Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Spaanse paarden springen door het vuur tegen ziektes

 
Profiel   

*NOS.nl
Algemeen


[ img ]
Foto ter illustratie. Foto: Flickr.com, Stefan Schmitz.

Het is een eeuwenoude Spaanse traditie, die op weerstand stuit van dierenrechtenorganisaties. Dit keer gaat het niet om stierenvechten, maar om door vuur springende paarden.

Het spektakel wordt ieder jaar gehouden in dorpje San Bartolomé de Pinares op de vooravond van Las Luminarias de San Antón. Dat is een feest ter ere van Sint Antionius, de katholieke beschermheilige van de dieren. De dorpelingen rijden met hun paarden door de vreugdevuren, waarvan de rook voor bescherming tegen ziektes zou zorgen.

Het festival stamt uit de Middeleeuwen toen paarden erg belangrijk waren voor de lokale bevolking. De dieren werden ingezet om te werken en op het slagveld en moesten dus vooral heel sterk zijn. Men kon het zich niet permitteren om een paard te verliezen aan ziektes, waardoor dit soort rituelen heel belangrijk was.

Tegenwoordig is het vooral folklore. Dierenrechtenactivisten vochten het spektakel een paar jaar geleden aan, maar werden door de lokale overheid in het ongelijk gesteld. De paarden zouden er volgens voorstanders geen last van hebben.

"De paarden raken niet in paniek, het zijn heel intelligente dieren", zegt een paardenbezitter in San Bartolomé de Pinares. "Als een paard door het vuur loopt en er gebeurt niets, dan gaat het de keren erna steeds makkelijker."

Klik hier voor foto's een filmpje.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 14:53 



 
Profiel   

Op de straatstenen vind ik niet slim maar verder heb ik er geen oordeel over. Ben er nooit bij geweest...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 15:01 



 
Profiel   

Eisen dat de berijders er eerst zelf (zo goed als) naakt zonder paard doorheen rennen om te tonen dat het echt geen kwaad kan. En pas daarna te paard.

Kijken of ze het dan nog zo onschuldig en plezant vinden. Stelletje achterlijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:39 



 
Profiel   

Toch bijzonder hoeveel dier mishandelende tradities er bestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 18:05 



 
Profiel   

Boras schreef
Eisen dat de berijders er eerst zelf (zo goed als) naakt zonder paard doorheen rennen om te tonen dat het echt geen kwaad kan. En pas daarna te paard.


Euh... tijdens San Juan is (was) het traditie om op het strand houtvuur te stoken en daar doorheen te springen.
Volgens folklore kwam de wens uit die je tijdens de vuurdoop deed.
Was best een belangrijk iets.
Beter met weinig kleding, zo goed als naakt (bv wit zomerjurkje, even de branding in).
Verschillende keren geweest/meegedaan.
Eerste keer was 21 jaar geleden en een hoogst emotionele ervaring. Een bijzonder intens, heel oud ´heidens´ (vruchtbaarheids)gebruik vermomd in katholiek jasje.

[ img ]

Mag inmiddels niet meer wegens milieuvervuiling. Moet met vergunning, brandweer en al. Heeft daardoor alle traditionele waarde verloren en een toerstische attractie geworden. KASSA!!!
Commercie onder de vlag van milieugeneuzel heeft bereikt wat de katholieke kerk in >1000 jaar niet kon.

Overigens ben ik er tegen om dit met paarden, ook al maak je de benen nat, te doen. Maar dat vind ik bijvoorbeeld van dressuur, hoogspringen, steeplechase, rennen, militairy met paarden ook. Dit door het vuur lopen is een onschuldig ding vergeleken dáárbij. Maarrrr, ´zij doen erger ´ is geen alibi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 18:55 



 
Profiel   

Vind dit echt barbaars (ookal ben ik er nooit bij geweest). Zoals gezegd wordt, is het een traditie die vroeger ontstaan is om paarden te ontdoen / te beschermen te ziektes. Inmiddels, anno 2022, weet men toch beter en dat dit vreselijk achterhaald is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 18:59 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
Boras schreef
Eisen dat de berijders er eerst zelf (zo goed als) naakt zonder paard doorheen rennen om te tonen dat het echt geen kwaad kan. En pas daarna te paard.


Euh...


Dat euh....... Waarom? :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 19:09 



 
Profiel   

Boras schreef
Boras schreef
Eisen dat de berijders er eerst zelf (zo goed als) naakt zonder paard doorheen rennen om te tonen dat het echt geen kwaad kan. En pas daarna te paard.



Dat euh....... Waarom? :(:)


Omdat men dat doet/deed. Al duizenden jaren helder is dat het indien niet dom gedaan geen kwaad doet :)*

Kijk, het zou niet met paarden gedaan moeten worden.
Ik relativeer het alleen.
Dat mensen het ook doen. Dat het minder kwaad kan dan ménsensport! met paarden als sportmiddel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 19:25 



 
Profiel   

Boras schreef
Eisen dat de berijders er eerst zelf (zo goed als) naakt zonder paard doorheen rennen om te tonen dat het echt geen kwaad kan. En pas daarna te paard.

Kijken of ze het dan nog zo onschuldig en plezant vinden. Stelletje achterlijken.


Ach ach, wat komen we weer voorspelbaar en kittig uit de hoek. Een keer per jaar even huppekee over het vuurtje springen.
Nee, dan endurance, eventing, dressuur, springen, mennen. Iedere dag weer trainen met ijzer in je mond, iemand op je rug knallend over bizar hoge hindernissen, rare pasjes opzij aanleren etc, een cross rond galopperen en vreemde obstakels overwinnen(er gaat wel eens een paard dood), met vier paarden een kar door het bos sleuren waarbij de stuurman aan je kaken sleurt met een soort ijzeren constructie in je mond,
enz enz.
Over alles met dieren is iets te vinden zodra de mens zich er mee bemoeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:33 



 
Profiel   

Oeroud ritueel.

Ik ken idd verhalen van mensen die (al dan niet rond 2 februari, St Bridgit / Imbolc) naakt of gekleed over vuur springen.

En in de 21ste eeuw weten we heus nog wel 'dat vuur reinigt' - al gaat het mensen rond 2 februari vaker om een symbolische reiniging.

Dus och, waarom niet te paard?

(Politie paarden doen het ook. Ze worden er vooral dapper van.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:38 



 
Profiel   

Ik heb jaren geleden, toen er een gerucht rond ging (inclusief gephotoshopte foto) dat er een paard en amazone gevallen waren in het vuur, iemand van de organisatie aangesproken via Facebook, en die zei dat er nog nooit een gewonde was gevallen en dat dit ook gewoon na te gaan is.

Ik snap de heisa niet. Het vuur kan je alleen vatten als je blijft staan. Je kunt ook je vinger door de vlam van een kaars halen, als je het maar vlug genoeg doet. De snelheid is van belang.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen