PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:38

Asciugamano schreef:
Bijzonder dat op een forum van dierenliefhebbers een organisatie die het welzijn van dieren probeert te verbeteren als een eng clubje wordt gezien.

Zo vreemd is dat toch niet. De maatregelen die zij voorstellen, zijn maar zelden in het belang van de dieren, en vooral heel goed voor de ego's van activisten.
De dieren hebben er niets aan. Ze hebben geen oplossingen, ze schreeuwen vooral heel hard.

Ik ben ervan overtuigd dat er binnen de sport heel veel moet verbeteren, maar dit is niet de manier. Mensen zo negatief benaderen helpt ook niet. Heel veel mensen hebben het belang van hun paard voorop staan, en educatie en de sport zelf laten meedenken is een veel betere oplossing. Wat zij doen is niet constructief.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:03

Avalanche81 schreef:
Asciugamano schreef:
Bijzonder dat op een forum van dierenliefhebbers een organisatie die het welzijn van dieren probeert te verbeteren als een eng clubje wordt gezien.

Zo vreemd is dat toch niet. De maatregelen die zij voorstellen, zijn maar zelden in het belang van de dieren, en vooral heel goed voor de ego's van activisten.
De dieren hebben er niets aan. Ze hebben geen oplossingen, ze schreeuwen vooral heel hard.

Ik ben ervan overtuigd dat er binnen de sport heel veel moet verbeteren, maar dit is niet de manier. Mensen zo negatief benaderen helpt ook niet. Heel veel mensen hebben het belang van hun paard voorop staan, en educatie en de sport zelf laten meedenken is een veel betere oplossing. Wat zij doen is niet constructief.


Precies dit :)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:49

Elisa2 schreef:
Kalea schreef:
Klopt wel dat er paarden zijn die er lol in hebben, vraag is natuurlijk wat je het zwaarste laat doorwegen. Je hebt achter de competitie ook de handel zitten met alle uitwassen die daarbij horen.
Is het plezier en geld verdienen het waard?
Het plezier dat bepaalde paarden eruit haalt kunnen we ook op een andere manier bieden denk ik?

Wel interessant om de denkoefening eens te maken.. wat als er geen sport meer zou mogen zijn? Ik heb in ieder geval al een aantal werkloze vrienden dan ;)


Ja hoor ik ben het ermee eens dat geld verdienen niet ten koste mag gaan van het paarden welzijn. En dat gebeurt helaas nog wel. De (prof) paarden wereld is conservatief en keihard. Toch zie ik al steeds meer positieve verandering. We zijn er nog niet maar ik hoop wel dat dit zich door zet.

Wil natuurlijk ook niet zeggen dat paarden het automatisch beter hebben bij de amateur. Het paard moet gewoon echt geluk hebben waar en bij wie het terecht komt.

Langs de weg van de geleidelijkheid zijn de beste oplossingen ontstaan.

Ook de topsport zal moeten veranderen en dat gaan ze ook wel doen maar als we bereid zijn ze de tijd te geven, is de kans het grootst dat er ook echte veranderingen gebeuren, in plaats van alleen de schone schijn ophangen.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:50

ikke schreef:
Ook de topsport zal moeten veranderen en dat gaan ze ook wel doen maar als we bereid zijn ze de tijd te geven, is de kans het grootst dat er ook echte veranderingen gebeuren, in plaats van alleen de schone schijn ophangen.

Dat denk ik dus ook. Overigens leuk je opmerking over Madammeke :D

Wat we de afgelopen 10 jaar hebben zien gebeuren zijn structurele veranderingen vanuit de sport zélf.
En ik zal echt nog wel blijven schelden over hoe slecht er soms gereden wordt, maar meer en meer wordt ons paard een partner, een teammate in plaats van een glorified fiets :D

En uiteraard is het nog niet perfect en dat duurt echt nog wel even voor we daar zijn. En tegen die tijd hebben we weer nieuwe eisen, nieuwe wensen en zo blijven we verbeteren. Maar waar we 10 jaar geleden weinig kritiek konden uiten op topsporters en gevestigde namen, is het nu een schandaal en is meneer Beerbaum zijn prestige kwijt, en accepteert niemand zijn smoesjes meer.

Kijk naar wat goed gaat. Want we doen heel veel goed. Kan het beter? Natuurlijk. Maar wel vanuit de sport zelf en niet vanuit een commerciële, extremistische club, die haar eigen problemen heeft met sexisme en racisme en meer dieren gedood heeft in de afgelopen jaren dan wie ook.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:35

Welke initiatieven heeft de topsport uitgerold om veranderingen aan te brengen?

Ik denk dat het een utopie is om te verwachten dat het uit de gelederen zelf komt. Het draait om geld en zodra er kosten worden gemaakt die geen waarde toevoegen, is het hoogst ongebruikelijk dat er veranderingen komen.

Gelukkig zijn er een aantal individuen die wel het goede voorbeeld geven. Bijvoorbeeld de Zweedse springploeg en Jessica von Bredow-Werndl, dichterbij huis Jill Huijbregts. Alleen het grote stuk daaronder zie ik weinig veranderen. Daar waar het over de grote aantallen gaat, gepropt in stallen van 3x3 en twee keer daags eruit komen om een rondje in de stapmolen te doen en te trainen. Die de paarden klaar stomen voor de jonge paardencompetities.

Alleen zijn er ook individuen die er beruchte trainingsmethoden op na houden. Dat buitenstaanders dan aan de bel trekken, dat snap ik. Soms is het vanuit je eigen bubble heel vanzelfsprekend, maar hoeft dat niet zo te zijn.

Daar waar geld de drijfveer is, is het dier vaak de dupe. Dan heb ik het niet over de particulier die een paard met soortgenoten kan houden, een sprongetje maakt en af en toe het bos in gaaat.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:40

Ik ben het er zeker niet mee eens dat alle wilde dieren het beter hebben dan in gevangenschap. Er heersen veel droombeelden over wilde dieren. Sommige denken dat het altijd hard en zielig is en sommige verromantiseren het enorm. De waarheid ligt echt tussen de twee.

Bij huisdieren zie ik wel veel dieren die echt gelukkig zijn en een vreselijk luxe leventje hebben. Extreem afhankelijke dieren vind ik wel lastig. Dat wil zeggen dat er toch enig ongemak is elke keer je er niet bent meestal of stel dat jou wat overkomt. Maar veel dieren leven een leven wat een pak comfortabeler is dan in het wild.

Bij bepaalde soorten is het lastiger. Vogels, paarden, bepaalde soorten in dierentuinen en zogenaamde opvangen of die privé gehouden worden: dat is vaak een heel ander verhaal vind ik zelf.

En dan komt er nog bij dat bij dieren houden er altijd minstens 1 bedenkelijke industrie zit. Het fokken, verkopen, produceren van voer, etc.

Om al die dingen aan te pakken is veel nodig. Maar ik ben niet per se tegen het houden van dieren. Een soort van samenleven bestaat al eeuwen en lijkt mij ook niet nodig om volledig weg te houden.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:11

Sakura789 schreef:
Welke initiatieven heeft de topsport uitgerold om veranderingen aan te brengen?

Ik denk dat het een utopie is om te verwachten dat het uit de gelederen zelf komt. Het draait om geld en zodra er kosten worden gemaakt die geen waarde toevoegen, is het hoogst ongebruikelijk dat er veranderingen komen.

Gelukkig zijn er een aantal individuen die wel het goede voorbeeld geven. Bijvoorbeeld de Zweedse springploeg en Jessica von Bredow-Werndl, dichterbij huis Jill Huijbregts. Alleen het grote stuk daaronder zie ik weinig veranderen. Daar waar het over de grote aantallen gaat, gepropt in stallen van 3x3 en twee keer daags eruit komen om een rondje in de stapmolen te doen en te trainen. Die de paarden klaar stomen voor de jonge paardencompetities.

Alleen zijn er ook individuen die er beruchte trainingsmethoden op na houden. Dat buitenstaanders dan aan de bel trekken, dat snap ik. Soms is het vanuit je eigen bubble heel vanzelfsprekend, maar hoeft dat niet zo te zijn.

Daar waar geld de drijfveer is, is het dier vaak de dupe. Dan heb ik het niet over de particulier die een paard met soortgenoten kan houden, een sprongetje maakt en af en toe het bos in gaaat.


Nederland blijft hier wat mij betreft inderdaad achter, maar in de internationale sport zijn wel positieve veranderingen gaande. Sowieso al bijv. in de jurering bij de dressuur. En hopelijk geeft het succes van Dinja en haar andere manier van trainen bij Rieky die vooral let op van achter naar voor en goed lichaamsgebruik en een losse bovenlijn ook bij wat andere die vastgeroest zitten in hun patroontjes wat positieve beweging.

Ben het ermee eens dat er nog veel verbetering wenselijk is in het management van de paarden. Wordt altijd een beetje verdrietig als ik foto's zie van bepaalde ruiters met een paard in de wei maar ik gewoon weet dat het een uurtje los in de wei per week is... :(

Of paarden die de hele zondag op stal staan wegens dat het bedrijf zondag gesloten is..huur dan gewoon iemand in die voor ze zorgt. Volgens mij gebeurd dit gelukkig wel meer dan twintig jaar geleden.

Of fokmerries die een half jaar lang in een soort grotere stal staan (geen loopstal) en er nooit uitkomen want men kijkt er nauwelijks naar om. Met de dikke stalbenen aan toe.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:11

poes schreef:
Ik ben het er zeker niet mee eens dat alle wilde dieren het beter hebben dan in gevangenschap. Er heersen veel droombeelden over wilde dieren. Sommige denken dat het altijd hard en zielig is en sommige verromantiseren het enorm. De waarheid ligt echt tussen de twee.

Bij huisdieren zie ik wel veel dieren die echt gelukkig zijn en een vreselijk luxe leventje hebben. Extreem afhankelijke dieren vind ik wel lastig. Dat wil zeggen dat er toch enig ongemak is elke keer je er niet bent meestal of stel dat jou wat overkomt. Maar veel dieren leven een leven wat een pak comfortabeler is dan in het wild.

Bij bepaalde soorten is het lastiger. Vogels, paarden, bepaalde soorten in dierentuinen en zogenaamde opvangen of die privé gehouden worden: dat is vaak een heel ander verhaal vind ik zelf.

En dan komt er nog bij dat bij dieren houden er altijd minstens 1 bedenkelijke industrie zit. Het fokken, verkopen, produceren van voer, etc.

Om al die dingen aan te pakken is veel nodig. Maar ik ben niet per se tegen het houden van dieren. Een soort van samenleven bestaat al eeuwen en lijkt mij ook niet nodig om volledig weg te houden.


Mee eens, alleen de manier waarop dat kan in sommige gevallen echt wel beter.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:14

Zeker weten! Maar zeggen dat ze in het wild beter af zijn geloof ik niet. Ik heb veel safari’s gedaan en de meeste dieren hebben daar echt niet zo’n prachtig leven. Het is vaak keihard en echt overleven. Ook voor de grote roofdieren.
En ze zijn helemaal niet in zo goede conditie als we wel eens denken. Sommige soorten wel maar grote grazers bvb worden bij overvloed enorm lui en vaak ook dik en bij schaarste worden ze broodmager en gaat de conditie ook hard achteruit.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:18

Ja daar ben ik het ook helemaal mee eens, dat is ook wat ik zie.

En wat ook goed te zien is in de Netflix documentaires, het wordt imo veel te snel en teveel geromantiseerd.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:22

Alleen tussen wild en topsport zit toch nog een enorm gebied met mogelijkheden om tot verbeteringen te komen?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:27

Ja hoor, zoals ik hierboven ook al schreef..imo zijn er nog veel verbeteringen wenselijk om paarden een paardwaardig leven te kunnen bieden.

Mijn stelling is dat het paardwaardige leven voorop moet staan qua prioriteit en de rest daar allemaal pas na komt. Dus niet het paard gebruiken als product voor de sport of fok met een miserabel leven op stal en zonder soortgenoten.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:32

Sakura789 schreef:
Alleen tussen wild en topsport zit toch nog een enorm gebied met mogelijkheden om tot verbeteringen te komen?


Ja klopt ik reageerde enkel even op de stelling dat in het wild altijd beter is. Daar ben ik echt niet mee akkoord.

Dat het nog veel en veel beter moet is duidelijk :j

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:57

Sakura789 schreef:
Welke initiatieven heeft de topsport uitgerold om veranderingen aan te brengen?

Er zijn best veel stallen waar de paarden nu een dag(deel) buiten komen, bij veel stallen ook samen met een ander paard. Ja er zijn er nog veel waar dat niet gebeurt, maar het bewustzijn dat paarden groepsdieren zijn en een sociaal leven nodig hebben, groeit enorm.


Sakura789 schreef:
Gelukkig zijn er een aantal individuen die wel het goede voorbeeld geven. Bijvoorbeeld de Zweedse springploeg en Jessica von Bredow-Werndl, dichterbij huis Jill Huijbregts. Alleen het grote stuk daaronder zie ik weinig veranderen. Daar waar het over de grote aantallen gaat, gepropt in stallen van 3x3 en twee keer daags eruit komen om een rondje in de stapmolen te doen en te trainen. Die de paarden klaar stomen voor de jonge paardencompetities.

Vergeet Carl Hester en Charlotte Dujardin niet <3 Er zijn er steeds meer.

Het is niet omdat het nog beter kan, dat er geen verbeteringen gaande zijn. En nogmaals, we zijn vaak zo bezig met fouten kijken dat we de dingen missen die goed gaan.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:03

Dat is ook zo hoor, fouten kijken is makkelijk en ik zie gelukkig ook steeds meer bewustwording. Soms zou je alleen willen dat sommige dingen wat sneller zouden gaan ofzo.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:10

Eens :j

Maar dat fouten kijken is onderdeel van het probleem.
Ik merk het in trainingen ook. Als je alleen kijkt waar het allemaal fout gaat, mis je de goede stukken.
Maar als je kijkt waar het goed gaat, zie je ook ruimte voor groei en verbetering, want je staat er veel positiever in, en ik ben er van overtuigd dat we die positieve instelling nodig hebben voor verbetering :)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:24

Avalanche81 schreef:
Het is niet omdat het nog beter kan, dat er geen verbeteringen gaande zijn. En nogmaals, we zijn vaak zo bezig met fouten kijken dat we de dingen missen die goed gaan.


Goed gaan zou imo wat 'normaal' moeten zijn.

Helaas gaan de dingen die dan fout gaan zo gruwelijk fout, dat het logisch is dat de buitenwacht er flink op aan slaat. Zijn het uitzonderingen? Ik durf mijn hand niet in het vuur te steken voor wat achter de muren in de binnenbanen allemaal gebeurt.

De grotere namen hebben de middelen en mogelijkheden. Ik maak me vooral zorgen om het welzijn wat daar net onder zit. Niet de recreanten, maar de opleiders en handelaars.

In het midden van het land is het al moeilijk om een fatsoenlijke stal te vinden met genoeg uren buiten voor pension (dus paard dat geld kost en niet eens perse opbrengt). Daarnaast heb ik erg mijn bedenkingen bij het gebruik van diverse hulpteugels. Die waren even in een verdomhoekje, maar tegenwoordig plaatst men ze zelfs weer vrolijk op social media.

Als wij niet heel veel snel harder veranderen, dan nemen de extremere organisatie het over. En eerlijk, ik kan ze niet ongelijk geven.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:37

Maar het probleem zit niet in hulpteugels. Je kunt je zelfs afvragen of het in het belang is van het paard om eindeloos door te rijden met een probleem, terwijl met een hulpteugel het kwartje veel sneller valt.

En dat is het hele punt. Bitgebruik is het het probleem. Het probleem zit in hoe dat bit wel of niet gebruikt wordt. Ik zal nooit met een paard gaan wandelen met een bit in om zo meer controle te hebben, want dan wordt het een dwangmiddel. Maar als ik ervoor kies om het te gebruiken met rijden omdat ik dan een fijnere en lichtere verbinding heb wordt het een communicatie middel.

Je kunt een zweep gebruiken om te slaan, je kan hem ook gebruiken om over te gooien :') (spelletje van mij en mijn paard, wat we allebei heel erg leuk vinden :D )

En juist door te laten zien hoe het anders en beter kan, open je mensen de ogen, niet door te blijven hameren op wat er fout gaat. Negativiteit motiveert niet. Positiviteit wel. Je kunt heel open en positief zijn in je benadering.

Ik vind het grappig dat je hier opleiders en trainers noemt, dat is namelijk wat ik doe, en ik ben goed in wat ik doe. Mijn paard is een bij ei. En bij sommige paarden moet je over een drempel heen, maar die drempel komen ze alleen maar over door het heel erg leuk te maken wat je doet. En ja, ik knoop er weleens een slof omheen, om het paard te laten voelen wat ik bedoel, en heel vaak valt dan ineens het kwartje, waardoor die slof maar 1 keer nodig is, maar je heel veel fysiek ongemak voorkomt. Gebruik is niet het probleem, hoe het gebruikt wordt soms wel.

En dat verander je door educatie, niet door fouten te gaan kijken. Niemand heeft er iets aan als je blijft roepen hoe verkeerd iets is, als je geen ideeën hebt over hoe het beter kan.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:36

Ik zou juist zeggen, ga wel wandelen met een bit in..want een losgebroken paard geeft veel meer ellende en veiligheid voor alles. Maar goed, dan nog geldt inderdaad wel dat alles valt of staat met het gebruik er van.

Van mij persoonlijk mag de slof direct verboden worden, ik zie er veel ellende van en ook inderdaad bij die prof opleiders die het gebruiken vanwege tijdsdruk ipv dat ze een paard fatsoenlijk opleiden. Tijd is geld en gaat ten koste van het welzijn. Daar kan ik niet achter staan, bovendien denk ik altijd..als je een beetje kan sturen heb je echt geen slof nodig. Het paard goed het lichaam leren te gebruiken kan heel goed aan de longe wanneer ze verreden zijn.Maar ook dat kost weer wat meer tijd.

Qua handelaren, dat valt wel mee van wat ik zelf gezien heb..daar zitten vaak gewoon handige ruiters/ trainers die vaak veel lastige of verreden paarden krijgen (want die komen niet voor niets in de handel) die zij vaak prima en makkelijk kunnen corrigeren. Enige nadeel is als de dieren fysiek niet gezond zijn maar dat is de verantwoordelijkheid van degene die z'n kapotte paard verkoopt. Een handelaar heeft echt niet de mogelijkheden om dat allemaal uit te zoeken en op te knappen, maar geeft ze vaak wel nog een half jaar/ jaar op de wei om te kijken of het hersteld. Dan heb ik het natuurlijk niet over de verotte exemplaren die willens en wetens slechte paarden verkopen. Er zitten heel veel verschillen in het segment.

Ik maak me dan ook eerder zorgen om slechte rijderij en instructie bij amateurs, ook degene die denken zo vriendelijk te zijn maar het paard kapot rijden doordat het bijv. niet over de rug loopt. Of omdat ze van voor naar achteren rijden etc. Omdat ze achter populaire namen aanhollen en deze als voorbeeld nemen etc.

Dus kort samengevat, geef paarden een paardwaardig leven met soortgenoten buiten (hoeft niet 24/24), geef het een fijne en bewuste ruiter en instructeur die werken op samenwerking ipv dwang, en gewoon de basis in orde hebben (over de rug, geen gesjor aan de voorkant, aandacht voor rechtrichten), geef paarden en de opleiding vooral de tijd om ze rustig sterker te maken en niks te forceren. En neem verantwoordelijkheid voor niet gezonde dieren en verkoop deze niet maar houdt ze of breng ze zelf weg.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:20

Peta heeft al weer een nieuw stokpaardje.

https://www.nu.nl/achterklap/6180566/di ... paard.html

Volgende week is Peta boos over een manegeles, daarna over een buitenrit om vervolgens weer boos te zijn over een dressuurproef. Met andere woorden Peta vult zijn dagen met boos zijn.

Maar het probleem is uiteindelijk heel simpel. Dit soort clubs bedient zich van een klein groepje trollen die heel actief zijn op sociale media.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:28


Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 09:49

Ow wat ben ik blij met de nuchtere reactie van het CDA, helemaal krankjorum zijn ze bij de PVDD en Peta. Ga wat doen aan de Oostvaardersplassen!

En dan ook nog zo'n dom artikel over Charlotte, als het paard bang was geweest dan hadden de omstanders dat wel gemerkt. Sjonge jonge..laat die mensen uberhaupt eens iets leren over het wezen paard voordat ze de hele tijd lopen te oordelen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:09

Loretta schreef:
En ondertussen in Amsterdam

https://www.horses.nl/evenementen/jumpi ... eenteraad/

En het dan vreemd vinden dat Nederland steeds rechtser wordt.


Landen worden vaak steeds rechtser omdat politieke partijen in tijden van crisis mensen heel makkelijk kunnen bespelen.
Mensen denken niet meer logisch na en lopen achter partijen aan die zondebokken aanwijzen. Zo gaat het al erg lang, de tweede wereldoorlog is een uitstekend voorbeeld van de gevolgen die dat kan hebben.

Ik vind het dus niet vreemd dat Nederland steeds rechtser worden, veel mensen kunnen niet goed zelfstandig nadenken en reageren tamelijk primitief.
Ik vind het wel jammer... en zorgelijk.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:11

De verharding vind ik ook zorgelijk, en het politiek beleid wat allemaal zo sneaky gaat. In de uitgelekte plannen bij de formatie stond hele andere info bijv. dan bepaalde partijen verspreidde tijdens de verkiezingen. Het is veel mensen niet opgevallen omdat ze druk waren met C en uitgespeeld werden tegen elkaar. Maar als het wel opgevallen is dan daalt het vertrouwen in de politiek en gaan mensen ook steeds extremer worden in hun meningen volgens mij.

Overigens is rechts tegenwoordig het nieuwe links.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:12

Elisa2 schreef:
Ow wat ben ik blij met de nuchtere reactie van het CDA, helemaal krankjorum zijn ze bij de PVDD en Peta. Ga wat doen aan de Oostvaardersplassen!

En dan ook nog zo'n dom artikel over Charlotte, als het paard bang was geweest dan hadden de omstanders dat wel gemerkt. Sjonge jonge..laat die mensen uberhaupt eens iets leren over het wezen paard voordat ze de hele tijd lopen te oordelen.


Tja, het CDA.... laat ons allemaal verzuipen in zeeën van dierenstront om al die producten over de grens te verschepen zodat een paar mensen daar financieel beter van worden.
Dat de komende generaties steeds minder beschikken over schone lucht, schoon water, vruchtbare grond en het gevaar op zoonosen blijft groeien is blijkbaar niet erg.
De CDA'er zal wel denken dat God hem transporteert naar een groenere planeet die ze opnieuw kunnen verknallen, dan blijven alle zondaars achter in dit door VVD en CDA vakkundig afgebroken land... ;-)