Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuw systeem zorgt voor veiliger ontwaken van paarden uit narcose

 
Profiel   

Equnews
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bellatrix.


Wanneer paarden ontwaken uit een narcose, is dat niet zonder risico. Het zijn namelijk grote dieren die niet gemaakt zijn om uren te liggen. Daarnaast zijn het ook nog eens vluchtdieren. Zo'n 1 op de 100 gezonde paarden overleeft de narcose niet. Dierenkliniek Equitom heeft een nieuw systeem geïntroduceerd, waarbij paarden nog beter beschermd worden bij het ontwaken uit een narcose.

De grootste risicomomenten bij anesthesie bij paarden zijn wanneer ze in slaap worden gebracht en moeten gaan liggen, tijdens het wakker worden en wanneer ze terug proberen recht te staan. Hiervoor kwam Equitom met een oplossing, door een nieuw systeem te introduceren dat bestaat uit grote kussens waar het paard, nog onder narcose, in wordt gelegd. De kussens stabiliseren het paard beter. Hierdoor kunnen de dieren op een rustigere manier uit narcose ontwaken en verwondingen vermijden.

Tom Mariën, topchirurg, oprichter en CEO van Equitom legt verder uit hoe ze gebruik maken van dit nieuwe systeem. "We gebruiken dit systeem vooral bij paarden met breuken of fracturen. Wanneer het paard ontwaakt, is er altijd een risico dat het paard opnieuw een complicatie krijgt aan die breuk. Ook voor bijvoorbeeld nekoperaties, of voor paarden die onder langere narcose hebben gelegen maken we hier gebruik van. Maar in de toekomst zullen we het voor meer en meer andere gevallen gaan gebruiken."

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:59 



 
Profiel   

Goed idee lijkt me!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 13:05 



 
Profiel   

1 op de 100 overleefd de anesthesie niet? Lijkt mij sterk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:14 



 
Profiel   

Het gaat volgens mij ook om dieren die met opstaan na de narcose een been breken oid. niet alleen de narcose an sich...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:17 



 
Profiel   

Dat begrijp ik. Maar zelfs dan is 1 op de 100 nog absurd veel. Denk alleen al eens aan alle castraties in de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:29 



 
Profiel   

Huh ? Op Facebook gisteren stond 1 op 500 of 1 op 1000 vermeld. Nu ineens 1 op 100?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:32 



 
Profiel   

Mooi systeem, zelfs met zoveel kussens er omheen zie je hoeveel moeite het kost een paard rustig wakker te laten worden.

In het filmpje noemt hij 1 op 1000 tot 1 op 500 (mijn Frans is niet goed genoeg om de details te verstaan)

Onlangs bij de buren: koliekoperatie geslaagd, paard een been gebroken bij het ontwaken. Zo triest...

Ik dacht dat ze paarden ook wel in een tuig konden hangen, maar misschien is dat niet bedoeld voor na de narcose?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:34 



 
Profiel   

Heel mooi systeem idd. Mooie dingen zijn dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:53 



 
Profiel   

AM01 schreef
1 op de 100 overleefd de anesthesie niet? Lijkt mij sterk.

Nou je hoort het nogal vaak dat dit gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 15:00 



 
Profiel   

Mooi systeem, hopelijk zorgt het voor veiligere ontwaking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 19:28 



 
Profiel   

Ik vind het ook wel een mooi systeem, mooi dat het paard eigenlijk helemaal ondersteund rechtop staat.
Zou alleen dat ronde kussen aan de voorkant graag wat hoger zien :=

15 jaar geleden noemde een DA mij een getal van 2 op de 100 die problemen kreeg bij het ontwaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 20:25 



 
Profiel   

Het blijft een vluchtdier, dus ze willen direct staan en lopen als ze maar een beetje ontwaken...

Wij hadden de castratie van jaarlinghengst aan huis, dit werd liggend gedaan. Hij werd ook helemaal gek bij het wakker worden. Probeerde uit zijn box te klimmen. We hebben met 3 man ruim een kwartier aan hem gehangen om hem tegen te houden. Toen werd hij pas weer beetje '"normaal suf"

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 23:09 



 
Profiel   

Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden. Als je een Piet paniek paard hebt die reageert op de kussens dan denk ik eerder dat de risico's groter zijn dan kleiner.
Daarbij wordt zowel het hoofd als de staart vastgebonden en ondersteund bij het opstaan vanuit een narcose en is de recovery box vaak al bekleed met speciale wanden tegen verwondingen.
Ik heb hier dus eigenlijk niet echt een mening over, het zal vast voor sommige paarden werken maar ik denk niet voor alle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 23:22 



 
Profiel   

Gowlan schreef
Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden. Als je een Piet paniek paard hebt die reageert op de kussens dan denk ik eerder dat de risico's groter zijn dan kleiner.
Daarbij wordt zowel het hoofd als de staart vastgebonden en ondersteund bij het opstaan vanuit een narcose en is de recovery box vaak al bekleed met speciale wanden tegen verwondingen.
Ik heb hier dus eigenlijk niet echt een mening over, het zal vast voor sommige paarden werken maar ik denk niet voor alle.

Ik vind het vastbinden aan de staart best eng.

Ik denk dat ik al van geluk mag spreken dat mijn vorige pony niet geopereerd moest worden. Na de castratie is die al in paniek door de omheining gevallen bij het ontwaken.
Vind het jammer dat er zoveel paarden na een gelukte operatie alsnog ingeslapen moeten worden doordat ze bij ontwaken dusdanig verwond raken door hun paniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 06:14 



 
Profiel   

Waarom hangen ze ze niet in een tuigje met een paard er naast tijdens het ontwaken ? Ben ik toch wel benieuwd naar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:05 



 
Profiel   

Equitom is een van de meest bekende klinieken qua ontwikkeling van dit soort dingen.
Er zal heus gedegen onderzoek van jaren aan vooraf zijn gegaan en genoeg getest zijn.
Anders zouden ze hier niet mee komen. Elk paard wat veilig weer in zijn eigen box staat na operatie is er 1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:18 



 
Profiel   

office schreef
Waarom hangen ze ze niet in een tuigje met een paard er naast tijdens het ontwaken ? Ben ik toch wel benieuwd naar.


Zo'n tuig waar ze inderdaad in 'hangen' maar ook in staan... dat lijkt me ook veel logischer eigenlijk!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:02 



 
Profiel   

Captain schreef
office schreef
Waarom hangen ze ze niet in een tuigje met een paard er naast tijdens het ontwaken ? Ben ik toch wel benieuwd naar.


Zo'n tuig waar ze inderdaad in 'hangen' maar ook in staan... dat lijkt me ook veel logischer eigenlijk!!

Omdat het na een operatie aan de buik niet wenselijk om een tuig aan te doen vermoed ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:10 



 
Profiel   

@Katyatje hier steken ze ook een kussen onder de buik. Kan me voorstellen dat een paard in paniek hier niet erg happy van wordt en eroverheen probeert te kruipen met z'n achterbenen of wil gaan stijgeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 10:51 



 
Profiel   

tip voor wie net als ik niet zo goed is in frans, halverwege het filmpje komt alles nog een keer in het engels :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 11:23 



 
Profiel   

Vind dit een interessante ontwikkeling, maar vraag mij af hoeveel klinieken daadwerkelijk de tijd en mensen hebben om met twee/drie man het paard in bedwang te houden bij het ontwaken in de kussens.
Mijn ervaring is toch dat het paard in de recovery wordt gelegd en het dan zelf moet uitzoeken.

Als ze in een harnas hangen bij het ontwaken raken ze mijn inziens helemaal in paniek en weet je niet waar je blijft.

Heb nu drie keer meegemaakt dat een paard van mij werd geopereerd en ik verzeker ze dan ook vooral voor het risico bij het ontwaken.
Mijn merrie ben ik twee keer zelf bij geweest, dat is mijn eis en gelukkig gaat mijn DA daarin mee. Bij het ontwaken ben ik direct bij haar in de buurt (uiteraard wel veilig buiten de recovery box), denk dat iets vertrouwds haar gerust stelt, maar dat kan natuurlijk niet iedereen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 15:01 



 
Profiel   

Mariloulou schreef
Vind dit een interessante ontwikkeling, maar vraag mij af hoeveel klinieken daadwerkelijk de tijd en mensen hebben om met twee/drie man het paard in bedwang te houden bij het ontwaken in de kussens.
Mijn ervaring is toch dat het paard in de recovery wordt gelegd en het dan zelf moet uitzoeken.

Zonder die kussens zijn de rondzwaaiende benen te gevaarlijk om mensen bij in de buurt te hebben. Er is ook ivm niet er door proberen te komen paard geen makkelijker vluchtroute uit zo'n box.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 15:19 



 
Profiel   

Ik heb vorig jaar zomer een aantal mensen gesproken over castratie bij oudere hengsten in de kliniek. Een persoon vertelde me toen van een speciale recovery service waarbij er dus gegarandeerd mensen bij je paard blijven tot deze goed is bijgekomen uit de narcose. Ik had altijd gedacht dat dit altijd het geval was, maar blijkt dus niet zo te zijn.

Dit systeem ziet er wel mooi uit. Equitom is wel vooruitstrevend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 15:26 



 
Profiel   

Gowlan schreef
Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden. Als je een Piet paniek paard hebt die reageert op de kussens dan denk ik eerder dat de risico's groter zijn dan kleiner.
Daarbij wordt zowel het hoofd als de staart vastgebonden en ondersteund bij het opstaan vanuit een narcose en is de recovery box vaak al bekleed met speciale wanden tegen verwondingen.
Ik heb hier dus eigenlijk niet echt een mening over, het zal vast voor sommige paarden werken maar ik denk niet voor alle.


Dan gaat het dus helemaal mis..
Is uitvoerig onderzoek naar gedaan in oa amerika waar ze veel verder zijn dan hier. Zo is er ook ooit een stootkussen voor om het hoofd bedacht.. leuk idee, maar paarden gaan in paniek als je pecht hebt.

Nu heb ik op een kliniek gewerkt waar er boven de 500 operaties op jaarbasis uitgevoerd werden. Heb er 7 jaar gezeten en slechts 1 die tijdens het ontwaken been brak. Sidenote daarvan is wel dat hij ook met een botbreuk binnen gebracht was en de botten niet geweldig waren.
Koliek operaties ed deden we dan niet en het kan natuurlijk zijn dat bij langere narcoses je eerder problemen ziet. ( meer dan 3 uur dus)

Ook in dit filmpje vind ik dat je dus ziet dat ze met touwen en mankracht ed de boel rustig moeten houden.

In Amerika hebben ze hetzelfde geprobeerd met in het water ontwaken. Idee was leuk, uitvoering ook wat minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 17:35 



 
Profiel   

Wat goed!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 17:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen