Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Robinia palen giftig, het verhaal van bokker Danuah

 
Profiel   

Oef, als groenliefhebber ben ik erg bekend met het feit dat heel veel planten giftig zijn voor zowel mens als dier.
Zo sneu om te lezen dat je paarden aan Acacia's hebben geknaagd.
Weet niet of iemand bij de verkoop heeft gemeld dat dit gevaarlijk giftige bomen/palen zijn voor paarden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:03 



 
Profiel   

:( heel veel sterkte!
Wil je het goed doen voor je paarden, gebeurt er dit, niet te bevatten.
Dankjewel voor het delen, nu kan het ergens anders misschien voorkomen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:57 



 
Profiel   

Dank voor het delen, ik heb het ook weer gedeeld op een aantal FB pagina's. Onbegrijpelijk dat dit hout als weidepaal/ afrastering verkocht mag worden. Heel veel sterkte met het verlies van jouw pony's. :knuffel:

Ik heb zelf ook wel eens naar dit hout gekeken als afrastering. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:33 



 
Profiel   

Wat verschrikkelijk!
Heel veel sterkte met het verlies van je paardjes :(:)

Goed dat je, je verhaal deelt.
Ik heb zelf geen paarden, maar ik hoop dat dit nu voorkomen kan worden bij andere mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:35 



 
Profiel   

Wat een ontzettend verdrietig verhaal, sterkte met het verwerken van je verlies Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:44 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Oef, als groenliefhebber ben ik erg bekend met het feit dat heel veel planten giftig zijn voor zowel mens als dier.
Zo sneu om te lezen dat je paarden aan Acacia's hebben geknaagd.
Weet niet of iemand bij de verkoop heeft gemeld dat dit gevaarlijk giftige bomen/palen zijn voor paarden.



Ik ben ook wel bekend met de meest voorkomende vergiftigingen, maar weet ik veel dat robinia een acacia is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:39 



 
Profiel   

Onali schreef
Ik ben ook wel bekend met de meest voorkomende vergiftigingen, maar weet ik veel dat robinia een acacia is.

Dat is het dus ook niet. Nederlandse naam is ook wel Valse acacia, en die wordt helaas in de volksmond vaak uitgescholden voor Acacia.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:49 



 
Profiel   

Vreselijk, ik heb het gedeeld op mijn facebook pagina.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:51 



 
Profiel   

Ik heb je vorige topic gelezen en zei toen nog tegen mijn partner, het zal je maar overkomen, vreselijk zeg! Bedankt voor het delen van dit bericht. Ik heb het vermoeden dat wij ook robinia palen hebben staan, al kan dit ook kastanje zijn :\ Iemand de gouden tip om ze van elkaar te onderscheiden? Ik lees op internet niets waar ik zo 1,2,3 iets mee kan.

Onze palen staan inmiddels al bijna 5 jaar, waren toentertijd blank met zeer beperkt schorsdeeltjes en zijn inmiddels grauwig qua kleur en schorsvrij. Ik zie wel knabbelsporen eraan -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:05 



 
Profiel   

Wat verschrikkelijk dat dit de oorzaak is! :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:09 



 
Profiel   

Ik wist dat de Robinia, oftewel de valse Acacia,zeer giftig is voor paarden.De meeste paarden eten er ook niet van.
Helaas staan er aardig wat Robinia's om mijn weiland heen,ze zijn van de gemeente.
Ik ruim altijd de afgevallen bladeren en takken op!
Een pony heeft er een keer flink van zitten eten, alleen de bladeren, gelukkig geen bast,die is n.l. het meest giftig.De pony is niet ziek geworden.
Het zijn ook vrij zwakke bomen,die snel omgaan bij storm.
Ik wens jou heel veel sterkte met het verlies van je paardjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:24 



 
Profiel   

O wat vreselijk!
Ook ik heb je topic gevolgd in stilte.
Wat fijn dat je ons ervoor waarschuwd !

Heel veel sterkte met het verlies van je dieren :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:31 



 
Profiel   

Dit verzin je toch niet, ongelofelijk verhaal. Wel 'fijn' dat je nu weet wat de oorzaak is, en anderen zo kunt waarschuwen. Heel veel sterkte gewenst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:58 



 
Profiel   

oomens schreef
Onali schreef
Ik ben ook wel bekend met de meest voorkomende vergiftigingen, maar weet ik veel dat robinia een acacia is.

Dat is het dus ook niet. Nederlandse naam is ook wel Valse acacia, en die wordt helaas in de volksmond vaak uitgescholden voor Acacia.

En op zijn Latijn Pseudoacacia ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:11 



 
Profiel   

Maar om niet te gaan "spijkeren".
Ontzettend triest dat bij levering van tuinmaterialen dt niet wordt vermeldt bij de bijzonderheden. Giftig bij inname. Bij veel tuin/kamerplanten staat dit al op het label vermeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:13 



 
Profiel   

Oh wat erg. heel veel sterkte.

Ik heb ook naar die stoort palen gekeken toen ik mijn omheining wilde aanschaffen. De palen boer probeerde met man en macht mij deze palen te verkopen ipv de creosoot palen die ik nu heb. ‘ want dat zag er toch mooier uit’

Zou dit ook bij de paal leveranciers terecht komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:18 



 
Profiel   

Wat afschuwelijk dat deze palen de oorzaak zijn van zo'n groot verlies en verdriet. Heel veel sterkte daarmee.... :knuffel:

Wel heel erg bedankt voor je uitgebreide stuk met een hele waardevolle waarschuwing. Het zijn prachtige palen om te zien in het landschap maar met heftige gevolgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:30 



 
Profiel   

Wat een vreselijk verhaal. Ik heb het niet eens helemaal uitgelezen, ik vond het té erg. Ik ben wel gaan googlen op robinia. Op de Wikipediapagina staat o.a. dit:

Citaat
Behalve de bloemen zijn alle bestanddelen van de robinia giftig. Bij het bewerken van het hout kan stof vrijkomen dat leidt tot misselijkheid, hoofdpijn en braakneigingen. De binnenschors is giftig. Het eten hiervan kan leiden tot verwijde pupillen, braken en diarree, voor paarden is het zelfs dodelijk. Het eten van een aantal zaden kan leiden tot het uitvallen van orgaanfuncties. Daarom wordt vermeden de boom te planten in de buurt van speelplaatsen voor kinderen.


Dus ook voor mensen is robinia niet veilig.

Heel veel sterkte, TS. Dit is wel je ergste nachtmerrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:42 



 
Profiel   

Ik heb het zelf doorgestuurd naar mijn leidinggevende waar ik dagbesteding heb. We doen daar graag creatieve dingen met alle dierenverblijven inclusief de paardenweides. Dus ik kan me voorstellen dat we bij ons zoiets per ongeluk zouden doen.

Het is erg jammer hoe het heeft moeten aflopen. Ik heb het hele topic meegevolgd. Maar ik ben blij dat de reden is achterhaald en er voor de palen een apart topic is geopend :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:17 



 
Profiel   

Ik heb het topic gezien maar geen stipje gezet. Wat fijn dat Grayson er goed doorheen is gekomen!
Heftig dat dit door een paar simpele palen komt. Wat iemand eerder al zei; ik snap de keuze, mooie natuurlijke uitstraling. Bij verkoop zou hier zeker voor gewaarschuwd moeten worden zoals bij planten inderdaad ook gedaan wordt.

Jammer dat het zo ver heeft moeten komen maar goed dat verder leed deze paarden bespaard is gebleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:29 



 
Profiel   

Heel erg bedankt voor het delen van jouw verhaal. Wij hebben dus afgelopen zomer ons weiland afgerasterd met dit soort palen.... Ik ben me kapot geschrokken van jouw verhaal. Wij gaan nu dus ook op zoek naar andere palen.

Nogmaals bedankt voor het delen van jouw verhaal.
Wat moet dit vreselijk zijn om zo je maatjes te verliezen zeg.

Veelal worden kastanje palen als alternatief aangegeven.
Kan iemand mij trouwens dan vertellen of kastanje palen giftig zijn?


Laatst bijgewerkt door Mafflinger op 19-01-22 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:18 



 
Profiel   

Ik heb je eerste topic gevolgd. Ontzettend goed dat je dit deelt. Heel dapper. Nogmaals veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:25 



 
Profiel   

Heel naar. Heb nog nagevraagd want Robinia en kastanje weipalen worden bij de houthandel vaak in één adem genoemd. Kastanje blijkt dan weer safe te zijn, ondanks dus ook de grillige vorm. Ik ben blij daar toendertijd voor ben gegaan.
Veel sterkte en bedankt voor het delen van je indrukwekkende verhaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 19:34 



 
Profiel   

Ik heb een leverancier van deze palen, die op zn website schrijft dat de palen geschikt zijn als weide afrastering, net een mail gestuurd. Hopelijk passen zij de informatie aan…

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 19:58 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Oef, als groenliefhebber ben ik erg bekend met het feit dat heel veel planten giftig zijn voor zowel mens als dier.
Zo sneu om te lezen dat je paarden aan Acacia's hebben geknaagd.
Weet niet of iemand bij de verkoop heeft gemeld dat dit gevaarlijk giftige bomen/palen zijn voor paarden.


De palen in dit verhaal zijn geen acacia maar robinia (valse acacia).. is echte acacia dan ook giftig of alleen deze valse acacia/robinia?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen