Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:02

luxx schreef:
Ik quote mezelf even uit dit topic:
[VN] Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Daar heb ik er ook veel over gezegd, en daar sta ik nog steeds achter

luxx schreef:
Het gedram met de aannames en de afbranden vind ik trouwens veel te ver gaan

Ik lees hier ook regelmatig dingen dat ik denk, oh my, die mensen moeten geen paarden hebben, maar dat ga ik ze dan niet vertellen omdat we vrij zijn om te doen wat we willen, en dat is ook paarden op een verkeerde manier houden of de poen niet hebben om ze op de juiste wijze te houden. Ik heb persoonlijk wel zo nu en dan in die laatste catogie rond gewandeld, en dat is dan zo. Punt. Niemand gaat zeggen dat ik geen paarden mag houden. De paarden op deze manege worden goed verzorgd, en dat kan beter in termen van buiten, maar kan het niet altijd beter? Ga ervan uit dat niet iedereen hier zijn n paarden thuis heeft staan, en er is altijd wel wat. Drama, verhuis je, nog niet helemaal tevreden... En dan hebben we het altijd over ten koste van je paard. Ik werd daar echt naar van, en dacht wanneer ik ze aan huis heb staan word het perfect. Maar het is alleen bij vlagen perfect geweest, om uiteenlopende redenen. Maar ik denk dan, als ik maar in ieder geval mijn best doe, en ik kan het niet beter of ik heb de mogelijkheid niet om het op te lossen, dan moeten ze het er maar mee doen. Paarden hebben net als wij een enorme persoonlijke ontwikkeling meegemaakt, waren eeuwenlang gewoon werkdieren, niks mee te schaften. Ze worden nu in de watten gelegd, maar er zijn nog steeds wel werkpaarden, en die leven anders dan voor de gezellig paarden. Maar wanneer ze goed verzorgd worden, en er word iig alles aan gedaan om ze buitentijd te geven, vind ik dat je dat ook moet respecteren, en geen afbrand acties op touw moet zetten of ondersteunen. Dat is gewoon niet eerlijk

Dat staat hier vrij letterlijk.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:04

Fitzroy schreef:
Je mist het punt van Nikass, dp. Dat er over alle huisvesting wel wat te zeggen valt en het geen pas geeft om één bedrijf zo af te kraken. Ook over jouw huisvesting valt wat te zeggen.


Dank je, dit inderdaad.

En DP jaloers? Serieus, is dát jouw argument? Misschien dan even wie de schoen past... als je het hebt over kleuterniveau.

Ik geloof niet dat er één bokker hier vindt dat paarden geen vrije beweging nodig hebben. Daar gaat wat mij betreft de discussie helemaal niet om.
Interessanter is:
1. Kunnen we tot een gezamenlijke norm komen?
2. Wat is het nut van het afzeiken van één enkel bedrijf, welke helemaal geen uitzondering is tussen de andere bedrijven
3. Waar en hoe kan je zelf bijdragen aan verbeteringen?

San: dank je voor de quote. Ik zou dan eerst Luxx willen vragen wat zij precies bedoeld met "op de verkeerde manier" alvorens haar vast te beschuldigen van mishandeling.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:07

Ik denk niet dat er specifiek bedoeld wordt dat Luxx mishandelt, maar in het algemeen. Het recht dieren te houden, betekent niet het recht hebben ze slecht te behandelen.

Maar goed, dat is mijn interpretatie.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:09

Iedereen is vrij om het op zijn of haar manier te doen. Dat wil niet zeggen dat ik dieren mishandel. In tegendeel. Maar dat gebeurt wel

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:12

Nikass schreef:
Fitzroy schreef:
Je mist het punt van Nikass, dp. Dat er over alle huisvesting wel wat te zeggen valt en het geen pas geeft om één bedrijf zo af te kraken. Ook over jouw huisvesting valt wat te zeggen.


Dank je, dit inderdaad.

En DP jaloers? Serieus, is dát jouw argument? Misschien dan even wie de schoen past... als je het hebt over kleuterniveau.

Ik geloof niet dat er één bokker hier vindt dat paarden geen vrije beweging nodig hebben. Daar gaat wat mij betreft de discussie helemaal niet om.
Interessanter is:
1. Kunnen we tot een gezamenlijke norm komen?
2. Wat is het nut van het afzeiken van één enkel bedrijf, welke helemaal geen uitzondering is tussen de andere bedrijven
3. Waar en hoe kan je zelf bijdragen aan verbeteringen?

San: dank je voor de quote. Ik zou dan eerst Luxx willen vragen wat zij precies bedoeld met "op de verkeerde manier" alvorens haar vast te beschuldigen van mishandeling.

1. Ja, ik denk wel dat dat mogelijk is. Minimaal 4 uur vrije beweging buiten is al een goede start.
2. Er zal altijd een eerste moeten zijn die als voorbeeld dient hoe het niet moet. Nu heeft de Hollandsche Manege de pech dat er al járen kritiek op is, en eerlijk, ik vind dat niet raar. Moest je bedrijven weten waar de paarden net als bij de Hollandsche Manege niet buiten komen, dan wil ik deze bedrijven ook prima 'afzeiken'.
3. Door in discussie te gaan. Met zijn allen erkennen dat het niet meer van deze tijd zou moeten zijn paarden op te hokken en geen vrije beweging in de buitenlucht te gunnen.

For a start... En ik denk ook dat de overheid regelgeving moet maken. Manege-eigenaren kunnen blijkbaar zelf niet bedenken dat paarden vrije beweging en buitenlucht nodig hebben, dan moet de overheid dat maar voor ze doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:14

luxx schreef:
Iedereen is vrij om het op zijn of haar manier te doen. Dat wil niet zeggen dat ik dieren mishandel. In tegendeel. Maar dat gebeurt wel

Maar, iedereen is niet vrij om het helemaal op zijn of haar manier te doen. Iedereen is vrij het tot op zekere hoogte op zijn of haar manier te doen. En de regels die er al zijn, kunnen best wat meer aangescherpt.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:19

Ik heb nu nog twee dieren, deze:
Afbeelding
Mijn paarden heb ik weggegeven omdat ik de financiële middelen niet had om goed voor ze te zorgen. Pijnlijk? Ja.

Deze hartjes hebben geen buiten omdat ik geen tuin heb en hier hondjes los buiten lopen. Compromis. Kan het beter? Ja. Kan het nu beter? Nee. Roeien met de riemen die we hebben

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 22:06

luxx schreef:
Iedereen is vrij om het op zijn of haar manier te doen. Dat wil niet zeggen dat ik dieren mishandel. In tegendeel. Maar dat gebeurt wel


Ja maar ik ben het wel met San eens dat daar (gelukkig) grenzen aan zitten. En ik denk dat zij, en ik ook, zouden willen dat die grenzen nog wat strenger zouden zijn.
Alleen, dan moet je tot een gezamenlijke norm zien te komen, én de uitvoering moet haalbaar zijn. Allebei niet eenvoudig!

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 22:08

luxx schreef:
Ik heb nu nog twee dieren, deze:
[ [url=m/jgDKEI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn paarden heb ik weggegeven omdat ik de financiële middelen niet had om goed voor ze te zorgen. Pijnlijk? Ja.

Deze hartjes hebben geen buiten omdat ik geen tuin heb en hier hondjes los buiten lopen. Compromis. Kan het beter? Ja. Kan het nu beter? Nee. Roeien met de riemen die we hebben


Wat een schatjes!
Heel pijnlijk voor jou dat je je paarden hebt moeten weg geven, maar zonder de situatie inhoudelijk te kennen, klinkt het wel als liefde voor je paarden dat je dat hebt gedaan.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 22:39

Nikass schreef:
Op de vraag "er is toch ook een stal aan het Amsterdamse bos?" (klinkt alsof je de omgeving inderdaad niet kent): Er staan rond het Amsterdamse bos zeker duizend paarden, deels manege, maar ook veelal pension, op tientallen stallen en stalletjes.


Er staat, overigens is er toch ook een manege in het Amsterdamse bos? Niet zo zeer als vraag maar meer als reactie op dat de HM, in de jaren 70, gesloopt zou worden en er een manege zou komen in het Amsterdamse bos. Die manege is er gekomen en de HM bestaat ook nog :j

Toevallig rijd ik weleens met mijn paard door het Amsterdamse bos want de ruiterpaden zijn er echt top en het is een leuke variatie.

Met een stal als Wennekers gaat het weg te paarden hard :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 22:47

Ik ben wel benieuwd waar de paarden nou heen worden gebracht tijdens evenementen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 23:01

Cayenne schreef:
Ik ben wel benieuwd waar de paarden nou heen worden gebracht tijdens evenementen.


Nou niet naar Andijk dus, want daar passen ze nooit allemaal op die halve hectare :n

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 23:03

luxx schreef:
Ik heb nu nog twee dieren, deze:
[ [url=m/jgDKEI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn paarden heb ik weggegeven omdat ik de financiële middelen niet had om goed voor ze te zorgen. Pijnlijk? Ja.

Deze hartjes hebben geen buiten omdat ik geen tuin heb en hier hondjes los buiten lopen. Compromis. Kan het beter? Ja. Kan het nu beter? Nee. Roeien met de riemen die we hebben



Kunnen we dit soort discussies die over eigen situaties gaan elders voeren? Is alleen maar offtopic.

Niemand hier stelt z'n paarden urenlang bloot aan 90 decibel

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 23:04

fransje23 schreef:
Met een stal als Wennekers gaat het weg te paarden hard :D


Sorry ik begrijp m niet?

Mbt de maneges: er zijn er in elk geval drie aan het bos, maar misschien vergeet ik er nog wel één ;)

Het Amsterdamse bos is top! Zowel om paard te rijden als om met de hond te wandelen :)

Arabesk niet zo rigide hoor als er even een zijstraat wordt bewandeld. Het houdt allemaal verband met elkaar ;)

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 08:15

Nikass schreef:
fransje23 schreef:
Met een stal als Wennekers gaat het weg te paarden hard :D


Sorry ik begrijp m niet?


Ik ook niet :+
Mijn tablet maakt soms zijn eigen zinnen... -O- :D

Er had moeten staan, met een stal als Wennekers gaat het aantal paarden in de omgeving hard.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 08:40

DuoPenotti schreef:
Ja als ze vakantie hebben.

Daglicht door een raam bedoel ik uiteraard niet.
Nee elke dag op hun hoofd op hun huid. Echt de zon voelen.
Gewoon buiten


Wisten jullie trouwens dat paarden hun Vitamine D door hun ogen opnemen? Waar wij als mensen de Vitamine D door onze huid opnemen, moeten zij het via hun ogen doen.

Als een paard vervolgens nooit in daglicht komt, of zeer beperkt, lopen ze dus vitamine tekorten op. Wat uiteindelijk problemen gaat opleveren.

Dat is iets wat veel mensen zich niet beseffen.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 08:45

Nee dat wist ik niet. Leuk weetje :j

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:09

Dat wist ik ook niet. En ik kan dat, nu ik het op probeer te zoeken, ook niet zo 1,2,3 vinden. Dus ik zou graag willen weten waar je dat vandaan hebt? Niet rot bedoeld trouwens, alles behalve, want aangezien die van ons de helft van het jaar (vliegen/mugjes periode) 24/7 met masker op staat ben ik wel heel benieuwd.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:23

Hm ik lees in dit topic niet dat de HM afgebrand wordt, er worden genoeg andere bedrijven aangehaald waar het paardenwelzijn ook beter kan. Er wordt wel gediscussieerd over wat paardwaardig is en natuurlijk kan het niet allemaal overal 100% perfect zijn. Maar omdat de dieren afhankelijk zijn van de mens lijkt het me een normaal streven om het wel zo acceptabel mogelijk te krijgen. En dat geldt voor iedereen en iedere stal, de HM wordt nu even extra benoemd omdat ze naast dat ze niet aan bovenstaande kunnen voldoen ook nog evementen organiseren wat een extra belasting is wbt het paardenwelzijn. Terecht dat ze daar kritiek op krijgen omdat de gemeente er voor moet ingrijpen en niet de eigenaar zelf.

Heel jammer ook dat sommige mensen persoonlijk menen te moeten worden, dat is echt totaal niet nodig in een daarvoor prima discussie.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:39

Ik ben dat over mensen ook wel tegengekomen hoor, die vitamine D via de ogen, in het kader van dat veel kinderen tegenwoordig in hun babywagen al een zonnebril op krijgen en er constant mee rondlopen. Hoeveel er van waar is durf ik niet te zeggen.

Voor de rest post Elisa net de reactie die ik ook wilde plaatsen +:)+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:42

Tallie1979 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja als ze vakantie hebben.

Daglicht door een raam bedoel ik uiteraard niet.
Nee elke dag op hun hoofd op hun huid. Echt de zon voelen.
Gewoon buiten


Wisten jullie trouwens dat paarden hun Vitamine D door hun ogen opnemen? Waar wij als mensen de Vitamine D door onze huid opnemen, moeten zij het via hun ogen doen.

Als een paard vervolgens nooit in daglicht komt, of zeer beperkt, lopen ze dus vitamine tekorten op. Wat uiteindelijk problemen gaat opleveren.

Dat is iets wat veel mensen zich niet beseffen.

Via de ogen wist ik niet. Maar dat paarden die nooit buitenkomen een vitamine D tekort oplopen, dat lijkt me wel erg logisch.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:54

Ik heb er net ook op gegoogeld maar kan het zo snel ook niet vinden.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:04

Als ik even héél snel Google kom ik bvb. wel dit tegen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3572765/

Citaat:
Conclusions
There are measurable concentrations of vitamin D metabolites in tear fluid and aqueous and vitreous humor, and oral vitamin D supplementation affects vitamin D metabolite concentrations in the anterior segment of the eye. In addition, the UV exposure results lead us to conclude that corneal epithelial cells are likely capable of synthesizing vitamin D3 metabolites in the presence of 7-dehydrocholesterol following UV-B exposure.


Maar verder geen tijd want ik ga weer aan het werk ;)

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:17

Als ik zuiver en alleen af ga op de OP vind ik het een goede zaak dat de paarden verplaatst zouden moeten worden bij feesten. Echter blijft natuurlijk de vraag: waarheen? En hoe goed is het voor de betreffende dieren om steeds te ‘verhuizen’ voor een klein beetje vrijheid?

Nu is het feest voorbij en nu blijkt achteraf dat slechts de helft van de paarden verplaatst is, de andere helft is daar in het pand gebleven.

Ik heb genoeg te zeggen over hoe de huidige eigenaar het bedrijf voert maar ik denk ook dat dáár al voldoende over gezegd is. Wel vind ik het kwalijk dat dus voor een feest (en best een groot feest) de eigenaar zijn ogen sluit voor dierenwelzijn. Niemand stelt zijn paard bloot aan 90db en als ze dat al wel (voor trainingsdoeleinden?) doen, hebben ze geen 1000 personen onder invloed van verdovende middelen (alcohol, drugs) door hun bedrijf stampen.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:31

pmarena schreef:
Als ik even héél snel Google kom ik bvb. wel dit tegen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3572765/

Maar verder geen tijd want ik ga weer aan het werk ;)


Thanks! Ik ben eigenlijk ook aan het werk dus was nog niet veel verder gekomen, ga dit artikel vanavond even uitgebreid lezen :)