Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[COMM] Paardenseries jaren '60 en '70

 
Profiel   

*Bokt.nl
Community

[ img ]
Mister Ed en Wilbur Post (Alan Young)/foto: Wikipedia

In de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw waren er niet zoveel televisiezenders als nu. Je had Nederland 1 en Nederland 2 en als je geluk had een paar Duitse zenders.
Toch waren er toen ook al paardenseries en/of series met paarden. We nemen je mee in een reis door het verleden.

Fury
Fury gaat over het verhaal van Joey, een weesjongen. Joey is bevriend is met Jim Newton, een rancher die onlangs weduwnaar is geworden. Zijn vrouw en zoon werden gedood bij een auto-ongeluk dat veroorzaakt was door een dronken bestuurder.
Joey wordt voor de rechter gedaagd omdat hij een raam zou hebben gebroken. Jim die het hele incident had gezien gaat met Joey mee naar de rechtbank en vertelt daar dat Joey onschuldig is en zorgt ervoor dat de rechter Joey toestemming geeft om op zijn Broken Wheel Ranch te komen wonen. Daar wordt Joey beste vrienden met het paard Fury, waar hij veel avonturen mee zal gaan beleven.

Fury werd begin jaren '60 op de Nederlandse televisie uitgezonden.



Mr. Ed, het sprekende paard

Mister Ed was een paard, dat de titelrol vervulde in de gelijknamige Amerikaanse televisieserie.

In totaal zijn 143 afleveringen geproduceerd. In Nederland werd de serie in eerste instantie uitgezonden vanaf het REM-eiland door het commerciële TV-Noordzee. Toen deze uit de lucht werd genomen, nam de KRO de uitzending over.

De sitcom gaat over een intelligent paard genaamd Mister Ed, dat met zijn eigenaar Wilbur Post (gespeeld door Alan Young) kan praten. Volgens de producer van het programma, Arthur Lubin, werd Alan Young gecast omdat hij eruit zou zien als "iemand met wie een paard wel zou willen praten".

De werkelijke naam van Mister Ed was Bamboo Harvester, hij was een American Saddlebred.
In tegenstelling tot wat veelal wordt aangenomen is hij niet in 1979 overleden, maar is hij vanwege een gebroken been en andere gezondheidsproblemen uit zijn lijden verlost in 1968. De acteur Allan Lane leende zijn stem aan Mister Ed.




Follyfoot

Follyfoot was een Engelse TV Serie over een pension voor oude en ongewenste paarden die gerund werd door Kolonel Jefferson en zijn nichtje Dora, de staljongen Steve, Ron Stryker en de ex-bokser Slugger.
Steve was een jeugddelinquent en moest als straf van de kinderrechter als staljongen op de Follyfoot Farm werken.
In het midden van Follyfoot Farm stond een oude boom, die jaren geleden was uitgebrand na een blikseminslag.
De Kolonel geloofde dat de boom weer zou opbloeien, als er maar genoeg zorg en aandacht aan besteed werd.
Van iedereen die er langs liep werd er verwacht een emmer water over de wortels te gooien.
De boom zou dan geluk brengen.



Polly

De orginele titel van deze Franse serie is Poly. De serie gaat over de shetlandpony Polly.
Polly was een circuspony die werd mishandeld. De hoofdrolspeler Pascal ziet dit en gaat er vandoor met de pony. . De andere kinderen in het dorp helpen hun daarbij met eten, verzorging van de wonden en het vinden van een schuilplaats.
Samen beleven ze allerlei avonturen.

Er zijn vier avonturen in Nederland uitgezonden, waarvan de eerste onder de oorspronkelijke naam Poly. Voor Polly in Spanje werd een Nederlandse begintune gemaakt. In de tekst wordt hij "het slimste paard" genoemd, waarschijnlijk omdat er meer woorden rijmen op paard dan op pony.
De serie is in de jaren '60 uitgezonden en werd in de jaren '70 herhaald.



Black Beauty

Wie kent de serie over de zwarte schoonheid niet? Het was een Britse televisie serie die werd uitgezonden begin jaren zeventig. Enkele hoofdpersonages zijn gebaseerd op het boek Black Beauty van Anna Sewell uit 1877. De serie is het vervolg op het boek.

Doordat het op zondag gedurende theetijd werd uitgezonden bereikte het een ruimer publiek dan de doelgroep. De 25 minuten durende reeks raakte zo in de top-20 van kijkcijfers. Ook de generiek, "Galloping Home" van Denis King en uitgevoerd door the London String Chorale raakte zo bekend.

20 jaar later werd een vervolg gemaakt die The New Adventures of Black Beauty heette.


Naar welke paardenseries keek jij?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 15:26 



 
Profiel   

ik keek begin jaren 80 naar Secret Valley, een australische serie waar veel pony's in voorkwamen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 15:39 



 
Profiel   

De duitse series Immenhof

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 15:41 



 
Profiel   

Jaren 90, elke morgen tijdens het ontbijt black beauty. Voordat ik naar school ging. De galloping theme is zo’n gelukzalig stukje muziek. Wat wilde ik graag de tv in, en daar staan. Met zo’n forever friend zwart paard over de heuvels. Zwijmelt :~

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 16:28 



 
Profiel   

juval schreef
ik keek begin jaren 80 naar Secret Valley, een australische serie waar veel pony's in voorkwamen.


Ja ik ook en Silas natuurlijk: "Das ist mein Pferd!"
:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 16:30 



 
Profiel   

[ img ]

Ik heb een real life Black Beauty <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 17:00 



 
Profiel   

Mr Ed ah sentiment, <3 gekeken op een klein zwart wit schermpje. Het liedje ook a horse is a horse of course of course ....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 17:05 



 
Profiel   

And no-one can talk to a horse of course
Except of course the horse of course is the famous Mr Ed

Ze lieten Ed trouwens flemen/praten door een brandende sigaret onder z'n neus te houden (buiten beeld uiteraard)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 17:26 



 
Profiel   

Ik kijk er niet van op. Ik zat me net ook al af te vragen hoe het destijds in die series met dierenwelzijn was gesteld. Hoe zouden ze die "zieke" Black Beauty zo ver hebben gekregen dat hij zich zo beweegt?

Ik wil het geloof ik niet weten :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 17:35 



 
Profiel   

Boras schreef
Ik kijk er niet van op. Ik zat me net ook al af te vragen hoe het destijds in die series met dierenwelzijn was gesteld. Hoe zouden ze die "zieke" Black Beauty zo ver hebben gekregen dat hij zich zo beweegt?

Ik wil het geloof ik niet weten :o

Hier had ik vroeger ook niet bij stilgestaan maar nu ik het weer zie, was dit ook het eerste wat ik dacht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 20:15 



 
Profiel   

Och ja Black Beauty en Silas. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 21:14 



 
Profiel   

De Immenhof en een IJslandse serie Nonnie und Manni <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 21:18 



 
Profiel   

Man from snowy river en the silver brumby en my Ed

Ik meende dat
Ze pindakaas tussen zijn lip
Smeerde

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 21:27 



 
Profiel   

O ja, jeugdsentiment. Deze series hebben het paardenvirus ooit flink aan gewakkerd, maar ook veel series waar paarden in voor kwamen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 22:14 



 
Profiel   

Deze series zijn mij allemaal bekend :D , Silas vond ik ook zo'n mooie serie... Ook de Immenhof ken ik nog wel.
En Pippie Langkous keek ik eigenlijk ook alleen maar vanwege haar paard :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 00:01 



 
Profiel   

Ik moet opeens ook denken aan een informatief paardenprogramma - geen dramaserie - wat destijds (eind jaren 70 of begin jaren 80??) werd gepresenteerd door Karel van de Graaf (voor de bejaarden onder ons :D ). Zegt het iemand iets?

Edit: gevonden! Uitgezonden in jan-feb-mrt 1984:

“Een paard in de hand” is een zevendelige televisieserie waarin de journalist Wout (gespeeld door Karel van de Graaf) tegen zijn zin opdracht krijgt om een serie te schrijven over de paardensport.

Bron: https://www.wieisdemol.com/widm7-profiel-karel

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 00:36 



 
Profiel   

En de BBC had ook nog een mooie serie, educatief, waarin vooral cross country met pony's gedaan werd. Ik heb er geen idee meer van hoe het heette, ik weet wel dat ik het destijds vaak op videoband opnam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 11:22 



 
Profiel   

My_Little_P schreef
juval schreef
ik keek begin jaren 80 naar Secret Valley, een australische serie waar veel pony's in voorkwamen.


Ja ik ook en Silas natuurlijk: "Das ist mein Pferd!"
:D


Ja, ik ook! *\o/*

En nu heb ik dit in mijn hoofd :D

Paris, London, Montreal and Amsterdam :)ddd

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:52 



 
Profiel   

Polly!! <3 dat was in mijn herinnering favoriet! Liedje kan ik mij ook nog wel iets herinneren... op z'n Nederlands natuurlijk :D

En bij Black Beauty, ik moest altijd janken aan het einde, die muziek en dat je hem zo keihard zag rennen over die enorme weilanden... zo mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 07:13 



 
Profiel   

Dick Francis, een oud jockey die als detective in de rensport misdaden oploste. Heeeeel spannend

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 19:24 



 
Profiel   

Boras schreef
Ik moet opeens ook denken aan een informatief paardenprogramma - geen dramaserie - wat destijds (eind jaren 70 of begin jaren 80??) werd gepresenteerd door Karel van de Graaf (voor de bejaarden onder ons :D ). Zegt het iemand iets?

Edit: gevonden! Uitgezonden in jan-feb-mrt 1984:

“Een paard in de hand” is een zevendelige televisieserie waarin de journalist Wout (gespeeld door Karel van de Graaf) tegen zijn zin opdracht krijgt om een serie te schrijven over de paardensport.

Bron: https://www.wieisdemol.com/widm7-profiel-karel


Ja! Keek t ook altijd. Zat ie met n politie helm op n Fjord. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:17 



 
Profiel   

O ja, Janouk, die boeken heb ik ook allemaal verslonden! Dick Francis!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 21:03 



 
Profiel   

Oh ja Poly en black beauty, Grappig in mijn herinnering was het in kleur, maar dat was toen nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 16:23 



 
Profiel   

justkid schreef
Oh ja Poly en black beauty, Grappig in mijn herinnering was het in kleur, maar dat was toen nog niet.

Ik heb het zeker weten in kleur gezien :):) https://www.google.nl/search?q=tv+serie ... Y4N3L3nqjM

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 11:57 



 
Profiel   

Ods schreef
Polly!! <3 dat was in mijn herinnering favoriet! Liedje kan ik mij ook nog wel iets herinneren... op z'n Nederlands natuurlijk :D
Dat was dan dit liedje <3 , met onderstaande tekst
We zaten het mee te blèren en 50 jaar later ken ik het nog :+



Songtekst begintune (Polly in Spanje,Nederlandstalige versie)

Op een berg of in 't dal
Vrienden vindt je overal
Maar wat is het meeste waard
Dat is vriendschap van een paard

Dieren zijn vaak lief en trouw
Maar waar ik het meest van hou
Dat heeft manen en een staart
Polly is het liefste paard

Boeven kruipen in hun schulp
Roepen om het hardst om hulp
Want ze weten dat hij wint
Als hij eenmaal begint

Langs de velden door het bos
Polly gooit z'n benen los
Strakjes is het weer geklaard
Polly is het slimste paard

Polly is, Polly is, Polly is
Het slimste paard
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 18:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen