Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 30 [ 745 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 30  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

 
Profiel   

Wat een ellende dat filmpje van die jonge hengst op de keuring. Helemaal achter de loodlijn getrokken ;(
Dit is toch geen beeld wat we graag zouden moeten willen zien?!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 10:34 



 
Profiel   

Ook met touwtjes naar de buik hangt het er natuurlijk ook vanaf hoe strak de worden afgesteld in hoeverre het paard het hoofd omhoog kan doen.

Roepen hulpmiddelen ook niet foutief gebruik op? Makkelijk verkrijgbaar en het lijkt of je het paard op een juiste manier traint.
Er wordt wel gehamerd op juist gebruik maar als je de kennis hebt voor een juist gebruik kun je misschien ook wel zonder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 10:35 



 

CharleyT schreef
Ibbel schreef
De hippische wereld is óók het beeld van het oudere dressuurpaard verloren. Letterlijk alles loop continu achter de loodlijn. Vanaf de B t/m de GP. Terwijl zélfs in de GP in de richtlijnen staat: nét vóór de loodlijn. Waarbij dat 'net' ongeveer 10 graden zou moeten zijn. Paard in de B hoort z'n hoofd op ongeveer 45 graden te hebben.


Geloof me, als jury is dit echt een stokpaardje van me. En je wil niet weten, van B tot Z2, wat je dan voor reacties/vragen krijgt over dat lage punt bij gereden zijn, of waarom soms12 keer de opmerking: te diep, te kort in de hals op het protocol staat
Maar goed, op dit gebied heb ik een missie zeg maar :):). En het is wel mooi om te zien dat er ook ruiters zijn die toch veranderen van rijstijl.

Hier ligt een heel belangrijke taak voor het gehele jury korps, van B tm Grand Prix.


is al heel vaak aangehaald en geopperd ook in andere topics,en omdat de meeste juryleden ook instructeur zijn is het weer in eigen voetschieten, want wat doen we er aan als instructie??

want zoals Beran schrijft: de hippische wereld verloor beeld correct jong paard

en ieder heeft zijn/haar eigen beeld gemaakt, maar helaas vaak/meestal niet vanuit het paard denkend en doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 11:03 



 
Profiel   

MCE,
Ik snap wat je bedoelt, voor mij is het gelukkig zo dat ik puur en alleen jureer. Geen lesklanten, geen paardenhandel etc. Dat maakt me totaal onafhankelijk van andere belangen die er kunnen spelen.
Jammer genoeg zijn er volgens mij niet zoveel juryleden die puur en alleen jureren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 11:18 



 

CharleyT schreef
MCE,
Ik snap wat je bedoelt, voor mij is het gelukkig zo dat ik puur en alleen jureer. Geen lesklanten, geen paardenhandel etc. Dat maakt me totaal onafhankelijk van andere belangen die er kunnen spelen.
Jammer genoeg zijn er volgens mij niet zoveel juryleden die puur en alleen jureren.


dan kunt in de juryleden bijeenkomsten daar aandacht voor vragen!

maar helaas de hippische wereld verloor meer dan alleen een beeld correct jong paard
ervaringen in mijn eigen omgeving, opleiden is vandaag de dag meestal op "niveau" brengen zonder daarbij alle stappen te willen/kunnen doorlopen
goede uitzonderingen daargelaten

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 11:45 



 
Profiel   

Babootje schreef
fransje23 schreef
Een terugwerkende hand is nooit zo stabiel krachtig qua inwerking in de mond als de zeer kort afgestelde bijzetteugels uit het filmpje. Dat is waar het hele artikel omdraait.

Paard kan onmogelijk aan de druk ontsnappen!
Nou ja in ieder geval niet zonder zichzelf verder in de ademhaling te beperken.

Bedenk wat het doet in de mond, en in het hoofd. van het paard.


In het stukje dat ik aanhaal staat alleen "vaste bijzet". En daar ben ik het niet mee eens.


fransje23 schreef
Dat mag :D

Jij schrijft dat een goede afgestelde bijzet een paard niet in zijn houding belemmert. Maar is het idee van dit soort hulpmiddelen nu niet net om het paard wel te belemmeren bepaalde houdingen aan te nemen?
Paard wordt niet bepaald uitgenodigd maar geforceerd in de hoofd-halshouding.
Bij jonge paarden die sowieso nog bezig zijn met hun balans en evenwicht bind je een hulpmiddel om de balans te vinden vast in een geforceerde houding.


Het is maar hoe je het ziet. Elke vorm van begrenzing belemmert een paard natuurlijk enigszins. Want anders is het geen begrenzing. Het is het principe van wijken voor druk. Ik zie dat niet als onvriendelijk, want het paard kan dus wijken voor druk/ontkomen aan de druk door na te geven. Bij een te strak afgestelde bijzet kan een paard dat niet en pas dan wordt het geforceerd. Net als bij een terugwerkende ruiterhand.
Bij een bijzet goed afgesteld en aan de zijkant, kan het paard het hoofd gewoon naar boven en naar beneden brengen als dat nodig is voor balans.
De begrenzing is nodig om een paard goed zijn rugspieren te laten gebruiken. (Aanspannen en ontspannen). En dat is weer nodig om ons gewicht te dragen. En om een jong paard te laten wennen aan (de druk van) het bit.

Begrenzing is ook nodig om een paard dat op wat voor reden ook scheef belast is geweest zijn lichaam weer goed te laten gebruiken. Dat gaat niet vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 12:07 



 

Babootje,
ik ga je hierin niet volgen, de beperkingen zijn te ingrijpend/beperkend voor een jong paard om tot goede ontspanning te komen. lengte/vrijheid naar voren is me te beperkt waardoor het paard - imo- steeds een hele of halve ophouding krijgt en leert dat het maar "tot zover" mag
dan heb ik daar straks onder het zadel last van denk ik als ik ruimere passen wil,

ik denk dat ik het longeren met een iets andere intentie gebruik

maar er zijn vele wegen die naar rome gaan, gaat mij om het resultaat als ik er ben


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-21 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 12:29 



 
Profiel   

MCE schreef
Babootje,
ik ga je hierin niet volgen, de beperkingen zijn te ingrijpend/beperkend voor een jong paard om tot goede ontspanning te komen. lengte/vrijheid naar voren is me te beperkt waardoor het paard - imo- steeds een hele of halve ophouding krijgt en leert dat het maar "tot zover" mag

maar er zijn vele wegen die naar rome gaan, gaat mij om het resultaat als ik er ben


Dan heb je m te strak afgesteld. Paard kan altijd naar voren. Moet dat zelfs want anders kun je ook geen correcte aanspanning krijgen.

Grappig het tweede deel van je antwoord "waardoor het paard steeds een hele of halve ophouding krijgt en leert dat het maar "tot" zover mag.
Heeft niks te maken met de bijzet, maar willen we nu niet juist precies datgene met rijden bereiken? Gehoorzaamheid aan de hulpen? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 12:32 



 

Babootje schreef
MCE schreef
Babootje,
ik ga je hierin niet volgen, de beperkingen zijn te ingrijpend/beperkend voor een jong paard om tot goede ontspanning te komen. lengte/vrijheid naar voren is me te beperkt waardoor het paard - imo- steeds een hele of halve ophouding krijgt en leert dat het maar "tot zover" mag

maar er zijn vele wegen die naar rome gaan, gaat mij om het resultaat als ik er ben


Dan heb je m te strak afgesteld. Paard kan altijd naar voren. Moet dat zelfs want anders kun je ook geen correcte aanspanning krijgen.


dan heeft het imo ook geen nut het paard bij te zetten, ik zie nog geen voordelen van een paard in een bepaalde houding te laten lopen, wat ik al aangaf er zijn vele wegen die naar rome gaan


gehoorzaamheid aan de hulpen ja zeker, maar ik leer ze dat liever onder het zadel, aan de longeerlijn kan ik met stem lengte aangeven/tempo wisselen,
ik denk dat een paard mentaal en fysiek beter in balans komt zonder enig hang en sluitwerk,

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 12:38 



 
Profiel   

Ik zit liever niet op een "bloot bespierde" paarden rug van een paard dat nog niet heeft geleerd het bit aan te nemen. Volgens mij is dat ook niet minder belastend voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 12:48 



 

Babootje schreef
Ik zit liever niet op een "bloot bespierde" paarden rug van een paard dat nog niet heeft geleerd het bit aan te nemen. Volgens mij is dat ook niet minder belastend voor het paard.


dat zeg ik totaal niet, ik longeer ook en met de stem kun je veel doen, alleen is voor mij de mentale en fysiek vrijheid meer nodig om in balans te komen, paard waar ik onder het zadel meer mee kan communiceren en samenwerken

verschillen van inzicht mag toch!! evenals er over sparren, begrijp het best dat longeren met bijzetten ect.
alleen zie ik ze liever los en geef aan waarom

hetzelfde als u doet alleen vanuit een andere visie


een ander gevaar voor mij zou zijn dat je met bijzetten makkelijk alle paarden op dezelfde wijze gaat longeren, terwijl dat imo niet kan


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-21 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 12:58 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Als je het verkeerd gebruikt als dwang ipv hulpmiddel dan is alles fout natuurlijk, zelfde met pijn associatie met bit/ longeren/ werken aan de hand. Dan doe je iets niet goed, en daar zit het probleem. Foutief gebruik van hulpmiddelen.

Bijzet ben ik geen fan van omdat ze kunnen klapperen, maar met touwtjes vind ik niets mis mits goed gebruikt en dan quote ik mezelf maar even:

"Nee joh, de bedoeling is om het paard uit te nodigen in een houding te gaan lopen. Persoonlijk heb ik er een hekel aan als er bijgezet wordt naar de buik van een paard omdat dat altijd afdwingen is. Paard kan dan immers het hoofd niet meer helemaal omhoog doen.

Om antwoord te geven op je vraag:
Als je met touwtjes bijzet aan de zijkant van de longeersingel, dus over het kopstuk, door de bitringen van binnen naar buiten. Dan zet je het dus niet zo strak in stilstand dat het paard gedwongen wordt in een houding. Maar dat het paard nog gewoon de vrijheid heeft om het hoofd omhoog te doen zonder gehinderd te worden door de touwtjes. Vervolgens ga je longeren zoals je zou gaan rijden, het paard achter activeren waarbij het dus nog gewoon met het hoofd omhoog loopt. Zodra het paard meer door het lijf komt gaat het vanzelf zakken en de touwtjes gebruik je dan alleen om de houding wat te begrenzen. Dat het niet te diep gaat lopen en op de voorhand duikt en dat als je de longeerlijn door de binnenste bitring doet en vastmaakt aan de singel, je wat stelling/ lengtebuiging kan vragen zonder dat het paard het hoofd gaat kantelen oid. De touwtjes begrenzen dan de buitenschouder.

Wat mensen vaak vergeten met longeren is dat je een paard daar ook aan de hulp moet maken. Dus scherp maken van achteruit dmv overgangen. Zorgen dat het paard gelijk voorwaarts vertrekt op je stemhulp etc."


Heb je een foto waar volgens jou de touwtjes met de correcte strakheid bevestigd zijn? Want dat is wel cruciaal bij een dergelijk verhaal. De longeurs waar het in het artikel om gaat zullen van zichzelf vast ook niet denken dat ze ze te strak doen, anders hadden ze deze wel losser gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 13:11 



 
Profiel   

MCE schreef
ik longeer ook en met de stem kun je veel doen, alleen is voor mij de mentale en fysiek vrijheid meer nodig om in balans te komen

Maar HOE dan? Hoe krijg je een paard zover op de moeilijke kant in te buigen, alleen met je stem? Want als het paard die vrijheid krijgt, gaan ze zelf niet kiezen voor iets wat niet comfortabel is voor ze......

Ik hoor dit zo vaak roepen, maar heb nog nooit een antwoord gehad op hoe......
MCE schreef
lengte/vrijheid naar voren is me te beperkt waardoor het paard - imo- steeds een hele of halve ophouding krijgt en leert dat het maar "tot zover" mag
dan heb ik daar straks onder het zadel last van denk ik als ik ruimere passen wil,

Als je verruimt, doe je dat toch vanuit achter? En zolang je zelf op de binnenteugel zacht en luchtig blijft, heb je daar geen last van, maar je zal het paard toch ergens moeten leren dat er een grens is, en dat er ook een andere weg is om dat op te lossen. Een zachte, vriendelijke hand nodigt het paard uit om de onderkaak tegen het bit te leggen, maar er is daar wel een moment dat je opvangt, weerstand biedt.

CharleyT schreef
Ibbel schreef
De hippische wereld is óók het beeld van het oudere dressuurpaard verloren. Letterlijk alles loop continu achter de loodlijn. Vanaf de B t/m de GP. Terwijl zélfs in de GP in de richtlijnen staat: nét vóór de loodlijn. Waarbij dat 'net' ongeveer 10 graden zou moeten zijn. Paard in de B hoort z'n hoofd op ongeveer 45 graden te hebben.


Geloof me, als jury is dit echt een stokpaardje van me. En je wil niet weten, van B tot Z2, wat je dan voor reacties/vragen krijgt over dat lage punt bij gereden zijn, of waarom soms12 keer de opmerking: te diep, te kort in de hals op het protocol staat
Maar goed, op dit gebied heb ik een missie zeg maar :):). En het is wel mooi om te zien dat er ook ruiters zijn die toch veranderen van rijstijl.

Hier ligt een heel belangrijke taak voor het gehele jury korps, van B tm Grand Prix.


Er zit imo ook wel een verschil tussen wedstrijdhouding en de houdingen waarin je thuis traint. Ik heb nogmaals niets tegen diep en rond, en imo is rijden in verschillende houdingen waarin het paard lengte in de hals houdt, beter dan focussen op de loodlijn waarbij een paard kort in de hals wordt. De mate waarin je paard zich dan opricht is afhankelijk van het niveau van africhting.
Ik viel bijna van mijn stoel toen een vriendin van mij het commentaar kreeg dat het paard meer opgericht moest....... in de B........ heel bijzonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 13:23 



 
Profiel   

MCE schreef
Babootje schreef
Ik zit liever niet op een "bloot bespierde" paarden rug van een paard dat nog niet heeft geleerd het bit aan te nemen. Volgens mij is dat ook niet minder belastend voor het paard.


dat zeg ik totaal niet, ik longeer ook en met de stem kun je veel doen, alleen is voor mij de mentale en fysiek vrijheid meer nodig om in balans te komen, paard waar ik onder het zadel meer mee kan communiceren en samenwerken

verschillen van inzicht mag toch!! evenals er over sparren, begrijp het best dat longeren met bijzetten ect.
alleen zie ik ze liever los en geef aan waarom

hetzelfde als u doet alleen vanuit een andere visie


Absoluut mag dat :+ . Wij gaan er ook echt niet op als het paard nog niet op stemhulpen reageert.
Het een versterkt het ander.
Hoe ik het zie is dat of je nu een bijzet gebruikt of een teugelhulp; of het vriendelijk of onvriendelijk is ligt aan de gebruiker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 13:25 



 

Hoe ik het zie is dat of je nu een bijzet gebruikt of een teugelhulp; of het vriendelijk of onvriendelijk is ligt aan de gebruiker.[/quote Babootje)

dat is het belangrijkste uitgangspunt en daarin verschillen we niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 13:41 



 

HOE DAN!!! (quote Avalanche81)
dat is heel lastig op te schrijven, sorry want je moet het in een totaal plaatje zien en als je momenten ziet is het vaak "horror" en niet uit te leggen,

het hoofd kijkt soms alle kanten op, hoog en laag, links en rechts want ook dat is imo nodig om een goede balans te vinden - hoofd is uiteindelijk het einde van de balans - tong en tongbeentje, kaak en speekselklieren, aanhechting spieren aan nek en kaakgewricht en dat kan alleen rekken en strekken als het voldoende kan beweging en soms zichtbaar nodig is om bv. een schouderspier los te maken om -later -tot goede oprichting te kunnen komen

imo gewoon door te longeren zonder enig hang en sluitwerk voorwaarts het paard de gelegenheid te geven alle spieren die nodig zijn voor de balans te ontdekken zowel vanuit de boeg en hals als over de rug

stelling en buiging komt - imo - pas veel later aanbod als ik het voorwaartse heb en het paard kan gaan "sluiten" dan kan het op eigen kracht de houding vinden die nodig voor wat ik vraag


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-21 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 13:56 



 
Profiel   

Ik snap dat niet. Dat paard blijft toch gewoon hetzelfde lopen dan?
En ik heb minder interesse in waar dat hoofd dan is, dan in balans over 4 benen, maar als je er niet aan komt, gaat dat paard toch ook de zwakke kant niet belasten?

Mensen die rechtshandig zijn, gaan niet opeens alles met links doen, omdat ze zelf rechter willen worden. Want het is moeilijk en lastig. Dat doe je alleen op het moment dat er een noodzaak toe is. Ik denk dat paarden niet anders zijn daarin, paarden zijn over het algemeen ook niet geneigd om van de makkelijke kant af te komen als ze niet moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:02 



 

Avalanche81 schreef
Ik snap dat niet. Dat paard blijft toch gewoon hetzelfde lopen dan?
En ik heb minder interesse in waar dat hoofd dan is, dan in balans over 4 benen, maar als je er niet aan komt, gaat dat paard toch ook de zwakke kant niet belasten?

Mensen die rechtshandig zijn, gaan niet opeens alles met links doen, omdat ze zelf rechter willen worden. Want het is moeilijk en lastig. Dat doe je alleen op het moment dat er een noodzaak toe is. Ik denk dat paarden niet anders zijn daarin, paarden zijn over het algemeen ook niet geneigd om van de makkelijke kant af te komen als ze niet moeten.


totaal niet, daarom is het moeilijk zonder voorbeelden uit te leggen, maar het lukt ook niet in een keer om een paard als atleet aan de gang te krijgen

mensen die die recht willen worden gaan ook vanuit eigen wil eigen inzet er mee aan de gang

ik denk dat als je met paarden aan de gang gaat en bewust bent van een goede en minder goede kant, dan ben ik me er van bewust dat het - vooral in de beginfase grote verschillen geeft met wat ik vraag
daar ben ik op dat moment tevreden mee maar blijf wel door gymnastiseren werken alleen op de moeilijke kant met iets meer intervallen steeds weer vanuit de ontspanning en opnieuw een oefening inzetten

daarom is de mentale balans - voor mij - ook zo belangrijk


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-21 14:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:09 



 
Profiel   

Ik ben er absoluut in geïnteresseerd iemand op die manier aan het werk te zien....... ik sta er open voor. Alleen ik snap gewoon niet hoe het werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:10 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik snap dat niet. Dat paard blijft toch gewoon hetzelfde lopen dan?
En ik heb minder interesse in waar dat hoofd dan is, dan in balans over 4 benen, maar als je er niet aan komt, gaat dat paard toch ook de zwakke kant niet belasten?

Mensen die rechtshandig zijn, gaan niet opeens alles met links doen, omdat ze zelf rechter willen worden. Want het is moeilijk en lastig. Dat doe je alleen op het moment dat er een noodzaak toe is. Ik denk dat paarden niet anders zijn daarin, paarden zijn over het algemeen ook niet geneigd om van de makkelijke kant af te komen als ze niet moeten.


Vergelijken met een 2! benig wezen, de mens is gewoon onzin. Een paard is een 4! benig wezen en daardoor een heel andere mechaniek.
Het hoofd heeft natuurlijk zeker een rol in het balans zoeken en vinden, en als wij dat als mens gaan begrenzen zit het het vinden van balans in de weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:11 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Ook met touwtjes naar de buik hangt het er natuurlijk ook vanaf hoe strak de worden afgesteld in hoeverre het paard het hoofd omhoog kan doen.

Roepen hulpmiddelen ook niet foutief gebruik op? Makkelijk verkrijgbaar en het lijkt of je het paard op een juiste manier traint.
Er wordt wel gehamerd op juist gebruik maar als je de kennis hebt voor een juist gebruik kun je misschien ook wel zonder?


Natuurlijk, het paard moet gewoon altijd het hoofd omhoog kunnen doen. Met geforceerde houdingen train je imo niks omdat je ze leert de spieren strak te houden.

Ik denk niet dat het aan de hulpmiddelen ligt, als je zo redeneert kan ook beter iedereen zonder hoofdstel en bit gaan rijden. Want waarom vinden we het daarom wel normaal om een paard te begrenzen door een bit of neusriem (bitloos) maar zou het fout zijn aan de longe?

Ik kan ook prima zonder hulpmiddelen longeren, maar als ik echt wil werken aan het lijf van een paard. Om deze van achter naar voor, over de rug, naar het bit toe met de correcte lengtebuiging te longeren zodat de juiste spieren getraind worden dan gebruik ik touwtjes of de dubbele longe.

Ik schrik er eigenlijk meer van hoe weinig kennis er is over longeren en het gebruik van hulpmiddelen. Want daar zit imo het probleem, misbruik van hulpmiddelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:25 



 

Avalanche81 schreef
Ik ben er absoluut in geïnteresseerd iemand op die manier aan het werk te zien....... ik sta er open voor. Alleen ik snap gewoon niet hoe het werkt.


dat snap ik, je moet het ook in werking zien en na meerdere keren de ontwikkeling zien
gaat zeker niet in een keer, paard heeft gewoon tijd nodig om - zonder blessures - alles los te maken
belangrijk is dan dat je onder het zadel dezelfde werkwijze toepast

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:27 



 
Profiel   

Mizora schreef
Elisa2 schreef
Als je het verkeerd gebruikt als dwang ipv hulpmiddel dan is alles fout natuurlijk, zelfde met pijn associatie met bit/ longeren/ werken aan de hand. Dan doe je iets niet goed, en daar zit het probleem. Foutief gebruik van hulpmiddelen.

Bijzet ben ik geen fan van omdat ze kunnen klapperen, maar met touwtjes vind ik niets mis mits goed gebruikt en dan quote ik mezelf maar even:

"Nee joh, de bedoeling is om het paard uit te nodigen in een houding te gaan lopen. Persoonlijk heb ik er een hekel aan als er bijgezet wordt naar de buik van een paard omdat dat altijd afdwingen is. Paard kan dan immers het hoofd niet meer helemaal omhoog doen.

Om antwoord te geven op je vraag:
Als je met touwtjes bijzet aan de zijkant van de longeersingel, dus over het kopstuk, door de bitringen van binnen naar buiten. Dan zet je het dus niet zo strak in stilstand dat het paard gedwongen wordt in een houding. Maar dat het paard nog gewoon de vrijheid heeft om het hoofd omhoog te doen zonder gehinderd te worden door de touwtjes. Vervolgens ga je longeren zoals je zou gaan rijden, het paard achter activeren waarbij het dus nog gewoon met het hoofd omhoog loopt. Zodra het paard meer door het lijf komt gaat het vanzelf zakken en de touwtjes gebruik je dan alleen om de houding wat te begrenzen. Dat het niet te diep gaat lopen en op de voorhand duikt en dat als je de longeerlijn door de binnenste bitring doet en vastmaakt aan de singel, je wat stelling/ lengtebuiging kan vragen zonder dat het paard het hoofd gaat kantelen oid. De touwtjes begrenzen dan de buitenschouder.

Wat mensen vaak vergeten met longeren is dat je een paard daar ook aan de hulp moet maken. Dus scherp maken van achteruit dmv overgangen. Zorgen dat het paard gelijk voorwaarts vertrekt op je stemhulp etc."


Heb je een foto waar volgens jou de touwtjes met de correcte strakheid bevestigd zijn? Want dat is wel cruciaal bij een dergelijk verhaal. De longeurs waar het in het artikel om gaat zullen van zichzelf vast ook niet denken dat ze ze te strak doen, anders hadden ze deze wel losser gedaan.


Dat denk ik niet, want ik zeg duidelijk: dat het paard altijd het hoofd omhoog moet kunnen doen en dat kan die hengst in dit filmpje totaal niet natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:30 



 
Profiel   

Ook daar zijn verschillende niveaus in. Daarom vraag ik voor een foto ter verduidelijking. Hoe je de term "neusje eruit" bedoelde was de foto ook verhelderend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:45 



 
Profiel   

Oke, bij deze foto zie je dat het paard gewoon in de natuurlijke houding kan blijven staan en het hoofd nog gewoon omhoog kan doen.(zelfs nog wat hoger) Dat is mijn criteria, strakker moet je ze niet bijzetten. (even de pessoa er af denken aan de achterkant, ik ben niet zo'n pessoa fan)
Het idee van goed longeren met hulpteugel is dat ze er zelf inzakken/ de hand opzoeken dmv het actiever worden van de achterhand.

Mijn foto wil niet laden, dus even in een link:
https://budgetruitershop.nl/Files/7/111 ... 0070-2.jpg

Als ik een slachtoffer kan vinden die kan filmen dan wil ik binnenkort even wat bewegend beeld maken met uitleg want ik denk dat dat beter werkt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 30 [ 745 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 30  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen