Actie onthult mishandeling paarden bij bloedboerderijen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:32

poes schreef:
_San87_ schreef:
Ik denk dat heel veel mensen niet eens weten dat dit gebeurt, eigenlijk.



Klopt maar elke keer we iet te weten komen, zou de consument toch ook kunnen reageren (en gelukkig wordt er ook gereageerd dat is waar).

Ja, eens.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:33

poes schreef:
Kuggur schreef:
Geen van de posters in dit topic heeft enig idee van hoe het leven van een gemiddelde ijslandse bloedmerrie er uitziet (hint, stukken beter dan de gemiddelde nederlandse manege pony...).
Maar dat houdt uiteraard niemand tegen zijn recht op het ventileren van een ongegronde mening uit te oefenen
Ja maar, we hebben een filmpje op het internet gezien! :roll:



Het is niet omdat ze voor de rest een ‘goed’ leven hebben dat mishandeling ok is. Het is geen puntensysteem e.

Beweer ik niet. Ook rechtvaardig ik niet wat het filmpje laat zien.

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:35

Ik heb nog niet het hele filmpje gekeken, maar ik vraag me wel af hoe representatief het is voor de hele business.

Ik denk dat een filmpje gemaakt door een activistische organisatie (welke dan ook), vrijwel nooit een realistisch beeld schetst.

Let wel, ik zeg nu niet dat ik het allemaal geen enkel probleem vind.
Als ik het filmpje snel doorscroll, kom ook ik ernstige misstanden tegen.
Ik wil alleen niet mijn eindoordeel vellen enkel om een video van een dieractivisten groep.
Hier in Nederland alleen al te vaak gezien hoe activistische groepen in staat zijn om video's te maken die echt niet overeen komen met de werkelijkheid

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:37

Kuggur: En wat vind je dan niet ok aan dit bericht? Er gaan duidelijk dingen fout er wordt niet gezegd op welke schaal nee. Maar is dit in godsnaam nog nodig om varkens en koeien te kweken anno 2021 zodat mensen een goedkoop en inferieur qua kwaliteit stuk vlees aan spotprijs kunnen eten?

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Actie onthult mishandeling paarden bij bloedboerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:42

Dit is niet toegestaan in NL, zou dier en recht sieren dat aan te geven, dan weten consumenten dat ze een Nederlands stuk vlees moeten kopen en dat dingen hier een stuk beter geregeld zijn dan in veel andere landen :)

Suliko

Berichten: 4302
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:45

Alleen al het idee dat er een industrie met levende wezens nodig is om bloed te leveren om een andere industrie met levende wezens efficiënt te houden. Ik vind het maar een absurde wereld.

En waarom zijn dierenrechtenorganisaties gelijk activistisch? Volgens mij zijn zulke organisaties er ook, net als andere organisaties, om gewoon onderzoek te doen. En blijkbaar is dat hard nodig.

Al zouden die paarden verder een jaar lang heerlijk op een weide staan. Dat praat het trauma wat ze (en hun veulens!) moeten doorstaan in een aantal weken nooit goed. Tot bloedens toe geslagen om in een hokje te gaan, klappen op het hoofd van een veulen met een metalen stok omdat die in paniek de moeder achterna gaat. En dat zijn slechts 2 korte fragmenten uit het filmpje die ik gezien heb, daarna kon ik het niet meer aanzien.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:47

Berichten van dier en recht neem ik doorgaans met een grote korrel activistisch zout.

Het is uiteraard nooit ok als dieren worden mishandeld. Dus bloedtappen moet gewoon netjes gebeuren. Punt.

Maar om dan meteen met een vinger naar de veeteelt te wijzen? Of naar het houden van paarden op IJsland voor het bloed?
Puur op basis van een persbericht en een filmpje met een sausje van oh zielig?
En dan ook nog insinueren dat het hier in Nederland ook gebeurt terwijl dat niet zo is? Daarmee verliezen ze zo hun geloofwaardigheid en dat is jammer, want er is heus veel dat wél opgelost moet worden.

Nah. Bij mij thuis kun je ook diermishandelingsfilmpjes maken als je mijn kater af en toe hoort krijsen omdat zijn eten 5 minuten te laat wordt geserveerd ;) .

Lijkt me een goed moment om de mishandelaars aan te spreken/pakken ipv sneaky undercover te gaan lopen filmen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:48

gerlindie schreef:
Ik heb nog niet het hele filmpje gekeken, maar ik vraag me wel af hoe representatief het is voor de hele business.

Ik denk dat een filmpje gemaakt door een activistische organisatie (welke dan ook), vrijwel nooit een realistisch beeld schetst.

Let wel, ik zeg nu niet dat ik het allemaal geen enkel probleem vind.
Als ik het filmpje snel doorscroll, kom ook ik ernstige misstanden tegen.
Ik wil alleen niet mijn eindoordeel vellen enkel om een video van een dieractivisten groep.
Hier in Nederland alleen al te vaak gezien hoe activistische groepen in staat zijn om video's te maken die echt niet overeen komen met de werkelijkheid

Dit is inderdaad een genuanceerde manier dit nieuws bekijken.

Ik ken de bedrijfstak redelijk goed, twee van mijn kennissen hebben bloedmerries. Ik ben er persoonlijk niet erg enthousiast over, maar dat heeft niets met het welzijn van de paarden te maken, en alles met het gebruiksdoel van het hormoon.

De paarden hebben een prima leven, ze lopen in grote kuddes in uigestrekte graslanden. Het is de natuurlijkste zaak van de wereld voor een gezonde merrie jaarlijks een veulen te krijgen. Ze worden prima gevoerd.

Ja er wordt bloed genomen, maar wat je in het filmpje ziet is bepaald niet representatief.
Merries die goed haltermak zijn gemaakt wennen hier snel aan en het is een zo goed als pijnloze procedure zonder noemenswaardige stress.
De hoeveelheid bloed die in dit nieuwsbericht dramatisch wordt gemaakt is absoluut onschadelijk.
Het eigenlijke bloednemen wordt overigens door een dierenarts uitgevoerd (de vraag is wie dat was in dit filmpje en wat de reden is dat die niet aan de bel heeft getrokken...)

Edit, paar tikfoutjes verbeterd

Suliko

Berichten: 4302
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Actie onthult mishandeling paarden bij bloedboerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:53

@assie, ik heb het over de organisaties die het onderzoek hebben uitgevoerd en hun conclusies. Dat staat los van wat dier & recht hier verder mee doet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Actie onthult mishandeling paarden bij bloedboerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 00:01

Assie: moet dat bloedtappen überhaupt gebeuren?

Kuggur: ik geloof je zo hoor. In Afrika gebeurt het ook (maar om zelf te drinken en bij runderen en met pijl en boog) en die dieren hebben een prachtig leven, beter dan hun verzorgers, en zelfs dat tappen zag er niet super naar uit.
Daar snap ik het nog. Er is geen ander eten en/of ze weten niet beter.

Maar hier vind ik het industrie die op zijn geheel wel twijfelachtig is…

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 07:50

tamary schreef:
Die bloedtapperijen in NL waar pony's bv ook manegeles liepen en dus veel meer gewend waren qua omgang + extra inkomensbron waren veel beter af dan een zooitje laat maar lopen tot je ze nodig hebt en ze dan ergens een schuur in jagen (wat ze eerst niet gewend zijn en vervolgens begrijpelijk niet in willen).
Verbieden van iets wat zich enkel verplaatst naar plekken zonder inspectie en of wetgeving helpt die dieren helemaal niks. Dan moet je je richten op het niet meer nodig hebben van ipv verbieden productie.


Hoezo sta je dit eindeloos goed te praten? Wat is je belang erbij? Een drachtige pony bloed aftappen en dan ook nog eens in een manege les laten lopen. Onder het mom dan zijn ze meer gewend. Je bedoeld zeker dan zijn ze nog meer gebruikt en uitgebuit. En je kan de consument dan wel de schuld geven maar de producent creëert de markt. Die is niet transparant waardoor de afnemer geen kennis van zaken heeft.

BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Actie onthult mishandeling paarden bij bloedboerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 08:12

Waar mensen werken zijn helaas ook misstanden.
Ik heb het filmpje niet gezien, helaas ben ik het ook eens dat die filmpjes niet altijd representatief zijn met de realiteit. Juist van dier en recht die idd ook activistisch zijn.

Op de gemiddelde manege in NL komen ook misstanden voor. En gemiddeld zou ook ik durven zeggen dat paarden die lekker die grote weides ter beschikking hebben het idd beter hebben dan in NL. Echter betekend dat niet dat er in die bloedindustrie geen misstanden kunnen zijn. Ook in slachthuizen, opfok stallen en zelfs bij topsport ruiters komen misstanden voor. Om even wat voorbeelden te noemen.

Van mij mogen misstanden zeker naar buiten komen. Ik heb alleen eigenlijk nooit gezien dat het daarna stopt en vraag me wel altijd af wat de doelstelling ervan is?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Actie onthult mishandeling paarden bij bloedboerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 08:32

Poes, ik heb op zich geen problemen met bloedtappen nee. Mits correct gedaan.
Mensen geven ook bloed zonder te lijden of pijn.
Of het "moet" gebeuren, daar heb ik geen mening over.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 08:47

Kuggur schreef:
gerlindie schreef:
Ik heb nog niet het hele filmpje gekeken, maar ik vraag me wel af hoe representatief het is voor de hele business.

Ik denk dat een filmpje gemaakt door een activistische organisatie (welke dan ook), vrijwel nooit een realistisch beeld schetst.

Let wel, ik zeg nu niet dat ik het allemaal geen enkel probleem vind.
Als ik het filmpje snel doorscroll, kom ook ik ernstige misstanden tegen.
Ik wil alleen niet mijn eindoordeel vellen enkel om een video van een dieractivisten groep.
Hier in Nederland alleen al te vaak gezien hoe activistische groepen in staat zijn om video's te maken die echt niet overeen komen met de werkelijkheid

Dit is inderdaad een genuanceerde manier dit nieuws bekijken.

Ik ken de bedrijfstak redelijk goed, twee van mijn kennissen hebben bloedmerries. Ik ben er persoonlijk niet erg enthousiast over, maar dat heeft niets met het welzijn van de paarden te maken, en alles met het gebruiksdoel van het hormoon.

De paarden hebben een prima leven, ze lopen in grote kuddes in uigestrekte graslanden. Het is de natuurlijkste zaak van de wereld voor een gezonde merrie jaarlijks een veulen te krijgen. Ze worden prima gevoerd.

Ja er wordt bloed genomen, maar wat je in het filmpje ziet is bepaald niet representatief.
Merries die goed haltermak zijn gemaakt wennen hier snel aan en het is een zo goed als pijnloze procedure zonder noemenswaardige stress.
De hoeveelheid bloed die in dit nieuwsbericht dramatisch wordt gemaakt is absoluut onschadelijk.
Het eigenlijke bloednemen wordt overigens door een dierenarts uitgevoerd (de vraag is wie dat was in dit filmpje en wat de reden is dat die niet aan de bel heeft getrokken...)

Edit, paar tikfoutjes verbeterd


Ik lees van IJslandse paardenbedrijven(fokkers en touraanbieders) dat die paarden het helemaal niet goed hebben en dat ze het zwaar afkeuren. Ook zeggen ze dat die tapperijen in handen zijn van een of twee heel grote bedrijven die het alleen om winst gaat waarbij het dierenwelzijn volledig uit het ook wordt verloren.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 09:07

ruitje schreef:
Dit is niet toegestaan in NL, zou dier en recht sieren dat aan te geven, dan weten consumenten dat ze een Nederlands stuk vlees moeten kopen en dat dingen hier een stuk beter geregeld zijn dan in veel andere landen :)

dit

Het is ondertussen al een paar keer aangegeven, maar daar wordt bewust overheen gelezen kijkt wel.

En het filmpje is van activisten, een eerlijk beeld word er niet gegeven. Dat is dan zeker.
Al ben ik gewoon tegen, dus het moet stoppen.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 09:46

De consument bepaald al heel lang niet de markt meer...net zo min als de boeren zelf.. Grote bedrijven/ investeerders bepalen de markt. Iedereen die denkt dat alleen met het kopen van biologische producten de wereld gaat veranderen is naïef. Mijn gezin gebruikt zo'n 200 liter melk en melkproducten per jaar. Daar ligt campina/ Unilever echt niet wakker van hoor... Was er maar zo'n directe verbinding tussen product en consument, dan was dit alles helemaal nooit gebeurd.

BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Actie onthult mishandeling paarden bij bloedboerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 09:52

Precies zimbabwe.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 09:53

BaileyMix schreef:
Verrassing weer, de vee-industrie die alles verziekt. Wat zijn het toch onschuldige harde werkers hè, lekker in stand houden die zooi.

...whut...? Hoe generaliserend wil je zijn?

Hm, nee laten we alles lekker naar het buitenland jagen, want daar is het blijkbaar súpergoed geregeld volgens dit bericht?

overigens, wordt dat bloed/hormoon naar Nederland verscheept? Dat moet je dan ook niet willen..
Zijn de paarden op de bloedboerderijen beter af in het buitenland, gezien het hier niet meer mag?
Gaat dat straks ook met slachtvee gebeuren? Volgens de idealisten wel toch? Als je het hier niet meer doet, is alles well in de wereld ...

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 09:58

Verschrikkelijk, niet goed te praten en al zéker niet te verdedigen. Strengere regels hier drijft de praktijken naar het buitenland.

Ben blij dat ik al lang geleden een keus heb gemaakt en nog zelden vlees eet. En als ik het eet, dan komt het uit Nederland.
Het is een industrie. Gaat niet om dierwelzijn; gaat om geld.

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 09:59

hoe hebben jullie dat gedaan met leeftijd verifieren?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 10:18

zimbabwe schreef:
De consument bepaald al heel lang niet de markt meer...net zo min als de boeren zelf.. Grote bedrijven/ investeerders bepalen de markt. Iedereen die denkt dat alleen met het kopen van biologische producten de wereld gaat veranderen is naïef. Mijn gezin gebruikt zo'n 200 liter melk en melkproducten per jaar. Daar ligt campina/ Unilever echt niet wakker van hoor... Was er maar zo'n directe verbinding tussen product en consument, dan was dit alles helemaal nooit gebeurd.

Naïef?
Als iedereen zo (wat ik doe heeft geen invloed) denkt, heb je gelijk. Maarre... als iedereen een verstandigere keuze maakt heeft dat wel degelijk effect. De macht van de massa.
Het is niet voor niets dat er tegenwoordig beter leven keurmerken zijn. Dat boeren met koeien die meer buiten leven meer geld voor hun melk krijgen. Dat er meer aandacht is voor groen. Etc etc. Dat is niet omdat één iemand een andere keuze maakte. Dat is omdat steeds meer mensen een andere keuze maakten.

Ik ben het overigens wel met je eens dat een aantal grote bedrijven teveel macht hebben. Maar het blijft toch ook echt een kwestie van vraag en aanbod hoor.

BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Actie onthult mishandeling paarden bij bloedboerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 10:27

En toch komen er in NL ook nog steeds misstanden voor.
En kiezen er nog steeds teveel mensen onbewust.

En ook is niet altijd duidelijk of iets een goede keuze is.

Wil je echt een goede keus maken dan koop je direct bij de boer. Maargoed dat is eigenlijk wel een andere discussie.

Ik vind het jammer dat vaak de meeste aandacht nog uitgaat aan Dier en recht of andere organisaties. Dan naar het probleem.

Als ze daar bij dier en recht zo begaan zijn. Dan richten ze zich op het aanpakken van en niet op hoe ze de meeste volgers/likers etc krijgen. Dan komen ze met realistische beelden en laten ze zien wat ze nou werkelijk doen voor de dieren.

Een bedrijf als Unilever faciliteert eigenlijk dierenbeulerij en daar zouden we eigenlijk helemaal nooit meer iets van moeten kopen maar dat doen we toch. Omdat heel veel in de supermarkt schappen nou eenmaal van Unilever is. En ja in die zin maken zij gewoon echt de dienst uit. Wereldwijd.

Eowyn_95
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 10:29

EllyC schreef:
hoe hebben jullie dat gedaan met leeftijd verifieren?

Heb de video op YouTube moeten kijken, daar heb ik wel een account op en ben ouder dan 18 :)



Ik vind het er verschrikkelijk uitzien, maar eigenlijk ook weer niet erger als video's van (sommige) slachthuizen in Nederland. Die dieren maken het "gelukkig" maar 1x mee, en deze blijkbaar wekelijks.

Edit: Van mij mag het allemaal dicht. Maar zolang ik ook egoïstisch vlees blijf eten, heb ik ook geen recht van spreken vind ik.
Wel denk ik dat als heel de wereld stopt met vlees eten, dan heeft het aanbod ook weinig zin meer. Dus ik denk dat we er wel zelf wat aan kunnen doen, maar dan met z'n allen.
Laatst bijgewerkt door Eowyn_95 op 09-12-21 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 10:38

zimbabwe schreef:
De consument bepaald al heel lang niet de markt meer.


De consument bepaalt zeker de markt. Alleen zit die op een spanningsveld tussen 'wat is goed' en 'wat is gemakkelijk'.
We weten bv. dat geen enkel kledingstuk bij de Primark op een 'goede' manier tot stand is gekomen (niet op basis van arbeidsomstandigheden, niet op vlak van duurzaamheid, niet op vlak van milieuvriendelijkheid), op geen enkele manier. We weten dat, Primark is het schoolvoorbeeld van hoe het niet hoort. Maar het is zo verdomd gemakkelijk en zo verdomd goedkoop en daarom lopen de Primark-winkels vol met mensen op welk tijdstip van de dag je er ook komt.
Ook het blijven wijzen naar alle mogelijke partijen, behalve de consument, is gemakkelijker en daarom doen we het constant.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 10:45

Gini schreef:
zo verdomd goedkoop en daarom lopen de Primark-winkels vol met mensen op welk tijdstip van de dag je er ook komt.

Als je leest over hoeveel kinderen er onder de armoede grens leven, dat de voedselbank het drukker heeft dan voorheen enzo, dan snap ik wel dat er mensen zijn die goedkope spullen kopen.
Niet iedereen is in staat om 150 euro voor een duurzame broek te betalen, denk ik?