[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:33

Tja zou misschien zo slecht niet zijn. Als wij paarden houders het kunnen..

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:41

Dispar_Vulgo schreef:
Even dit topic weer omhoog schoppen.

Sinds kort moet je bij het afmelden van een paard verplicht het nieuwe UBN opgeven. Heb je dit UBN niet gekregen dan blijft het paard op je stallijst staan.

Hoe zorgen jullie/je pensionhouder in de praktijk dat dit altijd gebeurd?
Ook bij bv overhaast vertrek of waar het vertrek minder soepel loopt?


Ik heb meteen even gecheckt, ik heb er vorige week 2 afgemeld. Bij de ene kon ik de UBN waar hij nu staat zien, de ander niet. Ze staan niet meer op mijn stallijst.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 21:22

ruitje schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Even dit topic weer omhoog schoppen.

Sinds kort moet je bij het afmelden van een paard verplicht het nieuwe UBN opgeven. Heb je dit UBN niet gekregen dan blijft het paard op je stallijst staan.

Hoe zorgen jullie/je pensionhouder in de praktijk dat dit altijd gebeurd?
Ook bij bv overhaast vertrek of waar het vertrek minder soepel loopt?



Sinds wanneer is dit? Wat ik heb begrepen na een telefoontje een tijd geleden is dat wanneer ik het paard afmeld en iemand anders niet aanmeld het paard gewoon 'zweeft'


Nog niet zo lang begreep ik van de kerel van de RVO aan de telefoon.

Enige oplossing die ik zelf bedacht heb tot nu toe, als eigenaren écht niet over de brug komen met de nieuwe UBN is het paard doodmelden, dan hoef je geen UBN op te geven :')

Ik vind het wel heel belachelijk dat ik nu verantwoordelijk wordt voor de administratie van een ander. Zolang mijn stallijst correct is, wil ik me helemaal niet bemoeien met anderen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 21:24

Miran schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Even dit topic weer omhoog schoppen.

Sinds kort moet je bij het afmelden van een paard verplicht het nieuwe UBN opgeven. Heb je dit UBN niet gekregen dan blijft het paard op je stallijst staan.

Hoe zorgen jullie/je pensionhouder in de praktijk dat dit altijd gebeurd?
Ook bij bv overhaast vertrek of waar het vertrek minder soepel loopt?


Ik heb meteen even gecheckt, ik heb er vorige week 2 afgemeld. Bij de ene kon ik de UBN waar hij nu staat zien, de ander niet. Ze staan niet meer op mijn stallijst.


Misschien per 1 oktober gewijzigd?
Dit was ook de eerste keer dat ik het merkte van die verplichte UBN. Voorheen meldde ik ze altijd zonder nieuwe UBN af.

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 15:09

Wat betreft nieuwe UBN opgeven bij verhuizen, wat als je verhuisd naar een plek waar ze geen UBN hebben en waar ze deze ook niet willen aanvragen?

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 15:39

Hoe zit het met het feit als je een eigenwijze stalhouder heeft en het niet aan wilt vragen?
Hoe zit dit met boetes? Mag hopen dat deze ook niet aan ons gegeven wordt. We hebben de stalhouder ( en meerdere stalgenoten met mij) hierop gewezen.
Overigens gaat alles netjes op papier, heeft een kvk etc.
Mijn paard staat netjes in de data base.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 15:43

al die vragen zou ik toch echt stellen aan RVO ipv aan Bokt :)

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:18

Toevoeging op mijn eerdere post:

Er zit blijkbaar een fout in mijnRVO, want op het DigiD account van mijn ouders (UBN eigenaar) hoef ik niet verplicht UBN in te vullen bij afmelden.
Terwijl op mijn DigiD (gemachtigd) ik dit wel verplicht moet invullen.
Logica? Geen :')

Maar in ieder geval gelukt die paarden van de stallijst te krijgen :D

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:21

kiki1976 schreef:
Hoe zit het met het feit als je een eigenwijze stalhouder heeft en het niet aan wilt vragen?
Hoe zit dit met boetes? Mag hopen dat deze ook niet aan ons gegeven wordt. We hebben de stalhouder ( en meerdere stalgenoten met mij) hierop gewezen.
Overigens gaat alles netjes op papier, heeft een kvk etc.
Mijn paard staat netjes in de data base.


Verantwoordelijkheid en boete ligt bij de houder (= staleigenaar) om te paarden te koppelen aan zijn UBN.
Ik zou me daar niet te druk over maken :-)

kinel
Berichten: 2185
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:49

Schadows17 schreef:
Ik wil mijn paard net ook opzoeken op RVO omdat ze naar een pensionstal gaat verhuizen.
Ze is gewoon in NL geboren maar heeft een Duits paspoort omdat e een arabofries is.
Dan moet ik haar toch niet melden als importeren, want ze is nooit in het buitenland geweest.....
Iemand enig idee wat ik nu moet doen?

Eventueel even bellen met rvo die kunnen je heel goed helpen. Wij hebben een Fransman en ik liep bij de aanmelding vast en via telefoon heel goed geholpen door hun.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 20:24

Kinke schreef:
al die vragen zou ik toch echt stellen aan RVO ipv aan Bokt :)

had gekund maar maak ook liever geen slapende honden wakker.


Dispar_Vulgo schreef:
kiki1976 schreef:
Hoe zit het met het feit als je een eigenwijze stalhouder heeft en het niet aan wilt vragen?
Hoe zit dit met boetes? Mag hopen dat deze ook niet aan ons gegeven wordt. We hebben de stalhouder ( en meerdere stalgenoten met mij) hierop gewezen.
Overigens gaat alles netjes op papier, heeft een kvk etc.
Mijn paard staat netjes in de data base.


Verantwoordelijkheid en boete ligt bij de houder (= staleigenaar) om te paarden te koppelen aan zijn UBN.
Ik zou me daar niet te druk over maken :-)

Dank je wel!

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:53

kinel schreef:
Schadows17 schreef:
Ik wil mijn paard net ook opzoeken op RVO omdat ze naar een pensionstal gaat verhuizen.
Ze is gewoon in NL geboren maar heeft een Duits paspoort omdat e een arabofries is.
Dan moet ik haar toch niet melden als importeren, want ze is nooit in het buitenland geweest.....
Iemand enig idee wat ik nu moet doen?

Eventueel even bellen met rvo die kunnen je heel goed helpen. Wij hebben een Fransman en ik liep bij de aanmelding vast en via telefoon heel goed geholpen door hun.

De vraag is al van 26 juni dus die zal ondertussen wel opgelost zijn

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:56

Ik heb zojuist een nieuwe op mijn ubn gezet maar tot op heden is die nog niet afgemeld bij de vorige. Hoe zit dat dan? Bij mij blijft die dan op voorlopig staan en heb mij netjes aan de regels gehouden.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 22:06

PBA_ schreef:
Ik heb zojuist een nieuwe op mijn ubn gezet maar tot op heden is die nog niet afgemeld bij de vorige. Hoe zit dat dan? Bij mij blijft die dan op voorlopig staan en heb mij netjes aan de regels gehouden.


De oude stalhouder krijgt dan een melding in z’n dashboard ‘ontbrekende melding’ en dan kan hij heel makkelijk jouw nieuwe afmelden.

Zojuist heb ik dat zelf ook gedaan.
Ik weet niet wat er gebeurd als de oude stalhouder het paard nooit afmeld. Maar zolang hij op jouw stallijst staat lijkt het me prima.

ChelseaAyLee

Berichten: 368
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 00:23

Nou, heb ik weer. Ik heb mijn jongedame opgehaald maar toen was er nog geen paspoort. Het nrps heeft er maanden over gedaan maar nu meldde de fokker vorige week dat het paspoort er eindelijk was en dat ze het op de bus naar mij zou doen. Net op tijd voor de tweede enting die vandaag was, maar helaas ondertussen natuurlijk nog geen paspoort.
Nu kan ik de entingen later laten intekenen, dus dat is geen probleem maar wilde de kleine ondertussen wel aanmelden en nam aan als het paspoort al bij de fokker was het nrps de eerste aanmelding in de database al wel gedaan zou hebben. Dus de chip maar laten uitlezen, en met het chipnummer de kleine geprobeerd op mijn ubn aan te melden. Nu is de melding wel in behandeling maar wordt erbij aan gegeven dat ik eerst de geboorte moet melden?
Iemand die weet hoe dat zit? Het lijkt me dat het nrps dat toch doet als ze een paspoort uitgeven? Paspoortuitgevende instantie doet toch de eerste melding?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 09:47

Lijkt mij handig om het NRPS stamboek even te bellen/mailen en anders de RVO zelf.
Want ergens gaat het niet goed.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:42

Ik dacht ook ik doe eens gek en ga het netjes aanpakken met 2 nieuwe (voor mij dan) paarden hier op het terrein.

Krijg ik er dus bij 1 inconsistente aanmelding. Stamboek gebeld en die hebben de gegevens door gestuurd, bel ik net met het RVO, zeggen die doodleuk dat ze dan bij het stamboek iets verkeerds hebben gedaan, want we zien het paard wel en toch ook weer niet. Of ik maar weer even contact met het stamboek op ga nemen en anders moet ik maar een mail naar het rvo sturen...

Pfff, ben der nu al weer flauw van eigenlijk...

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:16

Even een vraag voor een vriendin.

Heeft een boerderij gekocht waarvan de oud eigenaar volgens afspraak nog 1 van de schuren huurt voor een jaar.
De huurders die erin zaten zijn bij de verkoop netjes vertrokken zoals afgesproken.
Alleen toen ze tussendoor een keer kwamen inmeten voor bepaalde dingen stonden er van de oude huurders in de door de oud eigenaar gehuurde schuur 2 paarden.

Wie is er in dit geval verantwoordelijk voor de ubn registratie?
De oud eigenaar die de schuur huurt of mijn vriendin die de boerderij net gekocht heeft?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 19:17

De huurder. Die doet lijkt mij ook de verzorging, etc.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:47

tamary schreef:
De huurder. Die doet lijkt mij ook de verzorging, etc.

Nee hoor de eigenaar van de locatie. Ubn hoort bij de locatie.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:56

pillow schreef:
tamary schreef:
De huurder. Die doet lijkt mij ook de verzorging, etc.

Nee hoor de eigenaar van de locatie. Ubn hoort bij de locatie.

Nee, de houder van de locatie. Dat hoeft zeker niet de eigenaar te zijn.

In dit geval moet degene die de dagelijkse leiding en verantwoordelijkheid heeft het UBN hebben.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:00

tamary schreef:
De huurder. Die doet lijkt mij ook de verzorging, etc.

Nee de huurder (oud eigenaar) van de schuur doet niet de verzorging dat doet de oud huurder zelf

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:49

kiki1976 schreef:
Even een vraag voor een vriendin.

Heeft een boerderij gekocht waarvan de oud eigenaar volgens afspraak nog 1 van de schuren huurt voor een jaar.
De huurders die erin zaten zijn bij de verkoop netjes vertrokken zoals afgesproken.
Alleen toen ze tussendoor een keer kwamen inmeten voor bepaalde dingen stonden er van de oude huurders in de door de oud eigenaar gehuurde schuur 2 paarden.

Wie is er in dit geval verantwoordelijk voor de ubn registratie?
De oud eigenaar die de schuur huurt of mijn vriendin die de boerderij net gekocht heeft?


Morgen even de RVO bellen, zij vertellen je zo het juiste antwoord.

Ik kan me voor beiden wel wat voorstellen.
Maar er kan maar 1 UBN op een adres zitten, dus als jij ook paarden (of schapen/koeien/varkens) wil gaan houden is het toch handig zelf dat UBN aan te vragen.
Evt kan je die huurder machtigen om het zelf te regelen in mijn.rvo op jouw UBN

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:54

Er kunnen meerdere UBNs op een perceel.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 23:34

tamary schreef:
Er kunnen meerdere UBNs op een perceel.

Dat is niet waar. Ik heb dit net bij de hand gehad na de verkoop van ons huis. Ik moest eerst mijn UBN laten verwijderen voor de nieuwe eigenaar een nieuwe kon aanvragen. Ik moest een nieuw UBN aanvragen op de locatie waar wij vanaf morgen eigenaar zijn. Mijn schapen lopen daar al 2 maanden en mijn UBN staat dus ook al 2 maanden op de nieuwe locatie waarvan iemand anders dus eigenaar was maar geen UBN had, anders hadden ze eerst op zijn UBN gemoeten. Of hij had dat er direct moeten afhalen als hij het wel had. Ik zij in mijn vorige bericht dat de eigenaar van de locatie verantwoordelijk is, er vanuit gaand dat die eigenaar daar dus een UBN op heeft.