Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 16:41

CharleyT schreef:
Vergelijken met een 2! benig wezen, de mens is gewoon onzin. Een paard is een 4! benig wezen en daardoor een heel andere mechaniek.
Het hoofd heeft natuurlijk zeker een rol in het balans zoeken en vinden, en als wij dat als mens gaan begrenzen zit het het vinden van balans in de weg.

Er zit verschil tussen rijkunstig evenwicht en natuurlijk evenwicht. Een paard dat zonder ruiter de bocht om gaat, blijft recht, gooit hoofd naar buiten en de schouder naar binnen. Doe je dat met een ruiter erop, dan ga je plat. Dus je zal ergens moeten gaan begrenzen, wil je niet in elke bocht op je plaat gaan.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 18:57

Babootje schreef:
Grappig het tweede deel van je antwoord "waardoor het paard steeds een hele of halve ophouding krijgt en leert dat het maar "tot" zover mag.
Heeft niks te maken met de bijzet, maar willen we nu niet juist precies datgene met rijden bereiken? Gehoorzaamheid aan de hulpen? :+


Gehoorzaamheid aan de hulpen houdt wel in dat je een reactie krijgt na het geven van de hulp.
Niet dat het paard al anticipeert een naar gevoel te vermijden.
Dan is er namelijk geen contact.


Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe de rugspieren getraind worden door het hoofd en hals in een houding te zetten?
En wat is de rol van de buikspieren dan hierin?

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 19:00

Avalanche81 schreef:
CharleyT schreef:
Vergelijken met een 2! benig wezen, de mens is gewoon onzin. Een paard is een 4! benig wezen en daardoor een heel andere mechaniek.
Het hoofd heeft natuurlijk zeker een rol in het balans zoeken en vinden, en als wij dat als mens gaan begrenzen zit het het vinden van balans in de weg.

Er zit verschil tussen rijkunstig evenwicht en natuurlijk evenwicht. Een paard dat zonder ruiter de bocht om gaat, blijft recht, gooit hoofd naar buiten en de schouder naar binnen. Doe je dat met een ruiter erop, dan ga je plat. Dus je zal ergens moeten gaan begrenzen, wil je niet in elke bocht op je plaat gaan.


Geloof me(of niet) ik zie met regelmaat, zeker in de B klasse(paarden en pony's) combinaties met het hoofd naar buiten de volte of een hoek nemen, in draf en galop. Die gaan helemaal niet plat hoor, gelukkig niet. Natuurlijk zien we in een proef liever een zekere stelling en buiging volgens het beloop van de volte of wending.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 19:01

Elisa2 schreef:
Oke, bij deze foto zie je dat het paard gewoon in de natuurlijke houding kan blijven staan en het hoofd nog gewoon omhoog kan doen.(zelfs nog wat hoger) Dat is mijn criteria, strakker moet je ze niet bijzetten. (even de pessoa er af denken aan de achterkant, ik ben niet zo'n pessoa fan)
Het idee van goed longeren met hulpteugel is dat ze er zelf inzakken/ de hand opzoeken dmv het actiever worden van de achterhand.

Mijn foto wil niet laden, dus even in een link:
https://budgetruitershop.nl/Files/7/111 ... 0070-2.jpg

Als ik een slachtoffer kan vinden die kan filmen dan wil ik binnenkort even wat bewegend beeld maken met uitleg want ik denk dat dat beter werkt.



Dit is zeker redelijk los! Is niet wat ik om mij heen zie trouwens..

Daar gaan de touwtjes korter en meestal ook nog zonder los te longeren als warming up.
Meteen vanaf de poetsplaats in de krul.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 19:12

CharleyT schreef:
Vergelijken met een 2! benig wezen, de mens is gewoon onzin. Een paard is een 4! benig wezen en daardoor een heel andere mechaniek.
Het hoofd heeft natuurlijk zeker een rol in het balans zoeken en vinden, en als wij dat als mens gaan begrenzen zit het het vinden van balans in de weg.

CharleyT schreef:
Avalanche81 schreef:

Er zit verschil tussen rijkunstig evenwicht en natuurlijk evenwicht. Een paard dat zonder ruiter de bocht om gaat, blijft recht, gooit hoofd naar buiten en de schouder naar binnen. Doe je dat met een ruiter erop, dan ga je plat. Dus je zal ergens moeten gaan begrenzen, wil je niet in elke bocht op je plaat gaan.


Geloof me(of niet) ik zie met regelmaat, zeker in de B klasse(paarden en pony's) combinaties met het hoofd naar buiten de volte of een hoek nemen, in draf en galop. Die gaan helemaal niet plat hoor, gelukkig niet. Natuurlijk zien we in een proef liever een zekere stelling en buiging volgens het beloop van de volte of wending.


Maar dan moet je toch ergens gaan begrenzen?

Anders krijg je dit:


Afbeelding


Met een ruiter erop lijkt me dat niet ideaal. Maar dit is wel hoe een paard van nature de bocht om gaat. Als wij als mens erop gaan zitten en onszelf en het paard nog enigszins heel willen houden, moet je toch iets gaan doen om dit te voorkomen lijkt me.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 19:41

Ik schrok eigenlijk wel van dat hengstenkeuring filmpje...
Zo kort en zo strak, geeft geen fraai beeld. Heel goed dat hier een artikel over is gekomen!

Maar ik ben niet tegen bijzetten. Sterker nog, het is ontzettend duidelijk, consequent en eerlijk, wat bij de mens juist zo vaak fout gaat.
En daarmee slaat Babootje dan ook de spijker op zijn kop:

Babootje schreef:
Hoe ik het zie is dat of je nu een bijzet gebruikt of een teugelhulp; of het vriendelijk of onvriendelijk is ligt aan de gebruiker.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 19:48

Elisa2 schreef:
Oke, bij deze foto zie je dat het paard gewoon in de natuurlijke houding kan blijven staan en het hoofd nog gewoon omhoog kan doen.(zelfs nog wat hoger) Dat is mijn criteria, strakker moet je ze niet bijzetten. (even de pessoa er af denken aan de achterkant, ik ben niet zo'n pessoa fan)
Het idee van goed longeren met hulpteugel is dat ze er zelf inzakken/ de hand opzoeken dmv het actiever worden van de achterhand.

Mijn foto wil niet laden, dus even in een link:
https://budgetruitershop.nl/Files/7/111 ... 0070-2.jpg

Als ik een slachtoffer kan vinden die kan filmen dan wil ik binnenkort even wat bewegend beeld maken met uitleg want ik denk dat dat beter werkt.


Ik vind touwtjes aan de zijkant op deze lengte niet perse onvriendelijk.
Ik gebruik ze zelf niet omdat ik het nut niet zie van een paard laten afstoten op het bit. Ik wil juist aanleuning, contact en communicatie via het bit en niet het paard laten wennen aan zo'n dooie verbinding. Het is precies alles wat ik niet wil met rijden.

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 20:05

Elisa2 schreef:
Excuus, ik zal me even verduidelijken.

Wat ik niet erg vind is als een paard wat lager ingesteld loopt en daarbij wat achter de loodlijn loopt, mits het niet achter de loodlijn getrokken wordt en het neusje dus wel zo ver als anatomisch mogelijk is er uit blijft. (kin blijft naar voren wijzen)

In dit geval zie je dat het paard achter de loodlijn loopt maar de neus er wel uit heeft.
[ Afbeelding ]


Dat vind ik echt een heel vreemde definitie van "het neusje er uit". In mijn woordenboek wil dat gewoon zeggen, neus iets vóór de loodlijn. Hoezo wijst de kin van het paard op de foto naar voren? Ik zie dat echt niet :?
Tweede foto is natuurlijk veel extremer en komt veel meer druk bij kijken, dus het is niet dat ik het verschil niet zie, maar qua terminologie kan ik je niet volgen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 20:23

Ik snap wel wat Elisa probeert duidelijk te maken.

Loodlijn is Loodlijn, daar dan je niet onderuit. Neus achter die lijn is erachter.

Maar behalve loodlijn kijken is er heel wat meer te zien en vooral voelen.

Ik kon alleen ff een erg pixelig plaatje vinden zo snel op Google.
Afbeelding


Als je kijkt naar hoe de hals vanuit de schoft zakt. Is een paard in de lagere houding verdomd vlug achter het lijntje dan in hogere posities/oprichting.
De ruimte achter de kaak is echter voldoende te noemen.
Als je kritisch wil zijn kan je nog zeggen dat dit paard bij een van de halswervels knikt. Maar het zou ook door de manen kunnen lijken. Enfin... Kijken heeft ook zo zijn beperkingen.

Naast kijken lijkt gevoel me ook duidelijk meespelen. Met aanleuning kan je namelijk verlengen en uitschuiven, het paard neemt de hand mee en paard zal direct voor de neus vooruit bewegen.

Weer aansluiten naar de bijzet; Paarden die vertrouwen hebben zullen met een bijzet zelf hun aanleuning 'kiezen' en het hoofd naar believen iets hoger of lager dragen.

Het uitschuiven kan dan weer niet, daar loop je wel tegen beperkingen aan. Kan wel weer met dubbele longe of rijden.

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 21:00

Avalanche81 schreef:
Maar HOE dan? Hoe krijg je een paard zover op de moeilijke kant in te buigen, alleen met je stem? Want als het paard die vrijheid krijgt, gaan ze zelf niet kiezen voor iets wat niet comfortabel is voor ze......

Ik haal deze quote er even uit want die begrijp ik niet. Hoezo zou een paard het niet comfortabel vinden om rechtgericht en in balans te lopen?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 21:04

Avalanche81 schreef:
Ik viel bijna van mijn stoel toen een vriendin van mij het commentaar kreeg dat het paard meer opgericht moest....... in de B........ heel bijzonder.


Dat is gewoon onkunde van de jury. Waarschijnlijk bedoelde ze dat het paard teveel op de voorhand liep. Of teveel duwde op de hand. Of de hals te laag had/teugels te lang.
Oprichting is iets heel anders en die term had de jury niet mogen gebruiken op een B protocol.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 21:14

irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:
Maar HOE dan? Hoe krijg je een paard zover op de moeilijke kant in te buigen, alleen met je stem? Want als het paard die vrijheid krijgt, gaan ze zelf niet kiezen voor iets wat niet comfortabel is voor ze......

Ik haal deze quote er even uit want die begrijp ik niet. Hoezo zou een paard het niet comfortabel vinden om rechtgericht en in balans te lopen?

Dat is toch niet wat ik zeg?

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 21:16

Avalanche81 schreef:
Met een ruiter erop lijkt me dat niet ideaal. Maar dit is wel hoe een paard van nature de bocht om gaat. Als wij als mens erop gaan zitten en onszelf en het paard nog enigszins heel willen houden, moet je toch iets gaan doen om dit te voorkomen lijkt me.


Als je het paard niet teveel belemmert als ruiter gaat het gewoon prima hoor om zo vol gas de bocht te nemen.
Paard is over het algemeen goed in staat zichzelf op de been te houden.

Kijk maar bij de takken van de paardensport met hogere snelheden.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 21:29

fransje23 schreef:
Avalanche81 schreef:
Met een ruiter erop lijkt me dat niet ideaal. Maar dit is wel hoe een paard van nature de bocht om gaat. Als wij als mens erop gaan zitten en onszelf en het paard nog enigszins heel willen houden, moet je toch iets gaan doen om dit te voorkomen lijkt me.


Als je het paard niet teveel belemmert als ruiter gaat het gewoon prima hoor om zo vol gas de bocht te nemen.
Paard is over het algemeen goed in staat zichzelf op de been te houden.

Kijk maar bij de takken van de paardensport met hogere snelheden.

We hadden het hier over een B-dressuurproef. En los daarvan is het alsnog niet ideaal.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 22:12

Ik ben van mening dat het tijd wordt voor nieuwe inzichten. Bijzetteugels en touwtjes heiligen geen doel. Paarden leren niet door het lijf lopen, niet in balans lopen (je neemt ze hun "balanceerstok" af), je dwingt ze in een houding waar ze vaak nog niet eens aan toe zijn en ze gaan compenseren in hun lichaam als ze nog niet rechtgericht zijn en in balans kunnen lopen. Daarnaast worden ze ook nog eens steeds in hun mond getrokken.

Dat de paardenwereld de weg kwijt is denk ik echt. Paarden worden te snel van voor in een houding gedwongen, waardoor ze altijd op de voorhand gaan. Laat een paard eerst zijn balans vinden, dan het achterbeen activeren en dan gaan ze vanzelf in de houding lopen die nodig is bij de africhting.

Maar de dressuurpaarden leren niet op eigen benen lopen. Er is maar een enkel paard die op eigen benen kan lopen en een betere motor heeft dan een voorbeen. De fokkerij fokt teveel hoogbenige benenwappers die helemaal geen balans hebben en ook de tijd niet krijgen om in eigen balans te lopen, dus moet je ze wel van voor vasthouden anders vallen ze om....

Dus conclusie: fokkerij moet anders gaan fokken, ruiters anders gaan rijden en dan krijgen we misschien paarden die op eigen benen kunnen lopen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 23:15

Jouw conclusie manubres, maar dat hoeft niet die van iedereen te zijn.

Als de hals een balansstok is dan neem je die al af zodra je buiging vraagt.
En dat gaan we wel doen bij dressuur matig werk.
Lees je het anders, dan wil het eigenlijk zeggen dat je een paard gaat leren een nieuwe balans te vinden door middel van buiging. Ik denk dus dat je dat bedoeld.

En wel of geen hulpmiddel daarbij zijn de meningen over verdeeld. Wat is waar? Geen idee. Maar persoonlijk vind ik een bijzetteugel vele malen eerlijker dan de mensenhand. Mensen zijn inconsequent, te vroeg of te laat, te hard of te zacht.
En de crux is dan ook, hoe zet je jezelf en daarmee (w)elk (hulp)middel dan ook.... In voor de training van een paard.

Waar we het volgens mij allemaal over eens zijn is dat in zo'n filmpje van die jonge hengst het hulpmiddel wordt misbruikt.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 23:50

Volgens mij ook.

Manubres: wat jij zegt hoor ik vaker
manubres schreef:
Laat een paard eerst zijn balans vinden, dan het achterbeen activeren en dan gaan ze vanzelf in de houding lopen die nodig is bij de africhting.

maar de uitvoering is dat paard de baan wordt rondgejaagd met veel te lange teugels, zo scheef als iets, en mensen verwachten dan dat paard op die manier recht wordt of zo. En ik snap werkelijk niet hoe je een paard wilt recht richten zonder eraan te komen.

Ik denk dat jij wat anders bedoelt, want over het algemeen vind ik dat je heel zinnige dingen roept :j

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 10:31

Precies wat Kelly zegt dus, er zit een verschil in of de neus naar voren wijst of naar de borst met het "achter de loodlijn" lopen.

fransje: ja ik weet het, ik denk dat er vreselijk veel onkunde is wbt het longeren met hulpmiddelen en het goed gebruiken van deze hulpmiddelen. Want goed gebruikt zet je een paard niet "vast', dwingt ze niet in een houding en laat je ze al helemaal niet afstoten op het bit. (snap het nut daar ook niet van, want daar worden ze toch alleen maar minder van ohz?)

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 11:14

Het filmpje uit de openingspost is wel een paard wat getraind wordt door professionals en nota bene beoordeeld door een keuringscommissie. Daar zit schijnbaar niemand bij die de manier van longeren niet oké vind... Althans niemand die zich er over uitspreekt. Dat is een kwalijke zaak!


Nog een filmpje van YouTube, eerste zoekresultaat



Paard geeft naar mijn idee duidelijk aan de bijzetteugels niet fijn te vinden

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 11:41

Dier is gewoon erg fris. Ik vind ze altijd zo met contrastelling lopen. Ik zal vast het hele topic over me heen krijgen maar ik deed de longeerlijn door het bit terug naar de singel zodat ik ze kon laten nageven op de lijn en dan ontspande ik en volgden ze mooi de lijn wat naar beneden toe. En ik kon ze wat buigen/stellen ermee.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 11:51

Klopt, het paard is gewoon erg fris. Ik vind dit nu echt geen voorbeeld van te strak bijgezet overigens.
Dit zijn zijn ook heel andere paarden dan de meesten in dit topic überhaupt gewend zijn.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 11:55

Dit paard geeft ook vrij duidelijk aan niet in die arena te willen zijn in zijn eentje.....

Of, hij geeft vrij duidelijk aan dat hij ff niet genoeg buiten/los komt...

Of dattie vrij hoog in het voer staat....

Of misschien wel dat hij niet al maanden is getraind en 'monddood' gemaakt. Maar een paar weken geleden nog lekker thuis stond en nu wat overdonderd is....

Het is lastig conclusies trekken.

Feit is dat men wil zien wat dit paard in zich heeft aan beweging. Als ze hem met wintervacht uit het land trekken is het lastig te zien.
Als ze hem tevoren even de energie eruit laten gooien is hij te tam. Zonder een beetje krachtvoer idem.
Zonder bijzetteugels krijg je een heel wisselend beeld.
Zonder een beetje training kunnen de hekken wel een pak omhoog of de longer gaat skiën.
Er is natuurlijk een systeem ontstaan waarmee beter geselecteerd kan worden.


De bijzet had misschien een tikkie meer lengte kunnen hebben, maar is niet zo dramatisch slecht als op het filmpje van het artikel.

Suzanne, ik weet niet of de buiging veel bijdraagt aan wat ze willen zien in dit stadium... Ik zou daar ook naartoe willen, maar dat vergt ook wel wat training.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:16

Kelly_ann schreef:
Dit paard geeft ook vrij duidelijk aan niet in die arena te willen zijn in zijn eentje.....

Of, hij geeft vrij duidelijk aan dat hij ff niet genoeg buiten/los komt...

Of dattie vrij hoog in het voer staat....

Of misschien wel dat hij niet al maanden is getraind en 'monddood' gemaakt. Maar een paar weken geleden nog lekker thuis stond en nu wat overdonderd is....

Het is lastig conclusies trekken.

Feit is dat men wil zien wat dit paard in zich heeft aan beweging. Als ze hem met wintervacht uit het land trekken is het lastig te zien.
Als ze hem tevoren even de energie eruit laten gooien is hij te tam. Zonder een beetje krachtvoer idem.
Zonder bijzetteugels krijg je een heel wisselend beeld.
Zonder een beetje training kunnen de hekken wel een pak omhoog of de longer gaat skiën.
Er is natuurlijk een systeem ontstaan waarmee beter geselecteerd kan worden.


De bijzet had misschien een tikkie meer lengte kunnen hebben, maar is niet zo dramatisch slecht als op het filmpje van het artikel.

Suzanne, ik weet niet of de buiging veel bijdraagt aan wat ze willen zien in dit stadium... Ik zou daar ook naartoe willen, maar dat vergt ook wel wat training.



Paard schreeuwt zo een ongeveer: Nee!
Daar wordt in het kader van de selectieprocedure totaal aan voorbij gegaan.
Dit moet je toch niet willen met een paard van even ruim 2 jaar oud?

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:26

Ondanks dat ie fris is, zie ik ook een dier wat nog moeite heeft met die druk. Eerst gaat hij er tegenin, vervolgens duikt ie er bijna achter. Ik vind dit overigens net een frisse pony, niet bepaald een toekomstig vaderdier. Is deze goedgekeurd? :')

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:30

Jazeker. Dit is echt een goed paard hoor. Of het echt een vaderdier is/wordt durf ik niet te zeggen maar je zal ermee gestraft worden, zo’n fijn sportpaard!