Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

 
Profiel   

Mkango schreef
Hoewel ik me prima kan vinden in de boodschap 'leer je paard stilstaan,' kan ik me een stuk minder vinden in de argumentatie. Je noemt een paard vastzetten dwang, maar het leren stilstaan gebeurt met een hoop gesjor aan het hoofd van het paard, "om hem de juiste keuze te laten maken." Dat is natuurlijk niet wezenlijk anders dan hem vastzetten tussen touwen waarin hij geen kant op kan, alleen zit er in dit geval geen muur aan de andere kant van het touw, maar een mens die reageert.

Juist het paard zo slaafs stil willen laten staan, vind ik veel meer getuigen van dwang dan hem aan een touw vastzetten waarin ze nog enige uiting kunnen geven aan wat er in hun hoofd omgaat. Het is niets meer of minder dan learned helplessness.


Volledig mee eens. Jijzelf dwingt het paard net zo goed om stil te staan, anders komt er irritant gewiebel aan zijn hoofd.

Daarnaast ben ik het ook eens met de opmerking 'op alle slakken zout leggen.' ik denk dat er hele andere prioriteiten zijn die we zouden moeten belichten als het gaat om paardenwelzijn. Ik begrijp dit niet zo.. :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 17:44 



 
Profiel   

Ik ben juist groot fan van cross tie.

Het is overzichtelijk voor de verzorger, en duidelijk voor het paard. Het geeft meestal minder kans op "hangen", zeker als de achterkant dicht is.

Je kan bovendien ook makkelijker voorlangs je paard. En je hoeft niet steeds op te letten of te corrigeren want het corrigeert zichzelf. Veel consequenter krijg je het niet.

Maar, ik ben het eens dat goed leren stilstaan op commando echt wel basis is die soms ontbreekt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 18:09 



 
Profiel   

Onze paarden kunnen alle drie. Aan 1 touw, op de poetsplaats vast en ook los. Hoewel los relatief is. De pony blijft niet zo best staan als er eten in de buurt is :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 18:57 



 
Profiel   

Ik ben meer voor een paard zich in alle situaties comfortabel te leren voelen. Al mijn paarden konden rustig tussen 2 touwen staan, aan 1 touw en los staan op de poetsplaats.
Met opstappen stilstaan is voor mij een vereiste, anders stap ik niet eens op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 23:07 



 
Profiel   

Mkango schreef
Hoewel ik me prima kan vinden in de boodschap 'leer je paard stilstaan,' kan ik me een stuk minder vinden in de argumentatie. Je noemt een paard vastzetten dwang, maar het leren stilstaan gebeurt met een hoop gesjor aan het hoofd van het paard, "om hem de juiste keuze te laten maken." Dat is natuurlijk niet wezenlijk anders dan hem vastzetten tussen touwen waarin hij geen kant op kan, alleen zit er in dit geval geen muur aan de andere kant van het touw, maar een mens die reageert.

Juist het paard zo slaafs stil willen laten staan, vind ik veel meer getuigen van dwang dan hem aan een touw vastzetten waarin ze nog enige uiting kunnen geven aan wat er in hun hoofd omgaat. Het is niets meer of minder dan learned helplessness.



Dit dus. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 23:13 



 
Profiel   

Ik wil hier toch even op inhaken, want hier worden voor mijn gevoel dingen die ik probeerde over te brengen ofwel anders opgepakt dan ik bedoelde, ofwel ik heb verkeerd verwoord wat ik probeerde te zeggen, ik weet het niet.

Om te beginnen ken ik learned helplessness als een term om paarden aan te duiden die een bepaald niveau hebben bereikt van dichtgeklaptheid/shut-down doordat ze in een slechte situatie terecht zijn gekomen waarbij er niet geluisterd werd als ze aangaven er niet oke mee te zijn, zodat ze uiteindelijk maar gestopt zijn met aangeven dat ze er niet oke mee zijn. Dit zijn paarden waar je bijna geen emotie meer aan afleest, paarden die in hun eigen koppie vastzitten en geleerd hebben hun gevoel uit te schakelen omdat het uiten ervan niks helpt.

Het kan natuurlijk dat ik mezelf echt heel slecht verwoord heb in mijn blog, en dan snap ik de scherpe reacties, maar als ik 1 ding zelf niet teruglees in mijn eigen woorden is dat het wel en ik schrik dat anderen dat er blijkbaar in lezen. Wat bij mij altijd op 1 staat is dat een paard zich mentaal oke voelt, zichzelf kan en durft te uiten en dat ik daar altijd naar zal luisteren. Sterker nog, dat is juist waar ik voor sta en wat ik het allerbelangrijkste vind in wat ik met paarden doe.

Juist dat is een reden dat ik wil dat ze los kan staan, zodat ze daar de ruimte ook voor heeft. Ze heeft de ruimte om om zich heen te kijken, wat te krabben bij jeuk, lekker haar hoofd te laten zakken, etc. Als ze wegscharrelt word ik ook niet boos, ik zet haar alleen rustig terug waar ik haar in eerste instantie had gevraagd te gaan staan. Heeft ze spanning, dan lossen we die op en daar nemen we dan ook gewoon de tijd voor.

Ik heb dan ook geen enkel probleem met een paard wat aan een lekker los touwtje precies hetzelfde kan doen als mijn paard wanneer ze los staat, daar kan ik ook helemaal achter staan. Maar die cross ties die hoog vast zitten en zo strak dat het paard alleen maar zijn hoofd op dezelfde vaste hoge plek stil kan houden, daar zou ik dus niet voor kiezen persoonlijk.

Mijn paard staat dus stil, maar niet slaafs. Dat is iets heel anders. Ze is niet monddood gemaakt. Ze geeft prima haar eigen mening aan. Een ieder die haar kent zal denk ik bevestigen dat ze die ook wel degelijk heeft en durft te laten zien :) Geeft ze aan dat het even niet meer lukt om stil te staan, ook prima, daar luister ik naar en dat lossen we samen op. Maar meestal is ze er prima oke mee om stil te staan, en dan gaat ze lekker ontspannen staan chillen.

En los van dit alles... over het onderwerp 'dwang' wat voorbij kwam... Je paard vragen om stil te blijven staan is mijns inziens in precies dezelfde mate dwang als een paard tijdens het rijden vragen om te draven. Dan neemt de gemiddelde ruiter zijn paard ook terug als deze begint te galopperen en vraagt ook om meer tempo als het paard terugvalt naar stap. Tijdens het rijden vinden we tempocontrole ook heel belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 23:56 



 
Profiel   

Maar rijden is ook dwang. Als het goed is positief benaderd.
Maat we willen toch echt dat rechts rechts is en zoniet vragen we door tot we het krijgen.

Nu zie ik dat niet als iets verkeerds.
Maar het is niet iets wat het paard zelf gedaan zou hebben dus een vorm van dwang.

En of je hem nu zelf vasthoud 1 of 2 touwtjes het blijft een vorm van dwang.

Daarom vind ik de overdreven naturals vaak ook lachwekkend. Die menen alles zo goed te doen maar vergeten dat er niets helemaal niets natuurlijk is bij het houden van een paard. Uiteraard is samen met andere paarden meer natuurlijk dan op stal. Maar nooit de keuze van het paard. Die maken wij mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:43 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Ik ben meer voor een paard zich in alle situaties comfortabel te leren voelen. Al mijn paarden konden rustig tussen 2 touwen staan, aan 1 touw en los staan op de poetsplaats.
Met opstappen stilstaan is voor mij een vereiste, anders stap ik niet eens op.


Dit, helemaal mee eens :j
Ik vind het belangrijk dat mijn paard in alle situaties die we tegenkomen comfortabel "geparkeerd" kan worden (een knipoog bij dat woord ;) ). Of dit nu tussen 2 touwen, aan 1 touw of los is.

Toen ik hem net had durfde ik hem niet vast te zetten, omdat hij dat niet kende. Ik had toen geen poetsplaats oid tot mijn beschikking, alleen een stalgang. Dus hij leerde comfortabel te zijn met stilstaan als het halstertouw of leadrope op de grond lag. Een soort groundtied dus. Later leerde ik hem "vast"staan aan 1 touw, 2 touwen etc. In de praktijk deed ik hem in de poetsplaats met de crossties aan elkaar voor hem langs (of een leadrope voor hem langs door de ringen), dus hij stond lekker los tijdens het poetsen. Ook zonder touw voor of aan hem kon ik prima weglopen.
Nu heb ik geen poetsplaats meer en staat hij gewoon lekker weer los met (of zonder) touw aan het halster op de grond. Dat is zoiets waar we niet over na hoeven te denken. Maar kom ik nu ergens waar hij aan 1 of 2 touwen vast moet, ook prima, is hij net zo ontspannen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 10:04 



 
Profiel   

Olive wil ook absoluut niet tussen de schotten, we zetten hem altijd vast aan het hek om te poetsen met een veiligheidsknoop. Of als het slecht weer is in de stal. Daar kan je prima poetsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 11:45 



 
Profiel   

SammyOS schreef
Olive wil ook absoluut niet tussen de schotten, we zetten hem altijd vast aan het hek om te poetsen met een veiligheidsknoop. Of als het slecht weer is in de stal. Daar kan je prima poetsen.


Grappig hoe iedereen zijn eigen manieren vindt :)
Ik wil bvb absoluut niet in de stal poetsen omdat ik vind dat dat ‘zijn’ rustplekje moet zijn. Maar denk niet dat de paarden zelf er veel om geven :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 11:50 



 
Profiel   

Poekkie schreef
SammyOS schreef
Olive wil ook absoluut niet tussen de schotten, we zetten hem altijd vast aan het hek om te poetsen met een veiligheidsknoop. Of als het slecht weer is in de stal. Daar kan je prima poetsen.


Grappig hoe iedereen zijn eigen manieren vindt :)
Ik wil bvb absoluut niet in de stal poetsen omdat ik vind dat dat ‘zijn’ rustplekje moet zijn. Maar denk niet dat de paarden zelf er veel om geven :')

Haha ja. Olive die vind alles prima, als het maar niet eng of spannend is. Ik denk ook niet dat hij er veel om geeft. Maar Sandyl die word liever op een poetsplaats gepoetst, anders gaat hij irritant doen als je bij zijn hooinet komt. Dus voor hem gebruiken we wel een poetsplaats, en voor de paarden van mijn ouders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 11:55 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Grappig hoe iedereen zijn eigen manieren vindt :)
Ik wil bvb absoluut niet in de stal poetsen omdat ik vind dat dat ‘zijn’ rustplekje moet zijn. Maar denk niet dat de paarden zelf er veel om geven :')


Wij hebben dat vorig jaar moeten doen en merkte toch dat dat minder fijn was. Idd eigen plekje en waar ze op poetsplaats of stalgang echt kan genieten van poetsen was het in de box toch minder. Ik vind dat ze alles moeten kunnen, alleen als ik merk dat iets minder fijn is dan gaan we of daaraan werken of we doen het gewoon niet meer :+

Maar deze blog gaat niet zozeer over het vast zetten, maar gewoon niet opvoeden en dus niet leren stilstaan. Daar heeft het vast zetten of niet dan weer minder mee te maken. Hier zet ik paarden 9 van de 10 keer tussen 2 touwen in de gang. Ze kunnen gewoon bewegen, krabben, aangeven wat ze wel en niet fijn vinden, alleen vind ik dit prettiger met stalgenoten die erlangs moeten, honden en kinderen. Of ik nu zelf ingrijp als ze weg wil lopen of een touw maakt ook niet uit.

Schrapen doet de mijne wel als ik weg loop, dat heeft weer niks met vastmaken te maken, maar met aandacht. Ze doet het vast en los, in de box en poetsplaats. En helaas lastig af te leren, want het gebeurt jiet als ik er naast sta, maar uit beeld en ook in de box bij voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 12:00 



 
Profiel   

Ik schrik hiervan!
Dat deze mogelijkheid bestaat!


Worden de paarden dan zo vastgezet dat het hoofd niet eens kan omkijken.

Dat vind ik heel erg eng klinken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 13:08 



 
Profiel   

Ik poets heel verschillend. Los in bijvoorbeeld de stal heb ik voor mijn gevoel meer interactie, dan dat ze vaststaat. Ze vindt eigenlijk alles best, los, aan een touw, tussen twee kettingen.
Maar zo kort vastzetten dat bewegen niet kan zou ik nooit doen. Ik denk dat het per paard heel wisselend wat fijn en handig is en dat het niet zo strak is als in de blog naar voren komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 13:29 



 
Profiel   

Nooit gedacht dat het voordelen heeft om opa te zijn, maar nu wel. Hele verhaal met enige verwondering tot mij genomen. Respect voor de tijd die je er in gestoken hebt en je duidelijke liefde voor het paard.
Meer kan ik er niet mee. Heb inmiddels alles wel meegemaakt betreffende vastzetten of juist niet, veiligheid paard en mens enz enz.
het zal mijn tijd wel duren :) :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 13:34 



 

DuoPenotti schreef
Wat een overtrokken blog zeg..ik zou de draad in de wei ook weg halen, ze kunnen niet meer staan waar ze willen hoor.

Hier staan ze braaf zonder gedoe tussen 2 lijnen, ook aan 1 touwtje en los borstelen zonder iets gaat ook.
En ik zie niet meer paniek tussen de 2 lijntjes.
Zo wel, misschien dat eens trainen, dat rust tussen 2 lijntjes ook kan.


+1

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 14:03 



 
Profiel   

Beiden prima voor mij en zeker heel belangrijk :) Ik ben dan weer een beetje allergisch voor: 'Kijk eens hoe goed mijn paard los kan stilstaan!' 'Kan hij ook vast staan?' 'Nee, dan gaat hij hangen.' Allebei goed om te leren. Neemt niet weg dat als je paard wiebelig is, dat je daar zeker iets mee kunt en er blijkbaar te veel spanning is om stil te kunnen staan. Maarre... ja, gewoon doen wat goed voelt en het meest praktisch en veilig is (vind ik :o ) Voor het ene paard zal dat anders zijn dan voor het andere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 15:37 



 
Profiel   

Ik ben gestopt na de opsomming. Als je het onbeleefd of zelfs dwang vindt een paard vast te zetten ben je voor mij af. Sorry.

Vast kunnen staan is basis opvoeding. Daarbij is aan twee touwen staan veiliger en praktischer. Zeker als er sprake is van een achterwand. Dat remt de nijging tot hangen en het aan twee touwen vastzetten voorkomt het onder het touw door bukken met hangen uit schrikreactie als gevolg. Komt bij dat paarden nog prima om zich heen kunnen kijken als je ze aan twee touwen vast hebt staan. Kan dat niet, staan ze te kort. Dat heeft niks met de methode van vastzetten op zich te maken, maar met een verkeerde toepassing daarvan.

Je mag prima van een paard verlangen dat hij die paar minuten met opzadelen vaststaat en stilstaat. In het licht van de schrijver zou je echter niet hoeven opzadelen. Op de rug van een paard gaan zitten en verwachten dat hij voor ieders veiligheid naar je hulpen luistert…. Dat is pas onbeleefd

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 15:49 



 
Profiel   

Ik ben er eerlijk gezegd erg blij met de reacties in dit topic. Er mag tegenwoordig niks meer zo lijkt het. Alles is FOUT!!!!!!
Niet alleen op Bokt overigens. In de hele maatschappij. Zorgelijk vind ik dat!
Niks ten nadele van je TS. Je bedoelt het ongetwijfeld goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 16:10 



 
Profiel   

Bij het lezen van de blog kwam de vraag in mij op: Wat vind je dan van je paard vervoeren in de trailer?
Daar zet je het paard ook vast en het liefste dan wel zo zodat hij echt niet om kan kijken.
In een tweepaardstrailer kan een paard ook echt geen kant op (als het goed is). Dat is eigenlijk nog meer "dwang" dan cross ties. En dan rijd je ook nog, wat natuurlijker nog veel spannender is dan stevig op de grond. Waarom is dit dan wel okay? Of vind je dat dan eigenlijk ook niet okay?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 16:29 



 

Ragdollcat schreef
Ik schrik hiervan!
Dat deze mogelijkheid bestaat!


Worden de paarden dan zo vastgezet dat het hoofd niet eens kan omkijken.

Dat vind ik heel erg eng klinken.
Dat ook, maar gelukkig is dat een zeldzaamheid. Er wordt hier ook een beetje gedaan alsof de exces de norm is, terwijl ik nog nooit een paard half opgehangen heb zien staan op de poetsplaats, niet aan één touw, niet aan twee touwen. Op het moment dat mensen dat denken nodig te hebben, gaat er nog wel meer mis dan alleen een paard dat niet stilstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 17:35 



 
Profiel   

Ragdollcat schreef
Ik schrik hiervan!
Dat deze mogelijkheid bestaat!


Worden de paarden dan zo vastgezet dat het hoofd niet eens kan omkijken.

Dat vind ik heel erg eng klinken.


Ik schrok daar zelf dus ook van, en nadat ik dat in 1 week op meerdere plekken had gezien (op een aantal wat grotere pensionstallen op de poetsplaats e.d.) was dat de inspiratie voor dit blog. Ik verbaasde me erover dat het op die plekken dus normaal is je paard zo vast te zetten dat hij niet meer links- of rechtsom kan met zijn hoofd, en met zijn hoofd ook ruim boven boeghoogte. Ik kwam bij een aantal van deze mensen o.a. omdat ze zich afvroegen waarom hun paard niet ontspannen op de poetsplaats stil kon staan. Simpelweg het losklikken van die touwen loste de helft van het probleem al op, omdat ze toen weer een ontspannen houding konden aannemen.


Eileen_ schreef
Bij het lezen van de blog kwam de vraag in mij op: Wat vind je dan van je paard vervoeren in de trailer?
Daar zet je het paard ook vast en het liefste dan wel zo zodat hij echt niet om kan kijken.
In een tweepaardstrailer kan een paard ook echt geen kant op (als het goed is). Dat is eigenlijk nog meer "dwang" dan cross ties. En dan rijd je ook nog, wat natuurlijker nog veel spannender is dan stevig op de grond. Waarom is dit dan wel okay? Of vind je dat dan eigenlijk ook niet okay?

Interessante vraag! Ik heb mijn paard de eerste keer dat ze vervoerd moest worden, vervoerd laten worden op zo'n manier dat ze los in een vrachtwagentje kon staan en ik vond dat de mooiste manier van een paard vervoeren die ik me maar kon bedenken. Ze koos heel duidelijk zelf haar houding uit hoe ze wilde staan en bleef er enorm rustig onder. Dat is dus mijn ideaalbeeld.
Helaas laten mijn financiën het niet toe om zelf zoiets aan te schaffen, haha, anders wist ik het wel. In de trailer zet ik ze uiteraard vast, dat is ook veiligheidshalve wel belangrijk natuurlijk. Maar ik heb ze daar ook niet zo strak vast staan dat het hoofd geen enkele kant meer op kan, nee.

Maar eh, jongens, ik herhaal wederom, ik heb niks tegen een paard vastzetten aan een touw an sich. Dat schrijf ik al meerdere malen. Sterker nog, dat doe ik zelf ook regelmatig. Ik heb alleen iets tegen een paard zo strak vastzetten aan een touw dat hij maar in 1 houding stil kan staan / zich niet meer kan uiten (zoals ik bij deze strakke crossties heb zien gebeuren), en tegen een paard vastzetten terwijl hij nooit fatsoenlijk heeft leren stilstaan.


Laatst bijgewerkt door Sadira op 27-11-21 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 18:43 



 
Profiel   

Ik vind het heel goed van je dat je nuances aanbrengt doorheen het topic, maar begrijp je dat je in je initiële bericht eigenlijk exact het omgekeerde zegt, namelijk dat je wel iets tegen cross ties hebt. Je bent helemaal geen fan zeg je en je geeft de ene reden na de andere waarom die cross ties zo slecht zijn.
Dat is een heel andere boodschap dan: ik vind dat mensen moeten leren hun paard te laten stilstaan, maar of dat aan 1 touw, 2 touwen of 0 touwen is maakt me niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 19:00 



 
Profiel   

Ja, dat ik mezelf handiger had kunnen uitdrukken is me aan de hand van jullie reacties inderdaad duidelijk geworden _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 19:02 



 
Profiel   

Goh, ik heb hier eigenlijk nog nooit over nagedacht, wat ik vind van vastzetten op de poetsplaats enzo. Gewoon omdat ik het heel normaal vind. Toch heb ik nog geen jaar een poetsplaats, en daarvoor had ik nog geen hek waar ik ze aan vast kon zetten, dus ik deed alles bij losstaande paarden. Poetsen, opzadelen, scheren, alles gewoon los in de wei. Staan is staan en dat vinden ze heel normaal, ze weten niet beter. En dat gaat overal goed, van thuis tot op een zandverstuiving in het bos.

Nu heb ik dus een poetsplaats en ik vind het zo geweldig handig. Alles in handbereik, verharde ondergrond, ideaal. Paarden vinden het nog steeds heel logisch om hier stil te staan, en ik heb dus ook echt nog nooit bedacht dat dit dier onvriendelijk zou kunnen zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 19:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen