Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:30

Ik zie ook gewoon een paard met, zoals ze het ouderwets noemen 'stalmoed'.

Hoog in het voer, weinig buiten geweest, spannende omgeving. Misschien nog niet erg veel geoefend (wat op die jonge leeftijd misschien ook niet zou moeten).

Wil voorwaarts, loopt tegen de weerstand van de bijzet op, verschiet daarvan en komt omhoog.

Doet je volwassen recreatiepaard dit thuis in de roundpen terwijl hij gisteren nog normaal deed en er niks is veranderd qua tuig en omstandigheden. Dan zouden mijn alarmbellen ook gaan rinkelen.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:46

Suzanne F. schreef:
Dier is gewoon erg fris. Ik vind ze altijd zo met contrastelling lopen. Ik zal vast het hele topic over me heen krijgen maar ik deed de longeerlijn door het bit terug naar de singel zodat ik ze kon laten nageven op de lijn en dan ontspande ik en volgden ze mooi de lijn wat naar beneden toe. En ik kon ze wat buigen/stellen ermee.


Alleen de hals buigt wat neem ik aan?

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 12:56

Avalanche81 schreef:
MCE schreef:
ik longeer ook en met de stem kun je veel doen, alleen is voor mij de mentale en fysiek vrijheid meer nodig om in balans te komen

Avalanche81 schreef:
Maar HOE dan? Hoe krijg je een paard zover op de moeilijke kant in te buigen, alleen met je stem? Want als het paard die vrijheid krijgt, gaan ze zelf niet kiezen voor iets wat niet comfortabel is voor ze......

Ik hoor dit zo vaak roepen, maar heb nog nooit een antwoord gehad op hoe......



Ik denk dat je een beetje vast zit in beeldvorming..

Er is een verschil tussen aanwijzingen geven waarbij het paard de ruimte heeft om zelf te zoeken of het paard insnoeren dat er geen enkele andere oplossing meer mogelijk is.

Ook in eerste situatie is het prima mogelijk om hulpen te geven met bijv een zweep of longeer lijn en deze dan te koppelen aan een stem hulp. Daarnaast is voorbereiding een schone zaak.

Nu kan je er een hoop van vinden (eeuwige discussies zijn terug te vinden in rtd) maar in de academische hoek is het de normaalste zaak om bijvoorbeeld een travers tijdens de cirkel te vragen. Maar dat leer je ze uiteraard eerst aan de hand. idem met een schouder binnen..

Als die controle er is, is het verschil tussen de makkelijke en moeilijke kant vaak al behoorlijk verkleint dus is het ook niet meer zo moeilijk om het daar aan de longe over te hebben. Maar ook bijvoorbeeld Karen Rohlf heeft daar prima informatie over wat veel makkelijker in stijl aansluit bij de gemiddelde wedstrijd ruiter.

Maargoed ik ben dit jaar met twee van mijn hengsten (ander ras) op keuring geweest en heb ze daar zelf voor gebracht. Ik kwam toen ook al tot de conclusie dat ik niet tot 'dat gaatje' wil gaan welke schijnbaar nodig is om echt de punten te pakken.

Het punt dat Anja Beran echter maakt is veel basaler dan wat er wel of niet mogelijk zonder hulp teugels:

Een jong paard hoort niet in die houding.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 13:17

Toen het longeren werd ingevoerd op de HK waren de meningen trouwens best positief geloof ik. Maar jammer dat het nu op deze manier wordt gedaan waardoor het zijn doel imo voorbij schiet. Namelijk je paard op een vriendelijke, correcte manier aanbieden. Dat wordt je gewoon onmogelijk gemaakt als hengstenhouder zijnde, al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit juist de manier is waarop de gemiddelde hengstenhouder zijn paarden longeert. Beetje 'olewets eigenlijk.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 13:37

CharleyT schreef:
Suzanne F. schreef:
Dier is gewoon erg fris. Ik vind ze altijd zo met contrastelling lopen. Ik zal vast het hele topic over me heen krijgen maar ik deed de longeerlijn door het bit terug naar de singel zodat ik ze kon laten nageven op de lijn en dan ontspande ik en volgden ze mooi de lijn wat naar beneden toe. En ik kon ze wat buigen/stellen ermee.


Alleen de hals buigt wat neem ik aan?


Ja, maar het grappige is dat de paarden zichzelf rechtmaken. Ik vraag halsbuiging en laat ze nageven op de lijn die ik dus door het bit terug naar de singel heb. Op het moment dat ze nageven en de lijn volgen, maken ze zichzelf recht. In eerste instantie is het dus alleen halsbuiging wat je vraagt (omdat je uiteraard de achterhand niet kan begrenzen met 1 lijn), maar het doet in praktijk meer als je het op de juiste manier doet. Ik kan het niet heel goed uitleggen maar ze vormen zich als het ware naar je lijn toe en je kan een hele mooie veerkrachtige verbinding krijgen op je lijn waarin je kan spelen met de hoogte/diepte en de buiging.

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 13:37

DuoPenotti schreef:
Nee daar hoor je idd niets van, die zijn alweer vertrokken voordat ze bekend waren.


:j

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:16

Niks raars aan hoor Suzanne, een handige longeur kan zo juist goed lengtebuiging verkrijgen.


Wbt het filmpje van Mobil, ik vind het ook niet geheel prettig ogen en heb me vorig jaar ook best wel geërgerd aan de manier van longeren van sommige jonge hengsten. In dit filmpje staat de bijzet voor mij te hoog en strak. Maar wat zij hier willen laten zien bij deze jonge hengsten is iets anders dan goed longeren. Daarnaast, hengst, jong, drukke omgeving. Voor het vergelijken van longeerfilmpjes is het wel handig dat de omstandigheden hetzelfde zijn.

Ben het er wel mee eens dat bepaalde manieren van trainen door professionals geaccepteerd worden terwijl deze niet goed zijn voor het paard. Die voorbeelden zien we natuurlijk ook op GP niveau. En de motivatie er achter is meestal: druk, ego, spektakel.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:23

Precies. Om de hengsten te vergelijken moeten ze allemaal op dezelfde wijze gelongeerd worden.
Dit is echt niet hoe ze thuis ook getraind worden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:30

Het is inderdaad geen goed longeren demonstratie an sich.

Dit is: hoe goed kan dit paard bewegen als potentiële dekhengst


En dan kom je weer bij, waarom willen we dit voor de sport? Is dit (nog steeds) de beste manier? Is dit ouderwets? Dierenmishandeling? Wanneer gaat het te ver?

Wat Elisa zegt: Druk, spectakel...beweging boven functionaliteit of karakter.
Er is een moment gekomen dat we beweging belangrijk zijn gaan vinden. Op zich een goede ontwikkeling in de fokkerij succes daarin volgde.
Maar misschien zit aan die periode nu wel een beetje zijn eind, de signalen zijn er al een aantal jaar.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:31

Suzanne F. schreef:
Precies. Om de hengsten te vergelijken moeten ze allemaal op dezelfde wijze gelongeerd worden.
Dit is echt niet hoe ze thuis ook getraind worden.


Denk jij van niet? Waarom zouden ze anders voor deze manier kiezen op de hk? Wie hebben besloten dat de paarden zo moeten worden aangeboden?
Ik ken genoeg oudere mensen die nog braaf zo longeren hoor, en dan vooral de jonkies. En die gaan niet naar de HK :P

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:41

Kelly_ann schreef:
Het is inderdaad geen goed longeren demonstratie an sich.

Dit is: hoe goed kan dit paard bewegen als potentiële dekhengst


En dan kom je weer bij, waarom willen we dit voor de sport? Is dit (nog steeds) de beste manier? Is dit ouderwets? Dierenmishandeling? Wanneer gaat het te ver?

Wat Elisa zegt: Druk, spectakel...beweging boven functionaliteit of karakter.
Er is een moment gekomen dat we beweging belangrijk zijn gaan vinden. Op zich een goede ontwikkeling in de fokkerij succes daarin volgde.
Maar misschien zit aan die periode nu wel een beetje zijn eind, de signalen zijn er al een aantal jaar.


Nou precies! Ik vind het ook niet normaal hoe de jonge ggk hengsten voorgesteld worden qua africhting. Gaat ook te snel, te geforceerd, niet in het belang van het paard. Zodra het paard als verdienmodel wordt gezien lijkt het welzijn niet meer uit te maken.
Zou mooi zijn als er gewoon naar leeftijd en africhtingsniveau gejureerd kan worden. Zowel in de hengstenwereld als in de sport. Driejarigen die gewoon lekker voorwaarts/ neerwaarts op eigen benen mogen lopen en rustig aan sterker mogen worden.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:56

Earth schreef:
Suzanne F. schreef:
Precies. Om de hengsten te vergelijken moeten ze allemaal op dezelfde wijze gelongeerd worden.
Dit is echt niet hoe ze thuis ook getraind worden.


Denk jij van niet? Waarom zouden ze anders voor deze manier kiezen op de hk? Wie hebben besloten dat de paarden zo moeten worden aangeboden?
Ik ken genoeg oudere mensen die nog braaf zo longeren hoor, en dan vooral de jonkies. En die gaan niet naar de HK :P


Nee dat denk ik niet. Ze worden thuis aan de touwtjes gelongeerd en lager in houding. Ze zullen afwisselend hoger en lager getraind worden en zeker niet alleen aan de bijzetteugels. Bijna niemand longeert meer aan de bijzetteugels. Maar voor de HK moest dit nu, naar Duits voorbeeld. Dus om een eerlijk beeld te krijgen moeten alle paarden op deze wijze worden voorgesteld. Thuis zullen ze dit vast weleens oefenen maar dit is niet hoe ze standaard getraind worden.

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 22:12

Ik vind het grof en lomp longeerwerk en ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd is dat er een keer eentje bij zit met veel "stalmoed" en een onoplettende longeur die achteroverklapt en verongelukt. Voordeel is dat, in de huidige tijd, het dan meteen voorgoed afgelopen is met dit soort jonge dieren over de kling-jagerij (en de hele paardenfokkerij en -houderij ter discussie gesteld ziet). Dit heeft niks met een goed en in balans bewegend paard te maken en dat is heel jammer want het is een gaaf dier en mooi gefokt (vind ik tenminste). Je kunt hier ook niet zien of het paard van nature balans heeft of dat hij zo haard moet lopen om niet over de kop te gaan (bij wijze van). Laat het dier mooi zijn beweging van achter naar voor af maken in plaats van dit hectische molenwieken getol. En dan kun je er gerust een bijzet aan hangen als je dat leuk vindt maar die is dan zeer waarschijnlijk niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 08:43

[quote="irmaz"]Ik vind het grof en lomp longeerwerk en ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd is dat er een keer eentje bij zit met veel "stalmoed" en een onoplettende longeur die achteroverklapt en verongelukt. Voordeel is dat, in de huidige tijd, het dan meteen voorgoed afgelopen is met dit soort jonge dieren over de kling-jagerij (en de hele paardenfokkerij en -houderij ter discussie gesteld ziet). Dit heeft niks met een goed en in balans bewegend paard te maken en dat is heel jammer want het is een gaaf dier en mooi gefokt (vind ik tenminste). Je kunt hier ook niet zien of het paard van nature balans heeft of dat hij zo haard moet lopen om niet over de kop te gaan (bij wijze van). Laat het dier mooi zijn beweging van achter naar voor af maken in plaats van dit hectische molenwieken getol. En dan kun je er gerust een bijzet aan hangen als je dat leuk vindt maar die is dan zeer waarschijnlijk niet nodig.[[/u/quote]

raak!!

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:24

Hoe zie je zo'n HK dan voor je Irmaz?

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:53

Ik ben zelf wel fan van de dubbele longe, ook voor het paard fijn dat ie kan uitschuiven als hij dat wil. Touwtjes en bijzet ben ik niet zo weg van..

En ik wacht nog op filmpjes van goed longeren zonder bijzet ;) Het wordt hier geregeld genoemd, ben erg benieuwd hoe dat gaat?

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:56

Babootje schreef:
Hoe zie je zo'n HK dan voor je Irmaz?

Ik vind het vrij bewegen eigenlijk meer over de basiskwaliteiten van een jong paard zeggen. Zolang je het paard op zijn eigen benen laat lopen, dus zonder hem zo idioot op te jagen als op een keuring gebeurt, dan kun je heel goed zien hoe het paard beweegt; of hij van nature balans en takt heeft, of hij wat kan sluiten, of hij voldoende schoudervrijheid heeft, hoe zijn natuurlijke houding is en hoe hij om gaat met nieuwe indrukken (wat weer info over het karakter oplevert) en wanneer je het paard wanneer het wat aan de omgeving is gewend, dan voorzichtig wat opdrijft kun je ook zien of hij van nature verruimt en vertrekt vanuit het achterbeen. Alhoewel je dat laatste ook al ziet wanneer je een goed gevoede jonge hengst in een vreemde omgeving brengt. Of een paard al zijn kwaliteiten behoudt wanneer je er een ruiter op zet zie je toch pas in een later stadium. (maar paarden met voldoende eigenhouding en balans vallen zelden tegen onder het zadel)

Eigenlijk vind ik het behoorlijk bedenkelijk dat blijkbaar fokkers een opgeknoopt paard aan een touwtje nodig hebben om te zien of een paard kwaliteit heeft. En als ik er over na denk is dat wel een bewijs dat de opmerking van Anja Beran hout snijdt.

En even, voordat mensen bij mijn omschrijving het beeld voor zich krijgen van een te dikke, rondsloffende fjord, dit is dus niet wat ik bedoel. :knuffel:

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:30

Zo'n sportpaard in de categorie heel heet en ook fris ongecontroleerd in zo'n omgeving laten bewegen is vragen om problemen (in de zin van kreupelheid). Zo'n paard gaat zich niet laten zien, omdat het alleen maar heul hard gaat en van sluiten is dan al helemaal geen sprake. Sommige gallopperen alleen maar en laten geen draf zien. Zo'n jong fris en onervaren sportpaard in zo'n omgeving longeren zonder bijzet, geeft het risico dat het zo aan de kletter gaat dat het bit de mond verwondt.
Het paard in het filmpje van Fransje reageert niet met verzet op de bijzet, maar is fris i.c.m.spanning van zijn omgeving. Dat is goed te zien aan het mesten als de longeur met het paard binnen komt. Dan is de bijzet nog helemaal niet bevestigd.

Fokkers hebben geen "opgeknoopt paard aan een touwtje" nodig alleen maar om te zien of een paard kwaliteit heeft. Fokkers zijn ook zuinig op die kwaliteit en lopen liever geen grote risico's met die kwaliteit als het om dit soort keuringen gaat. De bijzet is een stukje extra controle dat er ook voor zorgt dat het paard heel blijft.

De PRE's die Anja Beran meestal heeft, vallen ook niet in die categorie paarden.
Het is makkelijk om kritiek te hebben, maar ten opzichte van het filmpje dat Fransje liet zien, vind ik het echt onjuist. Paard staat niet strak bijgezet, kan prima naar voren, wordt niet opgejaagd. Kan er echt niks van zeggen. Het enige dat ik me nog kan voorstellen is, of je dit soort concoursen een paard wel aan moet doen. Het geeft (gelukkig korte) stress, maar wel stress. Maar uiteindelijk zullen ze dit ook moeten leren.
Vind je dat niet, kom je natuurlijk al snel terecht in de "is paardrijden diervriendelijk" discussie terecht.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-12-21 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:31



Bedoel jij zoiets, Irmaz?

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:44

Naar mijn mening moet je een paard dit op deze manier niet aan willen doen.
Te jong en te onvoorbereid zoveel prikkels. Dan heb je inderdaad kans op ongelukken omdat stress en nadenken niet samen gaan.
Angst is een slechte raadgever!


Overigens doelde ik niet specifiek op het verzet op de bijzet. Al vanaf het begin zie je dat het allemaal teveel is voor het paard.
Dat kan je af doen als fris maar dan ben je jezelf voor de gek aan het houden.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:16

Dit is gewoon fris. Klein beetje spanning is ook normaal. Dit is gewoon - voor de meesten hier - een buitencategorie paard.

En wanneer zou de tijd dan wel rijp zijn denk je? Jong geleerd is immers oud gedaan. Alle indrukken die een paard voor het eerst opdoet geeft een stukje spanning/stress. Maar uiteindelijk moeten ze toch leren. Dat is op zich ook niet verkeerd.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:00

Babootje schreef:
Dit is gewoon fris. Klein beetje spanning is ook normaal. Dit is gewoon - voor de meesten hier - een buitencategorie paard.

En wanneer zou de tijd dan wel rijp zijn denk je? Jong geleerd is immers oud gedaan. Alle indrukken die een paard voor het eerst opdoet geeft een stukje spanning/stress. Maar uiteindelijk moeten ze toch leren. Dat is op zich ook niet verkeerd.



Het een beetje fris noemen is bagatelliseren!
Zo kun je veel stress natuurlijk prima afdekken met een lage suiker.
Wat zou het paard moeten doen om het in jouw ogen te zien als veel stress?


Of ze het wel of niet moeten leren is een aparte discussie. Maar het overspoelen met indrukken is niet gunstig voor een leerproces. Ze leren namelijk slecht als ze gestrest zijn.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:18

Ze longeerden ze met z'n tweeen in de baan, ik denk dat er met dat concept niks mis is alleen de manier van longeren wel. Laat ze gewoon even zonder bijzet oid de frisheid kwijt kunnen en longeer ze dan netjes van achter naar voor met touwtjes (zonder houdingen te forceren) en geef ze vooral de tijd om alles rustig en stap voor stap te kunen doen. Ik denk dat dat voor de dieren het beste uitgangspunt zou zijn.

Punt is natuurlijk wel, de dieren zijn nog zo jong dat ze van alle indrukken snel de pijp leeg kunnen hebben. Maar juist daarom zijn verschillende beoordelingsmanieren op verschillende momenten belangrijk denk ik.

Het gaat niet om fokkers die de hengsten zo willen zien he, het gaat om heel veel geld en het preppen van paarden waardoor er teveel, te snel en te geforceerd dingen van de hengsten gevraagd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:29

Elisa2 schreef:
Ze longeerden ze met z'n tweeen in de baan, ik denk dat er met dat concept niks mis is alleen de manier van longeren wel. Laat ze gewoon even zonder bijzet oid de frisheid kwijt kunnen en longeer ze dan netjes van achter naar voor met touwtjes (zonder houdingen te forceren) en geef ze vooral de tijd om alles rustig en stap voor stap te kunen doen. Ik denk dat dat voor de dieren het beste uitgangspunt zou zijn.

Punt is natuurlijk wel, de dieren zijn nog zo jong dat ze van alle indrukken snel de pijp leeg kunnen hebben. Maar juist daarom zijn verschillende beoordelingsmanieren op verschillende momenten belangrijk denk ik.

Het gaat niet om fokkers die de hengsten zo willen zien he, het gaat om heel veel geld en het preppen van paarden waardoor er teveel, te snel en te geforceerd dingen van de hengsten gevraagd worden.



behalve dan dat de aanjager het paard goed voorwaarts moet houden waartoe hij door de bijzet niet in staat is om op een natuurlijke manier te tonen
is zo opgefokt zijn nodig om te zien of een paard potentie heeft? zegt voldoende over de jury lijkt me

of verwar ik het met "expressie", dan moet ik mijn definitie hierover bijstellen

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:37

Ik snap je reactie niet? Ik bedoel dat ze met z'n tweeen in de baan longeren (elk aan een kant) zodat de dieren niet alleen zijn en daardoor al wat minder gespannen zijn. Daarnaast schrijf ik dat het mij een goed idee lijk als ze zonder poespas eerst even de spanning er uit kunnen lopen voordat ze gewoon op een nette manier aan het werk gezet worden.

De jury heeft geen gespannen paarden nodig, juist niet..maar het zijn jonge kwpn hengsten die vol zitten met testosteron in een andere omgeving met andere hengsten. Ik denk dat degene die ooit met zulke hengsten gewerkt hebben wel weten dat dit geen kattenpis is om mee om te gaan.