Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 103 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

 
Profiel   

CoonArt schreef
En vraagje PETA, waar moeten we alle miljoenen paarden en pony's dan laten?


Gewoon allemaal uitroeien.

En anders willen deze lui maar wat graag een uitsterfbeleid voor alle paarden, pony,s honden, katten en alle andere huisdieren. Alle kleur moet uit de wereld verdwijnen. Alle liefde die je van dieren krijgt is voor deze mensen een gruwel en dat moet wat hen betreft stoppen.

De meeste mensen die donaties doen aan dierenrechten organisaties hebben een heel groot hart. Maar zijn tevens ontzettend naief.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 12:33 



 
Profiel   

Ach kom op.
Zullen we ons aan de feiten houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 12:40 



 
Profiel   

Ik heb vegan vrienden, zij kunnen zeggen dat niet bijdragen aan dierenleed. Ik kan dat niet.

Om het dan als dierenliefhebber een verwerpelijke ideologie te noemen vind ik bizar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 12:50 



 
Profiel   

Asciugamano schreef
Ach kom op.
Zullen we ons aan de feiten houden?


Je maakt mij niet wijs dat je niet weet dat huisdieren houden niet vegan is. Hooguit voor de opvang. En dat er vanuit die hoek al meermalen gepleit is om te stoppen met het laten voortplanten van huisdieren. Dus feitelijk een uitsterfbeleid.
Dat er dan vervolgens nog enkele super extremisten zijn die dit prodes het liefst ook nog willen versnellen hoeft geen verassing te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 12:51 



 
Profiel   

Kalea schreef
Ik heb vegan vrienden, zij kunnen zeggen dat niet bijdragen aan dierenleed. Ik kan dat niet.

Om het dan als dierenliefhebber een verwerpelijke ideologie te noemen vind ik bizar.


In welk opzicht zou je dan van jezelf als dierenliefhebber zeggen dat je bijdraagt als dierenleed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 12:52 



 
Profiel   

Vlees eten, melk drinken, eieren eten.. Hier zit overal een industrie achter die in het nadeel van de dieren is (zacht uitgedrukt).

Ik eet enkele keren per week vlees en verbaas me erover hoe moeilijk het is om er volledig mee te stoppen.. dus de stap naar vegan is voor mezelf veraf en ergens vind ik dat vreemd. Als je om dieren geeft wil je toch niet bijdragen aan leed?

Zelfde idee bij sporten met dieren (meer on topic), aan competitie op zich heeft het dier toch ook niks?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:00 



 
Profiel   

Kalea schreef
Vlees eten, melk drinken, eieren eten.. Hier zit overal een industrie achter die in het nadeel van de dieren is (zacht uitgedrukt).

Ik eet enkele keren per week vlees en verbaas me erover hoe moeilijk het is om er volledig mee te stoppen.. dus de stap naar vegan is voor mezelf veraf en ergens vind ik dat vreemd. Als je om dieren geeft wil je toch niet bijdragen aan leed?

Zelfde idee bij sporten met dieren (meer on topic), aan competitie op zich heeft het dier toch ook niks?


Ik zou best afstand van vlees kunnen doen. Maar de rest van de ideologie die vind ik dusdanig afschuwelijk dat ik nooit veganist zou kunnen zijn. Natuurlijk zijn er ook gematigde veganisten. Maar ja, die kopen dan weer niet te schreeuwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:05 



 
Profiel   

Doen we toch allemaal? Bijdragen aan het dierenleed; degene die vlees eten, aan de tv gekluisterd zitten met de olympische spelen en andere wedstrijden waarvan zo onderhand allemaal heel goed weten dat zodra er geld bij komt kijken het welzijn van de dieren ergens onderaan beland. Zelfs de vele stichtingen en reddende instanties zijn niets meer dan verkapte handel in dieren met mankementen zelfs.

Natuurlijk is het een compleet bijzondere ideologie van PETA als ze uitsterfbeleid willen voor huisdieren. Maar betekent dit dan als ze wel met iets komen zoals bovenstaande kwestie waar ze gewoon gelijk hebben, door ons eigen wangedrag naar de dieren toe, het maar moet blijven bestaan, omdat , stel je voor, wij anders geen hond meer mogen houden, of niet meer paard kunnen rijden? Vind je jezelf dan een echte dierenvriend, als je dat maar toe wilt blijven laten omdat PETA het is die het aankaart?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:05 



 
Profiel   

Kalea schreef
Vlees eten, melk drinken, eieren eten.. Hier zit overal een industrie achter die in het nadeel van de dieren is (zacht uitgedrukt).

Ik eet enkele keren per week vlees en verbaas me erover hoe moeilijk het is om er volledig mee te stoppen.. dus de stap naar vegan is voor mezelf veraf en ergens vind ik dat vreemd. Als je om dieren geeft wil je toch niet bijdragen aan leed?

Zelfde idee bij sporten met dieren (meer on topic), aan competitie op zich heeft het dier toch ook niks?


Mooi dat je objectief naar je eigen handelen kijkt.
Als iedereen dat doet en kleine stappen vooruit maakt kan dat een groot verschil maken.

Ik ben zelf veganist en had/ heb het daar niet moeilijk mee.
Nu at mijn moeder al geen vlees, en mijn vader stopte in 1997 ten tijde van de varkenspest. Hij kon dat niet meer rijmen met zijn geweten.
Ik vond als kind vlees al vies.

Hetgeen ik het meeste heb gegeten was kaas. Verder nauwelijks dierlijke producten. Maar ook dat niet meer dus.
Mijn gezondheid is beter geworden sinds die tijd, dus dat helpt ook.
Ik heb nooit het gevoel dat ik iets mis of minder lekker eet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:13 



 
Profiel   

Loretta schreef
Asciugamano schreef
Ach kom op.
Zullen we ons aan de feiten houden?


Je maakt mij niet wijs dat je niet weet dat huisdieren houden niet vegan is. Hooguit voor de opvang. En dat er vanuit die hoek al meermalen gepleit is om te stoppen met het laten voortplanten van huisdieren. Dus feitelijk een uitsterfbeleid.
Dat er dan vervolgens nog enkele super extremisten zijn die dit prodes het liefst ook nog willen versnellen hoeft geen verassing te zijn.


Dat laatste lijkt me onzin.

Maar de overige tekst: tja, de meeste dieren zijn niet gebaat bij een leven bij mensen.
Vrijwel alle wilde dieren zijn gezonder, zitten beter in elkaar en beleven veel minder stress.
Ik heb huisdieren, en dan wel het liefst afdankertjes en tweedehandsjes.
Verrijkt dat mijn leven? Ja! Zou ik het hartverscheurend vinden dat te missen? Ja!

Zou het in het belang zijn van dieren daar op den duur niet mee door te gaan en als mens geen dieren meer te houden? Natuurlijk.
Ik kan me er dus in vinden, alhoewel het me verdriet doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:16 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Tja dit is natuurlijk kaft op de koren voor PETA, hier was ik al bang voor. En ik hoop dat de FEI goed gaat ingrijpen.

En dat ze bij PETA gaan leren dat het bloed uit de neus niks met dierenmishandeling te maken heeft. Wel graag de paardensport doen in een land met een gunstig klimaat voor de sporters. En dat de vijfkamp niet onder de paardensport valt...


Totaal off topic, maar wat is: kaft op de koren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:24 



 
Profiel   

Dieren in gevangenschap of huisdieren hebben op veel vlakken een veel makkelijker leven dan dezelfde in het wild en zeker met slecht weer (zowel kou als droogte/hitte). Dat er qua rasfok en gebruiksfok hier en daar grove steken gevallen zijn (en dat de fokkers/rasverenigingen dat niet willen zien) is een probleem. Qua industrie huisvesting zijn er ook zeker aanmerkingen te maken, maar universeel zeggen dat wilde dieren het beter hebben? Nee, ook de wilde dieren leven langer en comfortabeler in de dierentuin dan in het wild.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:25 



 
Profiel   

Wij zijn van elke dag vlees (dan ook echt de plofkip) gegaan naar 3 tot 4 keer per week (biologisch) en sinds januari helemaal geen vlees. Toch noem ik mezelf geen vegetariër, als we uit eten gaan en het vega gerecht is absoluut iets wat ik niet lekker ga vinden, dan stap ik over op een vleesgerecht. Ook als we ergens op visite komen en er zitten balletjes in de soep of kip in de curry, dan eet ik dat wel. De kipstuckjes van de vega slager vind ik zelfs lekkerder dan echte kip.

Vlees eten is niet helemaal meer van deze tijd vind ik. Zelfs mijn familie die een eeuw in de vleesindustrie heeft gewerkt, begint langzamerhand over te gaan op de biologische vlees of geen vlees. Met name de varkens gaan als eerste van het menu af.

PETA mag dan extreem zijn, maar op die manier veranderen er wel dingen in het voordeel van de dieren. Overal waar geld aan dieren gekoppeld is, is een dier meestal de pineut. Helaas kunnen ze ook niet echt voor zichzelf opkomen.

Ik volg de OS graag met de paardensport, maar ergens zou ik het niet erg voor de paarden vinden als dit afgeschaft gaat worden. Toch zal het een lange tijd duren, er gaat zoveel geld om in de handel in paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:26 



 
Profiel   

Sakura789 schreef
Vlees eten is niet helemaal meer van deze tijd vind ik. Zelfs mijn familie die een eeuw in de vleesindustrie heeft gewerkt, begint langzamerhand over te gaan op de biologische vlees of geen vlees. Met name de varkens gaan als eerste van het menu af.


Een eeuw geleden zag de vlees industrie er ook totaal anders uit voor zover je het toen al een industrie on noemen. de frustratie tegen het vlees eten komt ook mede door de grootschaligheid van de productie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:50 



 
Profiel   

Klopt, toen at je maanden van dezelfde koe, die je ter wereld had geholpen, je jaren melk had gegeven en op je eigen terrein was geslacht.

Na de items van vele stalbranden en het behandelen (eerder mishandelen) van varkens, is er bij mij wel wat veranderd. Sindsdien kochten we allen biologisch bij de plaatselijke boer. Inmiddels hebben we ook genoeg goede alternatieven gevonden voor vlees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:54 



 
Profiel   

Kalea schreef
knip....

Zelfde idee bij sporten met dieren (meer on topic), aan competitie op zich heeft het dier toch ook niks?

Nee op zich hebben ze niets aan competitie.

Maar je kent vast wel paarden die helemaal happy worden van een buitenrit?
Zeker als je op een nieuwe plek komt, vinden ze ge-wel-dig!

Zo heb ik diverse paarden op concours gereden.
Waaronder mijn eigen schimmeltje die echt heel graag gezien wilde worden.
Dat klinkt misschien raar, maar meneer vond zichzelf echt heel wat en vond het heerlijk om te showen.
Die ging echt graag op concours.
Die had je dood ongelukkig gemaakt met hetzelfde rondje in de bak en hetzelfde rondje bos.
Die ging echt graag van huis.

Dus als je alle competitie stopt, stop je het ook voor ruiters en paarden die wel een team zijn.
De ruiter die wel kijkt naar wat doet mijn paard graag. Ik hoefde hem niet te dwingen om te springen, hij had ook geen bloed mond of wat ook. Nee wij reden als een team die lol hadden.
Met alle paarden die ik wedstrijd reed.

Dat sommige met dollar tekens in de ogen een paard als een ding zien, wil niet zeggen dat elke ruiter die op wedstrijd gaat zo met zijn paard om gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 14:01 



 
Profiel   

Klopt wel dat er paarden zijn die er lol in hebben, vraag is natuurlijk wat je het zwaarste laat doorwegen. Je hebt achter de competitie ook de handel zitten met alle uitwassen die daarbij horen.
Is het plezier en geld verdienen het waard?
Het plezier dat bepaalde paarden eruit haalt kunnen we ook op een andere manier bieden denk ik?

Wel interessant om de denkoefening eens te maken.. wat als er geen sport meer zou mogen zijn? Ik heb in ieder geval al een aantal werkloze vrienden dan ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 16:25 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Kalea schreef
knip....

Zelfde idee bij sporten met dieren (meer on topic), aan competitie op zich heeft het dier toch ook niks?

Nee op zich hebben ze niets aan competitie.

Maar je kent vast wel paarden die helemaal happy worden van een buitenrit?
Zeker als je op een nieuwe plek komt, vinden ze ge-wel-dig!

Zo heb ik diverse paarden op concours gereden.
Waaronder mijn eigen schimmeltje die echt heel graag gezien wilde worden.
Dat klinkt misschien raar, maar meneer vond zichzelf echt heel wat en vond het heerlijk om te showen.
Die ging echt graag op concours.
Die had je dood ongelukkig gemaakt met hetzelfde rondje in de bak en hetzelfde rondje bos.
Die ging echt graag van huis.

Dus als je alle competitie stopt, stop je het ook voor ruiters en paarden die wel een team zijn.
De ruiter die wel kijkt naar wat doet mijn paard graag. Ik hoefde hem niet te dwingen om te springen, hij had ook geen bloed mond of wat ook. Nee wij reden als een team die lol hadden.
Met alle paarden die ik wedstrijd reed.

Dat sommige met dollar tekens in de ogen een paard als een ding zien, wil niet zeggen dat elke ruiter die op wedstrijd gaat zo met zijn paard om gaat.

Precies, maar het is zo lastig om nuance uit te leggen. Het is voor terroristen gemakkelijker om alles maar over een kam te scheren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 16:41 



 
Profiel   

CharleyT schreef
Elisa2 schreef
Tja dit is natuurlijk kaft op de koren voor PETA, hier was ik al bang voor. En ik hoop dat de FEI goed gaat ingrijpen.

En dat ze bij PETA gaan leren dat het bloed uit de neus niks met dierenmishandeling te maken heeft. Wel graag de paardensport doen in een land met een gunstig klimaat voor de sporters. En dat de vijfkamp niet onder de paardensport valt...


Totaal off topic, maar wat is: kaft op de koren?
:') Een ‘Louis van Gaaltje’ ;)

Koren op de molen, bedoelt ze.
Het andere gezegde luidt: “Het kaf van het koren scheiden.” ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 17:45 



 
Profiel   

Precies, dat is een ik die spreekwoorden door elkaar haalt zoals ik al eerder aan gaf. ;-)

Gebeurt wel vaker, tot vermaak van m'n omgeving vaak. :-b

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:26 



 
Profiel   

Ninx schreef
Je maakt mij niet wijs dat je niet weet dat huisdieren houden niet vegan is. Hooguit voor de opvang. En dat er vanuit die hoek al meermalen gepleit is om te stoppen met het laten voortplanten van huisdieren. Dus feitelijk een uitsterfbeleid.
Dat er dan vervolgens nog enkele super extremisten zijn die dit prodes het liefst ook nog willen versnellen hoeft geen verassing te zijn.

Dat laatste lijkt me onzin.

Maar de overige tekst: tja, de meeste dieren zijn niet gebaat bij een leven bij mensen.
Vrijwel alle wilde dieren zijn gezonder, zitten beter in elkaar en beleven veel minder stress.
Ik heb huisdieren, en dan wel het liefst afdankertjes en tweedehandsjes.
Verrijkt dat mijn leven? Ja! Zou ik het hartverscheurend vinden dat te missen? Ja!

Zou het in het belang zijn van dieren daar op den duur niet mee door te gaan en als mens geen dieren meer te houden? Natuurlijk.
Ik kan me er dus in vinden, alhoewel het me verdriet doet.


Nou.. misschien moet je de documentaires op Netflix eens kijken over de wilde paarden. Denk dat de meeste paarden wel gebaat zijn bij een leven bij mensen. Mits ze op een juiste en paardwaardige manier gehouden worden.

Maar dat ze gezonder zijn in een leven zonder de mens. Echt niet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:31 



 

Ik snap het wel.

Heel jammer voor degenen die het wel goed doen en die zijn er genoeg, maar de misstanden zijn te groot her en der.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:33 



 
Profiel   

Kalea schreef
Klopt wel dat er paarden zijn die er lol in hebben, vraag is natuurlijk wat je het zwaarste laat doorwegen. Je hebt achter de competitie ook de handel zitten met alle uitwassen die daarbij horen.
Is het plezier en geld verdienen het waard?
Het plezier dat bepaalde paarden eruit haalt kunnen we ook op een andere manier bieden denk ik?

Wel interessant om de denkoefening eens te maken.. wat als er geen sport meer zou mogen zijn? Ik heb in ieder geval al een aantal werkloze vrienden dan ;)


Ja hoor ik ben het ermee eens dat geld verdienen niet ten koste mag gaan van het paarden welzijn. En dat gebeurt helaas nog wel. De (prof) paarden wereld is conservatief en keihard. Toch zie ik al steeds meer positieve verandering. We zijn er nog niet maar ik hoop wel dat dit zich door zet.

Wil natuurlijk ook niet zeggen dat paarden het automatisch beter hebben bij de amateur. Het paard moet gewoon echt geluk hebben waar en bij wie het terecht komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:34 



 

Sakura789 schreef
Wij zijn van elke dag vlees (dan ook echt de plofkip) gegaan naar 3 tot 4 keer per week (biologisch) en sinds januari helemaal geen vlees. Toch noem ik mezelf geen vegetariër, als we uit eten gaan en het vega gerecht is absoluut iets wat ik niet lekker ga vinden, dan stap ik over op een vleesgerecht. Ook als we ergens op visite komen en er zitten balletjes in de soep of kip in de curry, dan eet ik dat wel. De kipstuckjes van de vega slager vind ik zelfs lekkerder dan echte kip.

Vlees eten is niet helemaal meer van deze tijd vind ik. Zelfs mijn familie die een eeuw in de vleesindustrie heeft gewerkt, begint langzamerhand over te gaan op de biologische vlees of geen vlees. Met name de varkens gaan als eerste van het menu af.

PETA mag dan extreem zijn, maar op die manier veranderen er wel dingen in het voordeel van de dieren. Overal waar geld aan dieren gekoppeld is, is een dier meestal de pineut. Helaas kunnen ze ook niet echt voor zichzelf opkomen.

Ik volg de OS graag met de paardensport, maar ergens zou ik het niet erg voor de paarden vinden als dit afgeschaft gaat worden. Toch zal het een lange tijd duren, er gaat zoveel geld om in de handel in paarden.



Eens!

Hier een paar keer in de week vleeseter en dan heel bewust biologisch en ongeveer 100 gr pp. Varken ging hier als eerste van het menu.
Ik snap niet dat mensen het mishandelde goedkope supermarktvlees nog weg krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:46 



 
Profiel   

Asciugamano schreef
Eens.
Maar wie bepaalt wat extremisme is?
Vanmorgen toevallig een mooi artikel over (de afschaffing van) de slavernij gelezen; de eerste tegenstanders daarvan werden ook als extreem gezien. ;)
Toch hebben we die 'schreeuwers' blijkbaar nodig want anders verandert er niks.

Verder ken ik Peta niet heel goed maar n.a.v. opmerkingen hier eens op hun site gekeken. En -naast het beetje wat ik er al wel wist- kom ík niet tot de conclusie dat het extremisme is hoor.


Mee eens. Vroeger scheten we ook op straat, doen we nu ook niet meer. Niet elke verandering is slecht.
Los van het feit wie bepaald wat extremisme is, wie bepaald waar de grens ligt?
Een paard heeft een ander bewustzijnsniveau dan een mens. Hoe gaan we bepalen wat ethisch is en wat niet? Dit vinden we bij mensen al lastig. We zouden haast een soort universele verklaring voor de rechten van het dier moeten hebben om ergens te beginnen.
Ik denk dat het heel goed is de sport scherp onder de loep te nemen. Ik ben geen PETA fan overigens. Ik vind de argumenten niet onderbouwd genoeg simpelweg. Is het daadwerkelijk schadelijk voor een paard mentaal dan wel fysiek om bereden te worden? Zo ja, waar ligt het grijze gebied wanneer het niet schadelijk is? De eerste vraag zijn we het snel over eens: ja een paard kan schade ondervinden door bereden te worden. De tweede vraag is een extreem grijs gebied. Mensen vinden grijze gebieden en onzekerheden van nature niet prettig. Dat resulteert vaak in een harde ja of nee voor of tegen de sport.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 103 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen