dat het op bokt verboden was om één bedrijf met naam en toenaam af te zeiken? Want als dat niet zo is kunnen we wel elke week een andere stal bespreken. En over tien jaar zijn we dan nog niet klaar.
Dus ja, wat is precies het doel van dit topic? Als het gaat om het nieuwsartikel dan zou je moeten toejuichen dat het niet toegestaan wordt om vlakbij de paarden een luidruchtig evenement te houden. Eens kijken of dat in alle andere gemeenten in Nederland ook op gaat? En bij particulieren? In sommige buitengebieden wordt bijvoorbeeld heel wat gefeest bij particulieren op het erf die daar ook paarden houden.

Op de vraag "er is toch ook een stal aan het Amsterdamse bos?" (klinkt alsof je de omgeving inderdaad niet kent): Er staan rond het Amsterdamse bos zeker duizend paarden, deels manege, maar ook veelal pension, op tientallen stallen en stalletjes.
Ik ben eerder geneigd kritiek te hebben op de individuele pensionklanten dan op de manege bedrijven. Maar ook bij de pensionklanten zitten mensen die er alles aan doen om hun paard een fijn leven te geven binnen de mogelijkheden die ze hebben.

Iedereen heeft andere normen van welke huisvesting geschikt is voor een paard, dus dat is sowieso al een discussie op zich.

Hear hear

En dat is inderdaad echt een heel goed punt, sinds wanneer mag je überhaupt op bokt bedrijven afzeiken? Dat gaat toch doorgaans op slot. Hele rare gang van zaken eigenlijk, daar had ik nog niet eens bij stil gestaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:53 



 
Profiel   

Oh zeker een discussie op zich.
Maar een plek waar paarden geen daglicht zien en geen paddock hoeft toch geen discussie over te zijn of wel?

En wat al 100 keer is gezegd gaat dat ook op voor andere stallen die dit normaal vinden.

Dus je bericht is eigenlijk gewoon goed praten.
En ja dat vind ik bijzonder.

En als je dan je "zin" niet krijgt moet het op slot.
Maar het gaat al lang niet alleen over deze stal


Kleuter niveau is dat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 10 [ 238 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen