Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Actie onthult mishandeling paarden bij bloedboerderijen

 
Profiel   

*Persbericht Dier & Recht
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bokt Wiki


Nieuw undercoveronderzoek onthult ernstige misstanden bij het aftappen van bloed bij paarden op IJsland. Op zogenaamde bloedboerderijen wordt grootschalig het vruchtbaarheidshormoon PMSG gewonnen uit het bloed van drachtige merries. PMSG wordt in de Europese vee-industrie gebruikt om de vruchtbaarheid van zeugen en koeien te verbeteren.

De misstanden
Dierwetenschapper Sarah Pesie van Dier&Recht: “De undercoverbeelden onthullen systematische mishandelingen. De paarden worden hard geslagen met stokken en balken en opgedreven door bijtende honden. De drachtige merries worden vastgesnoerd in een box, krijgen een dikke naald in hun hals en dan wordt er vijf liter bloed afgetapt. Dit veroorzaak veel pijn en stress.”

Het onderzoek
Het twee jaar durende onderzoek is uitgevoerd door de Animal Welfare Foundation (Duitsland) en Tierschutzbund Zürich (Zwitserland) met undercovercamera’s en informanten. Bij de bloedwinning worden zowel IJslandse als Europese dierenwelzijnswetten overtreden. Officieel mogen alleen dierenartsen het bloed aftappen, maar uit het onderzoek blijkt dat veel handelingen worden verricht door ongekwalificeerd personeel. Als er al dierenartsen aanwezig zijn dan treden ze niet op tegen misstanden.

Bloedboederijen
Er zijn circa honderd bloedboerderijen op IJsland met gezamenlijk zo’n vijfduizend merries. Die worden elk jaar drachtig gemaakt zodat ze het hormoon PMSG produceren. Dat hormoon blijft ongeveer vijf tot tien weken in het bloed. Tijdens deze periode wordt er bij iedere merrie wekelijks vijf liter bloed afgetapt. In totaal wordt er 25 tot 40 liter per merrie afgetapt.

PMSG is onnodig
PMSG wordt in de Europese vee-industrie gebruikt om de vruchtbaarheid van zeugen en koeien te verbeteren. In 2017 sprak de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde zich al uit tegen het omstreden middel: de bloedwinning is traumatisch voor paarden en met goed management is het middel niet nodig.

Dier&Recht stuurde samen met Eurogroup for Animals en twaalf andere dierenwelzijnsorganisaties een brandbrief naar de Europese Commissie met de oproep om snel een verbod in te stellen op de productie en import van PMSG.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:29 



 
Profiel   

Dus met goed management is het middel niet nodig en met goed management is bloedtappen ook geen trauma. 2 opties dus om het probleem op te lossen, wat is dan kennelijk zo'n groot nadeel aan goed management dat het niet al lang opgelost is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:37 



 
Profiel   

Misselijkmakend…. Wat maakt die vieze veeindustrie toch vreselijk veel kapot.

En waarom? Niet omdat het zo gezond is voor mensen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:39 



 
Profiel   

Geld..? Of tijd en daarom geld? Of ben ik nu te cynisch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:40 



 
Profiel   

tamary schreef
Dus met goed management is het middel niet nodig en met goed management is bloedtappen ook geen trauma. 2 opties dus om het probleem op te lossen, wat is dan kennelijk zo'n groot nadeel aan goed management dat het niet al lang opgelost is?

Waar lees je dat bloedtappen geen trauma is met goed management?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:41 



 
Profiel   

tamary schreef
Dus met goed management is het middel niet nodig en met goed management is bloedtappen ook geen trauma. 2 opties dus om het probleem op te lossen, wat is dan kennelijk zo'n groot nadeel aan goed management dat het niet al lang opgelost is?


Goed management kost geld. Goed management wordt uitgevoerd door goed personeel en schijnbaar zijn er alleen mensen zonder gevoel of emotie beschikbaar voor dit werk... achterlijken. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:43 



 
Profiel   

Is het dat wel op een kliniek dan? Het probleem zit in de omgang met de dieren, niet in het aftappen van bloed an sich. Idem met misstanden in bv zuid-amerikaanse slachthuizen (of zelfs nederlandse, maar dat is geen massaslacht paard en die diersoort ging dit over), probleem zit in de omgang en dus kennis& kunde personeel, investering in trainen personeel en paarden, niet in de handelingen zelf. Gelazer is en blijft dat er met zo min mogelijk training zoveel mogelijk productie gedraait moet worden. Als ze die paarden en mensen netjes zouden opleiden, was het geen probleem, echter dat betekent 2-5x zoveel mensen en jaarrond voltijd betaalde baan voor meer dan minimumloon. Voordeel is dat je met goede trainers er ook goed verkoopbare veulens uit kan verkrijgen, maar het zal je zeer waarschijnlijk een flink stuk netto winst kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:50 



 
Profiel   

Verschrikkelijk.
In Nederland gelukkig niet meer toegestaan.
Hopelijk gaat dat snel Europees en wereldwijd worden.
Helaas is dat zelden zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:52 



 
Profiel   

Heftige beelden om te zien, schandalig waar wij mensen toe in staat zijn :n


Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:57 



 
Profiel   

Zoals ik het lees en begrijp zou het bloedtappen bij merries niet nodig zijn als er goed management zou zijn in de zeugen- en koeienvee-industrie.

Blijft natuurlijk jammer dat je stiekeme methodes moet gebruiken om achter dit soort misstanden te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:57 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
Zoals ik het lees en begrijp zou het bloedtappen bij merries niet nodig zijn als er goed management zou zijn in de zeugen- en koeienvee-industrie.

Blijft natuurlijk jammer dat je stiekeme methodes moet gebruiken om achter dit soort misstanden te komen.

Zo lees ik het ook :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:58 



 
Profiel   

Dit mag in Nederland gelukkig niet meer gebruikt worden. In andere landen in Europa nog wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:00 



 
Profiel   

Die bloedtapperijen in NL waar pony's bv ook manegeles liepen en dus veel meer gewend waren qua omgang + extra inkomensbron waren veel beter af dan een zooitje laat maar lopen tot je ze nodig hebt en ze dan ergens een schuur in jagen (wat ze eerst niet gewend zijn en vervolgens begrijpelijk niet in willen).
Verbieden van iets wat zich enkel verplaatst naar plekken zonder inspectie en of wetgeving helpt die dieren helemaal niks. Dan moet je je richten op het niet meer nodig hebben van ipv verbieden productie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:01 



 
Profiel   

Ninx schreef
Misselijkmakend…. Wat maakt die vieze veeindustrie toch vreselijk veel kapot.

En waarom? Niet omdat het zo gezond is voor mensen…


Vee industrie maakt niet veel kapot, verkeerde mensen maken het voor iedereen kapot. En daar moet wat aan gedaan worden. De misstanden moeten aangepakt worden en niet zo zeer de vee industrie.

Denk je nou werkelijk dat de boeren met plezier vanalles in hun dieren spuiten. Nou nee kan ik je zeggen.
Maar aangezien ze met de rug tegen de muur gedrukt worden, hebben ze geen andere keus.

Wij consumenten hebben hier een grote hand in, naast de regelgeving en wetten waar de boer zich aan moet houden.
Het is voor een boer niet meer winstgevend om een bedrijf te hebben.
En degene die denken dat boeren miljonairs zijn, hebben het erg mis. De bank bezit die miljoenen en niet de boer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:02 



 
Profiel   

tja, zo blijkt maar ......lokaal kopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:10 



 
Profiel   

Verrassing weer, de vee-industrie die alles verziekt. Wat zijn het toch onschuldige harde werkers hè, lekker in stand houden die zooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:13 



 
Profiel   

Consument die zo goedkoop mogelijk wil, maar 1 winkel wil bezoeken, altijd alles wil kunnen kopen ...
En geen verantwoordelijkheid wil voor hoe dat dan moet, maar wel graag vingertje wijst naar de producent ipv alle lagen er boven incl. zichzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:17 



 
Profiel   

Geen van de posters in dit topic heeft enig idee van hoe het leven van een gemiddelde ijslandse bloedmerrie er uitziet (hint, stukken beter dan de gemiddelde nederlandse manege pony...).
Maar dat houdt uiteraard niemand tegen zijn recht op het ventileren van een ongegronde mening uit te oefenen
Ja maar, we hebben een filmpje op het internet gezien! :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:19 



 
Profiel   

Ailill schreef
Heftige beelden om te zien, schandalig waar wij mensen toe in staat zijn :n

[ Video ]


Verschrikkelijk, mijn hart huilt :\ ik begrijp niet hoe iemand dit kan doen, kan rechtvaardigen naar zichzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:19 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Geen van de posters in dit topic heeft enig idee van hoe het leven van een gemiddelde ijslandse bloedmerrie er uitziet (hint, stukken beter dan de gemiddelde nederlandse manege pony...).
Maar dat houdt uiteraard niemand tegen zijn recht op het ventileren van een ongegronde mening uit te oefenen
Ja maar, we hebben een filmpje op het internet gezien! :roll:



Ja ja, jouw land is fantastisch en Nederland is ellende. In IJsland gaat het er echt niet zo leuk aan toe voor een boel dieren hoor. En als ik mijn vriendinnen daar mag geloven trouwens voor de vrouwen ook niet altijd, maar dat even daargelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:24 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
[
Ja ja, jouw land is fantastisch en Nederland is ellende. In IJsland gaat het er echt niet zo leuk aan toe voor een boel dieren hoor. En als ik mijn vriendinnen daar mag geloven trouwens voor de vrouwen ook niet altijd, maar dat even daargelaten.

Wat een heerlijke klassieke boktreactie... _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:27 



 
Profiel   

myk_en_shant schreef
Ninx schreef
Misselijkmakend…. Wat maakt die vieze veeindustrie toch vreselijk veel kapot.

En waarom? Niet omdat het zo gezond is voor mensen…


Vee industrie maakt niet veel kapot, verkeerde mensen maken het voor iedereen kapot. En daar moet wat aan gedaan worden. De misstanden moeten aangepakt worden en niet zo zeer de vee industrie.

Denk je nou werkelijk dat de boeren met plezier vanalles in hun dieren spuiten. Nou nee kan ik je zeggen.
Maar aangezien ze met de rug tegen de muur gedrukt worden, hebben ze geen andere keus.

Wij consumenten hebben hier een grote hand in, naast de regelgeving en wetten waar de boer zich aan moet houden.
Het is voor een boer niet meer winstgevend om een bedrijf te hebben.
En degene die denken dat boeren miljonairs zijn, hebben het erg mis. De bank bezit die miljoenen en niet de boer.


De consument kan idd veel doen. Al denk ik niet dat de oplossing in vlees eten ligt persoonlijk. Mensen die niet zelf hun vlees opkweken, slachten en verwerken zijn imo ook vaak (ik zeg niet altijd) weinig betrokken bij dat dier en schuiven mistoestanden van zich af. Maar het is de consument die bepaalt. En eens je weet dat er mistoestanden zijn, moet je eigenlijk reageren. Betere kwaliteit van leven eisen of geen vlees meer eten, dat moeten mensen zelf weten :j


Laatst bijgewerkt door poes op 08-12-21 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:29 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Geen van de posters in dit topic heeft enig idee van hoe het leven van een gemiddelde ijslandse bloedmerrie er uitziet (hint, stukken beter dan de gemiddelde nederlandse manege pony...).
Maar dat houdt uiteraard niemand tegen zijn recht op het ventileren van een ongegronde mening uit te oefenen
Ja maar, we hebben een filmpje op het internet gezien! :roll:



Het is niet omdat ze voor de rest een ‘goed’ leven hebben dat mishandeling ok is. Het is geen puntensysteem e.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:30 



 
Profiel   

Ik denk dat heel veel mensen niet eens weten dat dit gebeurt, eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:31 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Ik denk dat heel veel mensen niet eens weten dat dit gebeurt, eigenlijk.



Klopt maar elke keer we iet te weten komen, zou de consument toch ook kunnen reageren (en gelukkig wordt er ook gereageerd dat is waar).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen