Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 30 [ 745 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 30  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

 

Elisa2 schreef
Ik snap je reactie niet? Ik bedoel dat ze met z'n tweeen in de baan longeren (elk aan een kant) zodat de dieren niet alleen zijn en daardoor al wat minder gespannen zijn. Daarnaast schrijf ik dat het mij een goed idee lijk als ze zonder poespas eerst even de spanning er uit kunnen lopen voordat ze gewoon op een nette manier aan het werk gezet worden.

De jury heeft geen gespannen paarden nodig, juist niet..maar het zijn jonge kwpn hengsten die vol zitten met testosteron in een andere omgeving met andere hengsten. Ik denk dat degene die ooit met zulke hengsten gewerkt hebben wel weten dat dit geen kattenpis is om mee om te gaan.




maar juist dat is wat ze zien, gespannen paarden in een houding

ik zie weinig ontspanning,

dat ben ik direct met je eens maar dan heb je geen bijzet nodig
ben er te lang uit om te begrijpen hoe het nu gaat en waarom het op deze manier nodig is


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-21 12:54, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 12:47 



 
Profiel   

Volgens mij is dat ook precies wat ik schreef..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 12:49 



 
Profiel   

Babootje schreef
Dit is gewoon fris. Klein beetje spanning is ook normaal. Dit is gewoon - voor de meesten hier - een buitencategorie paard.

En wanneer zou de tijd dan wel rijp zijn denk je? Jong geleerd is immers oud gedaan. Alle indrukken die een paard voor het eerst opdoet geeft een stukje spanning/stress. Maar uiteindelijk moeten ze toch leren. Dat is op zich ook niet verkeerd.



fransje23 schreef
Het een beetje fris noemen is bagatelliseren!
Zo kun je veel stress natuurlijk prima afdekken met een lage suiker.


Nee hoor, bij dit soort paarden is dit "een beetje fris".

fransje23 schreef
Wat zou het paard moeten doen om het in jouw ogen te zien als veel stress?

Of ze het wel of niet moeten leren is een aparte discussie. Maar het overspoelen met indrukken is niet gunstig voor een leerproces. Ze leren namelijk slecht als ze gestrest zijn.



Dit paard geeft geen verzet. Hij komt wat omhoog omdat ie wordt vastgehouden en ongeduldig is. Vervolgens gaat hij gewoon voorwaarts, wordt niet belemmerd door de bijzet. Anders zou hij omhoog blijven komen. Er staat ook geen "aanjager" met een zweep om het paard op te jagen. Het paard gaat gewoon uit zichzelf voorwaarts

@Elisa2. Persoonlijk zie ik hier liever wel een bijzet dan zonder. Zoals je zegt, het zijn jonge frisse hengsten vol testosteron waarbij je liever wat meer controle hebt, in plaats van gaten in de mond achteraf.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-12-21 13:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:23 



 
Profiel   

Hm in dat geval zou ik sowieso zeggen, bijzet lager..lagere hoofdhals houding is automatisch meer ontspanning. En niet te strak..ik zie in ieder geval nog wel genoeg ruimte voor verbetering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:27 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hm in dat geval zou ik sowieso zeggen, bijzet lager..lagere hoofdhals houding is automatisch meer ontspanning. En niet te strak..ik zie in ieder geval nog wel genoeg ruimte voor verbetering.


Een lagere bijzet vind ik juist meer "gedwongen". Bovendien houd je in dat geval bij paarden met zoveel beweging de kans dat ze in de bijzet terecht komen. De bijzet zit hier niet te krap, want ik zie m los terwijl het paard niet opgekruld loopt. Het paard heeft heel veel te zien en de bijzet - op deze manier vastgezet - geeft hem ook de ruimte daarvoor.

Ik zeg hiermee ook niet dat op de HK elk paard juist voorgesteld wordt en niet te strak bijgezet is, maar in het door Fransje gegeven voorbeeld zie ik dat juist niet.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-12-21 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:28 



 
Profiel   

Natuurlijk gaat het uit zichzelf voorwaarts het probeert de spanning op die manier af te laten vloeien.
Een andere zou in de staak gaan en komt omhoog.

Is het testosteron of adrenaline wat parten speelt?

Babootje, dat jij het een beetje fris noemt maakt het geen waarheid hé! Het blijft een mening net als de mijne :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:35 



 

Babootje, bijzondere uitleg van spanning, maar ik zie toch duidelijk een tweede man met zweep, maar goed smaken verschillen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:36 



 
Profiel   

MCE schreef
Babootje, bijzondere uitleg van spanning, maar ik zie toch duidelijk een tweede man met zweep, maar goed smaken verschillen


Geen kwestie van smaak MCE maar van goed kijken. De man die met de zweep heeft alleen geholpen met bijzetten en komt er met de zweep niet in de buurt. Zelfs niet op het moment dat het paard wat omhoog komt.

@Fransje. Wat mij betreft is dit geen mening maar ervaring. Ik heb veel van dit soort paarden gezien en ook een aantal in handen gehad. Genoeg om te kunnen zien, dat dit geen verzet is maar ongeduld. Zodra het paard voorwaarts kon - zonder dat hij naar voren moest worden gemept - was het namelijk over. Daarom is het ongeduld. Wachten moeten ze ook leren. Net zo goed dat ze aan zo een ambiance moeten wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:38 



 
Profiel   

Babootje schreef
Zo'n sportpaard in de categorie heel heet en ook fris ongecontroleerd in zo'n omgeving laten bewegen is vragen om problemen (in de zin van kreupelheid). Zo'n paard gaat zich niet laten zien, omdat het alleen maar heul hard gaat en van sluiten is dan al helemaal geen sprake. Sommige gallopperen alleen maar en laten geen draf zien. Zo'n jong fris en onervaren sportpaard in zo'n omgeving longeren zonder bijzet, geeft het risico dat het zo aan de kletter gaat dat het bit de mond verwondt.
Het paard in het filmpje van Fransje reageert niet met verzet op de bijzet, maar is fris i.c.m.spanning van zijn omgeving. Dat is goed te zien aan het mesten als de longeur met het paard binnen komt. Dan is de bijzet nog helemaal niet bevestigd.

Fokkers hebben geen "opgeknoopt paard aan een touwtje" nodig alleen maar om te zien of een paard kwaliteit heeft. Fokkers zijn ook zuinig op die kwaliteit en lopen liever geen grote risico's met die kwaliteit als het om dit soort keuringen gaat. De bijzet is een stukje extra controle dat er ook voor zorgt dat het paard heel blijft.

De PRE's die Anja Beran meestal heeft, vallen ook niet in die categorie paarden.
Het is makkelijk om kritiek te hebben, maar ten opzichte van het filmpje dat Fransje liet zien, vind ik het echt onjuist. Paard staat niet strak bijgezet, kan prima naar voren, wordt niet opgejaagd. Kan er echt niks van zeggen. Het enige dat ik me nog kan voorstellen is, of je dit soort concoursen een paard wel aan moet doen. Het geeft (gelukkig korte) stress, maar wel stress. Maar uiteindelijk zullen ze dit ook moeten leren.
Vind je dat niet, kom je natuurlijk al snel terecht in de "is paardrijden diervriendelijk" discussie terecht.

Oke ik zal proberen hier gestruktureerd op te reageren:
Anja Beran werkt veel met arabische hengsten, lijkt me toch een categorie 'heet genoeg' om met een KWPN-er te vergelijken.

Dat de jonge hengsten fris zijn kan prima zijn maar zoals ze ook moeten leren om een bit te accepteren, fatsoenlijk kunnen longeren, poetsen, voetjes geven en alle andere dingen die een net rijpaard moet weten, kun je ze ook leren los door een (vreemde) ruimte te bewegen zonder op tilt te slaan. Als van al die uren die nu worden besteed aan het vastgeknoopt rondjes laten tollen eens een deel wordt besteed aan het paard wat zelfvertrouwen en rust te leren in verschillende omgevingen dan heb je al snel een heel ander beeld.
En als een jong paard niet de handigheid heeft om eens lekker uit zijn plaat te gaan zonder zelf geblesseerd te raken dan weet je in ieder geval dat hij onvoldoende balans, takt en handigheid heeft om een goed sportpaard te worden.

En dan is er natuurlijk ook niks mis mee om een jong paard voordat het vrij door de kooi gaat warm te laten lopen aan de longe, lijkt me.

Babootje schreef
Dit is gewoon fris. Klein beetje spanning is ook normaal. Dit is gewoon - voor de meesten hier - een buitencategorie paard.

En wanneer zou de tijd dan wel rijp zijn denk je? Jong geleerd is immers oud gedaan. Alle indrukken die een paard voor het eerst opdoet geeft een stukje spanning/stress. Maar uiteindelijk moeten ze toch leren. Dat is op zich ook niet verkeerd.

Paard is gewoon een KWPN-er, identiek gefokt aan mijn KWPN-ers die ook hengst zijn geweest tot een jaar of 5, dus ik zie hier niet direct een buitencategorie in hoor >;)

Het paard van Fransje verzet zich weldegelijk tegen het bit, dat is geen frisheid. Paard wordt inderdaad niet opgejaagd maar dat is in de training waarschijnlijk al meer dan voldoende gedaan. Ik heb een merrie gaekocht die ook zo is klaar gemaakt voor de keuring, zodra je daar de longe aan het bit klikte steeg de spanning door het dak en kon die ook alleen maar zo hectisch ronddraven. Zelf hoefde je alleen in het midden te gaan staan en o wee als je een beweging maakte, dan kwam er nog meer spectakel. Allemaal gebouwd op stress en daardoor een lijf zo stijf als een plank, maar wel veel benengeklapper.

Ik zit nu trouwens de KWPN keuring te kijken met de hengsten op het straatje, daar zie het er allemaal heel rustig aan toe gaan, niks frisse of gestresste hengsten, gewoon netjes gemanierde dieren. Dus het kan gewoon wel hè, jonge welgemanierde hengsten in een vreemde omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:49 



 

Babootje schreef
MCE schreef
Babootje, bijzondere uitleg van spanning, maar ik zie toch duidelijk een tweede man met zweep, maar goed smaken verschillen


Geen kwestie van smaak MCE maar van goed kijken. De man die met de zweep heeft alleen geholpen met bijzetten en komt er met de zweep niet in de buurt. Zelfs niet op het moment dat het paard wat omhoog komt.

@Fransje. Wat mij betreft is dit geen mening maar ervaring. Ik heb veel van dit soort paarden gezien en ook een aantal in handen gehad. Genoeg om te kunnen zien, dat dit geen verzet is maar ongeduld. Zodra het paard voorwaarts kon - zonder dat hij naar voren moest worden gemept - was het namelijk over. Daarom is het ongeduld. Wachten moeten ze ook leren. Net zo goed dat ze aan zo een ambiance moeten wennen.


einde filmpje in stap!!! paard heeft in de drafsessie al zijn spirit verspeelt voor een goede voorwaartse stap te kunnen tonen met of zonder zweep
maar ik geef u graag het gelijk: smaken verschillen


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-21 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:52 



 
Profiel   

Babootje schreef
Elisa2 schreef
Hm in dat geval zou ik sowieso zeggen, bijzet lager..lagere hoofdhals houding is automatisch meer ontspanning. En niet te strak..ik zie in ieder geval nog wel genoeg ruimte voor verbetering.


Een lagere bijzet vind ik juist meer "gedwongen". Bovendien houd je in dat geval bij paarden met zoveel beweging de kans dat ze in de bijzet terecht komen. De bijzet zit hier niet te krap, want ik zie m los terwijl het paard niet opgekruld loopt. Het paard heeft heel veel te zien en de bijzet - op deze manier vastgezet - geeft hem ook de ruimte daarvoor.

Ik zeg hiermee ook niet dat op de HK elk paard juist voorgesteld wordt en niet te strak bijgezet is, maar in het door Fransje gegeven voorbeeld zie ik dat juist niet.


Nee daar ben ik het niet mee eens, een fractie lager en iets losser en hij zou veel mooier en losser over de rug kunnen komen en daardoor veel sneller ontspannen. Ik vind hem hier wel te strak, een paard hoort zo niet op de hulpteugel te reageren ongeacht de omstandigheden.

Daarnaast zijn arabische hengsten imo niet te vergelijken met kwpn hengsten qua temperament, maar ook daar zit natuurlijk verschil in bij beide. Ik ben in ieder geval geen fan van werken met kwpn hengsten (iets teveel ongelukjes mee gehad) sommige waren compleet gestoord terwijl ik dat bij andere rassen qua hengsten nooit zo extreem heb ervaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:59 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik snap je reactie niet? Ik bedoel dat ze met z'n tweeen in de baan longeren (elk aan een kant) zodat de dieren niet alleen zijn en daardoor al wat minder gespannen zijn. Daarnaast schrijf ik dat het mij een goed idee lijk als ze zonder poespas eerst even de spanning er uit kunnen lopen voordat ze gewoon op een nette manier aan het werk gezet worden.

De jury heeft geen gespannen paarden nodig, juist niet..maar het zijn jonge kwpn hengsten die vol zitten met testosteron in een andere omgeving met andere hengsten. Ik denk dat degene die ooit met zulke hengsten gewerkt hebben wel weten dat dit geen kattenpis is om mee om te gaan.

Ik gok eigenlijk vooral heel veel krachtvoer op minimaal beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 14:10 



 
Profiel   

https://kwpn.tv/watch/12222

Hier is de bijzet lager bevestigd en net een fractie losser, kun je nog wel het ea op aanmerken qua bijzetten en stelling etc. maar toch is het hele beeld al veel meer ontspannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 14:13 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Elisa2 schreef
Ik snap je reactie niet? Ik bedoel dat ze met z'n tweeen in de baan longeren (elk aan een kant) zodat de dieren niet alleen zijn en daardoor al wat minder gespannen zijn. Daarnaast schrijf ik dat het mij een goed idee lijk als ze zonder poespas eerst even de spanning er uit kunnen lopen voordat ze gewoon op een nette manier aan het werk gezet worden.

De jury heeft geen gespannen paarden nodig, juist niet..maar het zijn jonge kwpn hengsten die vol zitten met testosteron in een andere omgeving met andere hengsten. Ik denk dat degene die ooit met zulke hengsten gewerkt hebben wel weten dat dit geen kattenpis is om mee om te gaan.

Ik gok eigenlijk vooral heel veel krachtvoer op minimaal beweging.


Dat uiteraard helaas ook.. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 14:14 



 
Profiel   

Babootje schreef
[

@Fransje. Wat mij betreft is dit geen mening maar ervaring. Ik heb veel van dit soort paarden gezien en ook een aantal in handen gehad. Genoeg om te kunnen zien, dat dit geen verzet is maar ongeduld. Zodra het paard voorwaarts kon - zonder dat hij naar voren moest worden gemept - was het namelijk over. Daarom is het ongeduld. Wachten moeten ze ook leren. Net zo goed dat ze aan zo een ambiance moeten wennen.


Dan nog is het een mening want iemand anders kan een andere ervaring hebben.

Zoals ik al eerder vroeg wat zou het paard moeten doen voor jij het onder de noemer stress gooit?
Omhoog komen? Begeleiders aanvallen? Knock-out gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 14:45 



 
Profiel   

irmaz schreef
Anja Beran werkt veel met arabische hengsten, lijkt me toch een categorie 'heet genoeg' om met een KWPN-er te vergelijken.

Nah, een KWPN-er is echt niet te vergelijken met een Arabier. Arabieren zijn over het algemeen echt veel rustiger en veel minder heet, veel nuchterder ook dan een KWPN.

Mijn merrie is alsnog een pak heter dan welke KWPN ook, zonder testosteron.
fransje23 schreef
Zoals ik al eerder vroeg wat zou het paard moeten doen voor jij het onder de noemer stress gooit?
Omhoog komen? Begeleiders aanvallen? Knock-out gaan?

Met stress heb je imo een heel andere lichaamstaal en dan komen ze idd omhoog. Plus dat je dan vluchtgedrag gaat zien, dat zag ik hier niet echt. Wel ongeduld en frisheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 15:38 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
irmaz schreef
Anja Beran werkt veel met arabische hengsten, lijkt me toch een categorie 'heet genoeg' om met een KWPN-er te vergelijken.

Nah, een KWPN-er is echt niet te vergelijken met een Arabier. Arabieren zijn over het algemeen echt veel rustiger en veel minder heet, veel nuchterder ook dan een KWPN.

Sinds wanneer is dat dan? Ik vermoed dat als dat tegenwoordig het geval is, dat meer komt door het verschil in houders van de beide rassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 15:56 



 
Profiel   

Ja. Dat zal het zijn. En dat Tinkers niet meelopen in de topsport ligt ook aan de jury.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 16:14 



 
Profiel   

Daar zitten we natuurlijk ook met een deel van het "probleem". Heet, sensibel, veel testosteron en bombarie. Want dan; meer expressie, een mooier paard, beweging en gevoeliger in het werk.

Daar hebben flink op geselecteerd en gefokt de afgelopen jaren.

Maar dan zullen ze ook wat lastiger te hanteren zijn/worden.

Ik denk dat de AV de afgelopen 30 jaar een stuk minder 'slachtoffer' van zulk beleid is geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 16:45 



 
Profiel   

De ene KWPN-er is de andere niet. Sommige zijn zo gefokt dat ze nagenoeg overgevoelig, altijd "aan" , zijn en vooral zichzelf in de weg zitten.
Tel je daar een verkeerd management bij op heb je een soort projectiel.

Arabieren, en volbloeden en dravers, zijn wel heet en gevoelig maar beter hanteerbaar. Althans dat is mijn ervaring.
Die stuiteren eerder om je heen maar trekken je minder snel als een vlaggetje mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 16:48 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Daar zitten we natuurlijk ook met een deel van het "probleem". Heet, sensibel, veel testosteron en bombarie. Want dan; meer expressie, een mooier paard, beweging en gevoeliger in het werk.

Daar hebben flink op geselecteerd en gefokt de afgelopen jaren.

Maar dan zullen ze ook wat lastiger te hanteren zijn/worden.

Ik denk dat de AV de afgelopen 30 jaar een stuk minder 'slachtoffer' van zulk beleid is geweest.

Dat denk ik dus ook. En daardoor krijg je dus wel degelijk heel verschillende paarden. Waarbij management niet onbelangrijk is, maar het ligt natuurlijk niet alleen bij de houder. Ik zou willen dat het zo simpel was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 16:53 



 
Profiel   

Is, volgens mij wel, vooral het geval bij de dressuurpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 17:01 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ja. Dat zal het zijn. En dat Tinkers niet meelopen in de topsport ligt ook aan de jury.

%) bijzondere reactie hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 17:15 



 
Profiel   

irmaz schreef
Avalanche81 schreef

Nah, een KWPN-er is echt niet te vergelijken met een Arabier. Arabieren zijn over het algemeen echt veel rustiger en veel minder heet, veel nuchterder ook dan een KWPN.

Sinds wanneer is dat dan? Ik vermoed dat als dat tegenwoordig het geval is, dat meer komt door het verschil in houders van de beide rassen.


Jij zegt hier letterlijk dat het verschil ligt bij de houders van de paarden en niet bij de paarden zelf.


irmaz schreef
Avalanche81 schreef
Ja. Dat zal het zijn. En dat Tinkers niet meelopen in de topsport ligt ook aan de jury.

%) bijzondere reactie hoor.


Vandaar dus die reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 17:28 



 
Profiel   

irmaz schreef
Avalanche81 schreef

Nah, een KWPN-er is echt niet te vergelijken met een Arabier. Arabieren zijn over het algemeen echt veel rustiger en veel minder heet, veel nuchterder ook dan een KWPN.

Sinds wanneer is dat dan? Ik vermoed dat als dat tegenwoordig het geval is, dat meer komt door het verschil in houders van de beide rassen.

Avalanche81 schreef
Jij zegt hier letterlijk dat het verschil ligt bij de houders van de paarden en niet bij de paarden zelf.

Ja en dat zeggen degenen na mij ook. Dat de gemiddelde KWPN-er waarschijnlijk heter is dan de gemiddelde KWPN-er van 30 jaar geleden (alhoewel Jazz ook al 30 jaar geleden gefokt is) geloof ik best wel maar dat een gemiddelde KWPN-er heter is dan een gemiddelde Arabier lijkt me echt nog steeds niet het geval. Dat dat zo lijkt tegenwoordig lijkt mij dan toch echt komen door een verschil in omgang mens-dier.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 17:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 30 [ 745 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 30  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen