Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mok behandelen met bloedzuigers

 
Profiel   

Phryso
Algemeen

[ img ]
Een korst, veroorzaakt door mok. Foto: Laui!.


Mok is een veel voorkomende aandoening bij (Friese) paarden. Zo ook bij Geartsje, een achtjarige Friese merrie. Geartsje had al sinds jonge leeftijd last van kleine mokplekken in de kootholte, die goed onder controle te houden waren. Driekwart jaar voordat de merrie bij Martsje Bergsma van Hippiek terecht kwam, was de mok op haar rechterachterbeen in korte tijd uitgegroeid tot natte, ietwat ruikende, plekken in de kootholte en rondom de kogel. Haar beide achterbenen hielden ook wat vocht vast waarbij rechtsachter dikker was dan het andere achterbeen.

Geneeskrachtig speeksel
Martsje Bergsma zegt: "De eigenaresse had al een uitgebreid scala aan mokzalven geprobeerd, van hormoonzalf tot zalf op een natuurlijke basis. De mok leek er eerder erger van te worden dan beter. Op advies van een dierenkliniek kreeg Geartsje prednison, ook dit leidde helaas niet tot verbetering." De eigenaresse wilde graag hirudotherapie bij Geartsje inzetten om de mok aan te pakken. Bij deze vorm van therapie worden worden bloedzuigers bewust op specifieke plekken van het paardenlichaam geplaatst, waar hun speeksel kan inwerken. In het speeksel van de bloedzuiger zitten tussen de 80 en 100 werkzame en genezende stoffen, die onder andere pijnstillend en ontstekingsremmend werken. Ze stimuleren en activeren het immuunsysteem en het zelf genezend vermogen van het paardenlichaam.

Positieve reactie
Bij de eerste behandeling van Geartsje heeft Martsje in totaal tien bloedzuigers ingezet; zes bloedzuigers rondom de kogel en kootholte van het rechterachterbeen en vier bloedzuigers hebben ingewerkt op het lymfesysteem om deze te stimuleren. Ze zegt: "Een week na de eerste behandeling was de mok bij Geartsje al aanzienlijk verminderd en was de huid rustiger geworden. De tweede en derde behandeling hebben elkaar een maand na de vorige behandeling opgevolgd. Geartsjes lichaam reageerde positief op alle behandelingen waardoor na de derde behandeling de mok nagenoeg verdwenen was. In overleg met de eigenaresse krijgt Geartsje nu elk kwartaal een onderhoudsbehandeling met bloedzuigers."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:15 



 
Profiel   

Evenals dat het handig kan zijn bij hoefbevangenheid of peesschede ontsteking....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:34 



 
Profiel   

Mijn haflinger heeft ook pas de 1e behandeling gehad voor zijn blessure aan het spronggewricht.
[ img ]

[ img ]

Hier had er al 1 losgelaten, vandaar het bloed.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:40 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Mijn haflinger heeft ook pas de 1e behandeling gehad voor zijn blessure aan het spronggewricht.
[ [url=m/OsQq6a.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uE2Xcd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier had er al 1 losgelaten, vandaar het bloed.
[ [url=m/QenYj6.jpg]Afbeelding[/url] ]



Mag ik vragen wat voor blessure het was?


Bedenk mij nu net dat de therapeut die ze had gezet ook zei dat sommige piephakken ermee behandeld kunnen zodat ze kleiner worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:46 



 
Profiel   

Wauw wat een uitvinding

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 02:32 



 
Profiel   

Mijn haflinger heeft een beschadiging aan het spronggewricht, waarschijnlijk door een trap. Hij heeft last van botafbraak. Reguliere behandelingen hielpen niet, dus ben ik het in de alternatieve hoek gaan zoeken en kwam ik hier op uit. We hopen dat zo de afbraak stabiliseert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:05 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Mijn haflinger heeft een beschadiging aan het spronggewricht, waarschijnlijk door een trap. Hij heeft last van botafbraak. Reguliere behandelingen hielpen niet, dus ben ik het in de alternatieve hoek gaan zoeken en kwam ik hier op uit. We hopen dat zo de afbraak stabiliseert.



Aahh wacht ja, ik weet welke haflinger en welke situatie.

Ik hoop van harte dat het helpt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:16 



 
Profiel   

Heel mooi dat dit werkt, maar het verbaast me wel nog steeds dat er zo weinig bekend is over CPL dat zelfs een dierenkliniek het niet herkent. Ik lees vooral over zalfjes, smeren, medicijnen.. terwijl juist de voeding zo belangrijk is bij friezen en koudbloeden met CPL en mok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:25 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Heel mooi dat dit werkt, maar het verbaast me wel nog steeds dat er zo weinig bekend is over CPL dat zelfs een dierenkliniek het niet herkent. Ik lees vooral over zalfjes, smeren, medicijnen.. terwijl juist de voeding zo belangrijk is bij friezen en koudbloeden met CPL en mok.


Ik zat me net ook te bedenken, leuk dat je vanalles aan de buitenkant van het paard doet, maar gaat het "binnenin" wel goed? Vaak genoeg dat de voeding niet helemaal goed is voor dat ene paard. Lijkt me belangrijk daar eerst en vooral goed naar te kijken,

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:21 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Daihyo schreef
Mijn haflinger heeft een beschadiging aan het spronggewricht, waarschijnlijk door een trap. Hij heeft last van botafbraak. Reguliere behandelingen hielpen niet, dus ben ik het in de alternatieve hoek gaan zoeken en kwam ik hier op uit. We hopen dat zo de afbraak stabiliseert.



Aahh wacht ja, ik weet welke haflinger en welke situatie.

Ik hoop van harte dat het helpt!

:D

Ja ik ook. Het is een beetje een experiment. Hij staat daarnaast op pensioen en zolang dat goed gaat, is dat mooi. Ik hoop hem hiermee te stabiliseren, zodat hij lang paardwaardig met pensioen kan blijven :j
Regulier hebben we overigens een infuus tildren gegeven en lokaal ingespoten. De röntgenfoto's lieten zien dat er niets verbeterd was en er botafbraak was. Vandaar dat ik alternatief ben gaan kijken. Het is vooral de kunst om te filteren wat kan werken en wat niet. Ik kreeg zo veel adviezen dat ik daar ook echt de tijd voor heb genomen om uit te zoeken wat zou passen, specifiek voor bot en gewrichten.

De bloedzuigers brengen zoveel stofjes in, dat we zo hopen dat het bot niet verder afbreekt, het ontstekingen tegen gaat, littekenweefsel versoepelt en pijnstillend werkt. Daarnaast heeft hij ook nog 2x een kuur silicium gehad voor het bot. En krijgt hij regelmatig een behandeling van osteopaat, craniosacraal of lymfedrainage om te zorgen dat hij in balans blijft. Zeker in het begin ging hij compenseren in zijn lijf.
Verder staat hij op een paddock paradise, waar hij zelf zorgt voor zijn eigen beweging. Soms is dat niet veel en soms loopt hij te klieren en te spelen met de andere paarden. Hij zal zijn goede en slechte dagen hebben. Ik zit er 2x per week op voor een stapritje buiten of wat gymnastiek in stap in de bak om hem soepel te houden.

Het is dus niet de enige therapie die hij krijgt :D
Maar met alle kleine beetjes bij elkaar hoop ik hem zo comfortabel mogelijk te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:34 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd hoe het nabloeden wordt ervaren en of er ( regelmatig?) wonden niet goed genezen of dat er infecties ontstaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 21:12 



 
Profiel   

Het bloed lang na en we hebben naderhand niks eraan gedaan qua zalf of wat dan ook.
Gewoon opletten
Het geneest sws echt snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 21:16 



 
Profiel   

Heb er mixed feelings over. Ook enorm duur wel? Hoor soms dat er wel 10 bloedzuigers gebruikt worden ( a 10 euro per stuk) en dan de behandeling vaak nog erbij?
Ben je er dan vaak al met 1 behandeling of meer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:34 



 
Profiel   

Ik moest alleen de bloedzuigers betalen die beten. Er werden er 8 opgezet en beten er uiteindelijk maar 5. Die andere 3 zijn weer terug het potje in gegaan en worden weer een andere keer ingezet.
Bij de mijne zijn er meerdere behandelingen nodig.

Het nabloeden vond ik er wel pittig uitzien op de lichte benen. Het kan tot 12 uur nabloeden, dus ik was blij dat het in de middag was en snel donker was. Infecties ontstaan er niet, omdat de bloedzuigers zuiverende stofjes in hun speeksel hebben. Ontsmetten zorgt er juist voor dat die werking minder wordt. En juist als het bloedt blijft het schoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:42 



 
Profiel   

Muze schreef
Heb er mixed feelings over. Ook enorm duur wel? Hoor soms dat er wel 10 bloedzuigers gebruikt worden ( a 10 euro per stuk) en dan de behandeling vaak nog erbij?
Ben je er dan vaak al met 1 behandeling of meer..



Wat is duur,
Als wij nog meer medicatie hadden moeten geven ivm hoefbevangen of wat dan ook.
Dat was duurder geworden dan bloedzuigers.
Uiteraard het is een smak geld.
Maar ze worden extra gefokt zodat ze steriel zijn. Dit proces is ook niet gratis

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:54 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik moest alleen de bloedzuigers betalen die beten. Er werden er 8 opgezet en beten er uiteindelijk maar 5. Die andere 3 zijn weer terug het potje in gegaan en worden weer een andere keer ingezet.
Bij de mijne zijn er meerdere behandelingen nodig.

Het nabloeden vond ik er wel pittig uitzien op de lichte benen. Het kan tot 12 uur nabloeden, dus ik was blij dat het in de middag was en snel donker was. Infecties ontstaan er niet, omdat de bloedzuigers zuiverende stofjes in hun speeksel hebben. Ontsmetten zorgt er juist voor dat die werking minder wordt. En juist als het bloedt blijft het schoon.


Een infectie kan wel ontstaan. De kans is minimaal, maar niet 0.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:57 



 
Profiel   

Kans is nooit 0. Maar inderdaad wel minimaal. Zoals met ieder wondje dat bloed. En hierbij nog minder vanwege de toegevoegde stoffen van de bloedzuigers.

Wat betreft de prijs, het reguliere alternatief in mijn geval was nog een infuus met tildren à 900 euro. Daar kun je heel wat bloedzuigers van zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:06 



 
Profiel   

Proberen kan altijd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:08 



 
Profiel   

De tildren of de bloedzuigers?
De tildren werkte de 1e keer ook niet, dus dat vond ik het niet waard om nog een keer te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:02 



 
Profiel   

Haha sorry de bloedzuigers!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:09 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Heel mooi dat dit werkt, maar het verbaast me wel nog steeds dat er zo weinig bekend is over CPL dat zelfs een dierenkliniek het niet herkent. Ik lees vooral over zalfjes, smeren, medicijnen.. terwijl juist de voeding zo belangrijk is bij friezen en koudbloeden met CPL en mok.


Nou... dacht ik ook meteen Dit is geen mok maar CPL,
Bij mok hebben wij trouwens heel goede ervaring met de Chevaldonyl kruidenmix. Zelfs bij langdurige, chronische mok.
Uiteraard is het mooi dat dit werkt. Vind het wel ontzettend ranzig om te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:11 



 
Profiel   

Interessant, ik heb toevallig net op aanraden van een aantal mensen een afspraak gemaakt voor blessure peesaanhechting bij mijn paard. Ik hoor er goede ervaringen mee, dus ik ben heel benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 14:03 



 
Profiel   

Muze schreef
Haha sorry de bloedzuigers!

:D
Maar inderdaad, het proberen waard in mijn geval. Ik heb ook wel andere opties bekeken, maar deze leek de meeste kans te hebben. We gaan het zien. Hij loopt momenteel wel beter, maar of dat een directe relatie met de bloedzuigers heeft weet ik niet. Het zal een van de factoren zijn denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 14:18 



 
Profiel   

Ik krijg de 25e een kennis die met bloedzuigers langskomt voor mijn paard met mok..
Ik ben heel benieuwd.. er zijn in mijn omgeving al goede resultaten gehaald met bloedzuigers, ik hoop dat het voor de mijne ook gaat werken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-22 15:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen