Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 30 [ 745 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 30  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

 

ik zou deze paarden wel eens terug willen zien na een week werken op deze manier, zijn de paarden zichtbaar losser met een beter gebruik van de spieren
het ontwikkelen van bind-/spierweefsel wat uiteindelijk de stabiliteit geeft

dan pas zou ik kunnen zeggen of het voor dit/deze paard(en) goed is, gaat mij om de vorderingen die ze maken in de trainingsarbeid
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:00 



 
Profiel   

Maar bij een hengstenkeuring gaat het niet echt om de trainingswaarde. Maar hoe de gangen zijn.

Je zou dan inderdaad kunnen zeggen, laat ze los in de Penn, zoals het filmpje van Kjento. Iemand hier zei dat op een gegeven moment is besloten om de jonge hengsten voor te stellen aan de longe, ik ben benieuwd wat daar toen de redenen voor waren.

En er valt wel wat te zeggen natuurlijk over de trainability van de paarden, ofwel 'karakter'. Ik hoop echt dat dat het nieuwe aandachtspunt gaat worden in de keuringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:09 



 
Profiel   

Ik vond dat toen met Kjento erg leuk. Je kunt dan heel goed de natuurlijke beweging zien.


MCE schreef
ik zou deze paarden wel eens terug willen zien na een week werken op deze manier, zijn de paarden zichtbaar losser met een beter gebruik van de spieren
het ontwikkelen van bind-/spierweefsel wat uiteindelijk de stabiliteit geeft

dan pas zou ik kunnen zeggen of het voor dit/deze paard(en) goed is, gaat mij om de vorderingen die ze maken in de trainingsarbeid


Denk dat een week daarvoor veel te weinig is. Geef het 3 maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:20 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Denk dat een week daarvoor veel te weinig is. Geef het 3 maanden.


Laat dat nu precies zijn wat veel eigenaren doen met hun paard in de aanloop naar de keuring :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:24 



 
Profiel   

Uiteraard. Na een week zie je echt nog geen verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:28 



 

excuus, ik had er even bij moeten zeten dat het om de paarden op de foto geplaats door irmaz gaat

de hengsten hebben meer tijd nodig, moge duidelijk zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 17:58 



 
Profiel   

MCE schreef
excuus, ik had er even bij moeten zeten dat het om de paarden op de foto geplaats door irmaz gaat

de hengsten hebben meer tijd nodig, moge duidelijk zijn

Het schimmeltje op de foto wordt daar voor het eerst met de dubbele longe gelongeerd. Dus die misschien ook wat meer tijd geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 18:52 



 
Profiel   

Nibbit schreef
Ik ben zelf wel fan van de dubbele longe, ook voor het paard fijn dat ie kan uitschuiven als hij dat wil. Touwtjes en bijzet ben ik niet zo weg van..

En ik wacht nog op filmpjes van goed longeren zonder bijzet ;) Het wordt hier geregeld genoemd, ben erg benieuwd hoe dat gaat?

Dubbele longe in een open arena zonder echte afscheiding kan heel snel, heel veel onvriendelijker worden dan de getoonde manier van bijzetten. Helemaal met jonge, frisse hengsten

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 18:56 



 

Avalanche81 schreef
MCE schreef
excuus, ik had er even bij moeten zeten dat het om de paarden op de foto geplaats door irmaz gaat

de hengsten hebben meer tijd nodig, moge duidelijk zijn

Het schimmeltje op de foto wordt daar voor het eerst met de dubbele longe gelongeerd. Dus die misschien ook wat meer tijd geven?


kan zijn. ligt er aan hoe de schimmel het oppakt, anders gewoon meer tijd geven, inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 19:05 



 
Profiel   

manubres schreef
Babootje schreef
Ik maak zelf nooit filmpjes van longeren, maar hier een voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=-raTi3lhEUo


Ik zie hier een paard dat zichzelf vasthoudt in hals/nek en niet door het lichaam loopt.


irmaz schreef
En min of meer rechtdoor loopt op een gebogen lijn, dus feitelijk naar buiten gesteld is.

[ [url=m/WiRX8C.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ten eerste is de pony een "gewone" pony, met "gewone" beweging. Mogelijk ook wat minder buigzaam in zijn beweging, maar als ze zo verder aan de slag gaan, zal de pony imo aanzienlijk verbeteren.
Wat belangrijk is om te kijken naar de plaatsing van de benen. Op de volte werken moet het binnen achterbeen geplaatst worden in het spoor van het buiten voorbeen. Als je het fimpje over de hele linie bekijkt dat zie je dat dat zo is. Of hij nu met een beetje buitenstelling loopt of met binnenstelling (wat je ook op het filmpje ziet als Lammert hem aan de lijnen heeft) het is nog steeds correct. Zowel in draf als in galop.
Dat is rechtrichten op de volte. De bedoeling is dat het achterbeen tot dragen komt. De pony wordt vriendelijk begrenst, d.w.z. dat niet meer (buiging) in dit stadium wordt gevraagd dan hij aankan. Beide (het baasje van de pony en de pony) doen dit voor het eerst.

Het paard in het filmpje van Philippe Karl wordt - zo zie ik het - verbogen. In dit geval alleen in de hals. Verbuigen is altijd geforceerd. Het wordt in een volte om de longeur heen 'getrokken"
Het paard kan dit in het lijf niet aan en loopt over de schouder weg (een paard dat een gevraagde buiging niet aankan loopt altijd over de schouder weg; een klein beetje is niet erg, maar verbuigen wel). Het achterbeen overkruist extreem of is buiten de massa. Het paard buigt niet in het middenrif want dat kan hij niet. (Het schimmeltje ook niet, maar die wordt niet overvraagd.) Als dit een warming up moet voorstellen, vind ik het nog erger, want dan wordt het paard nog meer geforceerd en vind ik het in ieder geval niet vriendelijk en vrij nutteloos, want de energie gaat nergens heen. Je hebt er dus niets aan voor training. Het paard zal er niet beter van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:08 



 
Profiel   

Bijzonder toch dat je zulke andere dingen kan zien in hetzelfde filmpje :D

Het schimmeltje doet dit voor het eerst, dus ik kan er weinig over zeggen. Beetje buitenstelling kan prima helpen om lijf recht te krijgen.

Het filmpje van Philippe Karl vind ik echt een voorbeeld. Je ziet de communicatie. Hij wordt nergens op een cirkel getrokken, het paard overbuigt zichzelf af en toe in de hals, wat meer te maken lijkt te hebben met de connectie met de persoon in het midden (dat doen ze bij mij ook vaak als een soort van vraag: mag ik al naar binnen komen?), want er is vaak helemaal geen druk op de lijn. En er wordt gelijk voorwaarts gevraagd als dat gebeurt. Naar mijn idee is dat juist gymnastiseren, achterhand beetje naar buiten en weer terug, beetje voorwaarts en weer terug, beetje inbuigen en weer grotere volte etc etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:32 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Onderbouw dat eens? Want ik zie dat helemaal niet.


Kan ik niet onderbouwen dat zie ik...Maar om helemaal objectief te zijn zou je er een spierspanningsmeter op kunnen zetten :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:14 



 
Profiel   

Longeren is een afgezet cirkel maakt het natuurlijk sowieso makkelijker om de juiste buiging te krijgen.
Dat is ook wel een verschil tussen het filmpje van Karl en het schimmeltje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 09:09 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Bijzonder toch dat je zulke andere dingen kan zien in hetzelfde filmpje :D

Het schimmeltje doet dit voor het eerst, dus ik kan er weinig over zeggen. Beetje buitenstelling kan prima helpen om lijf recht te krijgen.

Het filmpje van Philippe Karl vind ik echt een voorbeeld. Je ziet de communicatie. Hij wordt nergens op een cirkel getrokken, het paard overbuigt zichzelf af en toe in de hals, wat meer te maken lijkt te hebben met de connectie met de persoon in het midden (dat doen ze bij mij ook vaak als een soort van vraag: mag ik al naar binnen komen?), want er is vaak helemaal geen druk op de lijn. En er wordt gelijk voorwaarts gevraagd als dat gebeurt. Naar mijn idee is dat juist gymnastiseren, achterhand beetje naar buiten en weer terug, beetje voorwaarts en weer terug, beetje inbuigen en weer grotere volte etc etc.


Het is alleen dat als je inbuigt zonder te begrenzen dat je een soort valse buiging krijgt, paard buigt in hals maar loopt over de buitenschouder weg. Als dit het doel is dan is dat natuurlijk prima, ik neem aan dat het dier ohz wel begrenst wordt want daar vinden we het heel normaal maar aan de longe in eens niet. Dat begrijp ik niet zo goed...

Ja dat schimmeltje heeft niet zo'n makkelijk lijf, vrij stijf in het middenstuk en ik vind het hier ook geen voorbeeld van echt lengtebuiging door het lijf maar dit is wel een goede manier om het ze te leren. Zoiets na een paar longeersessie kan een wereld van verschil maken.

Overigens op de HK van het KWPN is het longeren alweer afgeschaft. In andere landen gebeurd het nog wel.

Ik let er op tijdens het longeren dat het binnenachterbeen er vanuit de heup onder komt voor de lengtebuiging door het lijf. Hier bij een net zadelmakke vierjarige:

https://youtu.be/qt5uSwcJHDI

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 10:50 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ten eerste is de pony een "gewone" pony, met "gewone" beweging. Mogelijk ook wat minder buigzaam in zijn beweging, maar als ze zo verder aan de slag gaan, zal de pony imo aanzienlijk verbeteren.
Wat belangrijk is om te kijken naar de plaatsing van de benen. Op de volte werken moet het binnen achterbeen geplaatst worden in het spoor van het buiten voorbeen.


Oke als dat jouw defnitie van recht is dan snap ik dat we een compleet ander beeld voor ogen hebben. Want dit doet de pony inderdaad en om dat te doen moet zijn achterhand een andere vertikale richting hebben dan zijn voorhand. Dit klopt ook bij die pony. Dus als ik even van achter naar voor kijk dan is de helling van de achterhand naar binnen (hangt als het ware naar binnen), om dan balans te houden zet hij de hoeven wat naar buiten (daardoor treedt binnenachterhoef in spoor buiten voorhoef en loopt het paard op 3 sporen), vervolgens loopt de voorhand door de 2-zijdige begrenzing van de hulpteugels, rechtop en om het geheel dan weer in balans te houden wordt het hoofd wat stelling naar buiten gedragen.
Mijn problemen hierbij zijn: het paard loopt op 3 sporen en erger nog, de wervelkolom wordt getordeerd.

Babootje schreef
Als je het fimpje over de hele linie bekijkt dat zie je dat dat zo is. Of hij nu met een beetje buitenstelling loopt of met binnenstelling (wat je ook op het filmpje ziet als Lammert hem aan de lijnen heeft) het is nog steeds correct. Zowel in draf als in galop.
Dat is rechtrichten op de volte. De bedoeling is dat het achterbeen tot dragen komt. De pony wordt vriendelijk begrenst, d.w.z. dat niet meer (buiging) in dit stadium wordt gevraagd dan hij aankan. Beide (het baasje van de pony en de pony) doen dit voor het eerst.

Begrijp ik hieruit goed dat je een beetje buitenstelling minder erg vindt dan een beetje binnenstelling?

Babootje schreef
Het paard in het filmpje van Philippe Karl wordt - zo zie ik het - verbogen. In dit geval alleen in de hals. Verbuigen is altijd geforceerd. Het wordt in een volte om de longeur heen 'getrokken"
Het paard kan dit in het lijf niet aan en loopt over de schouder weg (een paard dat een gevraagde buiging niet aankan loopt altijd over de schouder weg; een klein beetje is niet erg, maar verbuigen wel). Het achterbeen overkruist extreem of is buiten de massa. Het paard buigt niet in het middenrif want dat kan hij niet. (Het schimmeltje ook niet, maar die wordt niet overvraagd.) Als dit een warming up moet voorstellen, vind ik het nog erger, want dan wordt het paard nog meer geforceerd en vind ik het in ieder geval niet vriendelijk en vrij nutteloos, want de energie gaat nergens heen. Je hebt er dus niets aan voor training. Het paard zal er niet beter van worden.

Zoals ik het zie: Paard loopt niet weg over de schouder maar heeft juist de ruimte om zijn buitenvoorbeen iets verder naar voor te brengen, zoals nodig is op een volte omdat de buitenbenen een net iets grotere cirkel moeten maken dan de binnenbenen. Zo kan dit paard dus recht en op 2 sporen blijven lopen op de volte.
Een paard buigt inderdaad niet in het middenrif en daarom moet hij de romp kantelen om de bocht door te gaan, dit moet wel voor en achter gelijk gebeuren anders maak je een wokkel van de wervelkolom, zoals gebeurd bij de pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 11:02 



 

Elisa2 schreef
sanne83 schreef
Bijzonder toch dat je zulke andere dingen kan zien in hetzelfde filmpje :D

Het schimmeltje doet dit voor het eerst, dus ik kan er weinig over zeggen. Beetje buitenstelling kan prima helpen om lijf recht te krijgen.

Het filmpje van Philippe Karl vind ik echt een voorbeeld. Je ziet de communicatie. Hij wordt nergens op een cirkel getrokken, het paard overbuigt zichzelf af en toe in de hals, wat meer te maken lijkt te hebben met de connectie met de persoon in het midden (dat doen ze bij mij ook vaak als een soort van vraag: mag ik al naar binnen komen?), want er is vaak helemaal geen druk op de lijn. En er wordt gelijk voorwaarts gevraagd als dat gebeurt. Naar mijn idee is dat juist gymnastiseren, achterhand beetje naar buiten en weer terug, beetje voorwaarts en weer terug, beetje inbuigen en weer grotere volte etc etc.


Het is alleen dat als je inbuigt zonder te begrenzen dat je een soort valse buiging krijgt, paard buigt in hals maar loopt over de buitenschouder weg. Als dit het doel is dan is dat natuurlijk prima, ik neem aan dat het dier ohz wel begrenst wordt want daar vinden we het heel normaal maar aan de longe in eens niet. Dat begrijp ik niet zo goed...

Ja dat schimmeltje heeft niet zo'n makkelijk lijf, vrij stijf in het middenstuk en ik vind het hier ook geen voorbeeld van echt lengtebuiging door het lijf maar dit is wel een goede manier om het ze te leren. Zoiets na een paar longeersessie kan een wereld van verschil maken.

Overigens op de HK van het KWPN is het longeren alweer afgeschaft. In andere landen gebeurd het nog wel.

Ik let er op tijdens het longeren dat het binnenachterbeen er vanuit de heup onder komt voor de lengtebuiging door het lijf. Hier bij een net zadelmakke vierjarige:

https://youtu.be/qt5uSwcJHDI


sterk paard, vind het wel jammer dat het paard in de overgangen in tempo terug de achterhand niet kan onderbrengen, loopt het toch te sterk tegen het bit ( denk ik), paard zou daar imo ogen iets meer ruimte/speling mogen hebben om de achterhand goed onder te kunnen brengen, maar het is een moment kan nu al veel beter zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 11:48 



 
Profiel   

irmaz schreef
Begrijp ik hieruit goed dat je een beetje buitenstelling minder erg vindt dan een beetje binnenstelling?


Nee dat begrijp je niet goed. Het gaat niet om de binnen of buitenstelling, het gaat om het resultaat van beide. Als het resultaat van de binnen of buitenstelling is, dat het paard hetzij naar binnen toe omvalt (en het binnen achterbeen buiten de massa zet (zoals bijvoorbeeld in de still uit jouw filmpje) of het binnen achterbeen extreem onder zet ook buiten het spoor van het voorbeen, waarbij het paard over de schouder wegloopt dan wel de achterhand uitzwaait, vraag je teveel stelling/buiging dan het paard in het lichaam nog kan verwerken.
Het gaat dus om het resultaat van wat je vraagt, waarbij het binnen achterbeen in het spoor van het buiten voorbeen moet blijven.

Ik ben het helemaal met je eens dat een paard de bocht door moet kunnen om het achterbeen mee onder de massa te kunnen nemen. En de begrenzing dat dus moet toestaan. Of je er nu opzit of longeert.
Maar als je die overigens goede beweging niet opvangt en begrenst, kun je er niet mee werken om het paard in het lijf te doen veranderen. Want je verliest de draagkracht van het achterbeen. Doel is het paard links en rechts in bespiering gelijk te krijgen, zodat je ook zonder begrenzing het paard op een volte op een correcte manier kan laten lopen.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 09-12-21 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 12:03 



 
Profiel   

MCE: Ja dit was een filmpje voor de verkoop en paard net twee maanden in training, van niks naar longe, dubbele longe en zadelmak. Belangrijkste hier was het naar voren houden en beide achterbenen even actief, juist ook met terugkomen zodat het naar de hand blijft lopen. Wat jij omschrijft zou een mooie volgende stap zijn geweest idd als het dier was gebleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 12:07 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
MCE: Ja dit was een filmpje voor de verkoop en paard net twee maanden in training, van niks naar longe, dubbele longe en zadelmak. Belangrijkste hier was het naar voren houden en beide achterbenen even actief, juist ook met terugkomen zodat het naar de hand blijft lopen. Wat jij omschrijft zou een mooie volgende stap zijn geweest idd als het dier was gebleven.


Overigens ook een heel goed voorbeeld van hoe het paard goed door de bocht gaat. (Let op de plaatsing van de benen). Dat is een heel goed uitgangspunt voor een 4 jarige. De kracht om te verzamelen heeft hij natuurlijk nog niet, maar als je er zo mee traint krijgt hij die wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 12:13 



 

Elisa2 schreef
MCE: Ja dit was een filmpje voor de verkoop en paard net twee maanden in training, van niks naar longe, dubbele longe en zadelmak. Belangrijkste hier was het naar voren houden en beide achterbenen even actief, juist ook met terugkomen zodat het naar de hand blijft lopen. Wat jij omschrijft zou een mooie volgende stap zijn geweest idd als het dier was gebleven.


dat is jammer lijkt me voor jou dat het niet is gebeleven , een fijn paard om mee te werken vanuit een goede basis en fijn voorwaarts, zo'n fijn paard met zoveel potentie

begrijp dat er ook brood op de plank moet komen hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 12:25 



 
Profiel   

Elisa2...Mooi paard.

Paard van voor vastbinden leert hem niet op eigen benen lopen en eigen balans vinden.
Sowieso ben ik niet voor longeren, meer voor werk aan de hand.
Paard onbelast leren wijken, travers, schouderbinnenwaarts etc...is mi veel waardevoller dan een scheef paard op de volte rond te jagen met het hoofd in de krul.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 14:04 



 
Profiel   

Ik ben een groot voorstander van werk aan de hand, maar wel op de goede manier, niet de academische stijl. Het kan idd heel fijn zijn om paarden aan de hand te helpen om het lijf goed te gebruiken, en je kunt heel veel doen idd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 14:16 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik ben een groot voorstander van werk aan de hand, maar wel op de goede manier, niet de academische stijl. Het kan idd heel fijn zijn om paarden aan de hand te helpen om het lijf goed te gebruiken, en je kunt heel veel doen idd.


Wat is de goede manier? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 14:32 



 
Profiel   

Babootje schreef
Nee dat begrijp je niet goed. Het gaat niet om de binnen of buitenstelling, het gaat om het resultaat van beide. Als het resultaat van de binnen of buitenstelling is, dat het paard hetzij naar binnen toe omvalt (en het binnen achterbeen buiten de massa zet (zoals bijvoorbeeld in de still uit jouw filmpje) of het binnen achterbeen extreem onder zet ook buiten het spoor van het voorbeen, waarbij het paard over de schouder wegloopt dan wel de achterhand uitzwaait, vraag je teveel stelling/buiging dan het paard in het lichaam nog kan verwerken.
Het gaat dus om het resultaat van wat je vraagt, waarbij het binnen achtervoet in het spoor van het buiten voorbeen moet blijven.

Nope paard moet echt altijd op 2 sporen blijven aan de longe (en in voltes en hoeken), anders kun je echt niet spreken van een rechtgericht paard. Het paard van Karl landt met zijn binnenachterbeen ook precies in het spoor van zijn binnenvoorvoet.

Het filmpje van Elisa laat dit ook zien, fijn paard en je kunt zien dat dit werk hem goed af gaat. Dit paard helt mooi met voor en achterhand gelijk in de wending en blijft daardoor ook op 2 sporen lopen. Als ik nog iets te zeuren wil hebben zou ik zeggen dat de hals iets minder ver mag inbuigen (zie rechter foto). Deze manier van longeren zou ik wel onder de kracht-training zetten en niet zoals dat van Phillipe Karl, opwarming


[ img ]

[ img ]

Babootje schreef
Ik ben het helemaal met je eens dat een paard de bocht door moet kunnen om het achterbeen mee onder de massa te kunnen nemen. En de begrenzing dat dus moet toestaan. Of je er nu opzit of longeert.
Maar als je die overigens goede beweging niet opvangt en begrenst, kun je er niet mee werken om het paard in het lijf te doen veranderen. Want je verliest de draagkracht van het achterbeen. Doel is het paard links en rechts in bespiering gelijk te krijgen, zodat je ook zonder begrenzing het paard op een volte op een correcte manier kan laten lopen.

Volgens mijn trainingsmethodiek leer ik het paard eerst op eigen benen lopen en dat leert hij niet door hem meteen maar allerlei toeters bellen en touwtjes aan te hangen. Al die hulpstukken zorgen er alleen voor dat een paard allerlei compensatiepatronen gaat ontwikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 14:45 



 
Profiel   

Jouw trainingsmethodiek?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 16:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 30 [ 745 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 30  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen