Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

KNHS doet onderzoek naar ongewenst gedrag in paardensport

 
Profiel   

*KNHS
Algemeen


[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marjo

Binnen de paardensport staan plezier voor paard en ruiter centraal. Hierin is geen ruimte voor grensoverschrijdend dan wel ongewenst gedrag. Met elkaar zorgen we ervoor dat we in een veilige, eerlijke en plezierige omgeving kunnen genieten van de paardensport. De KNHS heeft, net als verschillende andere sportbonden, met ondersteuning van het Centrum Veilige Sport Nederland, onderzocht in welke mate grensoverschrijdend gedrag tussen mensen binnen de paardensport voorkomt.

De definitie van grensoverschrijdend gedrag is heel breed. Er is sprake van grensoverschrijdend gedrag wanneer iemand ongewenst gedrag uit en daarmee een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende, sociaal onveilige of kwetsende situatie creëert. Er zijn verschillende vormen van ongewenst gedrag. Zo kan er sprake zijn van mentaal ongewenst gedrag, waarbij wordt gepest, gediscrimineerd, geïntimideerd, uitgesloten of genegeerd. Daarnaast kan er sprake zijn van lichamelijk ongewenst gedrag. Denk aan het gebruiken van fysiek geweld of het dwingen tot sporten. Tot slot kan er sprake zijn van seksueel ongewenst gedrag, wat zich kan uiten in het maken van seksueel getinte opmerkingen tot het verrichten van seksueel onwenselijke handelingen.

Uit landelijk prevalentie onderzoek van NOC*NSF ( Mulder 2020) onder volwassen die terugkijken op hun jeugd, blijkt dat bijna 72% van de Nederlandse sporters in hun jeugd wel eens te maken heeft gehad met ongewenst (grensoverschrijdend) gedrag. Voor wat betreft de paardensport ligt dit percentage beduidend lager: van de bijna 1300 respondenten uit het KNHS-onderzoek heeft 35% wel eens ongewenst gedrag meegemaakt.

Het merendeel van de respondenten dat wel eens ongewenst gedrag heeft meegemaakt in de paardensport, geeft aan dat het gaat om mentaal ongewenst gedrag (34%). Hierbij gaat het met name om situaties waarin sprake is van roddelgedrag op maneges, verenigingen en pensionstallen. Dit gedrag blijkt het meest voor te komen binnen de lagere niveaus van de wedstrijdsport, specifiek gezien in de klasse B.

Naast roddelgedrag blijkt een onderlinge machtsverhouding, bijvoorbeeld tussen een staleigenaar en ruiter of instructeur en ruiter, voor problemen te kunnen zorgen. Zo’n 2,6% van de respondenten heeft als gevolg van een dergelijke machtsverhouding wel eens te maken heeft gehad met lichamelijk ongewenst gedrag en zo’n 6,6% met seksueel ongewenst gedrag.

Uit het onderzoek blijkt dat ruiters die ongewenst gedrag hebben meegemaakt, niet stoppen met paardrijden. Er wordt veel gepraat over wat er is gebeurd, bijvoorbeeld met familie of vrienden. Het praten over ongewenst gedrag gebeurt in de paardensport zelfs flink meer dan in andere sporten. Wat wel hetzelfde is als in andere sporten, is dat de dader er bijna altijd mee wegkomt.

Om voor iedereen in de paardensport een plezierig en veilig sportklimaat te creëren start de KNHS in 2022 in samenwerking met het Centrum Veilige Sport Nederland een campagne gericht op het stimuleren van een veilig sportklimaat. De resultaten en aanbevelingen uit het door de KNHS uitgevoerde onderzoek worden gebruikt om handvatten te bieden aan zowel sportaanbieders als sporters.

Daarnaast gaat de KNHS met partnerpartijen van de Sectorraad Paarden in overleg om grensoverschrijdend gedrag in de gehele paardensector tegen te gaan.

Heb je zelf een situatie meegemaakt waarin grensoverschrijdend gedrag plaatsvond, dan kun je hierover contact opnemen met de vertrouwenscontactpersoon van de KNHS: mevrouw Hester van der Bij via 0577-408235 of per e-mail h.van.der.bij@knhs.nl.

Kijk hier voor meer informatie over het Centrum Veilige Sport

Voor bijstand in het geval van onder meer grensoverschrijdend gedrag is de KNHS aangesloten bij het Instituut Sport Rechtspraak (ISR), meer daarover lees je hier Instituut Sport rechtspraak

Klik hier voor een samenvatting van het KNHS-onderzoek
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 15:15 



 
Profiel   

Heel fijn dat knhs hier serieus naar kijkt vooral naar de wat zwaardere dingen die benoemd worden. maar roddelen is helaas vaak menseigen is het vervelend? Zeker maar denk dat er aan dat stukje niet veel te doen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 17:37 



 
Profiel   

Misschien moeten ze dan beginnen binnen de organisatie zelf :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:39 



 
Profiel   

Ik heb liever dat ze naar ongewenst gedrag van de mens tegenover het paard gaan kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 20:17 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ik heb liever dat ze naar ongewenst gedrag van de mens tegenover het paard gaan kijken!


Maar dat men nu het gedrag van mens tot mens onder de loep neemt, betekent toch niet dat het andere niet meer wordt bekeken?

Ik denk dat deze twee zaken zelfs een behoorlijke invloed op elkaar hebben.

Niet heel lang geleden zat ik op een kleinschalige wedstrijd waar al los werd gereden voordat er gejureerd zou worden. Ik ging schrijven en zat bij de jury aan tafel. Bij het losrijden was een dame op een fries die niet heel eerlijk met haar paard om ging. Dit had al de aandacht van de jury's, maar ook de toezichthouder hield dit behoorlijk bezig. De toezichthouder heeft er iets over gezegd, maar de dame in kwestie ging gewoon door. Waarop de toezichthouder iets steviger (maar nog steeds vriendelijk, we zaten binnen gehoorafstand) aangaf dat ze wat vriendelijker met haar paard moest omgaan.
Deze dame ging volledig door het lint, is niet meer gestart. Komt even later verhaal halen (op niet al te vriendelijke wijze) bij de organisatie en verzoekt haar geld terug.

Ja, als dit al een manier is om met elkaar om te gaan, welke grenzen ken je dan in de omgang met je paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 20:46 



 
Profiel   

Ik vind daar er ook gekeken moet worden naar hoe er met kinderen omgegaan wordt. Ik vind dat "dierenmensen" niet altijd perse "mensenmensen" zijn. En ik heb als niet paardenmens me echt wel eens afgevraagd "Moet dit nou zo"

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 21:16 



 
Profiel   

Helaas is er volgens mij een aantal instructeurs die zijn gaan lesgeven omdat ze paarden zo leuk vinden en er toch wat verdiend moet worden om de kosten van de sport eruit te krijgen. In plaats van dat ze les zijn gaan geven omdat ze in eerste instantie met mensen willen werken, jammer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 22:53 



 
Profiel   

Nynkex01 schreef
Helaas is er volgens mij een aantal instructeurs die zijn gaan lesgeven omdat ze paarden zo leuk vinden en er toch wat verdiend moet worden om de kosten van de sport eruit te krijgen. In plaats van dat ze les zijn gaan geven omdat ze in eerste instantie met mensen willen werken, jammer!


Dat geeft ook flink wat raakvlakken met het onderzoek uit de OP én wat Popstra benoemt!

Momenteel maak ik me ook steeds meer zorgen om mensen die slimme marketing gebruiken voor en richting de wat minder zelfkritische ruiter en op die manier flink geld kloppen. Voelt misschien niet meteen als grensoverschrijdend gedrag en er is geen harde lijn te trekken, maar ik vind het in sommige gevallen wel grensoverschrijdend in die zin dat het enorm ontbreekt aan integriteit... :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 23:03 



 
Profiel   

Klopt hoor, mensen zijn ook niet te harden tegen elkaar. Dat zou op stal al aangekaart moeten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 10:14 



 
Profiel   

Popstra schreef
Klopt hoor, mensen zijn ook niet te harden tegen elkaar. Dat zou op stal al aangekaart moeten worden.

Klopt... helaas wel lastig op het moment dat de sfeer op een stal al compleet verziekt is. Ik blijf het een bizar iets vinden, iedereen staat daar met een gedeelde interesse, en toch zie ik zo veel haat en nijd op stallen... Zelfs 'leven en laten leven' is al te moeilijk voor veel mensen, laat staan elkaar wijzen op vriendelijke omgangsnormen voor elkaar en onze dieren.


Sjong schreef
Ik vind daar er ook gekeken moet worden naar hoe er met kinderen omgegaan wordt. Ik vind dat "dierenmensen" niet altijd perse "mensenmensen" zijn. En ik heb als niet paardenmens me echt wel eens afgevraagd "Moet dit nou zo"

Eens, hier laatst nog een dergelijk voorgeval gehad tijdens de manegeles. Meisje werd echt compleet over haar grenzen gejaagd, ik stond er zelf bijna bij te janken. De moeder stond erbij en vond het blijkbaar oke want er werd niets over gezegd, behalve dat ze moest doorzetten, dus ik heb maar niets gezegd... maar jeetje, ik vond het echt heftig. Heb het arme kind sindsdien ook niet meer in de manegeles gezien, dus ik ben bang dat het exit paardensport is voor haar. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 17:36 



 
Profiel   

zo ben ik toen ik met een depressie zat compleet over mijn grenzen gejaagd door een instructrice toen ik 16 was, oké ik snap dat je geen psychiater bent dat hoeft ook niet, maar beetje respect. Ze wist ervan. En zulke mensen geven dan ook kinderen les en je kunt er niks tegen doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 17:56 



 
Profiel   

Het klopt wel dat veel gedrag voorkomt op lagere niveau's en pensionstallen wbt roddelen en vervelend stal klimaat en alles beter weten dan de ander. Dat merk je op prof stallen nauwelijks (terwijl de niveau's een stuk hoger zijn).

Maar er wordt natuurlijk wel flink misbruik gemaakt van jonge meiden die graag wat willen bereiken in de paardenwereld en met het ontbreken van een CAO is daar alle ruimte voor. Daar zie je ook veel machtsmisbruik met soms ernstige gevolgen. Zou fijn zijn als de KNHS daar ook werk van zou maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:47 



 
Profiel   

Nynkex01 schreef
Helaas is er volgens mij een aantal instructeurs die zijn gaan lesgeven omdat ze paarden zo leuk vinden en er toch wat verdiend moet worden om de kosten van de sport eruit te krijgen. In plaats van dat ze les zijn gaan geven omdat ze in eerste instantie met mensen willen werken, jammer!


Sommige missen gewoon echt totaal didactische vaardigheden, ook weleens meegemaakt vroeger ja. Instructeurs die beginnen te schreeuwen als je iets niet snapt ipv dat ze het beter uit gaan leggen. Les mag best eens confronterend zijn maar dan wel op een opbouwende manier graag ipv afbrekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:49 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Het klopt wel dat veel gedrag voorkomt op lagere niveau's en pensionstallen wbt roddelen en vervelend stal klimaat en alles beter weten dan de ander. Dat merk je op prof stallen nauwelijks (terwijl de niveau's een stuk hoger zijn).

Maar er wordt natuurlijk wel flink misbruik gemaakt van jonge meiden die graag wat willen bereiken in de paardenwereld en met het ontbreken van een CAO is daar alle ruimte voor. Daar zie je ook veel machtsmisbruik met soms ernstige gevolgen. Zou fijn zijn als de KNHS daar ook werk van zou maken.

Nou ik ken toch best wat pros op hoog niveau die een ander het licht in de ogen niet gunnen.
Mensen met veel geld die zelf niks te klagen hebben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 10:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen