Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 9 [ 203 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

 
Profiel   

Elisa2 schreef
https://www.onzenatuur.be/soortenbank/wolf-v1

Ik vind dit wel een interessant artikel, volgens mij hoef je als mens echt niet bang te zijn voor de wolf. Hier zouden ze inmiddels al vaker gesignaleerd zijn in een bos in de buurt en ook uitwerpselen en een hol is er gevonden. Helaas ook gelijk weer een illigaal doodgeschoten..als ze zich in dat bos blijvend vestigen hebben ze in ieder geval volgens mij ruimte en voedsel genoeg in principe.



Nou ja ... aan een bos hebben ze niet genoeg: Voorwaarde is dat het territorium voldoende groot is om in zijn voedsel te voorzien: 150 km² is een absoluut minimum. (uit hetzelfde artikel).

Over de wolvenjacht door de eeuwen heen is voldoende geschreven: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Dus, ja, we hebben het onszelf aan gedaan. Maar we wonen nu in een land met weinig natuur en dat heeft dus wel consequenties.

Maar - zoals een aantal mensen in dit topic al aanhaalt - ook ik zie de toenemende verwijdering tussen stad en platteland, tussen randstad en de periferie. Er is bij veel mensen een geromantiseerd idee over hoe het platteland / de natuur er uit zou moeten zien. Dat maakt de communicatie soms erg lastig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:26 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
Voor een globaal idee over genoeg te eten is bijvoorbeeld het jaarlijkse afschot door jagers in Groningen van alleen reewild al voldoende voor pakweg 20 wolven.

Je kan ook zeggen elk ree minder gejaagd is een schaap minder op de korrel van de wolf :)*

Probleem is alleen dat je aan een wolf niet kan uitleggen dat hij alleen maar wild mag pakken in plaats van onze huisdieren.
Het is een illusie dat wanneer er nergens meer op gejaagd wordt, dat de wolf onze dieren niet meer zal pakken.

Waarom zou een roofdier moeite doen als het vee in een grote open koektrommel rondloopt?

Graag niet weer over deugdelijke wolfproof omheiningen beginnen, die de baasjes dan maar moeten regelen. Die omheiningen bestaan alleen in de dierentuin en zelfs daar gaat het nog wel eens mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:32 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Je hebt in vorige topics al mijn argumenten al keihard onderuit willen schoppen door niet te lezen en gewoon heel hard over me heen te schreeuwen. Overigens lees ik je 'zo flauw ben ik niet' met enig hoongelach, aangezien je het wel nodig vind me te 'pakken' op mijn gevoeligheden en op jouw waarde inschatting van mijn bijdragen. Maar goed, weet je, gedragsbiologie van een wolf vind ik interessanter dan mijn paper afmaken wat ik eigenlijk moet doen, dus what the hell.

1. Een wolf moord niet. Moord is iets wat alleen wezens met een cognitief bewustzijn kunnen. Een wolf doodt. Dat maakt al een heel verschil in benadering.

2. Wie nu wil roepen: 'ja maar kijk een hele schapenkudde die is omgelegd omdat hij niet stopte met moorden/doden': dit is te wijten aan het instinct van een roofdier. In het wild kiest het roofdier een prooidier uit en gaat hier vol op af. Is dit prooidier onderdeel van een kudde, dan is de rest van de kudde allang gevlogen als het roofdier zijn prooi te pakken heeft gekregen, want die reetjes en konijntjes gaan niet staan kijken hoe hun kuddegenoot opgejaagd wordt, die rennen voor hun leven. Dat betekent dat, zodra de prooi gedood is, de trigger voor de wolf om te doden (het zien van een prooidier) niet langer opspeelt. In een schapenweide is dit anders. Hier kan de rest van de kudde niet weg, waardoor de trigger in de hersenen van het roofdier om te jagen continu geactiveerd blijft. Hierom blijft hij bezig, tot hij ófwel uitgeput, ófwel klaar met de hele kudde is.

3. Het wolvenbestand in Nederland is nu verschrikkelijk instabiel. Ja, er zijn enkele wolven gevestigd, maar de territoria van die wolven zijn nog lang niet afgebakend en het zal nog lange tijd onzeker blijven hoeveel wolven zich hier daadwerkelijk gaan vestigen. Want de natuur is niet gek, die heeft echt wel door hoeveel ruimte er ergens is. Beschikking tot voedsel is hierin niet het enige criteria. Als territoria duidelijk zijn afgebakend zal het aantal wolven zich hier stabiliseren, en dan zal écht heel veel minder zijn dan waar mensen bang voor zijn. Veel mensen zijn bang dat zich hier honderden wolven zullen vestigen. Maar bedenk dat in Yellowstone park, wat in totaal 9000m2 is, 'slechts' rond de 100 wolven wonen, in roedels. En dit gaat dan om een heel groot natuurpark, zonder verstedelijking. De Veluwe is slechts een m2 of 1000, de Utrechtse Heuvelrug is daar nog een fractie van. In de duingebieden en op het platteland zullen ze minder settelen, wolven geven de voorkeur aan bosrijk gebied. Hoeveel m2 zullen ze in Nederland aan gaan merken als 'hey, dit is geschikt voor mij om te wonen'? Hoeveel wolven kúnnen dat überhaupt aan gaan merken? Dat zullen er enkele tientallen worden, niet meer dan dat.

Ik erken ten volle dat die tientallen heel erg veel moeilijkheden met zich meebrengen voor mensen die dieren buiten hebben lopen, zoals ik. Mijn huis bevindt zich MIDDEN in een voorlopig geclaimd wolventerritorium, dus ja, ook mijn paard loopt gevaar. Ik ben dan ook niet diehard pro wolf. Maar ik vind het ontzettend egocentrisch om te zeggen: NL is vol, wij mensen zijn er al, doei. De natuur is de natuur en die houdt je niet (ethisch verantwoord) tegen. Het enige wat je dan als mens nog kan doen is je aanpassen aan de realiteit. Dat gaat tranen, verdriet, boosheid en angst veroorzaken, ja. Ook bij mij, als mijn paard iets overkomt. Maar het leven is niet maakbaar en we moeten stoppen met denken dat alles wel te regelen en plannen is.

EDIT: Ik zie nu wéér nieuwe toevoegingen van DP over mijn posts en ik vind dit echt bijzonder kinderachtig. Je maakt er zelf van dat mijn argumenten zo sterk zijn dat ze niet onderuit te halen moeten zijn, IK heb alleen maar gezegd dat ik mijns inziens waardevolle bijdragen te leveren heb door mijn eigen kennis en ervaring op dit onderwerp. Voor mij haal je hiermee je credits alleen maar verder onderuit.

Waar jouw argumenten volkomen verkeerd gaan is het vergelijken van het Yellowstonepark met de veluwe. Wolven hebben geen groot leefgebied nodig. Als ze voldoende voedsel hebben dan is er geen noodzaak om te trekken én kunnen er veel meer wolven leven per km2.

Hoe mooi ik het ecosysteem ook vind, NL is te dicht bevolkt om de wolf zijn kwaliteiten in regulering van de natuur te gebruiken.

Het is wachten tot er een keer een kindje gepakt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:32 



 
Profiel   

Ik ben tegen de wolf. Waarom? Je ziet het overal in de wereld mis gaan met die beesten. Vd week hier in de buurt 16 schapen dood gebeten. Als er niet gereguleerd word gaan er teveel komen word het ovp 2.0 met wolven. Dan gaan ze stallen binnen. Hoop dat dit voorkomen word. Aankomende week word hier alles professioneel opgehoogd tot 120 en sommige plekken 170 hoog (bv boswal) met tussen de 6 en 12 stroomdraden. Het moment dat wij een aanval krijgen met voorzorgsmaatregelen stoppen wij met het houden van dieren.

Een wolf had ik prima gevonden als hij 1 schaap pakt en die opeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:37 



 
Profiel   

38% in Drenthe? Benieuwd wie ze gevraagd hebben, ik ken namelijk helemaal niemand die blij is met de wolf hier. Niemand. Dan ga je me niet wijsmaken dat 62% er blij mee is dat die beesten hier rondzwerven. Het werkt gewoon niet in een te klein, overbevolkt Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:39 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Tja, geschiedenis...
De wolf heeft hier vele eeuwen geleefd, tot het beest werd uitgeroeid.

Ze zijn niet uitgeroeid maar verdreven.
In vorige eeuwen lieten ze wolven aardig met rust tenzij ze te dicht bij de bewoonde wereld kwamen, dan werd er met alle mannen van het dorp en de omliggende dorpen een klopjacht opgezet (het was een wettelijke verplichting om daaraan deel te nemen trouwens).
Op deze manier werd het aantal wolven in ieder geval niet groter en werden ze schuw gehouden zodat ze alleen in uiterste nood dicht bij mensen kwamen.

De wolven van tegenwoordig zijn inmiddels een paar generaties lang onbejaagd en je ziet dat ze vaak de bewoonde wereld opzoeken om daar landbouwhuisdieren te vangen. Je kan daaruit concluderen dat er, of niet genoeg te eten is in de natuur, of dat de wolven veel minder schuw zijn dan vroeger. Waarschijnlijk is beide het geval.

Dat de wolven nu weer in Nederland zijn heeft niks te maken met de natuur in Nederland maar alles met de wolvendruk in de omringende gebieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:40 



 
Profiel   

De Oostvaardersplassen, willen ze daar niet heen? :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:51 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Het is wachten tot er een keer een kindje gepakt wordt.



en zo maak je jouw hele relaas zélf al volstrekt belachelijk.

+:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 11:30 



 
Profiel   

Hoogst amusant hoe élke draad hier op Bokt waar ´wolf´ in het onderwerp geroepen wordt, gelíjk en volledig gedomineerd wordt door een emotionele anti-brigade.

Het is volstrekt onbelangrijk dat er hier een dominerende kern van tégenstanders is. Van ´dierenliefhebbers´ die wolven doodgeschoten willen zien.

De crux is dat slecht een kwart van de gróte steekproef vindt dat de wolf in NL niet thuishoort.

Verder zijn vrijwel alle tegenargumenten hier eígenlijk koren op de molen van voorstanders omdat het meerendeel volstrekt ongefunceerd emotioneel is. Bij overleg maakt dit dat de tegenstanders als onderhandelingspartíj niet serieus genomen worden en daarmee ook de eventuele wel valide, gefundeerde argumenten. :)*

Even als waarschuwend perspectief wil ik nog opmerken dat de publieke opinie niet bepaald pro paardrijden/paardhouden is. Het gedoe rond ´paardmishandeling´ op de OS helpt niet.
Wat dat met wolven te maken heeft?
Het is dat de sector paard economisch niet onbelangrijk is anders zou de sector paard zich heel makkelijk in de eigen voeten kunnen schieten ipv op de wolf.
´De wolf of wij´ ...euh, ok, de wolf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 11:49 



 
Profiel   

Doet me denken aan dat liedje van dr. Andus P
https://youtu.be/4WbeP2qqKes

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 11:50 



 
Profiel   

Huertacilla liepen de wolven in Polen en Spanje ook door woonwijken, dicht langs huizen en achter mensen die de hondjes uitlaten aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:07 



 
Profiel   

Voor degene die denken dat een goed hek wel gaat beschermen, hieronder een interview van iemand uit onze groep offenstal.

https://youtu.be/IRnmKD7GVic

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:30 



 
Profiel   

Vivat schreef
Huertacilla liepen de wolven in Polen en Spanje ook door woonwijken, dicht langs huizen en achter mensen die de hondjes uitlaten aan?


Ja hoor. Kwam voor.
In Italië was/os er zelf een groep die op een actieve vuilnisbelt leeft.

De gezenderde wolven konden en kunnen perfect gevolgd worden. Is/was heel inzichtelijk.


Nogmaals; als de tegenpartij serieus wil onderhandelen, dan moeten de emotionele non-argumenten verre gehouden worden. Één keer ´maar ze eten kindjes´ opgooien en álle wel valide punten zijn ondergraven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:36 



 
Profiel   

Huertecilla dat lijkt er meer op dat je zoekt na een foutieve bewering, zodat je de rest niet meer serieus hoeft over te nemen. Waarom heb je dat nodig? Dat vind ik dan weer zwak, alsof je wil overtuigen.
Maar ik schrap jouw opmerking over emotionele non-argumenten en lees verder gewoon aandachtig wat je te melden hebt;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:40 



 
Profiel   

Dus het probleem is dan eigenlijk dat we ze niet in de gaten kunnen houden nu?
Zenderen en volgen en mensen waarschuwen zou denk ik een prima idee zijn, wanneer dat er wel iets mis gaat is ook meteen bekend welke wolf het is geweest en kan er ingegrepen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:45 



 
Profiel   

Zenderen wordt al gedaan.

(Misschien / waarschijnlijk niet met alle wolven, maar de routes zijn bekend.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:48 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Zenderen wordt al gedaan.

(Misschien / waarschijnlijk niet met alle wolven, maar de routes zijn bekend.)



Er wordt sinds de jaren tachtig al gezenderd. In de jaren negentig behoorlijk wat om data te hebben voor beleid. Het huidige EU beleid leunt ZWAAR op data van zenders.

Er is fantástiche informatie uit gekomen. Ook eigenlijk puur romantische verhalen. Ja en dan de tragische over stropen, ´jagers´, vergif et al. Verbázend weinig aanrijdingen.

Verder is uit soms onvoorstelbare zwerftochten door jonge dieren gebleken hoe die door sóms díchtbevolkte streken trekken zonder dat ook íemand dat merkt. Gericht zoékend kan het dan soms op buitencameras gevonden worden.

Voor mij is de wolf in NL geen ander verhaal dan Wilde Zwijnen. Het is maar net hoeveel het mag ´kosten´ en emotie is geen enkel argument, een valkuil.
Als het nu béren zouden zijn :D
of nijlpaarden. Er zijn een paar uitzonderlijke steden waar nijlpaarden´s nachts bezit van de straten nemen. Uitgaansleven is veranderd en de dieren zelfs een toeristische trekpleister geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 13:10 



 
Profiel   

En in de jaren tachtig en negentig was dit dus jouw werk als ik het goed begrijp?
Het zal wel onmogelijk zijn elke wolf van een zender te voorzien.

Nou zoeken naar de wolf hoef je niet te doen hier hoor ;) Elke dag wordt hij wel weer ergens dichtbij mensen en huizen gezien of achter mensen aan lopend. Zo’n exemplaar van een zender voorzien lijkt mij dan wel wenselijk. Hoe kijk jij daar tegenaan Huertacilla?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 13:48 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
janderegelaa schreef
Het is wachten tot er een keer een kindje gepakt wordt.



en zo maak je jouw hele relaas zélf al volstrekt belachelijk.

+:)+

Nee wolven pakken geen kindjes;-)

https://www.haaretz.com/amp/israel-news ... -1.5452359

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 15:30 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
Voor mij is de wolf in NL geen ander verhaal dan Wilde Zwijnen. Het is maar net hoeveel het mag ´kosten´ en emotie is geen enkel argument, een valkuil..

Ik mag het hopen van niet, de wilde zwijnenpopulatie is volledig uit de klauwen gelopen in sommige gebieden. Dat is precies waarom de natuurorganisaties zo blij zijn met de wolf. Ze hopen dat de wolf het wilde zwijnenprobleem voor hun gaat oplossen. Helaas voor hen heeft wolfie voorlopig weinig trek in zwijn. Veel te gevaarlijk die wilde varkens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 15:45 



 
Profiel   

Alle wolven zenderen is zinloos omdat de data ook geanaliseerd moet worden.

Wat ik er van vind heb ik al geschreven.

Plaats het eerst maar eens in een minder hysterisch perspectief van de rest van wat er allemaal in de NL samenleving gebeurt.
Dán heb je een basis voor ethische keuzes, dán kan je een kosten/baten afweging maken, dán kan je een risisco-analyse wegen.

Jaarlijks belanden in Nederland bijvoorneeld minimaal 46 mensen in het ziekenhuis na een aanrijding met groot wild, waarvan 2 met dodelijke afloop.

In 2006-2007 jaarlijks ongeveer 150.000 Nederlanders door een hond gebeten.
In een periode van 25 jaar tot 2006 waren er 29 bijtincidenten met dodelijke afloop. In acht gevallen ging het om jonge kinderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 15:54 



 
Profiel   

irmaz schreef
[Helaas voor hen heeft wolfie voorlopig weinig trek in zwijn. Veel te gevaarlijk die wilde varkens.


Waar baseer jij dit op.

Volgens véldstudies is het wilde zwijn een belangrijk prooidier. Heb zelf ook veschillende gevallen gevonden.

Het gevaar van wilde zwijnen is gewoon wederom een voorbeeld van mythische overdrijving. Er wordt hier met honden op zwijnen gejaagd. De bedoeling is dat ze de zwijnen opdrijven langs de geweren maar bij élke jacht vatten de honden zwijnen vast. De rehalero neemt dan de rol van de alfa wolf op zich en doodt het zwijn met een hartsvanger/lang mes.
Verschillende keren zelf met de honden meegerend et al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 16:00 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
janderegelaa schreef
Het is wachten tot er een keer een kindje gepakt wordt.



en zo maak je jouw hele relaas zélf al volstrekt belachelijk.

+:)+


Ik kan wel even een artikel voor je opzoeken van 1800 waar een gezin van ouders en 11 kinderen is vermoord door de wolf. Nee wolven pakken geen mensen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 17:04 



 
Profiel   

Weten we zeker dat er geen moordenaar is, die (al dan niet na wat omkoping) een beest de schuld gaf...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 17:07 



 
Profiel   

Waarom zou je die wolven zenderen!? Als er 1 aan het moorden is geweest dan weten ze al welke het is met naam en al. Heel bijzonder wel!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 17:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 9 [ 203 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen