Robinia palen giftig, het verhaal van bokker Danuah

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 23:26

Vreselijk om zo je maatjes te moeten verliezen, veel sterkte gewenst. Het was mij, net als vele anderen hier, ook niet bekend dat deze houtsoort giftig is. Heel waardevol dat je dit nog extra onder de aandacht brengt.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 08:55

Licor schreef:
Morganlefay schreef:
Oef, als groenliefhebber ben ik erg bekend met het feit dat heel veel planten giftig zijn voor zowel mens als dier.
Zo sneu om te lezen dat je paarden aan Acacia's hebben geknaagd.
Weet niet of iemand bij de verkoop heeft gemeld dat dit gevaarlijk giftige bomen/palen zijn voor paarden.


De palen in dit verhaal zijn geen acacia maar robinia (valse acacia).. is echte acacia dan ook giftig of alleen deze valse acacia/robinia?

Acasia in het algemeen is een giftige bomen/struiken familie.
Ik kom een oud stuk tegen uit 2016 waaruit blijkt dat paarden na het eten van de bast hierdoor overlijden.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:09

sunshine123 schreef:
Ik heb een leverancier van deze palen, die op zn website schrijft dat de palen geschikt zijn als weide afrastering, net een mail gestuurd. Hopelijk passen zij de informatie aan…


Heb ik ook gedaan, ben heel benieuwd of ze er iets mee gaan doen.

Ik vraag me af of de keuringsdienst van waren of de dierenbescherming hier iets mee zouden kunnen? De Robinia is giftig voor mens en dier dus sowieso een plant/ boom om mee op te passen in het algemeen.

Sweetgirl1
Berichten: 4548
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Robinia palen giftig, het verhaal van bokker Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 08:52

Waarschijnlijk heb ik iemand kunnen waarschuwen nu voor deze palen en is haar oude maatje hier begin dit jaar helaas aan overleden ook. Ik heb het naar haar die gestuurd