Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26297
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-22 19:31

*Bokt.nl
Ingezonden door meerdere bokkers
Algemeen

Afbeelding
Een motie in de gemeenteraad van Amsterdam om het paard van Sinterklaas te
verbieden, haalde het gisterenavond niet.
Foto: Wikimedia Commons


Gerommel in de gemeenteraad in Amsterdam. Na zwarte piet moet nu ook het paard van Sinterklaas weg, althans dat lijkt de strekking van een motie van GroenLinks (GL) en de Partij voor de dieren (PvdD). Tijdens de vergadering in de Stopera in de hoofdstad dienden zij gezamenlijk een motie in voor het stopzetten van subsidies voor evenementen met dieren. Zij vroegen het college te onderzoeken of het mogelijk is en zo ja ‘hoe subsidieverlening aan evenementen met dieren kan worden uitgesloten in de daartoe bestemde regelingen’. Als voorbeeld noemden zij Jumping Amsterdam, een internationaal concours dat elk jaar wordt georganiseerd in de Rai. Dit is ook gelijk een van de grootste paardensportwedstrijden van Nederland.

Naar aanleiding hiervan kwam van een raadslid van het CDA de vraag of de sinterklaasintocht ook onder deze motie zou vallen. Dit is immers ook een evenement met een dier. Hierop reageerden GL en PvdD verschillend, tot verbijstering van burgemeester Halsema. Aanvankelijk ontkende GL nog dat het paard van Sinterklaas hieronder viel, later gaf ze toch toe dat het dier ook onder de reikwijdte van deze motie valt. Om er geschrokken aan toe te voegen dat ze zich vooral richten op de paardensport, of ‘paarden die als atleten worden gezien’.

De PvdD ziet dit anders en is ontevreden over het antwoord van GL. Zij willen juist graag dat het paard van Sinterklaas ook onder deze motie gaat vallen. Er zou geen mogelijkheid zijn om dat dier hiervan te vrijwaren. Volgens het PvdD raadslid kwam de uitleg van GL dan ook niet overeen met de ingediende motie.

Halsema vond het achteraf een flauwekuldiscussie, zo vertelt ze aan een grote landelijke krant. Ook is ze blij dat het voorstel al is ingetrokken. “Zolang ik burgemeester ben, zit de Sint in Amsterdam op een paard,” zegt ze.

Het CDA is intussen helemaal klaar met wat de linkse partijen allemaal willen verbieden en onmogelijk maken. Als voorbeeld noemt het raadslid ‘vissen, paardrijden, maneges en nu ook nog het paard van Sinterklaas’. Hij noemt dat van de zotte. De idiotie om dingen waar mensen plezier aan beleven en van leren uit te bannen. Volgens hem is vissen juist heel interessant voor kinderen: ze komen buiten, ze leren zo dingen over de natuur. En volgens hem schept paardrijden een band tussen het dier en de mens. “Dat soort dingen moet je koesteren” zegt hij. “Afblijven dus!”

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 19:47

Dit is echt weer iets voor de partij van de dieren en GroenLinks.

Als er een poll is over verkiezingen, verbaas ik mij altijd hoeveel bokkers er op de PvdD en GroenLinks stemmen. Want zeker de PvdD gaat er voor zorgen, als ze de kans krijgen, dat wij helemaal niet meer op wedstrijd mogen, ze niet meer mogen vervoeren in de trailer etc. Met als uiteindelijk doel, dat we helemaal niet meer mogen rijden op onze geliefde viervoeters.

Dus aan alle bokkers die plezier aan hun paarden hobby beleven, zou ik zeggen....denk de volgende keer als je gaat stemmen goed na.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 19:51

Dus het paard van sinterklaas mag niet maar een instantie als de Hollandse manege kan voor nu wel. En de bereden politie geen probleem maar die paarden van de sint :? Wat zijn ze lekker woke...

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 19:52

cupido1996 schreef:
Dit is echt weer iets voor de partij van de dieren en GroenLinks.

Als er een poll is over verkiezingen, verbaas ik mij altijd hoeveel bokkers er op de PvdD en GroenLinks stemmen. Want zeker de PvdD gaat er voor zorgen, als ze de kans krijgen, dat wij helemaal niet meer op wedstrijd mogen, ze niet meer mogen vervoeren in de trailer etc. Met als uiteindelijk doel, dat we helemaal niet meer mogen rijden op onze geliefde viervoeters.

Dus aan alle bokkers die plezier aan hun paarden hobby beleven, zou ik zeggen....denk de volgende keer als je gaat stemmen goed na.


En zo ook voor het houden van huisdieren...

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 19:55

Rytir schreef:
Dus het paard van sinterklaas mag niet maar een instantie als de Hollandse manege kan voor nu wel. En de bereden politie geen probleem maar die paarden van de sint :? Wat zijn ze lekker woke...


In de landelijke politiek willen ze al een verbod op politiehonden en politiepaarden.
Dus hier werken deze twee partijen al aan, maar ze hebben wat mij betreft gelukkig, nog geen meerderheid weten te vinden

Rocamor

Berichten: 10854
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 19:55

Halsema schreef:
“Zolang ik burgemeester ben, zit de Sint in Amsterdam op een paard,”

en daar valt de PvdD niet over? Dat de Sint op die knol blijft zitten? Voor dat peerd te hopen dat Halsema dan snel stopt

}:0

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 19:58

Tjah.. Wat doet eigenlijk zo'n paard nou eigenlijk midden in de stad met honderden schreeuwende kids om zich heen en vaak een onervaren ruiter erop?

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 20:22

Benoite schreef:
Tjah.. Wat doet eigenlijk zo'n paard nou eigenlijk midden in de stad met honderden schreeuwende kids om zich heen en vaak een onervaren ruiter erop?

De boel op stelten zetten :j Ik kende er eentje en d'r kind is zo mogelijk nog erger }>

Maar als die politiehonden niet meer mogen gaat de PvdD dan zelf snuffelen?
Ik begin bijna te denken dat ze gesteund/gefinancierd worden door crimineel Nederland..........

purny

Berichten: 27487
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 20:23

Laten ze eerst de paardenmarkt maar verbieden. Niet meer van deze tijd

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 20:24

Rytir schreef:
Dus het paard van sinterklaas mag niet maar een instantie als de Hollandse manege kan voor nu wel. En de bereden politie geen probleem maar die paarden van de sint :? Wat zijn ze lekker woke...


Zowel tegen de bereden politie als de Hollandsche Manege heeft de PVDD zich al eerder uitgesproken, dus begrijp deze opmerking niet zo goed..

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:34

Ze hebben gewoon gelijk natuurlijk, het is daar geen plek voor een vluchtdier. Het CDA moet zich eens gaat richten op de verwoesting die zijzelf hebben aangericht en nog steeds aanrichten, in plaats van stoere praatjes over andere partijen houden. Bah.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 22:28

BaileyMix schreef:
Ze hebben gewoon gelijk natuurlijk, het is daar geen plek voor een vluchtdier. Het CDA moet zich eens gaat richten op de verwoesting die zijzelf hebben aangericht en nog steeds aanrichten, in plaats van stoere praatjes over andere partijen houden. Bah.


Ik denk dat ons paard zich meer verbonden voelt met het kuddedier in zich. En die voelt zich dus juist wel prettig in een grote groep vrolijke kinderen, want als er zo veel blije mensen zijn kan je toch alleen maar aannemen dat je op een leuke plek bent beland :Y) . Zij vond het in elk geval best prima om het paard van de sint te zijn (En ze brak ook nog taboes door het als zwart paard te doen :P ).
Ik denk dat het zonde is om ieder evenement waar zijdelings een dier bij betrokken is bij voorbaat af te schrijven/uit te sluiten van subsidie, ik denk dat een boel mensen juist best wat meer met dieren in contact zouden mogen komen. Er zijn ook gewoon manieren om dat goed te doen. Ik denk niet echt dat het paard van sinterklaas nu echt een voorbeeld is van een flinke misstand.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 00:52

cupido1996 schreef:
Dit is echt weer iets voor de partij van de dieren en GroenLinks.

Als er een poll is over verkiezingen, verbaas ik mij altijd hoeveel bokkers er op de PvdD en GroenLinks stemmen. Want zeker de PvdD gaat er voor zorgen, als ze de kans krijgen, dat wij helemaal niet meer op wedstrijd mogen, ze niet meer mogen vervoeren in de trailer etc. Met als uiteindelijk doel, dat we helemaal niet meer mogen rijden op onze geliefde viervoeters.

Dus aan alle bokkers die plezier aan hun paarden hobby beleven, zou ik zeggen....denk de volgende keer als je gaat stemmen goed na.

Als het zover komt dat ik geen dieren meer mag houden met de wetenschap dat daardoor miljoenen dieren niet meer hoeven te lijden wil ik mijn passie en liefde best opgeven.
Want er lijden te veel dieren voor het geluk van de mens al dan niet voor het vlees al dan niet voor entertainment.

Myrthe1
Berichten: 202
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:24

En al die dieren blijven ook bestaan natuurlijk als niemand er nog iets mee mag doen. (sarcasme) Er zullen nog maar weinig mensen een paard aanschaffen en er goed voor zorgen als ze er verder niks mee mogen doen dan er naar kijken.
De redding van het paard na de komst van de trekker is de sport geweest en daarom lopen er nog zoveel rond.
Her zou beter zijn om in andere landen, waar de dieren echt in nood zijn, hulp te bieden in de vorm van educatie en op andere manieren.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:03

Ik vind wel dat Sinterklaas zowel zijn schimmel als zijn Zwarte Piet mag hebben.Echter het moet wel een stressbestendig en goed getraind paard zijn. Ik hoorde ooit van een vriendin van mij dat haar verzorgpaard ,een schimmel,gebruikt was bij een Sinterklaasoptocht en dat die daarna flink ziek was door de stress. De eigenaar heeft dit paard daarna ook niet meer uitgeleend voor dit doel.Bij mij in de wijk werd hiervoor vroeger het paard van de melkboer gebruikt die altijd al door de wijk liep. Na het overlijden van dit paard kregen ze grote problemen met het vinden van andere geschikte paarden.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:15

Het wordt steeds gekker...de volgende stap is Sinterklaas verbieden want we discrimineren een oude witte man en straks gaat iedereen nog denken dat alle oude witten mannen zo gul zijn.

Pfft, als het paard er geschikt voor is en op getraind is dan is het toch geen enkel probleem? Ik denk dat als mensen al niet eens weten dat paarden verschillen van karakter en dat ze voor bepaalde doeleinden getraind kunnen worden als het karakter daarbij past, niets over het wezen paard te zeggen hebben.

Anoniem

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:21

Het enige wat er gebeurd is, is dat ze subsidies wilden stopzetten voor evenementen met dieren (valt wat voor te zeggen), niet dat die evenementen verboden moeten worden. Vervolgens is die motie of whatever weer ingetrokken en is er dus per saldo niets gebeurd of veranderd. De nieuwswaarde ontgaat me een klein beetje.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:51

Pffff....... arme Sint. Straks mag er helemaal niks meer als het aan de Partij van de KLIEREN ligt en Groen RECHTS.

Wat een zeverpartijtjes...

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:51

Ufurio4e schreef:
cupido1996 schreef:
Dit is echt weer iets voor de partij van de dieren en GroenLinks.

Als er een poll is over verkiezingen, verbaas ik mij altijd hoeveel bokkers er op de PvdD en GroenLinks stemmen. Want zeker de PvdD gaat er voor zorgen, als ze de kans krijgen, dat wij helemaal niet meer op wedstrijd mogen, ze niet meer mogen vervoeren in de trailer etc. Met als uiteindelijk doel, dat we helemaal niet meer mogen rijden op onze geliefde viervoeters.

Dus aan alle bokkers die plezier aan hun paarden hobby beleven, zou ik zeggen....denk de volgende keer als je gaat stemmen goed na.

Als het zover komt dat ik geen dieren meer mag houden met de wetenschap dat daardoor miljoenen dieren niet meer hoeven te lijden wil ik mijn passie en liefde best opgeven.
Want er lijden te veel dieren voor het geluk van de mens al dan niet voor het vlees al dan niet voor entertainment.


Zou je dat echt kunnen? Afgezien van alleen paarden maar helemaal zonder (huis) dieren? Ik zou echt doodongelukkig zijn zonder mijn paard en kat... Zou zelfs mijn huisspin Charlie missen dan :')

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:57

Dit voorstel zal het vast niet halen, maar het is wel heel goed dat ze dit balletje weer eens opgooien.

Dat we leren nadenken over waar we dieren voor inzetten. Sommige dingen doen we omdat we het al jaren zo doen, maar.... waarom eigenlijk? En wat heeft zo'n dier eraan?

De sint mag overigens heel vaak gaan zitten op een behoorlijk gedrogeerd paard.
Is dat iets wat we moeten willen? Waarom gaat die man niet met zijn tijd mee en neemt hij niet plaats op zo'n e-step?

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:03

Ik vind dit wel iets goed. De 'gewone' mens (zonder ervaring met paarden) staat er vaak niet bij stil dat zo'n optocht stress op kan leveren voor een paard.

Daarnaast vind ik het goed dat de PVDD opkomt voor deze dieren aangezien deze dieren zelf geen stem hebben. Want als zo'n dier nou echt zelf zou mogen kiezen, wat zou het dan willen...

Ook ben ik het gedeeltijk eens met iemand die hier zei zijn/haar hobby wel op te willen geven als daarmee dierenleed wordt voorkomen. Ik sta hier ook achter, zelf heb ik de laatste 4 jaar van het leven van mijn paard niet op haar kunnen rijden en dat zette mij tot nadenken. Toch had ik evenveel plezier van haar als dat ik erop zat.
Ook ik hou van dieren en geniet er van om voor te zorgen. Maar als je een dier wil aanschaffen ga dan voor eentje uit het asiel ipv. Kittens, puppies of knaagdieren uit de dierenwinkel.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:36

Rytir schreef:
Ufurio4e schreef:
Dit is echt weer iets voor de partij van de dieren en GroenLinks.

Als er een poll is over verkiezingen, verbaas ik mij altijd hoeveel bokkers er op de PvdD en GroenLinks stemmen. Want zeker de PvdD gaat er voor zorgen, als ze de kans krijgen, dat wij helemaal niet meer op wedstrijd mogen, ze niet meer mogen vervoeren in de trailer etc. Met als uiteindelijk doel, dat we helemaal niet meer mogen rijden op onze geliefde viervoeters.

Dus aan alle bokkers die plezier aan hun paarden hobby beleven, zou ik zeggen....denk de volgende keer als je gaat stemmen goed na.

Als het zover komt dat ik geen dieren meer mag houden met de wetenschap dat daardoor miljoenen dieren niet meer hoeven te lijden wil ik mijn passie en liefde best opgeven.
Want er lijden te veel dieren voor het geluk van de mens al dan niet voor het vlees al dan niet voor entertainment.

Zou je dat echt kunnen? Afgezien van alleen paarden maar helemaal zonder (huis) dieren? Ik zou echt doodongelukkig zijn zonder mijn paard en kat... Zou zelfs mijn huisspin Charlie missen dan :')

Ik zou dit echt heel erg verschrikkelijk vinden! Maar het is een emotie en daar kun je mee leren omgaan. Maar de emotie die ik ervaar van dierenleed wil ik niet mee om leren gaan.

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:44

Niks mis mee dat er kritisch wordt nagedacht over het inzetten van dieren bij grote, drukke evenementen zoals de intocht van Sinterklaas. Geef het een jaar of 6,7 en kinderen weten niet beter meer dan dat Sinterklaas op een moped binnenkomt ofzo. :Y) Liedjes kunnen wel worden aangepast.

Het jammere vind ik vaak dat dit soort partijen de neiging hebben om dingen uiteindelijk door te trekken naar hobbyisten, terwijl degenen die het allemaal bedenken achter een bureau zitten en zelf nog nooit op een manege zijn geweest bij wijze van spreken.

DuoPenotti

Berichten: 29450
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:47

Ik heb in het verleden genoeg paarden gereden die je daar echt zonder moeite in die menigte kon zetten en daar niet getraumatiseerd door raakten hoor.
Dus het is weer eens een hoop geblaat zonder verder kijken.

Ik vraag me zelfs af of het die linkse wel alleen om de dieren gaat of over het gehele feest, want de pieten zijn vast nog te zwart.

We slaan erg door, heel erg door.... dit word extreem en met extremisme moet je opletten. Welk onderwerp ook.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:05

Ik ken een paard dat zo betrouwbaar was.. Die was net voor de sinterklaasintocht verkocht, en de nieuwe eigenaar had hem dus enkele dagen na aankoop al voor de wagen in een overvolle sinterklaasfeestvierende menigte in een binnenstad. Dier liep relaxt met de oortjes naar voren <3

Wat ik wel een interessante vind, is jumping Amsterdam verbieden. Ook voor de gemeente gaat er een boel geld om in dat evenement. Dus ik denk dat er veel moet gebeuren vanuit de partijen die tegen zijn, om daar daadwerkelijk een streep door te zetten.