Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 30 [ 745 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 30  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

 
Profiel   

Naar mijn idee gaan veranderingen in de paardenwereld van onder naar boven.
Er veranderen zeker dingen maar dat komt vanuit de recreatieruiters langzaam maar zeker omhoog.
Wil paardensport toekomst houden is verandering ook nodig.

Omdat we het altijd zo gedaan hebben is geen argument!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 10:49 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Naar mijn idee gaan veranderingen in de paardenwereld van onder naar boven.
Er veranderen zeker dingen maar dat komt vanuit de recreatieruiters langzaam maar zeker omhoog.
Wil paardensport toekomst houden is verandering ook nodig.

Omdat we het altijd zo gedaan hebben is geen argument!


Ik denk dat je gelijk hebt. Die recreanten worden wel neergezet als droeftoeters...maar ik denk dat als je eigen belang (lees ego) te groot is je niet met een objectief oog naar de sport kan kijken. Ik ben zelf maar een amateur sportruiter geweest, maar had toch ook best een enorme gedrevenheid en ego...Maar toen ik door omstandigheden geen wedstrijden meer kon rijden kwam ik tot hele andere inzichten. Het was een zware periode van afkicken en dan kom je erachter dat het wel een soort verslaving is dat rijden van wedstrijden...Maar na dat afkicken was mijn roze bril verdwenen en zag ik hele andere dingen. Dat we echt niet diervriendelijk zijn....dat paarden geen slaven van ons zijn en precies moeten doen wat wij willen...dat paarden geen handelswaar zouden moeten zijn...dat we niet de hele wereld met ze over zouden moeten om een concoursje te rijden....dat ze niet in een klein hokje horen wiebelend achter een auto...dat ze niet uren in dat hokje op een concours terrein moeten staan omdat de ruiter wacht op de uitslag...dat paarden niet met 3 bereden moeten worden...dat een goed passend zadel veel geld kost maar als je dat niet wil uitgeven je er niet op moet gaan zitten...dat die belachelijk stang en trens moet verdwijnen...dat bijzetteugels nergens op slaan...en eigenlijk sporen ook niet...Het zijn niet de paarden die moeilijk doen, maar de mens die niet weet hoe ermee om te gaan of weet hoe het anders te doen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 11:08 



 
Profiel   

Voor de geïnteresseerden in longeren zonder hulpteugels is hier een voorbeeld van wat ik voor ogen heb daarbij:
Phillipe Karl
https://www.youtube.com/watch?v=Bk0GI8oZrb4

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 11:10 



 
Profiel   

Ik ben fan van Greetje Hakvoort. Zij laat zien dat zonder bit en hulpteugels een paard prima "bijelkaar" en verzameld kan leren lopen. Het kost alleen wat tijd en moeite, maar dan heb je een paard die volledig ontspannen is, kan aanspannen in ontspanning en prima in balans loopt.

https://youtu.be/vzXk63a2mr4

https://youtu.be/pJlcLA3GRJc

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 11:32 



 
Profiel   

manubres schreef
fransje23 schreef
Naar mijn idee gaan veranderingen in de paardenwereld van onder naar boven.
Er veranderen zeker dingen maar dat komt vanuit de recreatieruiters langzaam maar zeker omhoog.
Wil paardensport toekomst houden is verandering ook nodig.

Omdat we het altijd zo gedaan hebben is geen argument!


Ik denk dat je gelijk hebt. Die recreanten worden wel neergezet als droeftoeters...maar ik denk dat als je eigen belang (lees ego) te groot is je niet met een objectief oog naar de sport kan kijken. Ik ben zelf maar een amateur sportruiter geweest, maar had toch ook best een enorme gedrevenheid en ego...Maar toen ik door omstandigheden geen wedstrijden meer kon rijden kwam ik tot hele andere inzichten. Het was een zware periode van afkicken en dan kom je erachter dat het wel een soort verslaving is dat rijden van wedstrijden...Maar na dat afkicken was mijn roze bril verdwenen en zag ik hele andere dingen. Dat we echt niet diervriendelijk zijn....dat paarden geen slaven van ons zijn en precies moeten doen wat wij willen...dat paarden geen handelswaar zouden moeten zijn...dat we niet de hele wereld met ze over zouden moeten om een concoursje te rijden....dat ze niet in een klein hokje horen wiebelend achter een auto...dat ze niet uren in dat hokje op een concours terrein moeten staan omdat de ruiter wacht op de uitslag...dat paarden niet met 3 bereden moeten worden...dat een goed passend zadel veel geld kost maar als je dat niet wil uitgeven je er niet op moet gaan zitten...dat die belachelijk stang en trens moet verdwijnen...dat bijzetteugels nergens op slaan...en eigenlijk sporen ook niet...Het zijn niet de paarden die moeilijk doen, maar de mens die niet weet hoe ermee om te gaan of weet hoe het anders te doen...


Ja sorry dat ik het zeg maar ik vindt dat jij ook doorslaat, omdat je zelf op een bepaalde manier hebt gereden en met hulpteugels hebt gewerkt en op een bepaalde manier op wedstrijd bent gegaan wil niet zeggen dat iedereen dat zo doet. Er zijn ook gewoon mensen die netjes en correct met de paarden om kunnen gaan. Er is niks mis met correct stang en trens gebruik bijv., juist voor verfijning en pas mee mogen rijden als je die verfijning hebt. Idem dito wbt touwtjes etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:54 



 
Profiel   

irmaz schreef
Voor de geïnteresseerden in longeren zonder hulpteugels is hier een voorbeeld van wat ik voor ogen heb daarbij:
Phillipe Karl
https://www.youtube.com/watch?v=Bk0GI8oZrb4


Ja is heel leuk, maar zie je zelf niet dat dit paard volledig verbuigt in de hals en over de buitenschouder wegloopt? Ik bedoel, ik vind het prima hoor..het ziet er vriendelijk uit maar echt van achter naar voren trainen en gymnastiseren in de lengtebuiging gebeurd hier niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:56 



 
Profiel   

manubres schreef
Ik ben fan van Greetje Hakvoort. Zij laat zien dat zonder bit en hulpteugels een paard prima "bijelkaar" en verzameld kan leren lopen. Het kost alleen wat tijd en moeite, maar dan heb je een paard die volledig ontspannen is, kan aanspannen in ontspanning en prima in balans loopt.

https://youtu.be/vzXk63a2mr4

https://youtu.be/pJlcLA3GRJc


Laat ik als eerste zeggen dat ik absoluut niet tegen zo'n manier van werken ben, ik zie hier goede stukjes in maar ik zie ook weer paarden die verbuigen in de hals met longeren en niet buigen door het lijf. Aanspanning van achteruit mist en paard drukt zich op en de rug weg tijdens de verzameling. Dat zijn allemaal "basis" stukjes die voor elkaar moeten blijven naarmate je hoger komt en het paard meer verzameld moet gaan lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 14:03 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
irmaz schreef
Voor de geïnteresseerden in longeren zonder hulpteugels is hier een voorbeeld van wat ik voor ogen heb daarbij:
Phillipe Karl
https://www.youtube.com/watch?v=Bk0GI8oZrb4


Ja is heel leuk, maar zie je zelf niet dat dit paard volledig verbuigt in de hals en over de buitenschouder wegloopt? Ik bedoel, ik vind het prima hoor..het ziet er vriendelijk uit maar echt van achter naar voren trainen en gymnastiseren in de lengtebuiging gebeurd hier niet.

Paard neemt zelf af en toe inderdaad te veel stelling maar blijft met zijn lijf weldegelijk op de cirkel, ik zie hem niet over de buitenschouder wegvallen.

Jij gymnastiseert lengtebuiging met hulpteugels? Daar zou ik graag beeld van zien :j

Still uit het filmpje
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 14:16 



 
Profiel   

In de still: Binnen achterbeen is buiten de massa, het paard verbuigt, valt op de binnenschouder en loopt over de schouder weg. Imo niet correct.
In het filmpje: het binnenachterbeen kruist wel, maar het paard wordt in de hals verbogen, loopt over de schouder weg. Het binnenachterbeen komt zo niet tot dragen. Imo niet correct.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-12-21 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 14:18 



 
Profiel   

Babootje schreef
Binnen achterbeen is buiten de massa, het paard verbuigt, valt op de binnenschouder en loopt over de schouder weg. Imo niet correct.

Kom maar op met een beter beeld :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 14:22 



 
Profiel   

Ik zie hem niet buigen in het lijf, dat is op de still ook goed te zien.

Ja zeker, dat is precies waarvoor ik hulpteugels gebruik..om te begrenzen zodat ze niet verbuigen en over de buitenschouder weglopen. Ik ga hier binnenkort een filmpje van maken.

Ik vind de basis goed hoor waar vanuit gewerkt wordt in bovenstaande filmpjes, rust, ontspanning en niks afdwingen. Zelf denk ik dat er hier nog een gulden middenweg is met wat meer activiteit van achteruit en goed gebruik van de hulpteugels om te begrenzen en net even wat meer en beter te kunnen trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 14:22 



 
Profiel   

irmaz schreef
Babootje schreef
Binnen achterbeen is buiten de massa, het paard verbuigt, valt op de binnenschouder en loopt over de schouder weg. Imo niet correct.

Kom maar op met een beter beeld :j


Verbaast me dat je dat zelf niet ziet dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 14:24 



 
Profiel   

Ik maak zelf nooit filmpjes van longeren, maar hier een voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=-raTi3lhEUo

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 14:28 



 
Profiel   

Elisa2...Ik weet niet of ik doorsla...Ik zie het gewoon op mijn manier en jij op de jouwe...dat mag lijkt me.


Laatst bijgewerkt door manubres op 08-12-21 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 14:52 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ik maak zelf nooit filmpjes van longeren, maar hier een voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=-raTi3lhEUo


Ik zie hier een paard dat zichzelf vasthoudt in hals/nek en niet door het lichaam loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 14:55 



 
Profiel   

Onderbouw dat eens? Want ik zie dat helemaal niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:25 



 
Profiel   

manubres schreef
Babootje schreef
Ik maak zelf nooit filmpjes van longeren, maar hier een voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=-raTi3lhEUo


Ik zie hier een paard dat zichzelf vasthoudt in hals/nek en niet door het lichaam loopt.

En min of meer rechtdoor loopt op een gebogen lijn, dus feitelijk naar buiten gesteld is.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:26 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zie hem niet buigen in het lijf, dat is op de still ook goed te zien.

Ja zeker, dat is precies waarvoor ik hulpteugels gebruik..om te begrenzen zodat ze niet verbuigen en over de buitenschouder weglopen. Ik ga hier binnenkort een filmpje van maken.

Ik vind de basis goed hoor waar vanuit gewerkt wordt in bovenstaande filmpjes, rust, ontspanning en niks afdwingen. Zelf denk ik dat er hier nog een gulden middenweg is met wat meer activiteit van achteruit en goed gebruik van de hulpteugels om te begrenzen en net even wat meer en beter te kunnen trainen.

Ik had het er misschien duidelijker bij moeten zetten maar het filmpje van Karl is een warming up ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:28 



 
Profiel   

Geeft niet, warming up moet ook correct zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:30 



 
Profiel   

Ontopic
Een jong dier moet gewoon lekker ontwikkelen en uitgroeien, niet strak en begrensd aan de longe oid
En van mij mogen ze het afschaffen, de top..of de flop ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:32 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Geeft niet, warming up moet ook correct zijn.

Ja zeker maar is meestal wat meer op ontspanning dan aanspanning :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:33 



 
Profiel   

Heerlijk fouten kijken....

Ik vind beiden prima filmpjes. Ja, de bruine verbuigt nogal eens en de schimmel blijft wat strak.

Maar van eenieder zijn longer sessie valt wel wat te vinden gok ik zomaar.

Misstanden? Nee, niet.

Als je inzichten wil veranderen moet je niet op elke slak zout leggen. Dat motiveert van geen kanten...


Cherdenise schreef
Ontopic
Een jong dier moet gewoon lekker ontwikkelen en uitgroeien, niet strak en begrensd aan de longe oid
En van mij mogen ze het afschaffen, de top..of de flop ja


Toch zie je blijkbaar in andere stamboeken (even teruglezen) dat dieren juist vaker in de hand komen en zich dus beter gedragen. Dat is niet hetzelfde als het lekker laten lopen tot ze volwassen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:37 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Heerlijk fouten kijken....

Ik vind beiden prima filmpjes. Ja, de bruine verbuigt nogal eens en de schimmel blijft wat strak.

Maar van eenieder zijn longer sessie valt wel wat te vinden gok ik zomaar.

Misstanden? Nee, niet.

Als je inzichten wil veranderen moet je niet op elke slak zout leggen. Dat motiveert van geen kanten...


Cherdenise schreef
Ontopic
Een jong dier moet gewoon lekker ontwikkelen en uitgroeien, niet strak en begrensd aan de longe oid
En van mij mogen ze het afschaffen, de top..of de flop ja


Toch zie je blijkbaar in andere stamboeken (even teruglezen) dat dieren juist vaker in de hand komen en zich dus beter gedragen. Dat is niet hetzelfde als het lekker laten lopen tot ze volwassen zijn.


Kelky het leven is niet zwart wit en dat zeg ik dus ook niet. Wel dat het niet strak hoeft met dwang! Dus beter lezen ipv teruglezen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:55 



 
Profiel   

irmaz schreef
En min of meer rechtdoor loopt op een gebogen lijn, dus feitelijk naar buiten gesteld is.

[ img ]

Ik vind dat hier niet zo erg eigenlijk, omdat het binnenachterbeen wel goed geplaatst wordt. Ook contrastelling vind ik geen probleem, zolang het paard niet op de binnenschouder valt en over de buitenschouder wegloopt.

Overigens vind ik het filmpje van Philippe Karl wel heel vriendelijk, en ontspannen, wat ook zeker want waard is, ontspanning aan de longe is fijn. Maar paard loopt wel over de buitenschouder weg en valt op de binnenschouder.

En dat kun je prima zonder hulpteugels corrigeren he, door die schouder een soort van weg te sturen, wat Lammert dan weer heel mooi doet. Ik moet serieus weer lessen nemen met de dubbele longe, mensen, want je kan er wel ontzettend veel mee.

Kelly_ann schreef
Toch zie je blijkbaar in andere stamboeken (even teruglezen) dat dieren juist vaker in de hand komen en zich dus beter gedragen. Dat is niet hetzelfde als het lekker laten lopen tot ze volwassen zijn.
Persoonlijk ben ik niet een heel groot fan van de opfok, en ben ik groot voorstander van het veulen ABC, en ook veulens veel in de hand laten komen, zodat ze het een en ander zien.

Een stalgenoot van mij doet dat heel leuk. Die heeft een paard van nu 2, en dier wordt super opgevoed. Is al een beetje bitwijs, voor de lol er een zadel opgelegd, en een zadel vindt ze nu heel gewoon, heeft van alles gezien, en heeft ook wel boevenstreken hoor, maar je merkt gewoon dat ze regelmatig in de hand komt en ze gedraagt zich heel goed. Ik verwacht ook weinig problemen als die ingereden wordt. Je kan een jong paard echt prima opvoeden zonder ze te belasten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 16:03 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Heerlijk fouten kijken....

Ik vind beiden prima filmpjes. Ja, de bruine verbuigt nogal eens en de schimmel blijft wat strak.

Maar van eenieder zijn longer sessie valt wel wat te vinden gok ik zomaar.

Misstanden? Nee, niet.

Als je inzichten wil veranderen moet je niet op elke slak zout leggen. Dat motiveert van geen kanten....


Helemaal eens! Ik zie bij beide dingen die nog anders zouden kunnen, maar dat heb ik ook continu als ik zelf rijd of longeer, het blijft altijd een work in progress naar mijn idee. Je kan maar aan één ding tegelijk werken.

Ik zie vooral een onderscheid erin, dat mensen die hulpteugels gebruiken meer voor stabiliteit gaan en mensen die zonder hulpteugels werken gaan meer voor het aanleren van hulpen en vrijheid geven aan t paard, misschien? Dat is in ieder geval voor mij de reden dat ik werk zonder hulpteugels. Ik vind werken aan de longe juist een uitgelezen situatie voor het paard om alle opties te ontdekken, alle verschillende hulpen aan te leren, naar alle verschillende buigingen en balansen te zoeken en je kan ook heel mooi zien waar het paard wel of niet comfortabel mee is.
Die stabiliteit is er meer onder het zadel voor mij.
Ik werk ook niet in zo’n kleine cirkel. Ik gebruik de hele bak, volte openen en sluiten, trek eens een keer goed het gas open etc etc.

Om even terug te komen op de keuringen: ik zou dat dus zoveel interessanter vinden als ik hengsten op die manier zou zien werken. Dan zie je het karakter veel beter, ik zie de zwakke en sterke punten naar voren komen. Het gaat bij een keuring juist om natuurlijke aanleg, dus ik zou juist benieuwd zijn hoe hij zelf de stukjes disbalans oplost, ipv dat het beest zo stabiel gehouden wordt door zo’n bijzet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 16:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 30 [ 745 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 30  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen