Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:42

irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:
Jij zegt hier letterlijk dat het verschil ligt bij de houders van de paarden en niet bij de paarden zelf.

Ja en dat zeggen degenen na mij ook.


Kelly_ann schreef:
Daar zitten we natuurlijk ook met een deel van het "probleem". Heet, sensibel, veel testosteron en bombarie. Want dan; meer expressie, een mooier paard, beweging en gevoeliger in het werk.

Daar hebben flink op geselecteerd en gefokt de afgelopen jaren.

Maar dan zullen ze ook wat lastiger te hanteren zijn/worden.

Ik denk dat de AV de afgelopen 30 jaar een stuk minder 'slachtoffer' van zulk beleid is geweest.


fransje23 schreef:
De ene KWPN-er is de andere niet. Sommige zijn zo gefokt dat ze nagenoeg overgevoelig, altijd "aan" , zijn en vooral zichzelf in de weg zitten.
Tel je daar een verkeerd management bij op heb je een soort projectiel.

Arabieren, en volbloeden en dravers, zijn wel heet en gevoelig maar beter hanteerbaar. Althans dat is mijn ervaring.
Die stuiteren eerder om je heen maar trekken je minder snel als een vlaggetje mee.


Ik lees hier heel wat anders dan wat jij zegt.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:52

Elisa2 schreef:
Hm in dat geval zou ik sowieso zeggen, bijzet lager..lagere hoofdhals houding is automatisch meer ontspanning. En niet te strak..ik zie in ieder geval nog wel genoeg ruimte voor verbetering.


Babootje schreef:
Een lagere bijzet vind ik juist meer "gedwongen". Bovendien houd je in dat geval bij paarden met zoveel beweging de kans dat ze in de bijzet terecht komen. De bijzet zit hier niet te krap, want ik zie m los terwijl het paard niet opgekruld loopt. Het paard heeft heel veel te zien en de bijzet - op deze manier vastgezet - geeft hem ook de ruimte daarvoor.

Ik zeg hiermee ook niet dat op de HK elk paard juist voorgesteld wordt en niet te strak bijgezet is, maar in het door Fransje gegeven voorbeeld zie ik dat juist niet.


Elisa2 schreef:
Nee daar ben ik het niet mee eens, een fractie lager en iets losser en hij zou veel mooier en losser over de rug kunnen komen en daardoor veel sneller ontspannen. Ik vind hem hier wel te strak, een paard hoort zo niet op de hulpteugel te reageren ongeacht de omstandigheden.


Dat ben ik met je eens, maar het paard vind het spannend en er is voor hem veel te zien. Dat gaat hij toch proberen en persoonlijk vind ik het dan vriendelijker dat hij dat dan ook kan zonder tegen de begrenzing van de teugel aan te lopen.

Het paard reageert imo niet op de hulpteugel. Hij reageert niet op het aanknopen van de hulpteugel zelf, maar je ziet m ongeduldig worden omdat hij vastgehouden wordt. Zodra hij weg mag is dat ook weer weg. Paarden met veel go worden erg ongeduldig van stilstaan.

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:03

Kelly_ann schreef:
Daar zitten we natuurlijk ook met een deel van het "probleem". Heet, sensibel, veel testosteron en bombarie. Want dan; meer expressie, een mooier paard, beweging en gevoeliger in het werk.

Daar hebben flink op geselecteerd en gefokt de afgelopen jaren.

Maar dan zullen ze ook wat lastiger te hanteren zijn/worden.

Ik denk dat de AV de afgelopen 30 jaar een stuk minder 'slachtoffer' van zulk beleid is geweest.

Dat is verkeerd gedacht :) Zeker bij de showarabieren wordt juist meer bombarie en expressie gewaardeerd, met enorme beweging en hengstengedrag. Echter leren de meeste paarden daar gewoon om zich te gedragen. Je wilt immers wel een paard wat bij je blijft wanneer je met 12 hengsten in een ring loopt. En ze leren ook heel erg wanneer ze 'aan' mogen en wanneer ze gewoon stil moeten staan. Ze moeten namelijk eerst een rondje draven aan de hand, met de staart op de rug en het liefst snurkend en daarna moeten ze rustig aan de hand stappen en stokstijf stilstaan bij het opstellen.

En daar zijn de condities misschien nog wel extremer dan bij de KWPN hengstenkeuring, met enorm veel joelend, roepend publiek, muziek, licht, en mensen die met zakjes langs de kanten wapperen.

Uiteindelijk zit alles hem in de opvoeding. En paarden kunnen echt wel leren wanneer ze macho mogen doen en wanneer niet. Natuurlijk heb je er altijd eikels tussenzitten, maar die heb je overal. Het is in ieder geval niet correct om de KWPN'er als zo veel heter weg te zetten als een arabier (wat trouwens super ironisch is, gezien niemand Arabieren wil omdat ze zo 'heet' zijn, en daarom maar op een KWPN'er wil rijden).

Verder volg ik de discussie vanaf de zijlijn, maar wilde hier wel eea rechtzetten :)

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:03

Een KWPN Hengst vergelijken met een AV Hengst...? Bokt staat "vol" met AV Hengsten die door een beetje consequente amateur makkelijk te houden zijn. Zijn gewoon een stuk nuchterder. Beetje vergelijkbaar met PRE's. Dat is bij KWPN hengsten toch echt meer uitzondering.
Wel grappig als je denkt dat die KWPN hengsten niet opgevoed zouden worden.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-12-21 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:07

Babootje schreef:
Een KWPN Hengst vergelijken met een AV Hengst...? Bokt staat "vol" met AV Hengsten die door een beetje consequente amateur makkelijk te houden zijn. Zijn gewoon een stuk nuchterder. Beetje vergelijkbaar met PRE's. Dat is bij KWPN hengsten toch echt meer uitzondering.

Dan gaat er wat mis in de KWPN-fokkerij, imo.

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:08

Hè, jullie zijn de vergelijking Arabier VS KWPN aan het maken, niet ik. Ik verbeter alleen het beeld wat er genoemd wordt ;)

En als ik zie hoe achterlijk mensen reageren zodra je het woord 'hengst' in de mond neemt, kan ik me ook zomaar voorstellen dat de gemiddelde persoon in de Arabieren wereld iets minder onder de indruk is van een hengst dan de gemiddelde warmbloedliefhebber :)

Edit: Maar misschien heb ik het wel compleet fout en is de KWPN'er zo'n bijzonder en uniek paard dat het eigenlijk geen paard genoemd meer mag worden en het inmiddels zijn eigen diersoort is ;)

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:11

Misschien San87. Maar het zijn paarden voor de professional of de professionele amateur. Die kunnen dat handelen.

Daar hebben we het in andere topics al vaker over gehad. Voor de "gewone" ruiter/amazone is er vrijwel geen "gewone" KWPN-er meer te vinden.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:12

goldenarrow schreef:
Dat is verkeerd gedacht Zeker bij de showarabieren wordt juist meer bombarie en expressie gewaardeerd, met enorme beweging en hengstengedrag. Echter leren de meeste paarden daar gewoon om zich te gedragen. Je wilt immers wel een paard wat bij je blijft wanneer je met 12 hengsten in een ring loopt. En ze leren ook heel erg wanneer ze 'aan' mogen en wanneer ze gewoon stil moeten staan. Ze moeten namelijk eerst een rondje draven aan de hand, met de staart op de rug en het liefst snurkend en daarna moeten ze rustig aan de hand stappen en stokstijf stilstaan bij het opstellen.

En daar zijn de condities misschien nog wel extremer dan bij de KWPN hengstenkeuring, met enorm veel joelend, roepend publiek, muziek, licht, en mensen die met zakjes langs de kanten wapperen.

Dan kun je toch zelf bedenken dat die paarden doodnuchter zijn? Er is een reden dat dat bij KWPN hengsten niet gebeurt. Iedereen vindt expressie leuk. Maar bij het ene ras heb je dat publiek, muziek, licht, zakjes nodig om het voor elkaar te krijgen, bij het andere ras (of stamboek) ben je levensmoe als je dat gaat doen.
goldenarrow schreef:
Uiteindelijk zit alles hem in de opvoeding. En paarden kunnen echt wel leren wanneer ze macho mogen doen en wanneer niet. Natuurlijk heb je er altijd eikels tussenzitten, maar die heb je overal. Het is in ieder geval niet correct om de KWPN'er als zo veel heter weg te zetten als een arabier (wat trouwens super ironisch is, gezien niemand Arabieren wil omdat ze zo 'heet' zijn, en daarom maar op een KWPN'er wil rijden).

Ik heb volbloeden gehad, Arabieren, en KWPN-ers, en ik ben niet anders in mijn opvoeding, maar die KWPN-ers zijn echt wel een pak heter. Recreatieve ruiters kiezen graag voor Arabieren want je kan er zo mee naar buiten, en ook met rijden veel minder sensibel en ril. Met een KWPN-er is dat gewoon echt een heel ander verhaal, en zeker hengsten.
goldenarrow schreef:
Verder volg ik de discussie vanaf de zijlijn, maar wilde hier wel eea rechtzetten

Ik ben bang dat dat niet helemaal gelukt is.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:12

goldenarrow schreef:
Dat is verkeerd gedacht :)


Okay, ik snap het.

Om even verder te vergelijken: op welke leeftijd keuren ze die hengsten eigenlijk en hoe? Wanneer beginnen ze met de 'opvoeding`? En welke hulpmiddelen gebruik ze?

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:17

goldenarrow schreef:
Edit: Maar misschien heb ik het wel compleet fout en is de KWPN'er zo'n bijzonder en uniek paard dat het eigenlijk geen paard genoemd meer mag worden en het inmiddels zijn eigen diersoort is ;)


Op zich niet zo'n rare vergelijking. :+ :+
Maar de manier waarop die paarden worden gefokt zijn ze zelfs als ruin niet altijd toegankelijk voor de brede markt. Of ik dat goed vind, is een heel ander verhaal. Inmiddels snakt de markt naar normaal rijdbare paarden.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:23

Sommige Kwpners zijn niet zo zeer heter maar ze stoppen met nadenken als ze heet zijn. Dat is een verschil met andere rassen.
Daardoor lopen ze daadwerkelijk in zeven sloten tegelijkertijd.

Er zijn exemplaren tussen waarbij je je sf kunt vragen of het zo fokken en vervolgens uit brengen op wedstrijd nog wel diervriendelijk is.

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:26

Avalanche81 schreef:
goldenarrow schreef:
Dat is verkeerd gedacht Zeker bij de showarabieren wordt juist meer bombarie en expressie gewaardeerd, met enorme beweging en hengstengedrag. Echter leren de meeste paarden daar gewoon om zich te gedragen. Je wilt immers wel een paard wat bij je blijft wanneer je met 12 hengsten in een ring loopt. En ze leren ook heel erg wanneer ze 'aan' mogen en wanneer ze gewoon stil moeten staan. Ze moeten namelijk eerst een rondje draven aan de hand, met de staart op de rug en het liefst snurkend en daarna moeten ze rustig aan de hand stappen en stokstijf stilstaan bij het opstellen.

En daar zijn de condities misschien nog wel extremer dan bij de KWPN hengstenkeuring, met enorm veel joelend, roepend publiek, muziek, licht, en mensen die met zakjes langs de kanten wapperen.

Dan kun je toch zelf bedenken dat die paarden doodnuchter zijn? Er is een reden dat dat bij KWPN hengsten niet gebeurt. Iedereen vindt expressie leuk. Maar bij het ene ras heb je dat publiek, muziek, licht, zakjes nodig om het voor elkaar te krijgen, bij het andere ras (of stamboek) ben je levensmoe als je dat gaat doen.
goldenarrow schreef:
Uiteindelijk zit alles hem in de opvoeding. En paarden kunnen echt wel leren wanneer ze macho mogen doen en wanneer niet. Natuurlijk heb je er altijd eikels tussenzitten, maar die heb je overal. Het is in ieder geval niet correct om de KWPN'er als zo veel heter weg te zetten als een arabier (wat trouwens super ironisch is, gezien niemand Arabieren wil omdat ze zo 'heet' zijn, en daarom maar op een KWPN'er wil rijden).

Ik heb volbloeden gehad, Arabieren, en KWPN-ers, en ik ben niet anders in mijn opvoeding, maar die KWPN-ers zijn echt wel een pak heter. Recreatieve ruiters kiezen graag voor Arabieren want je kan er zo mee naar buiten, en ook met rijden veel minder sensibel en ril. Met een KWPN-er is dat gewoon echt een heel ander verhaal, en zeker hengsten.
goldenarrow schreef:
Verder volg ik de discussie vanaf de zijlijn, maar wilde hier wel eea rechtzetten

Ik ben bang dat dat niet helemaal gelukt is.

Ik lees hier op Bokt echt heel andere dingen dan jij. Voornamelijk in de topics waar potentiële kopers zitten. Daar lees ik eigenlijk voornamelijk dat men een volbloed niet wil, omdat deze zo heet zijn. En dat ze een warmbloed zoeken. Het zijn niet mijn woorden, neem er gerust eens een kijkje.

En nee, de paarden zijn gewoon fatsoenlijk opgevoed. Gaan op jonge leeftijd gewoon al mee en worden niet eerst 3 jaar op het land gesmeten waarna ze ineens een hoofdstel omkrijgen, vastgebonden worden en daarna braaf een rondje moeten lopen op een keuring.


Kelly_ann schreef:
goldenarrow schreef:
Dat is verkeerd gedacht :)


Okay, ik snap het.

Om even verder te vergelijken: op welke leeftijd keuren ze die hengsten eigenlijk en hoe? Wanneer beginnen ze met de 'opvoeding`? En welke hulpmiddelen gebruik ze?

Eigenlijk vanaf het moment dat ze geboren worden worden leren ze alles al wat ze moeten kennen. Dus meelopen en draven aan de lijn, wijken voor druk, wassen, scheren, mee gaan naar shows, opstellen, etc. Hoe jonger het dier, hoe korter de sessie natuurlijk is en zeker op jonge leeftijd is het meer spelenderwijs. Optrainen gebeurt ook in sessies van max 20 minuten, ook wanneer ze al volwassen zijn. We willen korte explosies, dus ze hoeven geen uur gelongeerd te worden.

Maar ze kunnen dus al mee naar show als veulen (minimaal 2 maanden oud en onder de 6 maanden moet de moeder erbij zijn), en er zijn aparte rubrieken voor jaarlingen, 2-jarigen, 3-jarigen en daarna worden de leeftijden meer samengepakt.

Overigens worden ze op jonge leeftijd niet gelongeerd, maar worden ze losgegooid. Aan de lijn leren ze te dansen en mee te draven, maar dat moet vooral op de lange lijnen gebeuren. Er is ook een regel in de show dat het paard niet meer dan 3 cirkels om de handler heen mag lopen, om longeren te voorkomen.

Overigens spreek ik hier echt over de showwereld. De endurance vraagt natuurlijk compleet andere kwaliteiten en een compleet andere manier van beleren.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:29

GA klopt hoor bij een arabier denken de meeste mensen aan te heet, schrikkerig en gevoelig. :j

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:49

goldenarrow schreef:
Ik lees hier op Bokt echt heel andere dingen dan jij. Voornamelijk in de topics waar potentiële kopers zitten. Daar lees ik eigenlijk voornamelijk dat men een volbloed niet wil, omdat deze zo heet zijn. En dat ze een warmbloed zoeken.

Dat lees ik ook idd. En de reacties zijn er ook naar.
Maar mijn Anglo-Arabier is het meest nuchtere paard wat ik ooit heb gehad. En die kon heet worden, maar bleef doodnuchter, en kon het zo weer afvloeien.
Maar de reacties op stal waren ook zo, die dachten dat mijn paard veel heter was dan die warmbloeden, maar dat viel nogal mee. Was veel nuchterder, en je kon haar wel heet krijgen als je wilde, maar daar moest je nog wel moeite voor doen. Bij de warmbloeden gaat het vanzelf :')

Ik heb een Engelse volbloed (inmiddels is de dame met pensioen) waarvan werd gezegd dat ze heel heet was. Dat viel mee, ze was gewoon niet opgevoed. Toen we die uitgelegd hebben wat de bedoeling nu eigenlijk was, was ze braaf en nuchter.

Ik heb het idee dat mensen denken: koudbloed = kalm (ook niet altijd, en ik vind ze zeker ook niet altijd beginnerspaarden) warmbloed = heet, dan moet een volbloed wel helemaal heel heet zijn, en dat idee klopt gewoon niet.


goldenarrow schreef:
En nee, de paarden zijn gewoon fatsoenlijk opgevoed. Gaan op jonge leeftijd gewoon al mee en worden niet eerst 3 jaar op het land gesmeten waarna ze ineens een hoofdstel omkrijgen, vastgebonden worden en daarna braaf een rondje moeten lopen op een keuring.


Totaal ander topic, maar ik ben helemaal geen voorstander van de opfok, tenzij er oudere paarden zijn die de veulens en jonge paarden opvoeden, en ze heel regelmatig in de hand komen. Maar 3 jaar op het land gooien, er niets mee doen, en dan ineens er een hoofdstel om en het moet gereden worden en naar de keuring gaat natuurlijk nergens over.

Al durf ik zo niet te zeggen dat dat daar ook gebeurt. Lijkt me niet heel waarschijnlijk, want waardevolle paarden wil je heel houden.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:14

Elisa2 schreef:
https://kwpn.tv/watch/12222

Hier is de bijzet lager bevestigd en net een fractie losser, kun je nog wel het ea op aanmerken qua bijzetten en stelling etc. maar toch is het hele beeld al veel meer ontspannen.


Deze vind ik in net zo'n valse knik hebben als die andere. :P

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:10

Babootje schreef:
Misschien San87. Maar het zijn paarden voor de professional of de professionele amateur. Die kunnen dat handelen.

Daar hebben we het in andere topics al vaker over gehad. Voor de "gewone" ruiter/amazone is er vrijwel geen "gewone" KWPN-er meer te vinden.

Mijn mening: Omdat de basis tijdens de training wordt overgeslagen of afgeraffeld, niet omdat ze tegenwoordig zo bloederig worden gefokt.

Ik heb nog eens even gekeken naar het verschil van de KWPN-paarden die in mijn streek (ZO-brabant) 40 jaar geleden gefokt werden en die op dit moment rondlopen in Nederland.
40 jaar geleden begon ik mijn ruiter"carriere" op een 3 jarige, net gecastreerde Officier x Doruto. Volgens Horsetelex.nl volbloedpercentage van ruim 40%. Blijkbaar een prima beginnerspaard want dat was ik op dat moment absoluut :D
Het paard dat ik ongeveer een jaar geleden gekocht heb is een Everdale x Sandro Hit, een modern gefokte KWPN-er neem ik aan? Werd verkocht met de mededeling "heeft veel Go!" niet voor beginners. Toch heeft deze merrie "slechts" een volbloedpercentage van 28% (we zijn dus eigenlijk in "heet" bloed achteruitgeboerd). En inderdaad had de merrie zoals de advertentie vermelde veel Go en was ze op dat moment niet voor beginners. Maar eenmaal hier bleek al snel dat dit vooral kwam door de manier waarop zij getraind was. Als ik haar karakter nu, na een jaar, bekijk is zij verre uit het meest nuchtere paard dat ik in de afgelopen 40 jaar gereden heb. Dit komt dus aardig overeen met het feit dat dit ook het paard is met het laagste volbloedpercentage dat ik de afgelopen 40 jaar gereden heb. Gelukkig is het nog steeds een harde werker maar nu vooral uit enthousiasme in plaats van uit stress :)

Wat wel een mogelijkheid is om rekening mee te houden is dat de perceptie van hoeveel heter de KWPN paarden tegenwoordig zijn tov 'vroegah' regio afhankelijk is. Ik denk dat er in Zuid Oost Nederland al veel langer met bloederige dieren wordt gefokt dan in de rest van Nederland. Jazz komt niet voor niets voort uit deze regio. Hetzelfde geldt voor de manier van rijden, het is niet toevallig dat het voorwaarts-neerwaarts van Ernst van Loon ook uit diezelfde regio komt (en voor de jongelingen onder ons, het vw-nw van Ernst van Loon is altijd met het neusje eruit).

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:27

Earth schreef:
Elisa2 schreef:
https://kwpn.tv/watch/12222

Hier is de bijzet lager bevestigd en net een fractie losser, kun je nog wel het ea op aanmerken qua bijzetten en stelling etc. maar toch is het hele beeld al veel meer ontspannen.


Deze vind ik in net zo'n valse knik hebben als die andere. :P

Bijzet teugel moet zo'n 10cm langer, je kunt hier mooi zien hoe de te korte bijzet de beweging in het achterbeen negatief beïnvloed, paard kan daardoor ook niet 'over de rug' bewegen. Staart wordt niet gedragen maar afgestoken, een teken dat hij moeite heeft zijn balans te houden. Paard beweegt in galop de grond in. Serieus, zo wil je je paard toch niet hebben lopen :oo

Wel een mooi dier trouwens :j

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:45

irmaz schreef:
Earth schreef:


Deze vind ik in net zo'n valse knik hebben als die andere. :P

Bijzet teugel moet zo'n 10cm langer, je kunt hier mooi zien hoe de te korte bijzet de beweging in het achterbeen negatief beïnvloed, paard kan daardoor ook niet 'over de rug' bewegen. Staart wordt niet gedragen maar afgestoken, een teken dat hij moeite heeft zijn balans te houden. Paard beweegt in galop de grond in. Serieus, zo wil je je paard toch niet hebben lopen :oo

Wel een mooi dier trouwens :j


Zeker een mooi dier. Lijkt wel of de buitenlijn ook strakker is dan de binnen. Dat vind ik sowieso al raar, maar goed. Je ziet hem ook constant zoeken naar een comfortabele houding, maar lijkt dat niet te vinden. Wel knap dat ie ondanks die onrustige aanleuning weinig taktverlies heeft :P

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 09:40

Mee eens hoor, ik wilde alleen even aantonen dat hij iets lager bij gezet meer ontspanning heeft en wat fijner over de rug loopt. Op de rest is uiteraard nog wel wat aan te merken maar het is toch net even wat anders dan bij Mobil.

Ik ben het eens met fransje wbt de kwpn'ers, het is niet zo dat ze gemiddeld heter zijn maar dat ze inderdaad stoppen met nadenken waardoor ze link worden. En dat zie ik minder bij andere rassen waardoor die toch hanteerbaarder zijn. Dressuurpaarden worden natuurlijk ook super scherp gefokt voor dat laatste beetje extra op het hoogste niveau en ook dat kan voor problemen zorgen.

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 09:57

Maar neem je ook de tijd om ze te leren hoe ze moeten blijven nadenken? Ik bedoel, ik heb net een half jaar in de ziektewet gezeten door een arabier die stopte met nadenken en ik heb nog een andere gehad die toen we haar net hadden zich gerust achterover liet klappen op het beton als er een grasspriet verkeerd stond. Daar heb ik heel veel tijd in gestoken om ze te leren om te gaan met stress en spanningen. Het zijn nu nog steeds wel paarden die vrij heftig kunnen reageren, maar die direct daarna hun hoofd naar beneden brengen en beginnen af te kauwen om zo de stress los te laten. Mits je ze daar dan wel de ruimte voor geeft, ga je er zelf als een stresskip naast staan schreeuwen dan versterk je natuurlijk het gedrag, maar hou je zelf die rust, dan kalmeren ze zichzelf. Maar dat is een kwestie van tijd, geduld en consequent opvoeden, deze twee zijn niet van nature zo. En dat zijn nog merries :+

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 10:37

goldenarrow schreef:
Maar neem je ook de tijd om ze te leren hoe ze moeten blijven nadenken? Ik bedoel, ik heb net een half jaar in de ziektewet gezeten door een arabier die stopte met nadenken en ik heb nog een andere gehad die toen we haar net hadden zich gerust achterover liet klappen op het beton als er een grasspriet verkeerd stond. Daar heb ik heel veel tijd in gestoken om ze te leren om te gaan met stress en spanningen. Het zijn nu nog steeds wel paarden die vrij heftig kunnen reageren, maar die direct daarna hun hoofd naar beneden brengen en beginnen af te kauwen om zo de stress los te laten. Mits je ze daar dan wel de ruimte voor geeft, ga je er zelf als een stresskip naast staan schreeuwen dan versterk je natuurlijk het gedrag, maar hou je zelf die rust, dan kalmeren ze zichzelf. Maar dat is een kwestie van tijd, geduld en consequent opvoeden, deze twee zijn niet van nature zo. En dat zijn nog merries :+

Precies dit is wat ik bedoel, de basis moet eerst geleerd worden voordat je een fijn (voor bijna iedereen geschikt) rijpaard kunt maken :j
irmaz schreef:
Mijn mening: Omdat de basis tijdens de training wordt overgeslagen of afgeraffeld, niet omdat ze tegenwoordig zo bloederig worden gefokt.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 11:54

Dit soort paarden zullen nooit geschikt worden voor "bijna iedereen". "Bijna iedereen" is er te bang voor en/of verongelukt ermee. En dat heeft niets met de basis te maken.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 11:57

Mijn ervaring is dat er dressuur gefokte Kwpners zijn die dusdanig gefokt zijn dat ze te snel en te lang in de stand paniek blijven hangen en echt totaal niet nadenken.
Types die als hun buurpaard veranderd ze dagen van de rel zijn en nauwelijks eten.
In combinatie met een management van weinig vrije beweging, veel krachtvoer en op druk rijden krijg je een bom. Maar ook als dat wel op orde is zit je met een paard die zomaar als een kip zonder kop rare acties doet.

Of het wenselijk is voor het dier? Naar mijn idee niet. Feitelijk zijn dit soort paard gehandicapt.
Heel snel stress level high brengt ook tal van gezondheidsproblemen mee.

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:00

Dat lijkt me dan een hele verkeerde ontwikkeling van de fokkerij.

Van de site van het KWPN over het fokdoel:

KWPN.nl schreef:
Het fokken van een prestatiepaard, dat op Grand Prix-niveau kan presteren;
Met een constitutie die langdurige bruikbaarheid bevordert;
Met een karakter dat de wil en mogelijkheid tot presteren ondersteunt en mensvriendelijk is;
Met een functioneel exterieur en een correct bewegingsmechanisme, ter ondersteuning van goede prestaties;
Met een exterieur dat bij voorkeur aansprekend is, bezien vanuit ras, adel en kwaliteit.


Dus als je met alle KWPN'ers die tegenwoordig gefokt worden verongelukt, gaat er toch iets mis :=

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:03

Waarom zou een prestatiepaard dat voor de amateurruiter niet geschikt is om te rijden niet mensvriendelijk zijn? Dat heeft toch niets met elkaar te maken?