Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De lijn om de trailerstang slaan: vrouw verliest duim

 
Profiel   

Qimm schreef
Allemaal lijkt me stug. Maar, auw!


Zeker alle botjes, zijn er veel, I know.
Als jij een hoef van een flinke koud bloed op je voet krijgt dan blijft er weinig heel kan ik je vertellen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 04:42 



 
Profiel   

Ik heb dit eens gezien bij een stalgenootje, die was aan het longeren.
Duim er gelukkig niet af maar wel flink verbrijzeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:23 



 
Profiel   

EllyC schreef
eh, wat heeft het om de voorstang heen doen van het touw met een in het touw verstrikte duim te maken?
Die duim kan toch ook vast komen zitten als het paard er ineens vandoor gaat bijvoorbeeld?



Dit dus :o?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:41 



 
Profiel   

Sowieso is het een no-go om een paard te trailer in te 'forceren'. NOOIT, maar dan ook echt NOOIT, het paard aan de voorkant vastzetten als de achterkant nog open is en ze er uit kunnen. Gaan ze zich lostrekken of in dit geval er uit schieten, is het vertrouwen zwaar beschadigd en wordt het alleen maar lastiger om ze de trailer in te zetten. Idem met lijnen achter de kont, het helpt misschien die ene keer maar op de lange termijn is dat niet de oplossing. Het paard moet uit vertrouwen zich laten laden, niet uit dwang. Veel oefenen is hierbij een pré.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:16 



 
Profiel   

Volkomen mee eens. En aan de voorkant vastzetten als de achterkant nog open is kan het paard ook flink beschadigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:54 



 
Profiel   

cp112 schreef
EllyC schreef
eh, wat heeft het om de voorstang heen doen van het touw met een in het touw verstrikte duim te maken?
Die duim kan toch ook vast komen zitten als het paard er ineens vandoor gaat bijvoorbeeld?



Dit dus :o?


Ik snap het ook niet helemaal :? weleens iemand duim zien verliezen tijdens het laden zonder dat de longeerlijn ergens aan vast zat (nou ja, aan het paard :+) en sindsdien ben ik wel heeeeel voorzichtig met touw om mijn vingers heen omwikkelen. Sowieso iets wat je nooit moet doen.

Touw aan de voorstang vast / eromheen is trouwens niet eens het meest idiote wat mensen kunnen uitspoken om een bang paard de trailer op te krijgen, er zijn bijvoorbeeld ook slimmeriken geweest die dan het touw middels een strotouwtje aan paard d'r tong vast gemaakt hebben ervan uitgaande dat het beest dan niet zou durven achteruit te schieten vanwege de pijn. Een keer raden hoe dat afgelopen was -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:18 



 
Profiel   

Dit bericht lijkt me bijna meer iets voor de bokt markt, een verhaal waarom je trailerlaadles moet nemen bij bijvoorbeeld degene die dit verhaal verteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:11 



 
Profiel   

smurffie schreef
Dit bericht lijkt me bijna meer iets voor de bokt markt, een verhaal waarom je trailerlaadles moet nemen bij bijvoorbeeld degene die dit verhaal verteld.


Ja zo lijkt het inderdaad alhoewel ik mij minder gemotiveerd voel juist omdat er bij staat dat het een studente betrof die beter hoorde te weten.
Als je na verschillende lessen van zo'n "expert" dit alsnog probeert, begrijp je duidelijk niet waarom dit geen optie is voor zowel je eigen veiligheid als de educatieve waarde voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:14 



 
Profiel   

Caaatje schreef
smurffie schreef
Dit bericht lijkt me bijna meer iets voor de bokt markt, een verhaal waarom je trailerlaadles moet nemen bij bijvoorbeeld degene die dit verhaal verteld.


Ja zo lijkt het inderdaad alhoewel ik mij minder gemotiveerd voel juist omdat er bij staat dat het een studente betrof die beter hoorde te weten.
Als je na verschillende lessen van zo'n "expert" dit alsnog probeert, begrijp je duidelijk niet waarom dit geen optie is voor zowel je eigen veiligheid als de educatieve waarde voor het paard.

Dat kwartje is volgens het artikel toch wel gevallen.

Ik snap niet zo goed dat je je nu minder gemotiveerd voelt, nadat iemand het wel goed geleerd heeft, eigenwijs geweest is, nu wel het belang ziet om het correct te doen, en zelfs een artikel schrijft om dat nog eens goed duidelijk te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:30 



 
Profiel   

Touwen, mensen en paarden blijft gewoon een combinatie waarin je moet opletten.

Ik denk dat bijna iedereen die hiermee te maken heeft (gehad) wel eens in een situatie is gekomen waarin ie dacht: "Oei, dat ging nog maar net goed". Een paard blijft een levend wezen met eigen-aardigheden die niet altijd goed in te schatten zijn. Je kunt alleen proberen om alle risico's op letsel zo klein mogelijk te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 13:02 



 
Profiel   

Ik ken ook iemand die tijdens het laden van haar paard dr duim verloor. Moet er altijd aan denken als ik loop te klooien met een halstertouw of longeerlijn. Ik gruwel bij die gedachte

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 13:14 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ik ken ook iemand die tijdens het laden van haar paard dr duim verloor. Moet er altijd aan denken als ik loop te klooien met een halstertouw of longeerlijn. Ik gruwel bij die gedachte

Inderdaad. Altijd de gevaarlijke lussen vermijden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 13:20 



 
Profiel   

Ik ben wel eens geplet tussen paard en voorstang met laden, paard vloog erin en ik kon niet snel genoeg onder de voorstang heen, erg pijnlijk en heb het niet zo op trailerladen meer, laat het liever aan een ander over :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 14:56 



 
Profiel   

Mer1980 schreef
Ik ben wel eens geplet tussen paard en voorstang met laden, paard vloog erin en ik kon niet snel genoeg onder de voorstang heen, erg pijnlijk en heb het niet zo op trailerladen meer, laat het liever aan een ander over :=


Dit vind ik ook altijd iets spannends als ik een ander paard laad dan mn eigen. Vooral als ze dus niet zo goed willen laden. Altijd bang dat ik niet snel genoeg onder die verrotte stang door ben :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 15:31 



 
Profiel   

Mer1980 schreef
Ik ben wel eens geplet tussen paard en voorstang met laden, paard vloog erin en ik kon niet snel genoeg onder de voorstang heen, erg pijnlijk en heb het niet zo op trailerladen meer, laat het liever aan een ander over :=


Ben benieuwd wat het advies van Petra Vlasblom van 2moons nav dit ongeluk dan is ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:23 



 
Profiel   

Ik snap ook niet goed wat precies het verband is met de voorstang.
Ik laad mijn paard altijd door de lijn om de voorstang te halen :Y) . Werkt voor ons en ik kan me niet inbeelden hoe ik mijn duim zou moeten kwijtraken op de manier zoals ik het doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:30 



 
Profiel   

Halsters en halstertouwen hebben van die musketonringen en haken. Die dingen zijn ook gevaarlijk als een paard gaat hangen en die musketonhaak cq ring breekt af. Die vliegen echt alle kanten op dan. Heb er wel eentje een keer vlak langs mijn hoofd gehad. Voelde hem rakelings langs m’n hoofd gaan van dat dingDie dingen moet je ook niet in je oog of tegen je hoofd aan krijgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:40 



 
Profiel   

MaiNat schreef
Halsters en halstertouwen hebben van die musketonringen en haken. Die dingen zijn ook gevaarlijk als een paard gaat hangen en die musketonhaak cq ring breekt af. Die vliegen echt alle kanten op dan. Heb er wel eentje een keer vlak langs mijn hoofd gehad. Voelde hem rakelings langs m’n hoofd gaan van dat dingDie dingen moet je ook niet in je oog of tegen je hoofd aan krijgen!

Was er niet een tijdje terug een trainer die aan zo´n ongeluk zijn oog verloor? Staat me iets van bij...
Edit, het was een paard die zijn oog verloor, en het haltertouw was onzinnig genoeg bungeekoord; [VN] Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:42 



 
Profiel   

Kuggur schreef
MaiNat schreef
Halsters en halstertouwen hebben van die musketonringen en haken. Die dingen zijn ook gevaarlijk als een paard gaat hangen en die musketonhaak cq ring breekt af. Die vliegen echt alle kanten op dan. Heb er wel eentje een keer vlak langs mijn hoofd gehad. Voelde hem rakelings langs m’n hoofd gaan van dat dingDie dingen moet je ook niet in je oog of tegen je hoofd aan krijgen!

Was er niet een tijdje terug een trainer die aan zo´n ongeluk zijn oog verloor? Staat me iets van bij...
Edit, het was een paard die zijn oog verloor, en het haltertouw was onzinnig genoeg bungeekoord; [VN] Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord


Er zijn zoveel mensen met die elastieken trailerlijnen in de trailer. Ik vraag me echt af of je dan gewoon niet slim genoeg bent om te bedenken hoe gevaarlijk dat is als het knapt. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:52 



 
Profiel   

wat denk je van elastieken op poetsplaats?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:54 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
wat denk je van elastieken op poetsplaats?


Zelfde principe. Dat bedenk je toch niet :o?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 18:04 



 
Profiel   

Ik denk echt dat dat met alle vriendelijkheid bedoeld is. Paardje geen nare ruk als hij eens hangt.
Totdat het knapt ja....

Maar ze verkopen die rommel ook nog steeds, dat is nog wel het ergste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 18:20 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Mer1980 schreef
Ik ben wel eens geplet tussen paard en voorstang met laden, paard vloog erin en ik kon niet snel genoeg onder de voorstang heen, erg pijnlijk en heb het niet zo op trailerladen meer, laat het liever aan een ander over :=


Dit vind ik ook altijd iets spannends als ik een ander paard laad dan mn eigen. Vooral als ze dus niet zo goed willen laden. Altijd bang dat ik niet snel genoeg onder die verrotte stang door ben :=


In mijn 2paards trailer doe ik altijd de voorstang naar beneden, zodat ik zelf wat meer werkbare ruimte heb. Zal vast ook wel wat van te vinden zijn, maar zeker bij paarden die erg gevoelig zijn voor bepaalde druk of nog niet bevestigd zijn in het laden en achteruit gaan op het 'onderdoor duiken' werkt dat erg fijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 19:46 



 
Profiel   

Om onder andere die reden wil ik geen ingebouwde zadelkamer/voerbak.
Ik wil snel weg kunnen en ruimte hebben. Al kan dat uiteraard zoals Mer zegt alsnog fout gaan, maar toch.

Daarnaast heb ik een paard over de buis door de voerbak zien slaan...was einde oefening.. Dat is rede 2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 19:48 



 
Profiel   

Touwen maken door onverwachte bewegingen bizarre vormen en gevaarlijke lussen. Ik heb heel wat pennypoetsmeisjes bij mijn paarden gehad. Reden allemaal op maneges. Gingen we met de paardjes wandelen, al-tijd het touw om hun handen wikkelen. Er is er geen een bij mij gekomen die het goed deed en er is er geen een meer bij mij weggegaan die het nog fout deed. Ik woon in Frankrijk, misschien leren Nederlandse kinderen wel het gevaar van touwen, maar Franse Pennymeisjes niet in ieder geval.

Ik heb zelf mijn pink ooit gebroken doordat met longeren het paard een spurt nam, de lussen op elkaar kwamen en mijn pink ertussen kwam. Was ook niet funny.

Ik vind het tof dat het verhaal gedeeld wordt. Die vrouw had ook kunnen denken, "ik wil niet dat iemand weet hoe onhandig ik gedaan heb, daar schaam ik me voor". Nee, ze deelt haar verhaal zodat al die mensen die dit topic en fb lezen en NIET hier reageren met dat zij het ook meegemaakt hebben, ervan kunnen leren. Daar moet je tegenwoordig moedig voor zijn, want je wordt maar zo afgemaakt om wat men dom vindt.

Mevrouw met de Duim als u meeleest en u tegen zwarte humor kunt, Duimpje op voor u! +:)+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 21:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen