Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 30 [ 745 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 30  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

 
Profiel   

Denk dat er geen duidelijk overzicht is van de uitval.
Deze hengsten verdwijnen gewoon uit beeld.

Denk dat het voor de paarden beter is om een jaar later te starten met de hengstenkeuringen etc.
Maar de portemonnee gaat meestal boven welzijn..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:39 



 

genoeg die het "niveau" niet halen en dan verdwijnen door de achterdeur of gaan nog als "leerpaard" over de toonbank

als je wedstrijdverslagen een beetje volgt komen veel paarden/ruiters al niet verder dan de M, een enkeling gaat nar de Z en strand daar alsnog, alleen de allersterkste overleven en komen op internationaal niveau of daar percentages over zijn weet ik niet behalve een oud artikel van mevrouw Sloet

https://www.eikenlust.nl/documents/2011 ... aarden.pdf

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:42 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hmja maar veel jonge paarden lopen achter de loodlijn omdat ze gewoon nog de kracht missen. Ik zou dat niet zo zwart/ wit stellen. Gedwongen lopen in een strakke houding maar op de loodlijn is ook enorm schadelijk. (zeker als daarbij de rug weggedrukt wordt) Je moet er gewoon voor zorgen dat de afgedwongen houdingen verdwijnen.

Dit excuus heb ik al vaker gelezen maar het is een feit dat wanneer je een paard geen (hulp)teugel omhangt zelf niet achter de LL zal gaan lopen (hooguit enkele meters om heel fors even aan te zetten), dus eigenlijk is het altijd een afgedwongen houding zodra het langer dan een paar meter voortduurt. Als een paard kracht mist gaat hij niet ineens magically de juiste kracht ontwikkelen door zijn hoofd langere tijd achter de loodlijn te houden. Om goed in balans te blijven lopen zou een paard die met zijn hoofd achter de LL loopt zijn achterbenen verder onder het lijf moeten buigen (dat is de theorie toch?) en dáár mist juist een jong paard de kracht en vooral de souplesse voor. Gevolg is dat de extra kracht om zichzelf te dragen (en ook nog een ruiter te dragen) verdeeld gaat worden over de romp. Met als gevolg het eerder stuwen dan dragen en stijve weggedrukte ruggen. Het hoofd wordt niet gedragen vanuit achteren maar wordt omhoog gehouden door de nek, zie alle dikke spierbundels boven op de nek.
Een jong paard welke kracht mist om op de LL te lopen dient juist meer ruimte voor te krijgen zodat hij de kracht (en souplesse!) in de achterhand kan gaan ontwikkelen in plaats van in de romp.

Avalanche81 schreef
Pareltjes schreef
Je kunt een paard zo vreselijk veel leren zonder bijzets, touwtjes. Ja je kunt ze zelfs rechtrichten, laten verruimen en verzamelen.

Dan wil ik daar graag bewegend beeld van. Ik heb me verdiept in verschillende methodes, ben inmiddels 40 en met paarden opgegroeid. Ik sta absoluut open voor verbetering, maar heb verschillende mensen die dit riepen ook echt aan het werk gezien, en ik word niet vrolijk van een longe aan 1 bitring, waardoor het hele bit door de mond getrokken wordt, of aan een kaptoom, waarbij de bakstukken bijna in de ogen zitten. Dat is net zo goed onvriendelijk.
Overigens sukkelen die paarden door de baan, zonder aanspanning, met een weggedrukte rug, en is de osteopaat op mysterieuze wijze heel vaak nodig op die stallen.
[quote/]

Ik heb daar bewegend beeld van, alleen nog niet vastgelegd. Wellicht kunnen we de discussie die Elisa eerder aanhaalde deze winter weer voortzetten, daar zou dat beeld mooi in passen.
Elisa2 schreef
De loodlijn is geen heilige graal, hier is al eerder een interessante discussie over gevoerd: irmaz @ [RT-D] Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Misschien kunnen we de discussie weer oppakken, vondt het ook super interessant. Overigens ben ik zelf wel wat strikter geworden mbt de LL (zie eerdere opmerking) :o

Elisa2 schreef
Nouja er zijn er genoeg inderdaad die gewoon vol in de sport lopen op latere leeftijd en deze hengsten zullen kneiterhard zijn. (denk aan een Johnson oid)

Heb jij Johnson op zijn laatste Aken-optreden over de diagonaal zien stappen (of was het draven dat weet ik even niet meer) :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 11:30 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Avalanche81 schreef
Hmmm ja, ik ben geen fan van bijzetteugels, maar ik zie er echt niks mis mee om een dubbele longe te gebruiken, of een pessoatuig, mits niet te strak afgesteld. Paard rondjes laten draven zonder ook maar iets te corrigeren is super leuk om kennis te laten maken met de longe, maar als je er niet aankomt kun je een paard ook niet recht richten.
Plus dat ik er ook niet altijd van overtuigd ben dat een kaptoom zoveel vriendelijker is, zeker die met fietskettingen erin die in de 'klassieke' dressuur worden gebruikt.
Denk dat er best wel een middenweg is tussen helemaal niets gebruiken en een strakke bijzetteugel. Overigens geloof ik helemaal niet dat dat paard wordt gedwongen tot onnatuurlijke bewegingen, je ziet een goed gefokte 3 jarige in de paddock ook zo lopen als je ze losgooit.


Mee eens, correct bijzetten met touwtjes oid is niets mis mee mits je weet hoe het moet en geen houding af gaat dwingen. En die kennis lijkt tegenwoordig wat verloren te zijn gegaan. Dubbele longe is super om ze bitwijs te maken voor het zadelmak maken.

Waar ze wel een heel groot punt heeft vind ik is dat er veel te vroeg begonnen wordt met veel te veel longeren van deze jonge hengsten. Sowieso als ik kijk in hoeverre veel hengsten al afgericht zijn op 3.5 jarige leeftijd. Te vroeg, te snel, te veel...

Imo niet alleen bij jonge hengsten. Kijk voor de grap straks in januari eens op bijv. Marktplaats en je schrikt je rot hoeveel "3"-jarige beleerd en ohz aangeboden worden. Kwam er afgelopen jaar 1 uit september tegen, dier was amper 4 maanden 2. Daar hadden ze gelukkig nog niet op gezeten maar werd ook aangeboden als "klaar om mee aan de slag te gaan". Belachelijk vind ik het. En mede daardoor ook 1 van de redenen waarom ik zelf een onbeleerd jonkie wil. Geef ze idd even de tijd om rustig op te groeien, zowel mentaal als lichamelijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 11:57 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Pareltjes schreef
Je kunt een paard zo vreselijk veel leren zonder bijzets, touwtjes. Ja je kunt ze zelfs rechtrichten, laten verruimen en verzamelen.

Dan wil ik daar graag bewegend beeld van.


Heb je bewegend beeld van paarden die rechtgericht en verzameld lopen aan de bijzet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 12:00 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Dan wil ik daar graag bewegend beeld van. Ik heb me verdiept in verschillende methodes, ben inmiddels 40 en met paarden opgegroeid. Ik sta absoluut open voor verbetering, maar heb verschillende mensen die dit riepen ook echt aan het werk gezien, en ik word niet vrolijk van een longe aan 1 bitring, waardoor het hele bit door de mond getrokken wordt, of aan een kaptoom, waarbij de bakstukken bijna in de ogen zitten. Dat is net zo goed onvriendelijk.


Dat is gebruik van niet passend tuig.
Een kaptoom wat goed past zal niet in de ogen zitten. De kaakriem voorkomt dat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 12:47 



 
Profiel   

MCE schreef
genoeg die het "niveau" niet halen en dan verdwijnen door de achterdeur of gaan nog als "leerpaard" over de toonbank

als je wedstrijdverslagen een beetje volgt komen veel paarden/ruiters al niet verder dan de M, een enkeling gaat nar de Z en strand daar alsnog, alleen de allersterkste overleven en komen op internationaal niveau of daar percentages over zijn weet ik niet behalve een oud artikel van mevrouw Sloet

https://www.eikenlust.nl/documents/2011 ... aarden.pdf

Er zit een heel groot verschil tussen hobby ruiters en trainers. Wij hadden het vroeger al over de L van levenslang en dat komt gewoon omdat mensen hun paard niet voor elkaar hebben, paard niet aan de hulpen staat, en mensen niet van die binnenteugel af kunnen blijven. En dan ga je idd niet verder komen dan dat.
Maar dan heb je het niet over professionals.
irmaz schreef
Dit excuus heb ik al vaker gelezen maar het is een feit dat wanneer je een paard geen (hulp)teugel omhangt zelf niet achter de LL zal gaan lopen (hooguit enkele meters om heel fors even aan te zetten), dus eigenlijk is het altijd een afgedwongen houding zodra het langer dan een paar meter voortduurt.

Een paard zal met een ruiter erop vaak met een weggedrukte rug gaan sterrenkijken. Om ze dan weer de rug te laten loslaten en de hals te laten vallen, moet je iets gaan doen. Dus als je zo redeneert is ook dat een afgedwongen houding want hij doet het niet uit zichzelf. Hij weet dat namelijk helemaal niet. Het is niet omdat je vraagt iets anders te doen dan een paard normaal zou doen, dat het slecht is.
irmaz schreef
Om goed in balans te blijven lopen zou een paard die met zijn hoofd achter de LL loopt zijn achterbenen verder onder het lijf moeten buigen (dat is de theorie toch?) en dáár mist juist een jong paard de kracht en vooral de souplesse voor.

Er zit een verschil tussen een paard dat zich rond wil maken en de ruiter wil dragen en een paard dat dat niet doet. Op het moment dat je bij een jong paard van de nek het hoogste punt wil maken, moet het paard zich aardig gaan oprichten, en juist dat is iets waar een jong paard de kracht voor mist, zeker in de achterhand. Om dat op te lossen, kun je zeggen: goh, ik vind die loodlijn niet zo'n drama, mits paard wel los blijft laten in de rug en nageeflijk en zacht blijft, zodat de achterkant het wel bij kan benen. Maar een jong paard in de oprichting rijden is niet eerlijk, omdat ze simpelweg de kracht nog niet hebben daarvoor.


sanne83 schreef
Heb je bewegend beeld van paarden die rechtgericht en verzameld lopen aan de bijzet?

Heb ik het gebruik van een bijzet ergens verdedigd? Nee.
Ik ben alleen niet anti hulpteugels, ik vind het in sommige gevallen heel nuttige dingen.


fransje23 schreef
Dat is gebruik van niet passend tuig.
Een kaptoom wat goed past zal niet in de ogen zitten. De kaakriem voorkomt dat!

Kan, en dan nog zitten er zeker in die 'klassieke' kaptomen een fietsketting...... als je het dan hebt over eerlijk zijn naar je paard, past een fietsketting om de neus daar niet bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:18 



 

Avalanche81
juist wel de professionals, we hadden het over hoeveel er wel de top bereiken


en vroeger erbij halen kan niet meer omdat er vroeger 3 basisorganisaties waren en nu maar een, maar dit even terzijde

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:40 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
irmaz schreef
Dit excuus heb ik al vaker gelezen maar het is een feit dat wanneer je een paard geen (hulp)teugel omhangt zelf niet achter de LL zal gaan lopen (hooguit enkele meters om heel fors even aan te zetten), dus eigenlijk is het altijd een afgedwongen houding zodra het langer dan een paar meter voortduurt.


Een paard zal met een ruiter erop vaak met een weggedrukte rug gaan sterrenkijken. Om ze dan weer de rug te laten loslaten en de hals te laten vallen, moet je iets gaan doen. Dus als je zo redeneert is ook dat een afgedwongen houding want hij doet het niet uit zichzelf. Hij weet dat namelijk helemaal niet. Het is niet omdat je vraagt iets anders te doen dan een paard normaal zou doen, dat het slecht is.

Is het echt jouw ervaring dat paarden waar je voor de eerste keer op gaat zitten hun rug laten zakken en gaat sterrenkijken? Dan lijkt het me dat je voorbereiding voordat je de eerste keer op stapt wel een beetje anders zou kunnen. Wanneer je het paard eerst leert om zichzelf in horizontaal en vertikaal evenwicht te bewegen en vervolgens wat onbelaste trainingsuren laat draaien met wat balkjes is mijn ervaring dat ze zonder veel problemen ook de eerste keer wanneer de ruiter opstapt op zoek gaan naar een fijn horizontaal en vertikaal evenwicht en als vanzelf de achterhand wat meer onder zullen plaatsen en de rug wat omhoog brengen. Mits je natuurlijk niet als ruiter meteen aan de voorkant de balans wegvangt met de teugels. Dat is precies wat ik hier boven probeerde uit te leggen, op het moment dat je het hoofd beperkt mist een jong paard de kracht en de soepelheid om zijn achterhand onder te brengen waardoor hij niks anders kan dan de rug hol trekken. Mogelijk door veel training wordt de romp sterker maar je gaat nooit de soepelheid en kracht van de achterhand benut krijgen. Verdiep je eens in Anja Beran en wat zij probeert te vertellen.
Avalanche81 schreef
irmaz schreef
Om goed in balans te blijven lopen zou een paard die met zijn hoofd achter de LL loopt zijn achterbenen verder onder het lijf moeten buigen (dat is de theorie toch?) en dáár mist juist een jong paard de kracht en vooral de souplesse voor.


Er zit een verschil tussen een paard dat zich rond wil maken en de ruiter wil dragen en een paard dat dat niet doet. Op het moment dat je bij een jong paard van de nek het hoogste punt wil maken, moet het paard zich aardig gaan oprichten, en juist dat is iets waar een jong paard de kracht voor mist, zeker in de achterhand. Om dat op te lossen, kun je zeggen: goh, ik vind die loodlijn niet zo'n drama, mits paard wel los blijft laten in de rug en nageeflijk en zacht blijft, zodat de achterkant het wel bij kan benen. Maar een jong paard in de oprichting rijden is niet eerlijk, omdat ze simpelweg de kracht nog niet hebben daarvoor.

Waarom wil je dat een groen paard zich opricht? Laat 'm eerst eens wat kracht opbouwen om in balans te blijven voordat je als ruiter de balans gaat verstoren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:46 



 
Profiel   

Irmaz, je eerste stelling klopt al niet..heel veel jonge paarden gaan juist wel uit zichzelf achter de loodlijn lopen. Omdat ze nog niet de draagkracht hebben om de aanspanning van achter uit lang vol te houden. Daar hoef je geen hulpteugel voor te gebruiken..achter de loodlijn is echt niet zo erg zolang het paard het neusje er uit houdt en fijn over de rug blijft lopen. Een afgedwongen houding is altijd fout, of dat nu achter, voor, of op de loodlijn is.

Het beeld wat jij beschrijft is juist van ruiters die een opgerichte houding trucken bij een paard die daar niet klaar voor is. Ja dan zie je idd weggedrukte ruggen, stijve achterbenen en een paard wat in drie stukken loopt. Zulke paarden lopen met de kin op de borst door de druk aan de voorkant, staat los van de loodlijn. Volgens mij is het niet bij iedereen duidelijk wat de loodlijn precies is.
Ik ben het ermee eens dat een jong paard de ruimte voor moet krijgen om draagkracht te ontwikkelen daarom hamer ik altijd op het neusje er uit en over de rug laten lopen. En zeg ik steeds dat afgedwongen houdingen op wat voor een manieren dan ook niet goed zijn.

Ik heb het alleen over de hardheid van Johnson, ik ben geen fan van hoe hij gereden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:48 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
.achter de loodlijn is echt niet zo erg zolang het paard het neusje er uit houdt.
[•••]. Volgens mij is het niet bij iedereen duidelijk wat de loodlijn precies is.


Nee, ik snap het nu ook niet meer. De loodlijn wil toch zeggen dat het hoofd loodrecht staat t.o.v. de bodem? Dus achter de loodlijn met neus eruit kan toch niet? Tenminste dat dacht ik...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:01 



 
Profiel   

Gwahir schreef
Elisa2 schreef
.achter de loodlijn is echt niet zo erg zolang het paard het neusje er uit houdt.
[•••]. Volgens mij is het niet bij iedereen duidelijk wat de loodlijn precies is.


Nee, ik snap het nu ook niet meer. De loodlijn wil toch zeggen dat het hoofd loodrecht staat t.o.v. de bodem? Dus achter de loodlijn met neus eruit kan toch niet? Tenminste dat dacht ik...

nee bij mij kan dat ook niet.

het eerste beste plaatje van internet geplukt

[ img ]


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-12-21 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:02 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
sanne83 schreef
Heb je bewegend beeld van paarden die rechtgericht en verzameld lopen aan de bijzet?

Heb ik het gebruik van een bijzet ergens verdedigd? Nee.
Ik ben alleen niet anti hulpteugels, ik vind het in sommige gevallen heel nuttige dingen.
.


Het is een oprechte vraag. Ik heb wel verzamelde en rechtgerichte paarden gezien aan de lange teugel of in het handwerk, maar aan de bijzet zie ik het in de praktijk nooit.

Ik gebruik sowieso het longeren eigenlijk alleen voor ontspanning en vwnw, ik denk dat dat de beste functie is van aan de longe werken.

@elisa2, volgens mij hebben we het over verschillende dingen, want de neus kan er nooit uit zijn terwijl het paard achter de loodlijn loopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:02 



 

het gebruik van de hals vanuit de schouder tijdens de oprichten is veel belangrijker en soms moet het paard gewoon diep of hoog
immers een spier opbouwen werkt allen met inspannen en ontspanning


[ img ]

een reden waarom ik altijd zonder longeer en rij

het geeft vaak een verkeerde houding in de hals wat weer negatief kan werken op de schouder ect.
[ img ]

en ik wil een foutgebruik van de hals, hoofd-halshouding graag voor komen

https://www.paardenfeest.com/valse-knik-bij-paarden/

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:20 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Het is een oprechte vraag. Ik heb wel verzamelde en rechtgerichte paarden gezien aan de lange teugel of in het handwerk, maar aan de bijzet zie ik het in de praktijk nooit.

Ik gebruik sowieso het longeren eigenlijk alleen voor ontspanning en vwnw, ik denk dat dat de beste functie is van aan de longe werken.


Ik snap je vraag, maar ik heb ook al een aantal keer gezegd dat ik geen fan van het ding ben :) dus ik snap niet zo goed waarom je die vraag aan mij stelt. Wat ik persoonlijk het grote nadeel van een bijzet vind is dat hij niet nageeft, en dus vrij hard is. En ik denk dat je daarmee een paard ook effectief kan leren erachter te kruipen of erop te gaan hangen, en dat zijn dingen die je imo niet wilt.

Ik gebruik de pessoa graag voor het vwnw en ontspanning, maar ik stel hem echt vrij los af. En longeren is bij mij wel echt werken, het nut van rondslingeren zie ik nooit zo, daarvoor gooi ik ze gewoon los. Dus ik wil wel hebben dat ze goed door hun lijf lopen en ook echt wel opbouwen, scheef in eigen houding longeren heeft imo geen nut.


irmaz schreef
Is het echt jouw ervaring dat paarden waar je voor de eerste keer op gaat zitten hun rug laten zakken en gaat sterrenkijken? Dan lijkt het me dat je voorbereiding voordat je de eerste keer op stapt wel een beetje anders zou kunnen.

Bij mij niet, maar ik zie het vaak genoeg gebeuren ja. Maar hoe handiger je zelf bent, hoe minder dat gebeurt uiteraard.


irmaz schreef
Waarom wil je dat een groen paard zich opricht? Laat 'm eerst eens wat kracht opbouwen om in balans te blijven voordat je als ruiter de balans gaat verstoren?


Ik heb uitdrukkelijk gezegd dat ik dat NIET wil. Ik heb juist om die reden helemaal geen bezwaren tegen een paard dat achter de loodlijn loopt zelfs. Zolang dat niet wegkruipen voor de hand is en het paard blijft nageeflijk en je blijft m voelen en je voelt ze veren en swingen onder je zie ik het probleem niet. Ik snap de hyperfocus op de loodlijn sowieso niet. Het is geen heilige graal, en ook een paard wat altijd voor de loodlijn in dezelfde houding loopt, zit op termijn vast.
Ik ben een groot voorstander van zoveel mogelijk afwisselen in houding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:49 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
sanne83 schreef
Het is een oprechte vraag. Ik heb wel verzamelde en rechtgerichte paarden gezien aan de lange teugel of in het handwerk, maar aan de bijzet zie ik het in de praktijk nooit.

Ik gebruik sowieso het longeren eigenlijk alleen voor ontspanning en vwnw, ik denk dat dat de beste functie is van aan de longe werken.


Ik snap je vraag, maar ik heb ook al een aantal keer gezegd dat ik geen fan van het ding ben :) dus ik snap niet zo goed waarom je die vraag aan mij stelt. Wat ik persoonlijk het grote nadeel van een bijzet vind is dat hij niet nageeft, en dus vrij hard is. En ik denk dat je daarmee een paard ook effectief kan leren erachter te kruipen of erop te gaan hangen, en dat zijn dingen die je imo niet wilt.

Ik gebruik de pessoa graag voor het vwnw en ontspanning, maar ik stel hem echt vrij los af. En longeren is bij mij wel echt werken, het nut van rondslingeren zie ik nooit zo, daarvoor gooi ik ze gewoon los. Dus ik wil wel hebben dat ze goed door hun lijf lopen en ook echt wel opbouwen, scheef in eigen houding longeren heeft imo geen nut.


irmaz schreef
Is het echt jouw ervaring dat paarden waar je voor de eerste keer op gaat zitten hun rug laten zakken en gaat sterrenkijken? Dan lijkt het me dat je voorbereiding voordat je de eerste keer op stapt wel een beetje anders zou kunnen.

Bij mij niet, maar ik zie het vaak genoeg gebeuren ja. Maar hoe handiger je zelf bent, hoe minder dat gebeurt uiteraard.


irmaz schreef
Waarom wil je dat een groen paard zich opricht? Laat 'm eerst eens wat kracht opbouwen om in balans te blijven voordat je als ruiter de balans gaat verstoren?


Ik heb uitdrukkelijk gezegd dat ik dat NIET wil. Ik heb juist om die reden helemaal geen bezwaren tegen een paard dat achter de loodlijn loopt zelfs. Zolang dat niet wegkruipen voor de hand is en het paard blijft nageeflijk en je blijft m voelen en je voelt ze veren en swingen onder je zie ik het probleem niet. Ik snap de hyperfocus op de loodlijn sowieso niet. Het is geen heilige graal, en ook een paard wat altijd voor de loodlijn in dezelfde houding loopt, zit op termijn vast.
Ik ben een groot voorstander van zoveel mogelijk afwisselen in houding.


Omdat je aangeeft dat je graag een bewegend beeld wil zien van verzamelen en rechtrichten zónder bijzet, dus dan ga ik er beetje vanuit, dat je het omgekeerde wel ziet. Ben dan gewoon heel benieuwd hoe dat beeld eruit ziet, misschien hebben we het over hele verschillende dingen.

Ik vind bijv. oprichten en voor de loodlijn helemaal niks met elkaar te maken hebben, dus dan vraag ik me ook af: waar hebben we het precies over?

De pessoa vind ik echt een verschrikkelijk tuig, dan nog liever een bijzet.

Ik denk niet dat je een paard met z’n hoofd in een bepaalde positie moet houden om te “werken”. Dat is het enige wat een bijzet of ander tuig doet, verder moet je nog steeds lengtebuiging vragen en overgangen en tempowisselingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:14 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Irmaz, je eerste stelling klopt al niet..heel veel jonge paarden gaan juist wel uit zichzelf achter de loodlijn lopen. Omdat ze nog niet de draagkracht hebben om de aanspanning van achter uit lang vol te houden. Daar hoef je geen hulpteugel voor te gebruiken..achter de loodlijn is echt niet zo erg zolang het paard het neusje er uit houdt en fijn over de rug blijft lopen. Een afgedwongen houding is altijd fout, of dat nu achter, voor, of op de loodlijn is.

Ik ben het hier dus niet met jou eens. Mijn stelling (en ervaring) is dat een jong paard heel snel het ruitergewicht kan dragen wanneer het al aan de hand geleerd heeft hoe hij met zijn lijf om moet gaan, dus hoe hij zijn vertikale en horizontale balans kan houden. Verder heb ik echt nog geen jong paard gezien dat zelf achter de LL kruipt om het ruitergewicht te dragen. Wel zal het waarschijnlijk minder makkelijk het hoofd/hals laten zakken in eerste instantie, maar zich oprollen achter de LL dan waarschijnlijk alleen uit stress? Meteen veel druk er op (veel been, veel "aanleuning")? Of misschien met een heel zware ruiter? Echt ik heb met geen enkel paard de ervaring dat, wanneer je ze rustig opleert en niet meteen voor begint met begrenzen, ze ook maar de neiging vertonen om zich op te rollen aan de voorkant. Of is dit het gevolg van eerst longeren met (te) korte bijzet? Dat ze alleen geleerd hebben hun balans te kunnen corrigeren door zich op te rollen?
Als jij op een evenwichtbalk loopt en je wordt uit balans gebracht steek je toch ook je armen uit om de balans te herstellen? Dan probeer je toch niet zo dicht mogelijk bij je lijf te brengen? Wat nu als je alleen geleerd hebt om over een evenwichtsbalk te lopen in een dwangbuis?
Elisa2 schreef
Het beeld wat jij beschrijft is juist van ruiters die een opgerichte houding trucken bij een paard die daar niet klaar voor is. Ja dan zie je idd weggedrukte ruggen, stijve achterbenen en een paard wat in drie stukken loopt. Zulke paarden lopen met de kin op de borst door de druk aan de voorkant, staat los van de loodlijn.

Beschreef ik dat beeld? Volgens mij beschreef Avalanche dat en reageerde ik daarop :? Mijn vraag was juist waarom je een groen paard opgericht zou willen rijden. Lijkt me precies de reden voor de problemen die je noemt. Dus wij zijn het met elkaar eens op dat gebied volgens mij :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:22 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Omdat je aangeeft dat je graag een bewegend beeld wil zien van verzamelen en rechtrichten zónder bijzet, dus dan ga ik er beetje vanuit, dat je het omgekeerde wel ziet. Ben dan gewoon heel benieuwd hoe dat beeld eruit ziet, misschien hebben we het over hele verschillende dingen.

Pareltjes zei:
Pareltjes schreef
Je kunt een paard zo vreselijk veel leren zonder bijzets, touwtjes. Ja je kunt ze zelfs rechtrichten, laten verruimen en verzamelen.

Omdat ik me al had uitgesproken over bijzet (iets wat mensen hier blijkbaar voortdurend missen) en ze het in de rest van haar post over hulpteugels in het algemeen heeft, reageerde ik hier dus op hulpteugels in het algemeen.
En ik heb paarden heel correct zien lopen aan de longe met hulpmiddelen, maar zonder nog niet. En dus ben ik heel benieuwd hoe mensen dat doen. Ik heb ook mensen van de Takt academie aan het werk gezien, en ook daar werd ik persoonlijk niet heel blij van.
sanne83 schreef
Ik denk niet dat je een paard met z’n hoofd in een bepaalde positie moet houden om te “werken”. Dat is het enige wat een bijzet of ander tuig doet, verder moet je nog steeds lengtebuiging vragen en overgangen en tempowisselingen.


Die lengtebuiging en overgangen en tempowisselingen moet je zelf vragen idd, maar aan de enkele longe heb je geen enkele begrenzing zonder hulpstukken, en als je niet kunt begrenzen, kun je dus ook geen lengtebuiging krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:27 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
maar aan de enkele longe heb je geen enkele begrenzing zonder hulpstukken, en als je niet kunt begrenzen, kun je dus ook geen lengtebuiging krijgen.

Je hebt een longe, een zweep, je stem en je lichaamshulpen, daarmee kun je echt meer dan je waarschijnlijk denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:40 



 
Profiel   

irmaz schreef
Avalanche81 schreef
maar aan de enkele longe heb je geen enkele begrenzing zonder hulpstukken, en als je niet kunt begrenzen, kun je dus ook geen lengtebuiging krijgen.

Je hebt een longe, een zweep, je stem en je lichaamshulpen, daarmee kun je echt meer dan je waarschijnlijk denkt.

Ja, maar daarmee kun je de buitenschouder alsnog niet begrenzen en de achterhand ook niet. En als je het paard recht op de rechte lijn wilt hebben en gebogen op de volte, zul je daar wel moeten begrenzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:42 



 
Profiel   

irmaz schreef
Avalanche81 schreef
maar aan de enkele longe heb je geen enkele begrenzing zonder hulpstukken, en als je niet kunt begrenzen, kun je dus ook geen lengtebuiging krijgen.

Je hebt een longe, een zweep, je stem en je lichaamshulpen, daarmee kun je echt meer dan je waarschijnlijk denkt.

Avalanche81 schreef
Ja, maar daarmee kun je de buitenschouder alsnog niet begrenzen en de achterhand ook niet. En als je het paard recht op de rechte lijn wilt hebben en gebogen op de volte, zul je daar wel moeten begrenzen.

Kan door op het juiste moment een soort van halve ophouding met de longe te maken en op het juiste moment met de zweep bij te drijven. Net zoals je met rijden je een paard tussen zit, benen en teugels hebt, kun je een paard aan de longe tussen longe (handen) en zweep hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:53 



 
Profiel   

Nee, sorry, dat is niet hoe dat werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:00 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Nee, sorry, dat is niet hoe dat werkt.

Bij jou niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:01 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
sanne83 schreef
Omdat je aangeeft dat je graag een bewegend beeld wil zien van verzamelen en rechtrichten zónder bijzet, dus dan ga ik er beetje vanuit, dat je het omgekeerde wel ziet. Ben dan gewoon heel benieuwd hoe dat beeld eruit ziet, misschien hebben we het over hele verschillende dingen.

Pareltjes zei:
Pareltjes schreef
Je kunt een paard zo vreselijk veel leren zonder bijzets, touwtjes. Ja je kunt ze zelfs rechtrichten, laten verruimen en verzamelen.

Omdat ik me al had uitgesproken over bijzet (iets wat mensen hier blijkbaar voortdurend missen) en ze het in de rest van haar post over hulpteugels in het algemeen heeft, reageerde ik hier dus op hulpteugels in het algemeen.
En ik heb paarden heel correct zien lopen aan de longe met hulpmiddelen, maar zonder nog niet. En dus ben ik heel benieuwd hoe mensen dat doen. Ik heb ook mensen van de Takt academie aan het werk gezien, en ook daar werd ik persoonlijk niet heel blij van.
sanne83 schreef
Ik denk niet dat je een paard met z’n hoofd in een bepaalde positie moet houden om te “werken”. Dat is het enige wat een bijzet of ander tuig doet, verder moet je nog steeds lengtebuiging vragen en overgangen en tempowisselingen.


Die lengtebuiging en overgangen en tempowisselingen moet je zelf vragen idd, maar aan de enkele longe heb je geen enkele begrenzing zonder hulpstukken, en als je niet kunt begrenzen, kun je dus ook geen lengtebuiging krijgen.


Ok! Dan hebben we denk ik gewoon een ander beeld van wat we goed vinden. Ik werk in de richting van wat Tact academie doet.
Ik ben gewoon heel benieuwd naar beelden van paarden aan de bijzet of pessoa, die als correct gezien worden, misschien heb ik het nog niet gezien of misschien vind ik iets anders correct.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:23 



 
Profiel   

Ik sta open voor correcties he. Maar ik wil beeldmateriaal om zelf te kunnen beoordelen wat ik er van vind.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 30 [ 745 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 30  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen