Persoon krijgt trap van een veulen en raakt zwaargewond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Persoon krijgt trap van een veulen en raakt zwaargewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 19:33

ED.nl
Algemeen

Afbeelding
Ook veulens hebben al sterke hoefjes. Dit is niet het veulen uit
het artikel.
Foto: Amanda/ http://www.amandafotografie.nl/ Bokt Wiki


Een persoon is dinsdagmiddag rond 13.05 uur door een veulen getrapt en raakte daarbij zwaargewond op de Bosweg in Helmond. Het slachtoffer is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Wat er precies gebeurd is, is niet duidelijk.

Het volledige artikel kun je lezen op ED.nl
Laatst bijgewerkt door JPitty op 13-06-21 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfoutje eruit gevist.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Persoon krijgt trap van een veulen en raakt zwaargewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:35

Oh sorry, is natuurlijk best wel erg en ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar ik vind het zo knullig klinken, naar het ziekenhuis door een veulentje. :')

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:07

Gini schreef:
Oh sorry, is natuurlijk best wel erg en ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar ik vind het zo knullig klinken, naar het ziekenhuis door een veulentje. :')

Nou als die al wat ouder is kan het net zo hard aankomen als een volwassen paard.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:11

Of misschien sta je net gebukt of zo, dan komt zo’n trap tegen je hoofd...
Ben wel erg benieuwd naar het verhaal hierachter :?

Kabayo

Berichten: 13984
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Persoon krijgt trap van een veulen en raakt zwaargewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:12

Of zo'n irritant hengstveulen die je in de nek springt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:16

He bah :(:) wat een naar ongeluk dan. Hopelijk niet al teveel blijvende last,

Maar uit ervaring weet ik dat een speels veulenbeentje aardig hard kan aankomen. %) tikje terug van mijn 4 maanden oude pony hengstveulentje gaf me een retourtje ziekenhuis omdat hij vol mijn neus, jukbeen en voorhoofd had geraakt met een "lollige" stijgerende uithaal. Ik heb echt flink lang met een blauw dik opgeblazen hoofd rondgelopen. En hij was een week later zijn ballen kwijt.

Met een iets groter veulen of vol op een oog of keel heb je zo fikse problemen

Alja

Berichten: 25597
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Persoon krijgt trap van een veulen en raakt zwaargewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:22

Beetje weinig feiten om er een mening over te hebben...

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:59

Kabayo schreef:
Of zo'n irritant hengstveulen die je in de nek springt


Nou idd! Gelukkig was de hengst die mij van achter besprong een 1 jarige Shetlander.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Persoon krijgt trap van een veulen en raakt zwaargewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:58

Een vriendin van mij heeft blijvend hersenletsel opgelopen doordat ze een klap van een steigerend veulen op haar hoofd kreeg.

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:59

Ik las net op Facebook dat ze door de merrie was getrapt. Het veulen was ontsnapt uit de wei. En ze schreef dat ze niet zwaargewond is :o

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:02

Het was geen trap van het veulen maar van de moeder van het veulen. Het veulen was de wei uit gelopen/geglipt. Met de dame gaat het goed naar omstandigheden.

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:02

roekes schreef:
Ik las net op Facebook dat ze door de merrie was getrapt. Het veulen was ontsnapt uit de wei. En ze schreef dat ze niet zwaargewond is :o


Oooh, je hebt het ook net gepost :)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:35

Fijn dat de verwondingen meevallen vergeleken het nieuwsbericht.

Dat vind ik ook altijd zo lastig aan nieuwsberichten. Een nieuwsbericht klopt totdat je meer van de situatie weet. Dan merk je plots dat er altijd wel iets niet kloppends in staat.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Persoon krijgt trap van een veulen en raakt zwaargewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:09

Jeetje, deze journalist zat ook niet echt op te letten dan. Al is het natuurlijk beter zo, dat ze niet zwaargewond is. :)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:30

Gini schreef:
Jeetje, deze journalist zat ook niet echt op te letten dan. Al is het natuurlijk beter zo, dat ze niet zwaargewond is. :)

Gebeurt helaas veel vaker.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:34

Het is een bokker en ze is niet zwaargewond schreef ze vanmorgen op FB.

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Persoon krijgt trap van een veulen en raakt zwaargewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:08

Kan hard aankomen zeg. Afgelopen December vond mijn welsh-A jaarling hengstje het nodig om uit te halen toen ik zijn eten niet snel genoeg had neergezet. Sloeg met 2 benen naar achter waarvan 1 volop mijn bovenbeen. Nu we zijn 6 maanden verder en er zit nog steeds een deukje in mijn been. Heb fysio gehad maar toevallig vanochtend nog aan mijn vriend verteld dat ik er nog zovaak last van heb.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:10

Gelukkig valt het mee.

Ik heb een trap gehad van een D pony veulen ( 4 maandjes oud ). Hij steigerde en sloeg me op mijn voorhoofd en boven mijn wenkbrauw. Heb er een littekens van want het was een flinke wond.

Hij is ook eens vol bovenop me gesprongen, maar verder dan blauwe plekken kwam het toen niet.

Juist die springerige snelle veulens kunnen nog flink schade aanrichten.

pien_2010

Berichten: 43308
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:20

Zonnetje81 schreef:
Het is een bokker en ze is niet zwaargewond schreef ze vanmorgen op FB.


Fijn. Beterschap voor de bokker en fijn dat het meevalt. Ongelukje zit in een klein hoekje.

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Persoon krijgt trap van een veulen en raakt zwaargewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:11

Ik heb ooit een trap van een drie maanden oud welsh a veulen gehad. Op m'n bovenbeen. Spierscheur als gevolg. Ik dacht zo'n klein hoefje valt wel mee. Niet dus

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Persoon krijgt trap van een veulen en raakt zwaargewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:17

Het zijn net naaldhakjes, oud stalgenootje van me heeft NAH door een veulenhoefje in haar nek. Je kan nog beter een klap van een Bels krijgen, daarbij wordt de druk wat beter verdeeld.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 01:51

Oooh oud topic maar dit gaat over mij...

Veulen was in de wei geboren, moeder liet hem niet drinken
Ik had moeder vast en ineens rent het hengstje een meter of 50 weg, schuift onder de omheining door zo de wei van een andere kudde in
Moeder sleurde mij mee en bij het hek draait ze om en slaat richting de kudde waar haar veulen bij lag, maar raakt mij nog goed hard tegen m’n achterhoofd
Nou was ik nog herstellende van een hersenkneuzing van een ongelukje met een paard paar maanden eerder dus m’n hoofd kon niet veel hebben

Maar met moeder en veulen is t goed gekomen en ik heb nog de restklachten van die hersenkneuzing niet van dit ongelukje wat erg uit zn verband is getrokken!!

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 04:29

Renske, ondanks dat het nieuwsbericht misschien niet enorm accuraat was, heeft jouw ongeluk mij wel veel bewuster gemaakt van de gevaren van veulens. Mijn verzorgpaarden staan op een fokkerij en er zijn altijd veulens en jonge paarden aanwezig. 'Dankzij' jouw ongeluk ben ik veel meer na gaan denken over de manier waarop ik met de jonge paarden omga. Echt veel meer. Ondanks dat het voor jou een ongeluk was, was het voor mij een onbetaalbaar leermoment waar ik altijd over na blijf denken! (misschien verzacht dit de pijn iets)

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 08:13

juniper schreef:
Renske, ondanks dat het nieuwsbericht misschien niet enorm accuraat was, heeft jouw ongeluk mij wel veel bewuster gemaakt van de gevaren van veulens. Mijn verzorgpaarden staan op een fokkerij en er zijn altijd veulens en jonge paarden aanwezig. 'Dankzij' jouw ongeluk ben ik veel meer na gaan denken over de manier waarop ik met de jonge paarden omga. Echt veel meer. Ondanks dat het voor jou een ongeluk was, was het voor mij een onbetaalbaar leermoment waar ik altijd over na blijf denken! (misschien verzacht dit de pijn iets)

Inderdaad! Ik ga al ruim 50 jaar met paarden om maar tot nu toe waren dat nooit veulens.Al zijn die er natuurlijk wel op de stallingen waar ik stond\sta.Ik had nooit gedacht dat je door zo'n schattig beestje nog zo flink geblesseerd kunt raken.Goed dat ik het nu weet en ik zal in de toekomst extra voorzichtig zijn dank zij de waarschuwingen hier.

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Persoon krijgt trap van een veulen en raakt zwaargewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 07:00

In Engeland zie je iedereen altijd overal met een cap. Misschien niet zo'n gek idee